Atvērto avotu un datu analīze
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti zina atvērto avotu izpētes (OSINT) metodes, pieejas, rīkus, izprot tiešsaistes tīklu, interneta pārlūku, mājaslapu un lielāko sociālo tīklu darbības principus, zina profesijai noderīgākās atvērtās datu bāzes, kā arī apzinās un izprot drošības riskus, ar ko sastopas interneta lietotāji, tajā skaitā pats izmeklētājs. Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj integrēt iegūtās zināšanas un dot ieguldījumu jaunu zināšanu radīšanā.
Prasmes
1.Studenti prot meklēt un sistematizēt atvērtajos avotos pieejamos pierādījumus (tekstus, foto, video, unikālus identifikators u.tml.), lai vēlāk tos pārbaudītu, analizētu un iegūto informāciju sintezētu, izdarot secinājumus par izmeklējamo noziegumu. Izprotot interneta un sociālo tīklu darbības principus, studenti ir spējīgi izmantot pasniedzēja sniegtās zināšanas un patstāvīgi radīt jaunas atvērto avotu pētniecības pieejas. Studenti spēj iesaistīties diskusijās par interneta un sociālo tīklu attīstību, to lietotāju privātumu, drošību, kā arī pētnieka ētiku.
Kompetences
1.Studenti ir kompetenti veikt ekonomisko noziegumu izmeklēšanu, strādājot ar pierādījumiem, kas iegūti atvērtajos un publiskajos avotos, kā arī konsultēt izmeklētājus, kas izmanto citas pierādījumu vākšanas metodes.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Lekcijās un semināros izskatītais materiāls ir nepieciešamo zināšanu apguves minimums. Pārējie jautājumi, kas nav izskatīti kontaktnodarbībās, studentam jāapgūst patstāvīgi. Visi studiju kursā apgūstamie jautājumi ir norādīti kursa aprakstā.
2. Materiālu apguvei ārpusauditoriju darba laikā ir jābūt sistemātiskai. Jārēķinās, ka uz divām auditorijas stundām (90 min.) vajag paredzēt vismaz 3 stundas ārpusauditoriju darba (esejas sagatavošana/individuālā darba veikšana, gatavošanās semināriem).
3. Semināru nodarbības notiek grupās un individuāli, izmantojot personīgos klēpju datorus vai augstskolas nodrošinātus stacionāros datorus. Studenti gatavojas semināra darbam individuāli vai grupās. Detalizēta semināra darba organizācija ietverta semināra instrukcijā par attiecīgo semināru, kas nosūtīta studentiem 5 – 7 kalendārās dienas pirms semināra. Studentiem ir pienākums pirms nodarbības sagatavoties atbilstoši instrukcijā norādītajam, piemēram, iepazīties ar kādu gadījumu, kur tika izmantoti atvērtie avoti, izpētīt papildjautājumus un rast atbildes uz tiem, ja tādi uzdoti, un pēcāk seminārā – nodemonstrēt savas patstāvīgās atvērto avotu un datu pētniecības prasmes.
4. Paralēli visiem patstāvīgajiem darbiem, katram studentam individuāli jāizstrādā atvērto avotu pētījums (kursa darbs) par kādu konkrētā lietā aizdomās turamo indivīdu, pārbaudot viņa alibi, sociālo kontu tīklu un mājaslapu tīklu, kas iespējams iesaistīti kādā ekonomiskā noziegumā vai iespēju robežās jāatklāj kāds noziegums, izmantojot atvērto avotu un datu sniegtos pierādījumus.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa ietvaros studentiem tiks likts vērtējums par darbu semināros, kursa noslēguma darbu un eksāmenu. Vērtējuma izlikšanai nepieciešams:
1) Patstāvīga kursa noslēguma darba izstrāde;
2) Nodarbību apmeklētība un sekmīgi vērtējumi semināros;
3) Eksāmena sekmīga nokārtošana.
Semināru darbs – 25%,
Kursa noslēguma darbs – 50%,
Eksāmens – 25%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): Eseja par eksāmena jautājumiem (Rakstisks)
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Pierādījumu verificēšana
Teksta pārbaude;
Attēlu pārbaude;
Video pārbaude;
Lokācijas pārbaude.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Neautentiska uzvedība sociālajos tīklos
Neautentiskas lapas Facebook
Neautentiski konti Facebook
Atomatizēti konti Twitter (boti)
Klikšķu fermas
Troļļu fabrikas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Notikuma verifikācija demonstrējot pierādījumu pārbaudes metodes
Semināra darbs atbilstoši semināra Nr. 3 instrukcijai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Interešu konflikta identifikācija atvērtajos datos (Vieslekcija)
Uzņēmumu reģistra, KANB partiju finansēšanas, VID amatpersonu deklarāciju un Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) publicētie u.c. dati;
Gadījuma studijas ar izplatītākajām korupcijas un interešu konfliktu shēmām
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Datu analīze Excel
Datu importēšana, formatēšana, kārtošana, atlase, meklēšana;
Datu kopu sapludināšana;
Rakurstabulas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Mājaslapu izmeklēšana
Domēnu reģistrs, anonimizācijas servisi, IP adresess, VPN;
SSL sertifikāti;
Apmeklējumu plūsma (SmilarWeb/Alexa);
Backlinks;
Sīkdatnes;
Source code – unikālie
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Krāpniecība un noziegumi internetā (Vieslekcija)
Pikšķerēšana;
Identitāšu zādzība;
Uzlaušana;
Sociālā inžinierija (izlikšanās par banku);
DDoS uzbrukumi;
Doksings u.c.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Drošība internetā (Vieslekcija)
Lietotāja identitātes aizsardzība tiešsaistē (VPN, virtuālās mašīnās; pārlūka iestatījumi)
Paroļu administrēšana, divu/trīs faktoru verifikācija, biometrija;
Aizsardzība pret spiegošanu caur digitālajām ierīcēm;
Lokācijas servisu droša izmantošana u.c.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Izmeklētāja drošība internetā
Semināra darbs atbilstoši semināra Nr. 6 instrukcijai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Datu analīze Excel
Datu importēšana, formatēšana, kārtošana, atlase, meklēšana;
Datu kopu sapludināšana;
Rakurstabulas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Mājaslapu izmeklēšana
Domēnu reģistrs, anonimizācijas servisi, IP adresess, VPN;
SSL sertifikāti;
Apmeklējumu plūsma (SmilarWeb/Alexa);
Backlinks;
Sīkdatnes;
Source code – unikālie
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bazzell, M. Open Source Intelligence Techniques: Resources for Searching and Analysing Online Information. 7th Edition. Coppell, Texas, 2019
Akhgar, B., Bayerl, S., Sampson, F. Open Source Intelligence Investigation: From Strategy to Implementation. Springer International Publishing, Switzerland, 2016
Hassan, N., Hijazi, R. Open Source Intelligence Methods and Tools: A Practical Guide to Online Intelligence. Apress Media LLC, New York, 2018
Troia, V. Hunting Cyber Criminals: A Hacker's Guide to Online Intelligence Gathering Tools and Techniques. John Wiley & Sons, Indianapolis, 2020
Gupta, R., Brooks, H. Using Social Media for Global Security. John Wiley & Sons, Incorporated, 2013