Individuālā mākslu terapija praksē
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Maģistranti apraksta un pamato dažādu mākslas terapijas metožu un tehniku teorētisko pamatojumu, salīdzina dažādas mākslas terapijas teorētiskās pieejas darbam ar dažādiem pacientiem psihiatrijā, rehabilitācijā, sociālajā aprūpē, kritiski analizē mākslas terapijas procesa organizācijas īpatnības un intervences darbam ar dažādiem pacientiem, analizē mākslas terapijas procesa specifiku un atšķirības bērniem un pieaugušajiem.
Prasmes
1.Maģistranti izvērtē pacientu mākslas terapijas specializācijas kontekstā. Izvēlas atbilstošu mākslas terapijas teorētisko pieeju darbam ar dažādiem pacientiem psihiatrijā, rehabilitācijā, sociālajā aprūpē. Veido mākslas terapijas plānu konkrētam pacientam, ņemot vērā pacientu grupas specifiku, vecumposmu un iespējamos riskus. Integrē mākslas terapijas mērķus multidisciplināras komandas darbā. Izvēlas un lieto atbilstošas mākslas terapijas metodes, tehnikas un intervences. Kritiski analizē un novērtē mākslas terapijas procesu un rezultātu. Noformē protokolus. Izstrādā rekomendācijas. Izskaidro pacientam un/vai viņa vecākiem/aprūpētājiem un citiem speciālistiem mākslas terapijas procesu, rezultātus un ietekmi uz veselību.
Kompetences
1.Maģistranti pielieto mākslas terapijas metodes, tehnikas un intervences saskaņā ar pacientu grupas specifiku un mākslas terapijas mērķi. Organizē un vada mākslas terapijas procesu. Analizē mākslas terapijas procesa dinamiku un interpretē mākslas terapijas rezultātus. Izmanto mākslas terapijas prasmes un mākslas ekspresiju: neverbālo komunikāciju, tēlainību, simbolismu un metaforas mākslas terapijas procesā. Izmanto pacienta refleksiju un sniedz atgriezenisko saiti par radošo procesu un rezultātu. Strādā atbilstoši savai profesionālajai kompetencei, atpazīst savus profesionālos ierobežojumus un iespējas. Ievēro profesionālo ētiku. Demonstrē empātisku, cieņā un izpratnē balstītu attieksmi pret pacientiem. Spēj veikt pašrefleksiju.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Mākslas terapija praksē, atbilstoši specializācijai, mentora un supervizora pārraudzībā. Teorētisko avotu meklēšana, atlasīšana un analīze par gadījumiem. Gadījumu sagatavošana supervīzijai. Savas pieredzes analīze prakses dienasgrāmatā.
Sagatavot rakstisku prakses atskaiti, rakstisku viena gadījuma analīzi, viena gadījuma prezentāciju.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Pēc noteiktas (dotas) struktūras sagatavota rakstiska viena gadījuma analīze un prezentācija (ar vērtējumu). Rakstiska „Prakses atskaite” (ieskaitīta/neieskaitīta), mentora vērtējums (ieskaitīts/neieskaitīts), supervizora vērtējums (ieskaitīts/neieskaitīts), pašrefleksija par praksi (ieskaitīta/neieskaitīta).
Supervīziju apmeklējums (ieskaitīts pie 80% apmeklējuma). Students prezentē vismaz vienu gadījumu individuāli un vienu grupā (klientu/pacientu attīstības vēsture, mākslā balstīta izvērtēšana un pārskats par darbu sesijās), analizē savu darbību, reflektē par savu un citu profesionālo darbu. Ir veicis prakses video ierakstu. Supervīziju protokoli atbilst prasībām, ir korekti aizpildīti. Rakstiska prakses atskaite (ieskaitīta/ neieskaitīta), mentora vērtējums (ieskaitīts/ neieskaitīts), supervizora vērtējums (ieskaitīts/ neieskaitīts), pašrefleksija prakses dienasgrāmatā (ieskaitīta/ neieskaitīta).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadnodarbība. Informācija par prakses saturu un organizāciju, prasībām aizstāvēšanai un vērtēšanas kritērijiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs par prakses gadījuma (atskaites) rakstīšanu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Supervīzija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mākslu terapija (otrais izdevums). (2011). Sast. K. Mārtinsone. Rīga: RaKa. (akceptējams izdevums)
Mākslu terapija dažādām klientu/pacientu grupām. (2014). Sast. Mārtinsone K., Krevica E. Rīga: Rīgas Stradiņa Universitāte
Supervīzija un tās specifika mākslu terapijā. (2010). Sast. Mārtinsone K. Rīga: Drukātava.
Papildu literatūra
A comprehensive guide to music therapy: theory, clinical practice, research, and training. (2019). Sast. Lindahl Jacobsen, S., Nygaard Pedersen, I., Bonde, L.O. London: Jessica Kingsley Publishers
The Oxford handbook of dance and wellbeing. (2017). Red. Karkou, V., Oliver, S., Lycouris, S. London: Oxford University Press
Handbook of art therapy (2nd edition). (2012). Malchiodi, C.A. New York; London: Guilford Press
Acting for real: drama therapy process, technique, and performance (2nd edition). (2019). Emunah, R. London: Routledge
Citi informācijas avoti
The arts in psychotherapy
Drama therapy review
Nordic journal of music therapy
Body, movement and dance in psychotherapy
International journal of art therapy