Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Speciālās pedagoģijas pamati bērniem ar kombinētiem attīstības traucējumiem

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_262
Zinātnes nozare
Izglītības zinātnes; Vispārīgā pedagoģija
Kredītpunkti (ECTS)
4,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Izskaidrot tipisku un atipisku bērnu attīstību, intelektuālās attīstības traucējumu pakāpes, klīnisko, psiholoģisko un pedagoģisko diagnosticēšanu (metodes un paņēmienus). Dot ieskatu centrālās nervu sistēmas (CNS) disfunkcijā un garīgo atpalicību izraisošos klīniskajos sindromos. Izskaidrot speciālās pedagoģijas mērķus un uzdevumus darbā ar bērniem ar kombinētiem attīstības traucējumiem un specifiskiem mācīšanās traucējumiem. Dot ieskatu autiska spektra traucējumu izpratnē un speciālo izglītības programmu realizēšanas iespējās. Izvērtēt Pedagoģiski medicīnisko komisiju lomu izglītības programmu izvēlē bērniem ar kombinētiem traucējumiem. Dot ieskatu speciālās izglītības vēsturē no Senās Romas laikiem līdz 20. gs. Raksturot speciālās izglītības virzienus un nodrošinājumu Latvijā. Dot ieskatu individuālo korekcijas programmu un plānu veidošanā, sadarbībā ar vecākiem/aizbildņiem.

Priekšzināšanas

Anatomijā, fizioloģijā, pedagoģijā, pedagoģijas vēsturē, psiholoģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūst pamatzināšanas un kompetenci speciālajā pedagoģijā un speciālās pedagoģijas vēsturē. Studējošie zinās speciālās pedagoģijas mērķus un uzdevumus, gūs zināšanas par intelektuālās attīstības (mentālās retardācijas) traucējumu pakāpēm, specifiskiem mācīšanās traucējumiem un intelektuālo atpalicību izraisošiem klīniskiem sindromiem. Studējošais apgūs zināšanas par speciālās izglītības iespējām Latvijā - mācību programmām un to realizēšanas iespējām, kā arī spēs demonstrēt zināšanas individuālo korekcijas programmu un plānu veidošanā.

Prasmes

1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs atpazīt garīgās attīstības traucējumu pakāpes, veikt pedagoģisko diagnosticēšanu un izstrādāt pedagoģiskā procesa virzienus bērniem ar intektuālās attīstības traucējumiem. Spēs atpazīt bērnus ar specifiskiem mācīšanās traucējumiem. Izpratīs pedagoģiski medicīnisko komisiju mērķus un uzdevumus. Pratīs izvēlēties dažādas pedagoģijas metodes un paņēmienus, kā arī mācēs veidot individuālās programmas un plānus, atbilstoši pacienta funkcionālajām iespējām.

Kompetences

1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un prasmes bērnu ar mentāliem traucējumiem valodas/komunikācijas prasmju novērtēšanā, traucējumu diagnosticēšanā un terapijas procesa nodrošināšanā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Patstāvīgs darbs ar literatūras avotiem par dotajām tēmām. 2. Gatavošanās semināriem. 3. Prezentāciju sagatavošana (grupu darbs). 4. Individuālās nodarbības sagatavošana un demonstrēšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Speciālās izglītības vēsturiskais apskats.
2.

Pārbaudījums

-
-
Piedalīšanās lekcijās, nodarbībās un diskusijās, kā arī individuālās un grupu prezentācijas – 50%. Eksāmens – teorijas jautājumi – 30%, klīnisko gadījumu analīze – 20%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Tipiska un atipiska bērna attīstība. Garīgās atpalicības jēdziena izpratne. Garīgās attīstības traucējumu cēloņi (pēc Grunevalda). Centrālās nervu sistēmas (CNS) disfunkcija, ģenētiskās saslimšanas. Speciālās pedagoģijas virzieni, terminoloģijas pamati. Garīgās attīstības traucējumu klasifikācija un traucējumu pakāpes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Nozīmīgākie garīgo atpalicību izraisoši klīniskie sindromi. Dauna sindroms, Patau sindroms, Reta sindroms, Viljamsa sindroms. Valodas un intelektuālo procesu attīstības īpatnības, pedagoģiskā diagnostika. Pervazīvi attīstības traucējumi. Autiska spektra traucējumi. Aspergera sindroms. Audiologopēda uzdevumi komunikācijas un valodas traucējumu diagnostikā un terapijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Psihiskās attīstības aizture, Mācīšanās traucējumu cēloņi, klasifikācija. Vadlīnijas pedagoģiskai diagnostikai un korekcijas darba plānošanai. Audiologopēda uzdevumi mācību programmu modificēšanā. Individuālo mācību plānu veidošana. Speciālās izglītības iestādes Latvijā, normatīvā bāze, mērķi un uzdevumi. Dažādi mācību paņēmieni un tehnikas. Montessori izmantošanas iespējas rehabilitācijā. Alternatīvās palīglīdzekļu sistēmas un to izmantošanas iespējas bērnu apmācībā kombinētu trauc. gadījumā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Speciālās izglītības vēsturiskais aspekts. Antīkā civilizācija un cilvēki ar attīstības traucējumiem. Ēģiptiešu papirusi, ārsta Imhotepa (3000 p. Kristus) rokraksti. Attieksme pret garīgi atpalikušajiem Spartā un Senajā Grieķijā. Antīkā un viduslaiku likumdošana par cilvēku tiesībām. Antīkās medicīnas un filozofijas uzskati par dzirdes un redzes traucējumu dabu. Uzskati par cilvēkiem ar attīstības traucējumiem kristietības sākumā, viduslaikos un mūsdienās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Prezentācijas un diskusijas par tipisku un atipisku bērna attīstību un garīgo atpalicību izraisošiem cēloņiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Prezentācijas un diskusijas par sindromu izraisītiem garīgās attīstības traucējumiem. Video materiāla analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Prezentācijas un diskusijas par autiska spektra traucējumiem bērniem. Mācību plānošana speciālajā skolā/attīstības centros. Video materiāla analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Seminārs par psihiskās attīstības aiztures un mācīšanās traucējumu diferenciāldiagnostiku.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Individuālas prezentācijas, nodarbību plāna izveide un vadīšana. Individuālo mācību programmu un plānu veidošana bērniem ar dažādas pakāpes mentālu retardāciju. Klīnisko gadījumu analīze audiologopēda skatījumā. Vadlīnijas bērnu rehabilitācijai. Korekcijas virzieni un izglītības plāni.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Individuālas prezentācijas, nodarbību plāna izveide un vadīšana. Individuālo mācību programmu un plānu veidošana bērniem ar dažādas pakāpes mentālu retardāciju. Klīnisko gadījumu analīze audiologopēda skatījumā. Vadlīnijas bērnu rehabilitācijai. Korekcijas virzieni un izglītības plāni.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Individuālas prezentācijas, nodarbību plāna izveide un vadīšana. Individuālo mācību programmu un plānu veidošana bērniem ar dažādas pakāpes mentālu retardāciju. Klīnisko gadījumu analīze audiologopēda skatījumā. Vadlīnijas bērnu rehabilitācijai. Korekcijas virzieni un izglītības plāni.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
4,00
Kontaktstundas:
44 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Baka, A., Grunevalds, K. Grāmata par aprūpi. Rīga: Preses Nams, 1998. 326 lpp. (izdevums akceptējams)

2.

Farell, M. The effective teacher’s guide to moderate, severe and profound learning difficulties : practical strategies (Conitive impaiments) 2nd ed., Routledge, 2006 – 96. (izdevums akceptējams)

3.

Malofejevs, N. Rietumeiropa: sabiedrības un valsts attieksmes pret personām ar attīstības traucējumiem evolūcija. Rēzekne, 2008. (izdevums akceptējams)

4.

Zamskis, H. Speciālās pedagoģijas vēsture. Rīga: Raka, 2007. 236 lpp. (izdevums akceptējams)

5.

Autisms un autiska spektra traucējumi. Sast. A. Vabale, RSU, 2008, 112.lpp. (izdevums akceptējams)

Papildu literatūra

1.

Liepiņa, S. Speciālā psiholoģija. Rīga: Raka, 2008. 312 lpp.

2.

Veclava , V., Aldenrūda, U., Ilsteds, S. Bērni, kuriem ir autisms un Aspergera sindroms. Feturum un autori, 2012, 143 lpp.

3.

Smita, K., Strika, L. Mācīšanās traucējumi: no A līdz Z. Rīga: Raka, 1998. 340 lpp.

Citi informācijas avoti

1.

Rett syndrome. Patau Syndrome (Trisomy 13). Villiams Syndrome. Fragile X Syndrome. Phenylketonuria. Turner Syndrome. From Mary Kugler, R.N., former About.com Guide, updated October 22, 2006.

2.

Creutzfeldt- Jakob Disease. From Christine Kennard, former About.com Guide, updated: November 30, 2006.