Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Augu un dzīvnieku bioloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LFK_019
Zinātnes nozare
Medicīnas bāzes zinātnes, tai skaitā farmācija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Farmācija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Lietišķās farmācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Konsula iela 21, zftk@rsu.lv, +371 67061547

Par studiju kursu

Mērķis

  1. Veicināt zināšanu apguvi par augu un dzīvnieku pasauli un tajā ietilpstošo elementu izvietojumu sistemātikā, morfoloģisko un anatomisko uzbūvi, izmantošanu medicīnā un farmācijā.
  2. Apgūt vajadzīgās pamatzināšanas turpmākām farmakognozijas ar fitoterapijas kursu studijām.

Priekšzināšanas

Zināšanas vispārīgā bioloģijā un latīņu valodā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Zina un spēj sistematizēt organiskās pasaules struktūru un augu valsts vietu tajā.

2.Pārzina augstāko augu sistemātiku, morfoloģiskās un anatomiskās īpatnības, kā arī raksturīgās identificēšanas pazīmes.

3.Zina zemāko augu morfoloģiskās īpatnības un to taksonomisko piederību.

4.Pārzina biežāk sastopamos zemākos augus un to pielietojumu medicīnā un farmācijā.

5.Zina izplatītākos Latvijas floras augstākos augus un to izmantošanas iespējas medicīnā un farmācijā

6.Zina nozīmīgākos dzīvnieku valsts pārstāvjus un to izmantojumu medicīnā un farmācijā.

7.Zina augu ārējo (morfoloģisko) uzbūvi un spēj to aprakstīt, lietojot botānikā pieņemtu profesionālo terminoloģiju.

8.Pārzina augu šūnu un audu uzbūvi, kā arī to funkcijas augu organismā.

9.Izprot un apraksta augu iekšējo (anatomisko) struktūru, izmantojot atbilstošu terminoloģiju.

Prasmes

1.Analizēt un novērtēt augu valsts dažādību un augu daudzveidību.

2.Noteikt auga atrašanās vietu sistemātiskajā klasifikācijā un atpazīt apskatītos augus, izmantot augu noteicējus citu augu atpazīšanā.

3.Salīdzināt un skaidrot augstāko un zemāko augu morfoloģisko un anatomisko uzbūvi, izceļot būtiskās atšķirības.

4.Izskaidrot augu vairošanās un attīstības ciklus.

5.Identificēt, aprakstīt un ilustrēt augu šūnu un audu struktūrelementus, lietojot mikroskopēšanas prasmes un profesionālo terminoloģiju.

6.Pamatot zemāko, augstāko augu un dzīvnieku valsts pārstāvju izmantošanu medicīnā un farmācijā, skaidrojot to bioloģiski aktīvo vielu izcelsmi un pielietojumu veselības aprūpē.

Kompetences

1.Izprot augu lomu un vietu organiskās pasaules sistemātikā, kā arī to uzbūves saistību ar ārstnieciskajām īpašībām.

2.Spēj pielietot iegūtās zināšanas praktiskos uzdevumos, tostarp augu identificēšanā un preparātu pagatavošanā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-

Darbs ar e-studijās piedāvāto atbilstošo materiālu apgūšanu; gatavošanās kontroldarbiem un kolokvijiem pēc e-studijās norādītās programmas; individuālais darbs ar augu herbārijiem. Rekomendēts aizpildīt studiju kursa aptauju, izvērtējot esošo kursa saturu un veidojot priekšlikumus kursa aktualizēšanai.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Mikroskops un mikroskopa uzbūve. Mikroskopa preparātu pagatavošana. Augu šūnas uzbūve, plastīdas, rezerves barības vielas

-
10 balles
2.

Šūnapvalks (struktūra, pārvērtības). Augu šūnas ekskretorās vielas (kristāli, sferokristāli, sekrēti). Audi (veidotājaudi).

-
10 balles
3.

Primārie segaudi. Epidermas izaugumi. Sekundārie segaudi. Pamataudi.

-
10 balles
4.

Balstaudi. Sekrētaudi. Vadaudi. Vadu kūlīši.

-
10 balles
5.

Šūna un audi.

20,00% no gala vērtējuma
10 balles
6.

Sakņu un stumbra anatomiskā uzbūve.

-
10 balles
7.

Augu veģetatīvo orgānu anatomiskā uzbūve

20,00% no gala vērtējuma
10 balles
8.

Augu pulveru mikroskopiskā analīze

20,00% no gala vērtējuma
10 balles
9.

Saknes un stumbra morfoloģiskā uzbūve un funkcijas.

-
10 balles
10.

Lapas morfoloģiskā uzbūve un funkcijas.

-
10 balles
11.

Segsēkļu veģetatīvo un ģeneratīvo orgānu morfoloģiskā uzbūve.

20,00% no gala vērtējuma
10 balles
12.

Ķērpju, staipekņveidīgo un kosveidīgo nodalījums, tā pārstāvji.

-
10 balles
13.

Sūreņu, rožu, pākšaugu dzimtas pārstāvju nosaukumi.

-
10 balles
14.

Dzimtu (sūreņu, rožu, pākšaugu, čemurziežu, lūpziežu, kurvjziežu) vispārīgs raksturojums un pārstāvji.

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
4

Tēmas

Botānikas mikrotehnikas pamati. Augu šūnas uzbūve, rezerves barības vielas un ekskretorās vielas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
4

Tēmas

Augu audi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
4

Tēmas

Augu audi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
4

Tēmas

Augu audi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Pārbaudījums
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
4

Tēmas

Augu veģetatīvo orgānu anatomiskā uzbūve un funkcijas: sakne, stumbrs un lapa.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Pārbaudījums
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Pārbaudījums
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Augu veģetatīvo orgānu morfoloģiskā uzbūve un funkcijas: sakne, stumbrs, lapa.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Augu veģetatīvo orgānu morfoloģiskā uzbūve un funkcijas: sakne, stumbrs, lapa.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Augu ģeneratīvo orgānu morfoloģiskā uzbūve un funkcijas - zieds, ziedkopa, auglis.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Pārbaudījums
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Organiskās pasaules sistemātika. Taksonomiskās vienības. Augu vairošanās veidi.
Ķērpju, staipekņveidīgo un kosveidīgo nodalījums, to vispārīgs raksturojums un pārstāvji.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Kailsēkļu nodalījums, tā vispārīgs raksturojums un pārstāvji.
Iepazīšanās ar nozīmīgākajām segsēkļu dzimtām: sūreņu, rožu, pākšaugu, čemurziežu, lūpziežu un kurvjziežu dzimtas vispārīgs raksturojums un pārstāvji.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Iepazīšanās ar nozīmīgākajām segsēkļu dzimtām: sūreņu, rožu, pākšaugu, čemurziežu, lūpziežu un kurvjziežu dzimtas vispārīgs raksturojums un pārstāvji.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Pārbaudījums
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Priedītis, N. 2014. Latvijas augi. Rīga: Gandrs.

2.

Crang, R., Lyons-Sobaski, S., & Wise, R. 2018. Plant anatomy: A concept-based approach to the structure of seed plants. Springer.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Mauseth, J. D. 2021. Botany: An introduction to plant biology (7th ed.). Jones & Bartlett Learning.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Gavrilova, G. 1988. Lapa: morfoloģija un terminoloģija. Rīga: Zvaigzne. (akceptējams izdevums)

5.

Ābele, G., Piterāns, A. 1982. Augstāko augu morfoloģijas un sistemātikas praktikums. Rīga: Zvaigzne. (akceptējams izdevums)

6.

Kondratovičs, R. 1976. Augu anatomijas praktikums. Rīga: Zvaigzne. (akceptējams izdevums)

7.

Bumbura, M., Jaudzeme, V., Muižarāja, E., Pētersone, A. 1967. Augu morfoloģija un anatomija. Rīga: Zvaigzne. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Sīle, I. 2023. Ārstniecības augi no ticējumiem līdz mūsdienām.

2.

Eniņa, V. 2017. Veselība pie mājas sliekšņa. Rīga: Zvaigzne.

3.

Rubīne, H., Eniņa, V. 2004. Ārstniecības augi. Rīga: Zvaigzne ABC.

4.

Pētersone, A., Birkmane, K. 1980. Latvijas PSR augu noteicējs. Rīga: Zvaigzne.

5.

Langenfelds, V., Ozoliņa, E., Ābele, G. 1973. Augstāko augu sistemātika. Rīga: Zvaigzne.

Citi informācijas avoti

1.

Īriste, V., Eniņa, V. 2000. Ārstniecības augu vārdnīca. Rīga: MIC.

2.

Eiropas Zāļu aģentūras (EuropeanMedicinesAgency) Augu izcelsmes produktu komitejas (CommitteeonHerbalMedicalProducts) sagatavotās Kopienas augu monogrāfijas (CommunityHerbalMonographs).Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

PVO monogrāfijas (WHO monographs on selected medicinal plants).Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Badal McCreath, S., Delgoda, R. 2016. Pharmacognosy. 1st Edition, Fundamentals, Applications and Strategies. Academic Press.Piemērots angļu valodas plūsmai