ES ārējās attiecības: sociāli ekonomiskie aspekti
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Kursa mērķis ir sniegt studentiem zināšanas un stiprināt studentu analītiskās prasmes par ES ārējo attiecību sociāli ekonomiskajiem aspektiem, īpaši attiecībā uz tā saucamo „AAA” (Triple A) reģionu valstīm, t.i., Ziemeļamerikas, Latīņamerikas, Āzijas un Āfrikas valstīm.
Priekšzināšanas
Ekonomikas pamatzināšanas.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc kursa prasību sekmīgas nokārtošanas studenti būs ieguvuši zināšanas par ES darbību un tās ekonomisko un sociālo politiku ES ārējo attiecību kontekstā, fokusējoties uz AAA reģionu valstīm. Tāpat studenti gūs sapratni un zināšanas par sociāli ekonomiskajām tendencēm AAA reģionu valstīs, kā arī ES iestāžu lēmumu pieņemšanas procesu un tā ietekmi uz ekonomiskajiem un sociālajiem procesiem Āzijas, Centrālāzijas, Āfrikas, kā arī Amerikas kontinenta valstīs.
Prasmes
1.Studenti iegūs prasmes: • novērtēt un skaidrot sociāli ekonomiskus un politiskus notikumus un to attīstību Eiropā ārējā sfērā; • analizēt ES ārējo sociālo un ekonomisko politiku, izmantojot dažādas analīzes metodes un instrumentus; • izstrādāt priekšlikumus nepieciešamajiem uzlabojumiem ES darbībā attiecībā uz ekonomikas un sociālās politikas jautājumiem mērķa valstīs; • novērtēt un analizēt ES sadarbības attīstības un tirdzniecības politikas.
Kompetences
1.Studenti spēj, veicot patstāvīgu, kritisku analīzi, pielietot ekonomiskas metodes ES sociālo un ekonomisko politiku analīzei, veikt tirdzniecības darbības ekonomisko parametru novērtējumu un novērtēt ES un PTO sistēmas darbības būtību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Darbs ar literatūru; datu meklēšana, apkopošana un analīze; gadījumu analīze.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Akadēmiskai esejai vajadzētu atbildēt uz jautājumu vai uzdevumu, kas saistīts ar kādu no kursa tēmām. Tajā jāietver problēmas argumenāciju. Studentiem jācenšas iesniegt vai apspriest dažādus viedokļus par tēmu un attīstīt autora viedokli, pamatojoties uz argumentāciju un pierādījumiem.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Aktivitāte interaktīvo lekciju laikā – 60%; situāciju uzdevumu risināšana nodarbībās – 40%. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ES loma pasaules ekonomikā, tirdzniecībā un reglamentējoša vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ES loma pasaules ekonomikā, tirdzniecībā un reglamentējoša vidē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ekonomiskā un sociālā situācija Ziemeļamerikā. Nacionālās ekonomikas un nozaru analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ekonomiskā un sociālā situācija Ziemeļamerikā. Nacionālās ekonomikas un nozaru analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ekonomiskā un sociālā situācija Āzijā un Centrālās Āzijas nacionālās ekonomikas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ekonomiskā un sociālā situācija Āzijā un Centrālās Āzijas nacionālās ekonomikas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latīņamerikas un Āfrikas valstu ekonomiskā perspektīva un nozaru analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latīņamerikas un Āfrikas valstu ekonomiskā perspektīva un nozaru analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ES ārējās ekonomiskās politikas efektivitāte: ES – ASV divpusējā ekonomiskā sadarbība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ES ārējās ekonomiskās politikas efektivitāte: ES – ASV divpusējā ekonomiskā sadarbība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ES – Kanādas Visaptverošā ekonomikas un tirdzniecības līguma aspekti, ietekmes un to priekšrocības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ES – Kanādas Visaptverošā ekonomikas un tirdzniecības līguma aspekti, ietekmes un to priekšrocības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ES tirdzniecības politika un tirdzniecības līgumi: ES un Dienvidamerikas valstu bloka tirdzniecības līgums; ES – Āzija; ES – Centrālāzija; ES – Āfrika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ES tirdzniecības politika un tirdzniecības līgumi: ES un Dienvidamerikas valstu bloka tirdzniecības līgums; ES – Āzija; ES – Centrālāzija; ES – Āfrika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ES attīstības sadarbības politika (ietvars, mērķi un uzdevumi); sadarbība ar citām starptautiskām organizācijām (ANO, PTO).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ES attīstības sadarbības politika (ietvars, mērķi un uzdevumi); sadarbība ar citām starptautiskām organizācijām (ANO, PTO).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ES loma pasaules ekonomikā, tirdzniecībā un reglamentējoša vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ekonomiskā un sociālā situācija Ziemeļamerikā. Nacionālās ekonomikas un nozaru analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ekonomiskā un sociālā situācija Āzijā un Centrālās Āzijas nacionālās ekonomikas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latīņamerikas un Āfrikas valstu ekonomiskā perspektīva un nozaru analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ES ārējās ekonomiskās politikas efektivitāte: ES – ASV divpusējā ekonomiskā sadarbība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ES – Kanādas Visaptverošā ekonomikas un tirdzniecības līguma aspekti, ietekmes un to priekšrocības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ES tirdzniecības politika un tirdzniecības līgumi: ES un Dienvidamerikas valstu bloka tirdzniecības līgums; ES – Āzija; ES – Centrālāzija; ES – Āfrika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ES attīstības sadarbības politika (ietvars, mērķi un uzdevumi); sadarbība ar citām starptautiskām organizācijām (ANO, PTO).
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Keukeleire, S. & Delreux, T. (Eds.) The Foreign Policy of the European Union (2nd Edition). New York: Palgrave Macmillan, 2022Piemērots angļu valodas plūsmai
EU Foreign Policy in a Fragmenting International Order. Eds. Oriol Costa, Eduard Soler i Lecha, Martijn C. Vlaskamp, Palgrave Macmillan, 2025Piemērots angļu valodas plūsmai