Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_206
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
4,00
Mērķauditorija
Pedagoģija; Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sporta teorijas katedra
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt zināšanas par cilvēka organisma ķīmisko sastāvu, biosavienojumu – ogļhidrātu, olbaltumvielu, lipīdu un nukleīnskābju bioloģiskajām funkcijām. Gūt zināšanas un izpratni par dzīvības procesu ķīmiskajiem pamatiem, gremošanas procesu bioķīmiju, enerģētiskajiem un plastiskajiem procesiem cilvēka organismā. Nodrošināt studentiem teorētisko un praktisko iemaņu apguvi, dodot zināšanas un izpratni par dzīvības procesu ķīmiskajiem pamatiem cilvēka organismā, kā arī par enerģētisko un plastisko procesu dinamiku fizisko slodžu laikā, praktiski apgūstot bioķīmisko pētījumu pamatiemaņas, iemaņas sastādīt pareizu ēdienkarti. Vispārīgās un fizisko aktivitāšu bioķīmijas studiju kursa pamatuzdevums – dot studējošajiem zinātnisku pamatu profesionālai darbībai, pamatus uzturzinātnes apguvei, attīstīt prasmes patstāvīgai problēmu risināšanai saistībā ar fiziskajām aktivitātēm (pareiza uztura izvēle, atjaunošanās procesu izpratne un veicināšana u.c.).

Priekšzināšanas

Vispārējā vidējā izglītība.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Cilvēka organisma ķīmiskais sastāvs un dzīvības procesu ķīmiskie pamati, šo zināšanu kritiska izpratne. 2. Biosavienojumu – ogļhidrātu, olbaltumvielu, lipīdu un nukleīnskābju ķīmiskā uzbūve, bioloģiskās funkcijas, uzsverot organisma galvenos enerģijas avotus un enerģijas ražošanā iesaistītās vielas. 3. Bioķīmisko procesu dinamika cilvēka organismā un to kopsakarības, par bērnu un pusaudžu organisma bioķīmiskajām īpatnībām, par bioķīmisko procesu izmaiņām organismā intensīvu dažāda rakstura fizisko slodžu laikā, kā arī atjaunošanās periodā, par fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības attīstīšanas bioķīmiskais pamatojums un metodes, bioķīmisko īpatnību ievērošana, trenējot fiziskās īpašības bērniem un pusaudžiem.

Prasmes

1.4. Veikt vienkāršus analītiskus bioķīmiskus eksperimentus, lietot laboratorijas traukus un aparatūru. 5. Analizēt konkrētas slodzes pēc reakcijām, kas dod enerģiju, un zināt, kādus enerģijas avotus tās patērē.

Kompetences

1.6. Analizēt iegūtos rezultātus: novērtēt galvenos asins bioķīmiskos rādītājus (laktātu koncentrāciju, pH), salīdzināt ar normu miera stāvoklī un nogurumā vai literatūras datiem, norādīt iespējamos cēloņus bioķīmisko rādītāju novirzei no normas. 7. Izvērtēt ēdienkarti pēc olbaltumvielu, tauku un ogļhidrātu satura, izstrādāt rekomendācijas uztura galveno sastāvdaļu koriģēšanai.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Gatavošanās semināriem (kontroldarbiem) par tēmām: 1. Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi. Difūzija, osmoze. 2. Ogļhidrātu un lipīdu bioloģiskā nozīme un īpašības. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās. 3. Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme un īpašības. Fermenti. Nukleīnskābju bioloģiskā nozīme un īpašības. 4. Gremošanas procesu bioķīmiskais pamatojums. Olbaltumvielu vielmaiņa, asimilācija, disimilācija. 5. Vielmaiņa, asimilācija, disimilācija. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās. Ogļhidrātu un tauku vielmaiņa. 6. Sporta bioķīmija. Muskuļu ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika (ATF, ATF resintēzes). Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā. 7. Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam, regulāri trenējoties. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Fizisko aktivitāšu principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma biosavienojumu maiņas īpatnības. 8. Sagatavot un uzrakstīt īsu referātu par kāda izvēlēta fiziskajā aktivitātē veida bioķīmisko analīzi.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studējošo zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas kontroldarbos par septiņiem tēmu blokiem, par katru tēmu bloku tiek rakstīts pārbaudes darbs: 1. Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi. Difūzija, osmoze. 2. Ogļhidrātu bioloģiskā nozīme un īpašības. Lipīdu bioloģiskā nozīme un īpašības. 3. Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme un īpašības. Fermenti. Nukleīnskābju bioloģiskā nozīme un īpašības. 4. Gremošanas procesu bioķīmiskais pamatojums. Olbaltumvielu vielmaiņa. 5. Vielmaiņa, asimilācija, disimilācija. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās. Ogļhidrātu un tauku vielmaiņa. 6. Sporta bioķīmija. Muskuļu ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika (ATF, ATF resintēzes). Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā. 7. Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam, regulāri trenējoties. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Sporta treniņa principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma biosavienojumu maiņas īpatnības. Studējošo prasmes un kompetences tiek novērtētas divos laboratorijas darbos: 1. Ogļhidrātu pierādīšanas kvalitatīvās reakcijas. 2. Olbaltumvielas. 3. Pēc īsa referāta uzrakstīšanas par izvēlētā sporta veida bioķīmisko analīzi (interpretējot un salīdzinot dažādu autoru uzrakstītus zinātniskos literatūras avotus, dot praktiskas rekomendācijas uzturam un uztura bagātinātājiem atbilstoši sporta veidam), par kuriem tiek iegūti punkti. Studējošie apgūst prasmes: sagatavot laboratorijas darba teorētisko pamatojumu, individuāli un kolektīvi veikt bioķīmiskās reakcijas, izvēlēties atbilstošus reaktīvus un laboratorijas traukus, interpretēt iegūtos rezultātus, salīdzināt ar literatūras datiem. Summatīvā zināšanu un kompetenču vērtēšana kontroldarbos. Obligāti ir sekmīgi jāuzraksta visi kontroldarbi. Gala vērtējumu par studiju kursu nosaka vidējais vērtējums par kontroldarbiem semestra laikā (70%), prezentācija (10%) un atbildes eksāmenā (20%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi. Difūzija, osmoze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi. Difūzija, osmoze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ogļhidrātu un lipīdu bioloģiskā nozīme un īpašības. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ogļhidrātu un lipīdu bioloģiskā nozīme un īpašības. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme un īpašības. Fermenti. Nukleīnskābju bioloģiskā nozīme un īpašības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme un īpašības. Fermenti. Nukleīnskābju bioloģiskā nozīme un īpašības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gremošanas procesu bioķīmiskais pamatojums. Olbaltumvielu vielmaiņa, asimilācija, disimilācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gremošanas procesu bioķīmiskais pamatojums. Olbaltumvielu vielmaiņa, asimilācija, disimilācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vielmaiņa, asimilācija, disimilācija. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās. Ogļhidrātu un tauku vielmaiņa.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vielmaiņa, asimilācija, disimilācija. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās. Ogļhidrātu un tauku vielmaiņa.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizisko aktivitāšu bioķīmija. Muskuļu ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika (ATF, ATF resintēzes). Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizisko aktivitāšu bioķīmija. Muskuļu ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika (ATF, ATF resintēzes). Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizisko aktivitāšu bioķīmija. Muskuļu ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika (ATF, ATF resintēzes). Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizisko aktivitāšu bioķīmija. Muskuļu ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika (ATF, ATF resintēzes). Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam, regulāri nodarbojoties ar fiziskajām aktivitātēm. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Fizisko aktivitāšu principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma biosavienojumu maiņas īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam, regulāri nodarbojoties ar fiziskajām aktivitātēm. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Fizisko aktivitāšu principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma biosavienojumu maiņas īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam, regulāri nodarbojoties ar fiziskajām aktivitātēm. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Fizisko aktivitāšu principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma biosavienojumu maiņas īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prezentācija par kādu no fizioloģijas tēmām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prezentācija par kādu no fizioloģijas tēmām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prezentācija par kādu no fizioloģijas tēmām.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
4,00
Kontaktstundas:
40 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi. Difūzija, osmoze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi. Difūzija, osmoze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ogļhidrātu un lipīdu bioloģiskā nozīme un īpašības. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ogļhidrātu un lipīdu bioloģiskā nozīme un īpašības. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme un īpašības. Fermenti. Nukleīnskābju bioloģiskā nozīme un īpašības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gremošanas procesu bioķīmiskais pamatojums. Olbaltumvielu vielmaiņa, asimilācija, disimilācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vielmaiņa, asimilācija, disimilācija. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās. Ogļhidrātu un tauku vielmaiņa.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vielmaiņa, asimilācija, disimilācija. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās. Ogļhidrātu un tauku vielmaiņa.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizisko aktivitāšu bioķīmija. Muskuļu ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika (ATF, ATF resintēzes). Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizisko aktivitāšu bioķīmija. Muskuļu ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika (ATF, ATF resintēzes). Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizisko aktivitāšu bioķīmija. Muskuļu ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika (ATF, ATF resintēzes). Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam, regulāri nodarbojoties ar fiziskajām aktivitātēm. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Fizisko aktivitāšu principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma biosavienojumu maiņas īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam, regulāri nodarbojoties ar fiziskajām aktivitātēm. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Fizisko aktivitāšu principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma biosavienojumu maiņas īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prezentācija par kādu no fizioloģijas tēmām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prezentācija par kādu no fizioloģijas tēmām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prezentācija par kādu no fizioloģijas tēmām.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
4,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

1. Dzintare, (2019). Muskuļu darba enerģijas avoti dažāda ilguma un intensitātes fiziskās slodzēs. Rīga : LSPA, 63lpp.

2.

2. Dzintare, M. (2018). Basics of biochemistry. Rīga : LSPA, 79p.

3.

3. Ūdre V. (1999).Vispārējā un fizisko aktivitāšu bioķīmija I d. Metodiskais līdzeklis, Rīga, LSPA 73lpp.

4.

4. Ūdre, V. (2000). Vispārējā un fizisko aktivitāšu bioķīmija II d., Metodiskais līdzeklis, Rīga, LSPA 196lpp.

5.

5. Cēdere, D.,& Logins, J. (1996). Organiskā ķīmija ar ievirzi bioķīmijā. Rīga, Zvaigzne ABC, 385lpp.

6.

6. Maughan R., & Gleeson, M. (2004). The Biochemical Basis of Sports Performance. Oxford University press. New York, 253p.

7.

7. Ūdre, V. (2001). Augoša organisma metabolisma īpatnības un fizisko īpašību attīstīšanas bioķīmiskais pamatojums. Metodiskais līdzeklis, Rīga, LSPA 19lpp.

Papildu literatūra

1.

8. Волков, Н. И. (2000). Биохимия мышечной деятельности. Kиев, Олимпийская литература, c 504.

Citi informācijas avoti

1.

9. Murray, R., K., Granner, D., K., Mayes, P., A., & Rodwell, V., W. (1999). Biochemistry (25th edition). McGraw-Hill Publishing Co; 927p.

2.

10. Lieberman, M., A., Marks, A., (2008). Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach (3rd revised North American ed.). Lippincott Williams and Wilkins, 1024p.

3.

11. Lehninger, A., L., Nelson, D., L., & Cox, M., M. (2004). Principles of Biochemistry. (4th edition) W. H. Freeman & Co.

4.

12. Stryer, L., Berg, J., M., & Tymoczko, J., L. (2002). Biochemistry (5th edition). W. H. Freeman & Co.