Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Komandas un organizācijas supervīzija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_047
Zinātnes nozare
Izglītības zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Pedagoģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Attīstīt izpratni par organizācijas kā sistēmas darbības principiem. Veidot prasmi veikt organizācijas attīstības vajadzību izvērtēšanu. Plānot procesu, izvēlēties atbilstošas organizācijas un komandas supervīzijas metodes. Izvirzīt supervīziju efektivitātes novērtēšanas kritērijus.

Priekšzināšanas

Apgūti studiju kursi: "Supervizora profesionālā darbība", "Individuālā supervīzija", "Grupas supervīzija".

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Izskaidro organizāciju veidojošos komponentus un raksturojošos aspektus. Raksturo organizāciju kultūru, tās līmeņus un ietekmi supervīzijā. Analizē organizācijas darba vidi un tās attīstības vajadzības nozares kontekstā. Nosauc un raksturo organizācijas supervīzijas kā rīcībpētījuma procesa sastāvdaļas un soļus. Raksturo vadības pieeju veidus un analizē vadības instrumentu efektivitāti atbilstoši organizācijas specifikai. Izskaidro pārmaiņu vadības principus. Pārzina pretestību pārmaiņām veidus, salīdzina pretestības pārvarēšanas taktikas. Nosauc komandai raksturīgās problēmas, izskaidro komandas supervīzijas mērķus un salīdzina dažādas supervīzijas metodes darbam ar komandu, organizāciju.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Organizācijas situācijas izpēte

Prasmes

1.Plāno un veic organizācijas/komandas situācijas gadījuma izvērtējumu, analizē ar organizācijas/komandas attīstības posmu saistītos iespējamos izaicinājumus un kultūras ietekmi uz situāciju, nosaka potenciāli pilnveidojamās jomas, sastāda organizācijas/komandas argumentētu attīstības plānu, izvēlas un apraksta atbilstošas supervīzijas darba metodes.

Kompetences

1.Veic organizācijas situācijas un/vai komandas izvērtējumu. Nosaka attīstības vajadzības un sastāda organizācijas attīstības plānu. Spēj argumentēti raksturot izvēlētās darba metodes, to mērķi. Izdara argumentētus secinājumus par vadības procesu pilnveides vajadzībām.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Organizācijas attīstības plāna izstrāde un prezentācija

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgi lasa norādītos avotus un veic piezīmes, gatavojas grupu darbam. Veic detalizētu gadījuma analīzi: organizācijas situācijas un/vai komandas izvērtējumu un sastāda organizācijas un/vai komandas attīstības plānu, argumentēti raksturojot izvēlētās darba metodes.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Organizācijas situācijas izpēte

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Darbs mazāss grupās (4 dalībnieki). Studējošie izlozē organizācijas aprakstu. Strādājot grupā jāapraksta darbības, kuras nepieciešams veikt organizācijas situācijas izpētei. Darbs tiek prezentēts pārējai grupai. Pēc katras prezentācijas tiek uzdoti jautājumi un diskutēts par piedāvāto darbības plānu. Studējošo aktivitāte uzdodot jautājumus un diskutējot ļauj iegūt pus vienu balli vērtējumā.

2.

Organizācijas attīstības plāna izstrāde un prezentācija

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Gadījuma analīze: rakstiski sagatavo organizācijas izvērtējumu un sastāda organizācijas attīstības plānu, argumentēti raksturojot izvēlētās darba metodes. Sagatavo prezentāciju.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organizācijas komponenti un to raksturojošie aspekti, attīstības modeļi.
Apraksts

Anotācija:

Lekcijā tiek aplūkoti organizācijas mērķi un misija (pastāvēšanas jēga, uzdevumi un stratēģiskā virzība). Studējošie tiek iepazīstināti ar dažādām organizāciju struktūrām (hierarhiska, matricveida, tīklveida u.c.), kur organizācija tiek aplūkota konkrētā vidē. Tiek aplūkoti dažādi organizāciju attīstības modeļi (dzīves cikla modelis, Greiner izaugsmes modelis, Levina pārmaiņu modelis, atvērto sistēmu modelis u.c.)

Nodarbībā studējošie dalās pieredzē par savas esošās darba vietas/ organizācijas misiju un mērķiem. Strādājot mazās grupās tiek analizēti dažādie organizāciju attīstības modeļi- studējošiem jāizveido salīdzinoša tabula, kurā atspoguļotas katra modeļa priekšrocības, trūkumi un pielietošanas jomas.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organizācijas komponenti un to raksturojošie aspekti, attīstības modeļi.
Apraksts

Anotācija:

Lekcijā tiek aplūkoti organizācijas mērķi un misija (pastāvēšanas jēga, uzdevumi un stratēģiskā virzība). Studējošie tiek iepazīstināti ar dažādām organizāciju struktūrām (hierarhiska, matricveida, tīklveida u.c.), kur organizācija tiek aplūkota konkrētā vidē. Tiek aplūkoti dažādi organizāciju attīstības modeļi (dzīves cikla modelis, Greiner izaugsmes modelis, Levina pārmaiņu modelis, atvērto sistēmu modelis u.c.)

Nodarbībā studējošie dalās pieredzē par savas esošās darba vietas/ organizācijas misiju un mērķiem. Strādājot mazās grupās tiek analizēti dažādie organizāciju attīstības modeļi- studējošiem jāizveido salīdzinoša tabula, kurā atspoguļotas katra modeļa priekšrocības, trūkumi un pielietošanas jomas.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organizācijas kultūra, tās līmeņi un ietekme supervīzijā. Komunikācija uzņēmumā.
Apraksts

Lekcijā studējošie tiek iepazīstināti ar organizācijas kultūru raksturojošiem parametriem gan kā vērtību kopums, gan kā uzvedības un komunikācijas modelis. Vērtības un pārliecības, normas un uzvedības standarti, simboli un rituāli, stāsti un mīti. attieksme pret inovācijām un pārmaiņām. E. Šeina organizāciju kultūras modelis, tā pielietojums supervīzijā. Komunikācijas stili organizācijā.

Nodarbībā studējošie pāros dalās ar savā darba vietā/organizācijā novērotiem organizāciju raksturojošiem parametriem, apraksta tos ar konkrētiem piemēriem. izvērtē un apraksta esošos komunikācijas modeļus. sarunu partnera uzdevums ir uzdot izzinošus jautājumus, kas palīdz plašāk aprakstīt esošo organizācijas kultūru un komunikāciju tajā. Grupā tiek diskutēts par raksturīgākajām organizāciju kultūras iezīmēm Latvijā, tiek identificētas raksturīgākās kopīgās iezīmes dažādās profesionālās darbības jomās (izglītība, sociālais darbs, veselības aprūpe u.c.).

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organizācijas kultūra, tās līmeņi un ietekme supervīzijā. Komunikācija uzņēmumā.
Apraksts

Lekcijā studējošie tiek iepazīstināti ar organizācijas kultūru raksturojošiem parametriem gan kā vērtību kopums, gan kā uzvedības un komunikācijas modelis. Vērtības un pārliecības, normas un uzvedības standarti, simboli un rituāli, stāsti un mīti. attieksme pret inovācijām un pārmaiņām. E. Šeina organizāciju kultūras modelis, tā pielietojums supervīzijā. Komunikācijas stili organizācijā.

Nodarbībā studējošie pāros dalās ar savā darba vietā/organizācijā novērotiem organizāciju raksturojošiem parametriem, apraksta tos ar konkrētiem piemēriem. izvērtē un apraksta esošos komunikācijas modeļus. sarunu partnera uzdevums ir uzdot izzinošus jautājumus, kas palīdz plašāk aprakstīt esošo organizācijas kultūru un komunikāciju tajā. Grupā tiek diskutēts par raksturīgākajām organizāciju kultūras iezīmēm Latvijā, tiek identificētas raksturīgākās kopīgās iezīmes dažādās profesionālās darbības jomās (izglītība, sociālais darbs, veselības aprūpe u.c.).

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālās nozares un/vai institūcijas specifika, vajadzību un resursu izvērtējums.
Apraksts

Lekcijā studējošie tiek iepazīstināti ar dažādu profesionālo jomu specifiku, supervīzijas vajadzībām tajās. Studējošie tiek iepazīstināti ar Latvijā veiktiem pētījumiem par supervīzijas vajadzībām dažādās profesionālās jomās (izglītības vide, bāriņtiesa u.c.)

Nodarbībā studējošie diskutē par pētījumu datiem. Dalās redzējumā par savas profesionālās jomas/darba vietas supervīziju vajadzībām.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālās nozares un/vai institūcijas specifika, vajadzību un resursu izvērtējums.
Apraksts

Lekcijā studējošie tiek iepazīstināti ar dažādu profesionālo jomu specifiku, supervīzijas vajadzībām tajās. Studējošie tiek iepazīstināti ar Latvijā veiktiem pētījumiem par supervīzijas vajadzībām dažādās profesionālās jomās (izglītības vide, bāriņtiesa u.c.)

Nodarbībā studējošie diskutē par pētījumu datiem. Dalās redzējumā par savas profesionālās jomas/darba vietas supervīziju vajadzībām.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Supervīzijas process organizācijā kā rīcībpētījums: organizācijas diagnostika, pārmaiņu vadība, novērtēšana.
Apraksts

Lekcijā studējošie tiek iepazīstināti ar supervīziju kā procesā balstītu pieeju, kurā ir diagnostika, pārmaiņu vadība, izvērtēšana un jaunas rīcības ieviešana. Diagnostikas metodes (novērošana, intervijas, anketas, testi, refleksijas grupas). Pieejas pārmaiņu vadībā. Izvērtēšana un atgriezeniskās saites sniegšana.

Nodarbībā studējošie strādā mazās grupās, kur tiek izlozēti situācijas/organizācijas apraksti. Katrai grupai jāizveido darbību plāns- kā, kādā veidā, ar kādām metodēm esošajā situācijā iespējams noskaidrot organizācijas supervīziju vajadzības. darbs tiek prezentēts pārējai grupai un tiek vērtēts kā starppārbaudījums.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Supervīzijas process organizācijā kā rīcībpētījums: organizācijas diagnostika, pārmaiņu vadība, novērtēšana.
Apraksts

Lekcijā studējošie tiek iepazīstināti ar supervīziju kā procesā balstītu pieeju, kurā ir diagnostika, pārmaiņu vadība, izvērtēšana un jaunas rīcības ieviešana. Diagnostikas metodes (novērošana, intervijas, anketas, testi, refleksijas grupas). Pieejas pārmaiņu vadībā. Izvērtēšana un atgriezeniskās saites sniegšana.

Nodarbībā studējošie strādā mazās grupās, kur tiek izlozēti situācijas/organizācijas apraksti. Katrai grupai jāizveido darbību plāns- kā, kādā veidā, ar kādām metodēm esošajā situācijā iespējams noskaidrot organizācijas supervīziju vajadzības. darbs tiek prezentēts pārējai grupai un tiek vērtēts kā starppārbaudījums.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Supervīzijas process organizācijā kā rīcībpētījums: organizācijas diagnostika, pārmaiņu vadība, novērtēšana.
Apraksts

Lekcijā studējošie tiek iepazīstināti ar supervīziju kā procesā balstītu pieeju, kurā ir diagnostika, pārmaiņu vadība, izvērtēšana un jaunas rīcības ieviešana. Diagnostikas metodes (novērošana, intervijas, anketas, testi, refleksijas grupas). Pieejas pārmaiņu vadībā. Izvērtēšana un atgriezeniskās saites sniegšana.

Nodarbībā studējošie strādā mazās grupās, kur tiek izlozēti situācijas/organizācijas apraksti. Katrai grupai jāizveido darbību plāns- kā, kādā veidā, ar kādām metodēm esošajā situācijā iespējams noskaidrot organizācijas supervīziju vajadzības. darbs tiek prezentēts pārējai grupai un tiek vērtēts kā starppārbaudījums.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vadības teorijas, vadības instrumenti. Vadības stili, līmeņi, funkcijas.
Apraksts

Lekcijā studējošie tiek iepazīstināti ar vadības teoriju attīstību dažādos vēsturiskos posmos- sākot no 19.-20.gs. sākuma līdz mūsdienām. Populārākās vadības teorijas mūsdienās. Vadības stili ( autoritārais, demokrātiskais, liberālais u.c.). Galvenās vadības funkcijas- plānošana, organizēšana, cilvēkresursu vadība, motivēšana, kontrole.

Nodarbībā studējošie diskutē un salīdzina dažādas vadības teorijas, meklē to pielietojumu atbilstoši konkrētai situācijai. Studējošiem tiek piedāvāta lomu spēle: studējošais izlozē lomu (vadības stilu), ko demonstrē pārējai grupai. Pārējiem jāatmin, kurš vadības stils tiek atainots, jāmin fenomeni, kas to raksturo.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komanda kā organizācijas apakšsistēma, raksturīgās problēmas. Ētikas dilemmas. Komandas supervīzijas mērķi un metodes.
Apraksts

Lekcijā tiek aplūkoti komandu raksturojošie fenomeni. Komandas attīstības dinamika. Problēmas komandā- komunikācijas grūtības, lomu un atbildību neskaidrība, motivācijas un iesaistes trūkums, konflikti, nevienlīdzīga darba slodze, uzticēšanās trūkums, vāji līderības un vadības procesi u.c.). galvenie soļi ētikas dilemmu risināšanā un supervizora loma šajā procesā: problēmu apzināšana un atzīšana, situācijas analīze, normatīvu vadlīniju izvērtēšana, diskusija komandā, risinājumu izvērtēšana, lēmumu pieņemšana, pārskatīšana un mācīšanās. Studējošie tiek iepazīstināti ar dažādām praktiskām metodēm, ko var pielietot supervīzijā strādājot ar ētikas dilemmām.

Nodarbībā studējošiem tiek piedāvāti gadījumu apraksti, kas ietver dažādas ētikas dilemmas organizācijā. Studējošie pielietojot konkrētas metodes ētikas dilemmu risināšanā nonāk pie konkrēta risinājuma. Diskusija par pieredzē piedzīvotām ētikas dilemmām.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komanda kā organizācijas apakšsistēma, raksturīgās problēmas. Ētikas dilemmas. Komandas supervīzijas mērķi un metodes.
Apraksts

Lekcijā tiek aplūkoti komandu raksturojošie fenomeni. Komandas attīstības dinamika. Problēmas komandā- komunikācijas grūtības, lomu un atbildību neskaidrība, motivācijas un iesaistes trūkums, konflikti, nevienlīdzīga darba slodze, uzticēšanās trūkums, vāji līderības un vadības procesi u.c.). galvenie soļi ētikas dilemmu risināšanā un supervizora loma šajā procesā: problēmu apzināšana un atzīšana, situācijas analīze, normatīvu vadlīniju izvērtēšana, diskusija komandā, risinājumu izvērtēšana, lēmumu pieņemšana, pārskatīšana un mācīšanās. Studējošie tiek iepazīstināti ar dažādām praktiskām metodēm, ko var pielietot supervīzijā strādājot ar ētikas dilemmām.

Nodarbībā studējošiem tiek piedāvāti gadījumu apraksti, kas ietver dažādas ētikas dilemmas organizācijā. Studējošie pielietojot konkrētas metodes ētikas dilemmu risināšanā nonāk pie konkrēta risinājuma. Diskusija par pieredzē piedzīvotām ētikas dilemmām.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Adizes, I. (2018). Prasmīga pārmaiņu vadība. Ievads organizāciju terapijā. Rīga: Zvaigzne

2.

Šarmers, K.O. (2018). U teorija. vadība no topošās nākotnes. Rīga: Zvaigzne

3.

Gavin, J. (2022). Foundations of professional coaching : models, methods, and core competencies. Champaign, IL : Human Kinetics

4.

Campbell, D., Coldicutt, T., & Kinsella, K. (2018). Systemic Work With Organizations: A New Model for Managers and Change Agents. H.Karnac Books Ltd.

5.

Hawkins, P., & Smith, N. (2013). Coaching, Mentoring and Organizational Consultancy. Open University Press.

6.

Levi, D. (2020). Group Dynamics for Teams. Sage Publications Inc.

7.

Rollinson, D. (2008). Organisational behaviour and analysis: an integrated approach (4th ed.). London: Pearson education Limited. (Jaunāks izdevums nav izdots)

8.

Copeland, S. (2013). Counselling supervision in organisations. London: Routledge

9.

Peter J. Pecora, David A. Cherin, Emily J. Bruce (2009). Strategic Supervision: A Brief Guide for Managing Social Service Organizations. London: Sage Publications Ltd. (Jaunāks izdevums nav izdots)

10.

Carl D. Glickman, Stephen P. Gordon, Jovita M. Gross- Gordon (2018). SuperVision and Instructional Leadership: A Developmental Approach. Pearson

11.

Ockerman, S., Reindl, S. (2020). Mastering professional scrum : coaches' notes for busting myths, solving challenges, and growing agility. Boston : Addison-Wesley

Papildu literatūra

1.

Kruse, K. (2019). Great leaders have no rules: Contrarian leadership principles to transform your team and business. London: Rodale Press

2.

Mārtinsone, K., Vāverniece, I., Mihailovs, I.J. (2010). Multikulturālie aspekti supervīzijā. No: Mārtinsone, K. (Sast.) Supervīzija un tās specifika mākslu terapijā. Rīga: Drukātava.

3.

Proctor, B. (2008). Group Supervision: A Guide to Creative Practice. (2nd ed.). London: SAGE Publications Ltd.

4.

Supervīzija sociālajā darbā: Supervizora rokasgrāmata. (2007). Rīga: Latvijas Universitāte.

5.

Zhou, J., & Shally, C.E. (2024). Handbook of organizational creativity. New York: Lawrence Erlbaum Associates.

Citi informācijas avoti

1.

Journal of Educational supervision