Trenera psiholoģiskā kompetence un līderība sportā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Attīstīt studentu spēju analizēt treneru psiholoģiskās kompetences un līderības pieejas, izvērtēt to ietekmi uz sportistu attīstību un komandas funkcionēšanu, un pielietot komunikācijas, emocionālās inteliģences un sadarbības prasmes profesionālajā darbībā sporta vidē.
Priekšzināšanas
Nav nepieciešamas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Spēj parādīt padziļinātas zināšanas un izpratni par trenera personības iezīmēm, emocionālās inteliģences nozīmi, komandas dinamiku, komunikācijas veidiem, līderības stiliem un starpdisciplināras sadarbības principiem, integrējot teorētiskos modeļus un aktuālos pētījumus sporta psiholoģijas un pedagoģijas kontekstā.
Prasmes
1.Spēj patstāvīgi analizēt un izvērtēt psiholoģiskos, emocionālos un sociālos faktorus, kas ietekmē trenera darbu, pielietot emocionālās inteliģences un pašregulācijas metodes, veidot efektīvu komunikāciju un sadarboties ar citiem speciālistiem sportistu attīstības veicināšanai, kā arī pielāgot līderības pieejas dažādiem sportistu vecuma, motivācijas un attīstības līmeņiem.
Kompetences
1.Spēj patstāvīgi formulēt, analizēt un risināt kompleksas ar trenera psiholoģisko kompetenci un komandas vadību saistītas problēmas, pielāgojot pieejas konkrētām situācijām sporta vidē, demonstrējot ētisku atbildību, profesionālu robežu ievērošanu un ilgtermiņa domāšanu par sportista labbūtību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pašpārbaudes testi un uzdevumi par lekciju tēmām |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
2.
Nodarbību apmeklējums, praktiska darbošanās un diskusijas par nodarbību tēmām |
20,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Gadījuma analīze |
60,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija, kursa norise un prasības. Trenera personība un trenēšanas stili.
Apraksts
Ievadlekcijā tiek pārrunāta kursa norise, lekciju un nodarbību formāts, kursa prasības un gala eksāmens. Tiek pieminētas personības teorijas un tas kā trenera personības iezīmes un pedagoģiskā pieeja var ietekmēt komunikāciju ar sportistiem un sportistu vecākiem. Tiks analizētas vērtības un pārliecības saistībā ar sportista sniegumu - orientācija uz uzdevumu vai rezultātu, attieksme pret kļūdām un atgriezeniskā saite par sniegumu. Skaidroti relatīvās vecuma priekšrocības, Pigmaliona efekta, favorītisma un uzvedības modelēšanas jēdzieni sporta vidē. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija, kursa norise un prasības. Trenera personība un trenēšanas stili.
Apraksts
Ievadlekcijā tiek pārrunāta kursa norise, lekciju un nodarbību formāts, kursa prasības un gala eksāmens. Tiek pieminētas personības teorijas un tas kā trenera personības iezīmes un pedagoģiskā pieeja var ietekmēt komunikāciju ar sportistiem un sportistu vecākiem. Tiks analizētas vērtības un pārliecības saistībā ar sportista sniegumu - orientācija uz uzdevumu vai rezultātu, attieksme pret kļūdām un atgriezeniskā saite par sniegumu. Skaidroti relatīvās vecuma priekšrocības, Pigmaliona efekta, favorītisma un uzvedības modelēšanas jēdzieni sporta vidē. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas, emocionālā inteliģence treneru darbā.
Apraksts
Tiks aplūkota emociju nozīme sporta kontekstā - kā emocijas ietekmē motivāciju un mācīšanos, kā arī emociju kontroles veidus spiediena situācijās. Tiks pārrunāts emocionālās inteliģences jēdziens sportā. Emocionālās inteliģences saistība ar uzvedības modelēšanu caur 3Cs/ 5C teoriju. Trenera emocionālā inteliģence, empātija un spēja saprast emocionālos signālus sportista uzvedībā. ACT pieeja. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas, emocionālā inteliģence treneru darbā.
Apraksts
Tiks aplūkota emociju nozīme sporta kontekstā - kā emocijas ietekmē motivāciju un mācīšanos, kā arī emociju kontroles veidus spiediena situācijās. Tiks pārrunāts emocionālās inteliģences jēdziens sportā. Emocionālās inteliģences saistība ar uzvedības modelēšanu caur 3Cs/ 5C teoriju. Trenera emocionālā inteliģence, empātija un spēja saprast emocionālos signālus sportista uzvedībā. ACT pieeja. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Treneru psiholoģiskā veselība - izdegšana, pašregulācija, pašrefleksija un profesionālo robežu veidošana.
Apraksts
Studenti tiks iepazīstināti ar izdegšanas simptomiem (emocionālais izsīkums, depersonalizācija u.c.) un riska faktoriem (augstas prasības, hronisks stress u.c) strādājot sporta vidē. Maslach modelis, izdegšanas stadijas un to novērtēšana izmantojot Maslach izdegšanas aptauju. Resursu saglabāšanas teorija (Hobfoll`s Conservation of Resources Theory). Apgūs un nodarbību laikā mācīsies pielietot pašregulācijas un pašrefleksijas metodes. Mindfulness-based stressv reduction (MBSR) Kabat-Zinn pieeja. Profesionālo robežu loma veselīgu attiecību veidošanā. Atbalsta sistēmas veidošana un profesionālā palīdzība. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Treneru psiholoģiskā veselība - izdegšana, pašregulācija, pašrefleksija un profesionālo robežu veidošana.
Apraksts
Studenti tiks iepazīstināti ar izdegšanas simptomiem (emocionālais izsīkums, depersonalizācija u.c.) un riska faktoriem (augstas prasības, hronisks stress u.c) strādājot sporta vidē. Maslach modelis, izdegšanas stadijas un to novērtēšana izmantojot Maslach izdegšanas aptauju. Resursu saglabāšanas teorija (Hobfoll`s Conservation of Resources Theory). Apgūs un nodarbību laikā mācīsies pielietot pašregulācijas un pašrefleksijas metodes. Mindfulness-based stressv reduction (MBSR) Kabat-Zinn pieeja. Profesionālo robežu loma veselīgu attiecību veidošanā. Atbalsta sistēmas veidošana un profesionālā palīdzība. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Komandas dinamika un trenera loma.
Apraksts
Komanda un tās veidošanās posmi. Komandas saliedētības veidi (sociālā vai uzdevumu) un tās saistība ar komandas sniegumu. Lomas un to skaidrība komandā. Sociālā facilitācija, Ringelmana efekts. Konflikti komandā un to vadība. Trenera vadības stila ietekme uz komandas dinamiku. Chelladurai multidimensionālais modelis. Studenti analīzēs un diskutēs izcilu treneru piemērus. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Komandas dinamika un trenera loma.
Apraksts
Komanda un tās veidošanās posmi. Komandas saliedētības veidi (sociālā vai uzdevumu) un tās saistība ar komandas sniegumu. Lomas un to skaidrība komandā. Sociālā facilitācija, Ringelmana efekts. Konflikti komandā un to vadība. Trenera vadības stila ietekme uz komandas dinamiku. Chelladurai multidimensionālais modelis. Studenti analīzēs un diskutēs izcilu treneru piemērus. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Līderības stili un to ietekme uz sportistu sniegumu.
Apraksts
Tiks aplūkots līderības jēdziens sporta kontekstā, analizēti dažādi līderības stilu veidi (autoritārais, demokrātiskais u.c.) un teorētiskās pieejas, kas skaidro līderības pieejas sporta vidē ( Transformacionālā un transakcionālā līderības teorija (Bass), Situatīvās līderības teorija, (Hersey & Blanchard) un Sociālās identitātes pieeja līderībai (Haslam, Reicher &Platow). Iepazīstināti ar līderības stilu pielāgošanu ņemot vērā sportista vecumu, pieredzi, motivācijas līmeni un situāciju. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Līderības stili un to ietekme uz sportistu sniegumu.
Apraksts
Tiks aplūkots līderības jēdziens sporta kontekstā, analizēti dažādi līderības stilu veidi (autoritārais, demokrātiskais u.c.) un teorētiskās pieejas, kas skaidro līderības pieejas sporta vidē ( Transformacionālā un transakcionālā līderības teorija (Bass), Situatīvās līderības teorija, (Hersey & Blanchard) un Sociālās identitātes pieeja līderībai (Haslam, Reicher &Platow). Iepazīstināti ar līderības stilu pielāgošanu ņemot vērā sportista vecumu, pieredzi, motivācijas līmeni un situāciju. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas veidi, konfliktu risināšana sporta vidē.
Apraksts
Komunikācija, tās loma sportā. Komunikācijas veidi (verbālā, neverbālā) sportā. Pamatprincipi veiksmīgas komunikācijas veidošanai sporta vidē. Konflikti, to risināšanas stratēģijas. Praktiski izmēģinātas dažādas konfliktu risināšanas stratēģijas. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas veidi, konfliktu risināšana sporta vidē.
Apraksts
Komunikācija, tās loma sportā. Komunikācijas veidi (verbālā, neverbālā) sportā. Pamatprincipi veiksmīgas komunikācijas veidošanai sporta vidē. Konflikti, to risināšanas stratēģijas. Praktiski izmēģinātas dažādas konfliktu risināšanas stratēģijas. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vardarbība un agresija sportā .
Apraksts
Studenti tiks iepazīstināti ar agresijas jēdzienu un veidiem (proaktīvā, reaktīvā u.c.) un vardarbības veidiem sporta vidē. Teorētiski tiks pārrunāti faktori, kuri var veicināt agresiju. Studenti tiks iepazīstināti ar agresijas teorijām sporta psiholoģijā un iespējamiem aizsardzības un preventīviem pasākumiem. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vardarbība un agresija sportā .
Apraksts
Studenti tiks iepazīstināti ar agresijas jēdzienu un veidiem (proaktīvā, reaktīvā u.c.) un vardarbības veidiem sporta vidē. Teorētiski tiks pārrunāti faktori, kuri var veicināt agresiju. Studenti tiks iepazīstināti ar agresijas teorijām sporta psiholoģijā un iespējamiem aizsardzības un preventīviem pasākumiem. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Starpdisciplinaritāte (trenera sadarbība ar psihologu).
Apraksts
Tiks pārrunāta tēma par sadarbības nepieciešamību sporta vidē un holistisku pieeju sportista personības un karjeras veidošanā, saistībā ar Biopsihosociālo modeli sporta kontekstā. Efektīvas sadarbības principi - atbalsta komandas lomu skaidrība un respektēšana, skaidra komunikācija. Iespējamās sadarbības formas un modeļi - individuālas darbs, komandas konsultācijas, psihologa iesaiste treniņu procesā, krīzes situācijās. Multidisciplinārās un interdisciplinārās pieejas koncepti. Izaicinājumi un barjeras sadarbībā, pretestība un tās iespējamie iemesli, stigmatizācija, lomu pārklāšanās. Sportista psihiskās veselības uzturēšana un monitorēšana ilgtermiņā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Starpdisciplinaritāte (trenera sadarbība ar psihologu).
Apraksts
Tiks pārrunāta tēma par sadarbības nepieciešamību sporta vidē un holistisku pieeju sportista personības un karjeras veidošanā, saistībā ar Biopsihosociālo modeli sporta kontekstā. Efektīvas sadarbības principi - atbalsta komandas lomu skaidrība un respektēšana, skaidra komunikācija. Iespējamās sadarbības formas un modeļi - individuālas darbs, komandas konsultācijas, psihologa iesaiste treniņu procesā, krīzes situācijās. Multidisciplinārās un interdisciplinārās pieejas koncepti. Izaicinājumi un barjeras sadarbībā, pretestība un tās iespējamie iemesli, stigmatizācija, lomu pārklāšanās. Sportista psihiskās veselības uzturēšana un monitorēšana ilgtermiņā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eksāmens
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eksāmens
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Nicholls, A. R. (2021). Psychology in sports coaching: Theory and practice. Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai
Weinberg, R. S., & Gould, D. (2023). Foundations of sport and exercise psychology. Human kinetics.Piemērots angļu valodas plūsmai
Cular, D., Babic, M., Katovic, D., Beslija, T., & Kezic, A. (2024). How to Compare Relative Age Effect in Different Sports? A New Methodological Approach—Example of Youth Olympic Games. Sports, 12(8), 215.Piemērots angļu valodas plūsmai
Pan F and Sui W (2025). Research on coach-athlete relationship and team performance based on 3Cs theory: the chain mediating role of emotional intelligence and athletic engagement. Front. Psychol. 16:1587900.Piemērots angļu valodas plūsmai
Gellock, Jennifer L. and Dwyer, Brendan (2023). "Areas of Worklife and Job Burnout among Sport Industry Professionals: The Case of Athletic Academic Support Professionals," Journal of Issues in Intercollegiate Athletics: Vol. 16: Iss. 1, Article 6.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Del Pino-Marchito, A., Galán-García, A., & Plaza-Mejía, M. d. l. Á. (2025). The Hersey and Blanchard’s Situational Leadership Model Revisited: Its Role in Sustainable Organizational Development. World, 6(2), 63.Piemērots angļu valodas plūsmai
Charlina, Charlina & Roziah, Roziah & Ismail, Syofianis & Piliang, Wilda & Siswanto, Siswanto & Setyawan, Hendra & Zulbahri, Zulbahri & Darmawan, Arief & Shidiq, Abdul & Eken, Özgür & Pavlović, Ratko & Latino, Francesca & Tafuri, Francesco. (2024). Effective Verbal Communication in Physical Education Learning and Sports Coaching to Improve Achievement and Health: A Systematic Review. Retos. 56. 1139-1147.Piemērots angļu valodas plūsmai
Gavala-González J, Martins B, Ponseti FJ and Garcia-Mas A. (2020). Studying Well and Performing Well: A Bayesian Analysis on Team and Individual Rowing Performance in Dual Career Athletes. Front. Psychol. 11:583409.Piemērots angļu valodas plūsmai
Henriksen, K., Hansen, J., & Larsen, C.H. (2020). Mindfulness and Acceptance in Sport: How to Help Athletes Perform and Thrive under Pressure (1st ed.). Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai