Zinātniskās pētniecības metodoloģija un sociālo pētījumu metodes
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575
Par studiju kursu
Mērķis
Padziļināti studēt galvenos zinātniskās pētniecībass metodoloģiskos principus un aspektus.
Priekšzināšanas
Zinātniskās pētniecības metodoloģija bakalaura līmenī.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Apgūstot zinātniskās darbības metodoloģijas vēsturisko pieredzi un teorētiskos pamatojumus, spēs izvirzīt un pamatot prioritātes resursu piesaistīšanā, konstruktīvi sadarbojoties ar publiskā un nevalstiskā, brīvprātīgā sektora pārstāvjiem indivīdu un organizāciju līmenī.
Prasmes
1.Spēs izzināt un noteikt vajadzības un prioritāri nepieciešamos sociālos pakalpojumus individuālā un kopienas līmenī, pamatojoties uz sociālo procesu izziņu. Zinātniskās darbības metodoloģisko principu un metožu lietošana praktiskajos sociālajos pētījumos.
Kompetences
1.Spēja izvērtēt zinātniskās pētniecības metodoloģisko principu efektivitāti un izvēlēties optimālākās pētījumu metodes sociālo procesu izziņai. Spēs plānot un administrēt sociālos pakalpojumus, programmas un projektus sociālo problēmu risināšanai un kopienas saliedētībai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgu pētniecisko darbu izstrāde un prezentācija.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Semināros studenti prezentēs un analizēs patstāvīgi veiktās intervijas. Tiks analizēti vietējā un starptautiskā mēroga sociālie pētījumi, efektīvākās zinātniskās pētniecības metodes dažādu sociālo problēmu un gadījumu izpētē, kas turpmākā profesionālajā darbībā palīdzēs izvēlēties un lietot katra sociālā gadījuma izpētē atbilstošķās metodes. Praktiskajās nodarbībās notiks arī fokusgrupu kā optimālas pētniecības metodes realizācija un metodoloģiska norises un rezultātu analīze.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
1. Nodarbību apmeklētība. 2. Sistemātiska, patstāvīga teorētiskās literatūras apguve. 3. Patstāvīgi izstrādāto darbu prezentācija. 4. Eksāmens. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības vieta un loma pasaules zinātniskajā apguvē un sociālo procesu izpratnē. Metodoloģijas jēdziens.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības vieta un loma pasaules zinātniskajā apguvē un sociālo procesu izpratnē. Metodoloģijas jēdziens.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā pētījuma būtība, tā vietas sabiedrības izziņā un sociālo pētījuma lietojums sociālajā darbā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā pētījuma būtība, tā vietas sabiedrības izziņā un sociālo pētījuma lietojums sociālajā darbā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvantitatīvā un kvalitatīvā metodoloģija sociālajos pētījumos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvantitatīvā un kvalitatīvā metodoloģija sociālajos pētījumos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā pētījuma dizains un pētījuma etapi. Datu vākšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā pētījuma dizains un pētījuma etapi. Datu vākšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības ētika, tās galvenie principi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības ētika, tās galvenie principi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā pētījuma datu apstāde, kodēšana, analīze un prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā pētījuma datu apstāde, kodēšana, analīze un prezentācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības vieta un loma pasaules zinātniskajā apguvē un sociālo procesu izpratnē. Metodoloģijas jēdziens.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības vieta un loma pasaules zinātniskajā apguvē un sociālo procesu izpratnē. Metodoloģijas jēdziens.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā pētījuma būtība, tā vietas sabiedrības izziņā un sociālo pētījuma lietojums sociālajā darbā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā pētījuma būtība, tā vietas sabiedrības izziņā un sociālo pētījuma lietojums sociālajā darbā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvantitatīvā un kvalitatīvā metodoloģija sociālajos pētījumos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvantitatīvā un kvalitatīvā metodoloģija sociālajos pētījumos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā pētījuma dizains un pētījuma etapi. Datu vākšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā pētījuma dizains un pētījuma etapi. Datu vākšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības ētika, tās galvenie principi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības ētika, tās galvenie principi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā pētījuma datu apstāde, kodēšana, analīze un prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā pētījuma datu apstāde, kodēšana, analīze un prezentācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Kristapsone S. Statistiskās analīzes metodes pētījumā. Rīga: Biznesa augstskola "Turība", 477 lpp. 2020.
Pētniecība: teorija un prakse / K. Mārtinsones, A. Piperes, D. Kamerādes zinātniskajā redakcijā; red. Gunta Tramdaka. Rīga: RaKa, 2016.
Rubin Allen, Babbie Earl R. Essential Research Methods for Social Work. Boston: Cengage Learning. 2017, 652 lpp.
Papildu literatūra
Qualitative Analysis: eight approaches for the social sciences / edited by Margaretha Järvinen, Nanna Mik-Meyer. Los Angeles [etc.]: SAGE Publishing. 2020.
Kristapsone S. Zinātniskā pētniecība studiju procesā. 2. aktualizētais izdevums. Rīga: Biznesa augstskola "Turība". 2014, 350 lpp.
The Sage handbook of qualitative data collection / edited by Uwe Flick. Los Angeles: Sage Reference. 2018.
Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches / John W. Creswell, Cheryl N. Poth. 4th edition, international student edition, Los Angeles (Calif.) [etc.]: SAGE, 2017, 2018.
Paul Michael Garrett. DISSENTING SOCIAL WORK. Paul Michael Garrett, Critical Theory, Resistance and Pandemic. 2021.