Personības un attīstības psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Students: pārzina personības psiholoģijas vēsturisko attīstību un personības jēdziena dažādās interpretācijas; izprot galveno teorētisko virzienu (psihodinamiskais, humānistiskais, dispozicionālais, biheivioristiskais, kognitīvais) pamatprincipus, nozīmīgākos pārstāvjus, to ideju attīstību un kritiku; apgūst attīstības psiholoģijas pamatjautājumus, likumsakarības un biopsihosociālo faktoru lomu cilvēka attīstībā; zina personības attīstības īpatnības dažādos dzīves posmos – no prenatālā perioda līdz vecumdienām, iekļaujot attīstības un traumatisko krīžu problemātiku.
Noslēguma pārbaudes darbs • Patstāvīgais darbs - pašpārbaudes testu veikšana
Prasmes
1.Students: spēj analizēt un salīdzināt dažādas personības teorijas, identificējot to stiprās un vājās puses; prot pielietot teorētiskās zināšanas konkrētu personības un attīstības aspektu izpratnei; spēj strukturēti analizēt konkrēta bērna attīstību un pieaugušā dzīves vēsturi, sasaistot to ar personības un attīstības psiholoģijas teorijām; prot pamatot personības attīstības procesa saistību ar biopsihosociālajiem faktoriem un dzīves cikla likumsakarībām.
Patstāvīgais darbs kursa daļā "Personības psiholoģija"
Kompetences
1.Students: spēj patstāvīgi integrēt dažādas personības psiholoģijas teorijas, kritiski izvērtējot to piemērojamību; spēj pielietot teorētiskās zināšanas bērna attīstības un pieaugušā dzīves vēstures analīzē, sasaistot to ar biopsihosociālajiem faktoriem un dzīves cikla likumsakarībām; ir kompetents formulēt pamatotus secinājumus par personības attīstību, izmantojot akadēmiski korektu argumentāciju un atsauces; spēj izmantot iegūtās zināšanas un prasmes profesionālajā un akadēmiskajā darbībā.
Patstāvīgais darbs kursa daļā "Attīstības psiholoģija"
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs - iesaiste studiju procesā |
-
|
-
|
|
1. Patstāvīgi studēt literatūru par personības teorijām psiholoģijā un personības attīstību noteiktos vecumposmos. 2. Aktīvi piedalīties lekcijās un nodarbībās. 3. Studiju kursa noslēgumā sniegt studiju kursa novērtējumu. |
||
|
2.
Patstāvīgais darbs - pašpārbaudes testu veikšana |
-
|
-
|
|
Veikt pašpārbaudes testus, lai pārbaudītu savas zināšanas, gatavojoties noslēguma testam - eksāmenam. Jābūt veiktiem visiem pašpārbaudes testiem! |
||
|
3.
Patstāvīgais darbs kursa daļā "Attīstības psiholoģija" |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Veikt bērna novērojumu, detalizēti aprakstot viņa uzvedību bērna novērošanas dienasgrāmatā vai veikt strukturētu pieaugušā interviju par attistības krīzēm un analizēt to attīstības psiholoģijas teoriju un vecumposma attīstības iezīmju kontekstā; Sagatavot prezentāciju un prezentēt rezultātus nodarbībā. Prezentācijā iekļaut ne mazāk kā 2 pētījumus (sākot ar 2017. gadu) par mākslu terapijas pielietojumu attiecīgā vecumposma klientiem/pacientiem. |
||
|
4.
Patstāvīgais darbs kursa daļā "Personības psiholoģija" |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Patstāvīgais darbs - 5 psihes aizsardzības mehānismu (PAM) identificēšana savā dzīvē. Prasības patstāvīgajam darbam: Identificēt savā dzīvē un aprakstīt 5 PAM. Aprakstā jāiekļauj: (a) PAM aprakstu (ar atsauci literatūrā, kur aprakstīts/definēts attiecīgais PAM), (b) PAM izpausmi/pielietojumu studenta dzīvē, (c) pašrefleksiju par katru PAM. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Noslēguma pārbaudes darbs |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
TESTS (elektronisks) par studiju kursa lekciju materiālu (personības un attīstības psiholoģija). Testa norise klātienē. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads personības psiholoģijā. Personības jēdziena attīstības vēsture, definēšana, izpratne un interpretācija.
Apraksts
Lekcijā studenti iepazīs personības psiholoģijas kā zinātnes attīstību, aplūkojot personības jēdziena vēsturiskās saknes, dažādas definīcijas un interpretācijas, kā arī galvenos teorētiskos virzienus, kas veidojuši personības psiholoģijas pamatus. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihodinamiskais virziens personības psiholoģijā. Teoriju pamatprincipi, attīstība, kritika. Psihes aizsardzības mehānismi.
Apraksts
Lekcijā tiks aplūkoti psihodinamiskā virziena teorētiskie pamati un vēsturiskā attīstība, nozīmīgākie koncepti un to pielietojums. Tiks aplūkoti galvenie šī virziena pārstāvji un viņu idejas, kas veicinājušas psihodinamiskās pieejas attīstību, kā arī šī virziena kritika un mūsdienu skatījums. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihodinamiskais virziens personības psiholoģijā. Teoriju pamatprincipi, attīstība, kritika. Psihes aizsardzības mehānismi.
Apraksts
Lekcijā tiks aplūkoti psihodinamiskā virziena teorētiskie pamati un vēsturiskā attīstība, nozīmīgākie koncepti un to pielietojums. Tiks aplūkoti galvenie šī virziena pārstāvji un viņu idejas, kas veicinājušas psihodinamiskās pieejas attīstību, kā arī šī virziena kritika un mūsdienu skatījums. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Humānistiskais virziens personības psiholoģijā. Dispozicionālais virziens personības psiholoģijā. Teoriju pamatprincipi, attīstība, kritika.
Apraksts
Lekcijā studenti iepazīs humānistiskā un dispozicionālā virziena galvenos teorētiskos uzstādījumus un nozīmīgākos konceptus. Tiks analizēti galvenie šo virzienu pārstāvji un viņu idejas, kas veicinājušas teoriju attīstību, kā arī aplūkota virzienu kritika un ierobežojumi. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biheivioristiskais virziens personības psiholoģijā. Kognitīvais virziens personības psiholoģijā. Teoriju pamatprincipi, attīstība, kritika.
Apraksts
Lekcijā tiks aplūkoti biheiviorisma un kognitīvo teoriju pamati personības psiholoģijā, to nozīmīgākās idejas un attīstības posmi. Tiks izcelti galvenie šo virzienu pārstāvji un viņu idejas, kas veicinājušas virzienu attīstību, kā arī kritiskais izvērtējums par stiprajām un vājajām pusēm. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attīstības psiholoģijas mērķi, vispārīgie jautājumi un psihiskās attīstības procesa likumsakarības. Biopsihosociālo faktoru loma attīstībā. Attīstība prenatālajā stadijā. Attīstība līdz 2 gadu vecumam. Piesaistes teorija.
Apraksts
Lekcijā studenti apgūs attīstības psiholoģijas mērķus un galvenos jautājumus, psihiskās attīstības likumsakarības un biopsihosociālo faktoru nozīmi. Tiks aplūkota prenatālā attīstība, pirmo divu gadu nozīme un piesaistes teorijas ietekme uz personības veidošanos. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attīstības psiholoģijas mērķi, vispārīgie jautājumi un psihiskās attīstības procesa likumsakarības. Biopsihosociālo faktoru loma attīstībā. Attīstība prenatālajā stadijā. Attīstība līdz 2 gadu vecumam. Piesaistes teorija.
Apraksts
Lekcijā studenti apgūs attīstības psiholoģijas mērķus un galvenos jautājumus, psihiskās attīstības likumsakarības un biopsihosociālo faktoru nozīmi. Tiks aplūkota prenatālā attīstība, pirmo divu gadu nozīme un piesaistes teorijas ietekme uz personības veidošanos. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 2–17 gadu vecumā.
Apraksts
Lekcijā tiks analizēta bērnības un pusaudža vecuma attīstība fiziskajā, kognitīvajā un psihosociālajā dimensijā. Tiks aplūkotas nozīmīgākās attīstības likumsakarības un iespējamās grūtības šajā dzīves posmā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 2–17 gadu vecumā.
Apraksts
Lekcijā tiks analizēta bērnības un pusaudža vecuma attīstība fiziskajā, kognitīvajā un psihosociālajā dimensijā. Tiks aplūkotas nozīmīgākās attīstības likumsakarības un iespējamās grūtības šajā dzīves posmā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 18–65 gadu vecumā. Dzīves vidus krīze.
Apraksts
Lekcijā studenti iepazīs pieaugušā vecuma attīstību fiziskajā, kognitīvajā un psihosociālajā aspektā. Īpaša uzmanība tiks veltīta dzīves vidus krīzes fenomenam un tā ietekmei uz personības attīstības gaitu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 18–65 gadu vecumā. Dzīves vidus krīze.
Apraksts
Lekcijā studenti iepazīs pieaugušā vecuma attīstību fiziskajā, kognitīvajā un psihosociālajā aspektā. Īpaša uzmanība tiks veltīta dzīves vidus krīzes fenomenam un tā ietekmei uz personības attīstības gaitu. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 66+ gadu vecumā. Novecošana. Nāve. Attīstības krīzes un traumatiskas krīzes.
Apraksts
Lekcijā tiks aplūkota personības attīstība vecumdienās, akcentējot fiziskās, kognitīvās un psihosociālās pārmaiņas. Tiks analizēta novecošanas problemātika, dzīves noslēguma posms, nāves jautājumi, kā arī attīstības un traumatisko krīžu nozīme šajā vecuma posmā. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Sebre S.Miltuze A. 2022. Attīstības psiholoģija. Zvaigzne ABC.
Bite, I., Mārtinsone, K., & Sudraba, V. (Sast.). 2016. Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC
Kalvāns, Ē. 2017. Mūsdienu personības teorijas. Mācību līdzeklis. Rēzekne: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija.
Papildu literatūra
Borns, L. 2001. Psiholoģija: Izturēšanās un tās konteksts. Rīga: RaKa.
Karpova, Ā. 1998. Personība: Teorijas un to radītāji. Rīga: Zvaigzne ABC.
Kulbergs, J. 1998. Krīze un attīstība: psihodinamiska un sociālpsihiatriska apcere. Liepāja, LPA.
Liepiņa, S. 1998. Gerontoloģijas psiholoģiskie aspekti. Rīga: Raka.
Mārtinsone, K. un Miltuze, A.(Red.) 2015. Psiholoģija 1.un 2.daļa. Rīga: Zvaigzne ABC
Reņģe,V. 1999. Psiholoģija. Personības psiholoģiskās teorijas. Rīga: Zvaigzne ABC.
Boulbijs, Dž. 1998. Drošais pamats: vecāku un bērnu savstarpējā pieķeršanās - cilvēka veselīgas attīstības priekšnoteikums. Rīga: Rasa ABC.
Friedman, H.S. & Schustack, M.W. 2014. Personality: classic theories and modern. Harlow, Essex: Pearson.
Larsen, R.J., Buss.D.M. 2018. Personality Psychology: Domains of Knowledge About Human Nature. New York: McGraw-Hill Education.