Pediatrija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Vienības gatve 45, pk@rsu.lv, +371 67621730
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošais būs apguvis zināšanas, kas ļaus: 1. Definēt bērnu vecumposmus, aprakstīt tiem raksturīgo normu un iespējamo patoloģiju. 2. Novērtēt bērna augšanu un attīstību, identificēt iespējamās novirzes no normas un izskaidrot to cēloņus. 3. Aprakstīt bērnu ēdināšanas principus atbilstoši vecumam, un novērtēt ēdināšanas ietekmi uz bērna attīstību, īpaši mutes dobuma veselības aspektā. 4. Raksturot vitamīnu un minerālvielu metabolisma traucējumu cēloņus un to ietekmi uz sejas, žokļu un zobu attīstību. 5. Nosaukt biežākos hroniskos trofikas traucējumus bērniem un to klīniskās izpausmes. 6. Aprakstīt bērnu ādas un zemādas īpatnības, raksturot alerģiju izpausmes bērniem un to cēloņus, īpaši mutes dobumā. 7. Raksturot biežāko bērnu elpceļu slimību, hemorāģiskā sindroma, uropoētiskās sistēmas slimību un reimatoloģisko saslimšanu cēloņus, klīniskās izpausmes (īpaši saistībā ar mutes dobuma veselību) un ārstēšanas principus, definēt neatliekamās palīdzības principus stomatoloģiskās aprūpes etapā. 8. Raksturot biežākās bērnu infekcijas slimības, to inkubācijas periodus, klīniskās izpausmes, ārstēšanas principus un stomatologa taktiku to gadījumā. 9. Zināt Latvijas valsts vakcinācijas kalendāru un aprakstīt vakcinācijas nozīmi veselības aprūpes kontekstā.
Prasmes
1.Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošais pratīs: 1. Formulēt atslēgas vārdus un orientēsies mācību grāmatās un interneta datu bāzēs, lai atrastu nepieciešamo informāciju par bērnu slimībām. 2. Atrast bērna vecumam un vecākiem atbilstošu saskares formu, lai veiktu klīnisko izmeklēšanu. 3. Lietot atbilstošās metodes bērna augšanas un attīstības izvērtēšanai un iespējamo noviržu cēloņu izskaidrošanai. 4. Izvērtēt bērna ēdināšanu atbilstoši konkrētam vecumposmam un pratīs atpazīt iespējamās novirzes, un spēs piedāvāt korektīvos pasākumus. 5. Biežāk sastopamo bērnu slimību tipisko formu gadījumos mērķtiecīgi savākt anamnēzi, novērtēt slimnieka stāvokli, strukturēti formulēt pacienta problēmas, piedāvājot tām savas kompetences robežās risinājumus un secīgi nosūtīs tālākai izmeklēšanai pie atbilstoša pediatrijas speciālista. 6. Pazīt studiju programmā iekļauto bērnu slimību tipiskās izpausmes formas mutes dobumā, spēs piedāvāt ārstēšanas un prevencijas principus.
Kompetences
1.1. Studiju rezultātā gūtās kompetences ļaus patstāvīgi analizēt ar biežāk sastopamām bērnu slimībām saistītās bērnu mutes dobuma un zobu veselības problēmas, tai skaitā tādas, kuras prasa pirmsklīnisko zinātņu un klīnisko medicīnas integrāciju efektīvai uz izmērāmiem rezultātiem tendētai risinājumu sagatavošanai. 2. Kompetences ļaus studējošajiem integrēt zināšanas un prasmes vienotā diagnostiskā darbībā ar mērķi izvērtēt mutes dobuma un zobu veselības stāvokli kā vispārējo bērna veselību raksturojošu, ļaus piedalīties vienota veselības aprūpes individualizēta plāna izstrādē ar citiem veselības aprūpes speciālistiem. 3. Ļaus loģiski noformulēt un argumentēti izskaidrot vecākiem savus lēmumus attiecībā uz bērnu veselību vai dzīvību, kā arī bērna veselības uztveri kā vienotu veselumu. 4. Ļaus, atbilstoši jaunākām uz pierādījumiem balstītas medicīnas atziņām pediatrijā, reaģēt iespējamās neatliekamās situācijās pediatrijā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju kursa apguves laikā patstāvīgā darba sadaļā studējošam uz katru nodarbību jāsagatavo atbildes uz paškontroles jautājumiem, kuri ir speciāli iepriekš sagatavoti ar precīzi norādītām literatūras atsaucēm no kurām studējošām jāgatavojas, lai spētu atbildēt uz tiem (video materiāli, prezentācijas estudiju vidē, grāmatas ar precīzi norādītām lappusēm, metodiskās rekomendācijas). Paškontroles jautājumi ir pieejami e-studiju vidē.
Sagatavojot paškontroles jautājumus, studējošais spēj pilnvērtīgi iesaistīties diskusijā ar docētāju un citiem studējošiem nodarbības laikā, analizēt klīniskos gadījumus, izmeklēt pacientus un realizēt citus pārbaudes veidus. Katra studējošā ieguldījums studiju procesa pilnveidē ir jēgpilnas atgriezeniskās saites sniegšana par studiju kursu, aizpildot tā novērtēšanas anketu. Aicinu sniegt konstruktīvu viedokli par to, kas, jūsuprāt, izdevies veiksmīgi, kā arī formulēt priekšlikumus pilnveidei. Ņemiet vērā, ka anketas ir anonīmas un dati docētājam pārskatāmi tikai apkopotā veidā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences sekojošu kontroli: 1) praktisko iemaņu pārbaude pie pacienta; 2) kontroldarbu veidā katras nodarbības laikā (kontroldarbs veidots no 3 sadaļām: daudzizvēļu kontroles jautājumiem, situācijas uzdevuma un atvērtā esejas veida jautājuma); 3) klīnisko gadījumu apspriešanā; 4) situācijas uzdevumu analīzē diskusiju formātā mazās grupās.
Kursa beigās ir eksāmens, kurā 50% no vērtējuma veido vidējā atzīme, kas veidojas summējot katras nodarbības pārbaudes darbu atzīmes; 50% no eksāmena atzīmes ir vērtējums no pārbaudes darba, kas notiek noslēguma nodarbībā un ir veidots no 3 sadaļām – noteikts skaits daudzizvēļu jautājumu, situācijas uzdevums un esejas veida jautājums.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drudzis bērniem: Taktika bērna izvērtēšanā, veicamie izmeklējumi, ārstēšana un aprūpe. Febrilie krampji bērniem. Bērnu infekcijas slimību cēloņi, galvenie klīniskie simptomi, ārstēšanas principi, profilakse. Zobārsta loma šo slimību diagnostikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Bērnības periodu raksturojums, anamnēzes ievākšanas īpatnības, datu novērtējums.
Bērnu fiziskā, motorā, dzimumattīstība. Datu iegūšana un novērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Bērna gremošanas orgānu anatomiski - fizioloģiskās īpatnības un to klīniskā nozīme. Zīdaiņu ēdināšanas principi. Zīdīšanas priekšrocības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Hroniski trofikas traucējumi: cēloņi (malabsorbcijas – laktozes nepanesība, celiakija, cistiskā fibroze, nepietiekams uzturs u.c.), klīniskās izpausmes, šo procesu ietekme uz sejas, žokļu un zobu attīstību, ārstēšanas pamatprincipi. Minerālvielu un vitamīnu metabolisma traucējumu cēloņi, patoģenēze, ietekme uz sejas, žokļu un zobu attīstību. D vitamīna deficīta rahīts, profilakse, ārstēšana, klīniskās īpatnības, īpaši sejā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Bērnu ādas, zemādas un elpošanas orgānu anatomiski - fizioloģiskās īpatnības un to klīniskā nozīme. Alerģijas bērniem, klīniskās īpatnības, īpaši mutes dobumā, profilakses un ārstēšanas principi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Akūtu respiratoru slimību cēloņi, klīnika un ārstēšanas principi bērniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Bērnu hemopoētiskā sistēmas anatomiski - fizioloģiskās īpatnības. Dzelzs deficīta anēmijas cēloņi, klīniska, profilakses un ārstēšanas principi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Hemofilijas cēloņi, klīnika, ārstēšanas principi un stomatologa taktika, ārstējot ar hemofīliju slimu bērnu. Trombocitopātiju un trombocitopēniju cēloņi, klīnika, profilakses un ārstēšanas principi.
Zobārsta loma un taktika reimatisma slimnieku ārstēšanā un profilaksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Uropoētiskās sistēmas slimību struktūra bērniem, diagnostikas metodes un iespējas. Stomatologa loma un funkcijas dažādu uropoētiskās sistēmas slimību (piem. glomerulonefrīta) profilaksē un ārstēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Bērnu infekcijas slimību cēloņi, galvenie klīniskie simptomi, ārstēšana un profilakse. Zobārsta loma infekciju slimību diagnostikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Eksāmens.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Nelson Textbook of Pediatrics. Robert Kliegman Joseph St. Geme. 21st Edition, Published Date: 19th April 2020
Papildu literatūra
Principles and Practice of Pediatric Infectious Diseases. Long, Sarah S. 2023, Elsevier Inc
Nelson Essentials of Pediatrics. Karen J. Marcdante MD and Robert M. Kliegman MD, 8th Edition, 2023