Pedagoģijas didaktikas pamatprincipi audiologopēda darbā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Veiksmīga studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj gan individuāli, gan grupu darbā pašvadīti iegūt, analizēt didaktikas jomas zinātnisko informāciju – mācīšanas metodiku, mācību metodes, organizācijas formas un iegūtos rezultātus integrēt praktiskā darbībā, pilnveidojot savu Audiologopēdijas profesionālo darbību. 2. Spēj atlasīt, parādīt didaktikas zinātnē balstītas pieejas, metodes un radoši pielietot, organizējot mācīšanās procesu terapijas sesijā, nodarbībā.
Prasmes
1.1. Spēj didaktikas kursa laikā apgūto teorētisko materiālu, praktiskās iemaņas pratīgi integrēt savā profesionālajā darbībā, mērķtiecīgi plānot strukturizētu terapijas sesiju, nodarbību, respektējot katra cilvēka vajadzības, kurā katrs indivīds iegūst labāko mācīšanās pieredzi profesionāli organizētā vidē. 2. Spēj kritiski izvērtēt kādas metodes katrā vecumposmā pielietot, prot novērtēt pacienta iesaisti komunikatīvajās situācijās izmantojot didaktiskās metodes un metodiskos līdzekļus, organizējot veselības aprūpes pakalpojumu spēj atrast risinājumus problēmsituācijās un radoši vadīt strukturizētu mācīšanās procesu.
Kompetences
1.Spēj parādīt audiologopēda profesijai nepieciešamās pedagoģijas kompetences - analizēt, interpretēt, novērtēt pacienta individuālās attīstības, mācīšanās, personības un sociālās izaugsmes vajadzības, īstenojot didaktikas specializētās zināšanas, izprotot tās pamatprincipus, likumsakarības, mācību organizācijas formas, būtiskāko no mācību satura un, atbilstoši didaktikas pamatprincipiem, plānot pacienta individuālās attīstības vajadzības un sasniedzamos rezultātus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Diskusijas, dažādu mācīšanas metožu lietošana praktiskajās nodarbībās, grupu darbs par tēmām - didaktikas pamatprincipi, likumsakarības, mācību organizācijas formas, būtiskākais no mācību saturu un rezultātu prezentācija, darbs ar zinātnisko informāciju, sagatavošanās eksāmenam, praktiskā darbā integrējot vispārīgās pedagoģijas pamatprincipus, prakstisko nodarbību vadīšana dažādiem vecumposmiem, didaktikas metožu zinātniskās informācijas analīze un atbildes uz jautājumiem tēmas kontekstā.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās (50%).
2. Patstāvīgo darbu, nodarbību prezentācija (25%).
3. Kursa beigās rakstiskais eksāmens (25%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Didaktikas vēsturiskais apskats. Mācību principi un mācīšanās process. Mācību procesa struktūra. Mācību procesa funkcijas un to vienotība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Mācīšanās spēju veidi. Mācīšanās stratēģijas plānošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Mācību vide. Mācīšanās motīvi un stimuli.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Mācīšanās procesa organizācijas formas. Nodarbība kā mācīšanās organizācijas pamatforma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Individuālās nodarbības struktūra. Individuālā darba plānošanas didaktiskie principi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Interaktīvo didaktisko metožu izmantošanas iespējas audiologopēdijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Mācību diferenciācija un individualizācija audiologopēdijas nodarbībības kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Didaktisko metožu un paņēmienu izvēle pirmsskolas vecumposmā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Didaktisko metožu un paņēmienu izvēle pirmsskolas vecumposmā (3 - 4 gadi).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Didaktisko metožu un paņēmienu izvēle pirmsskolas vecumposmā (5 - 6 gadi).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Didaktisko metožu un paņēmienu izvēle pirmsskolas vecumposmā (7 gadi).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Didaktisko metožu un paņēmienu izvēle sākumskolā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Didaktisko metožu un paņēmienu izvēle pusaudžu vecumposmam.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Didaktisko metožu un paņēmienu izvēle darbā ar pieaugušajiem.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Golubina V. Pirmsskolas pedagoga rokasgrāmata. R., 2007. (izdevums akceptējams)
Alī M. Mana bērna attīstības ceļš. R., 2009. (izdevums akceptējams)
K. Thunder, J. Almarode, J. Hattie. Visible learning in early childhood. California, 2022.
Bain K. Super courses : the future of teaching and learning. New Jersey, 2021.
Liping S., Minjuan W., Ruimin S. 101 learning and development tools : essential techniques for creating, delivering, and managing effective training. Kenneth, 2011.
Smith P., Cowie H., Blades M. Understanding children's development. 2015.
Papildu literatūra
Smits E. Paātrinātā mācīšanās klasē. R., 2000.
Dzintere D., Boša R. Rotaļspēles. R., 1997.
Anspoka Z. Latviešu valodas didaktika. R., 2008.
Brice B. Skaņu pasakas un ritma rotaļas. R., 2010.
Dzintere D. Bērns kā individualitāte pirmsskolas izglītības iestādē. R., 2002.
Kālo E. Brīvas spēlēšanās sākums. R., 2011.
Fritzner A., Rasmussen A. From Dream to Reality : Learning outcomes and didactic principles for teaching entrepreneurship in Nordic schools. Nordic Council of Ministers, 2016.
Didactics of Smart Pedagogy : smart pedagogy for technology enhanced learning. Switzerland, 2019.
Johnson J. E. The handbook of the study of play. 2015.
Moyles J. A-Z of Play in Early Childhood. 2012.
Phillipson S., Garvis S. Early childhood education in the 21st century. Volume III, Policification of early childhood education and care. 2020.
Wyse D. Becoming a primary school teacher. London, 2002.
Citi informācijas avoti
Walter B., Neuendorf K. Using “Action Methods” to Enhance Role-Play Simulations in Teaching Communication Skills. Journal of pain and symptom management, 2015, Vol.49 (2), p.325-325
Powers S., Perry J. Faculty-Led Role-Play Simulation: Going Live to Teach Patient-Centered Care to Nursing Students. The Journal of nursing education, 2019-11-01, Vol.58 (11), p.665-668
Jung S., Sainato D. Teaching play skills to young children with autism. Journal of intellectual & developmental disability, 2013-03, Vol.38 (1), p.74-90
Communicating through musical play: combining speech and language therapy practices with those of early childhood music education. Music education research, 2020-01-01, Vol.22 (1), p.68-86