Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Fotogrāfija kā komunikācija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_087
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne; Komunikācijas zinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Veicināt studējošo profesionālās kompetences pilnveidi, kuru raksturo prasmes autonomi izvērtēt, kritiski diskutēt un konstruēt fotogrāfijas medija tradīcijā balstītus vēstījumus, apzinoties fotogrāfijas nozares vēsturisko attīstību un laikmetīgo dažādību. Studējošajiem jāiepazīst, jāizvērtē un jāapliecina zināšanas par fotogrāfijas medija tradīcijā balstītu vēstījumu konstruēto būtību un to pielietojuma likumsakarībām. Studējošajiem jāapliecina sava izpratne par fotogrāfijas mediju kā komunikācijas daļu sabiedrībā, analītiski aprakstot un radoši konstruējot informāciju, problēmas un radošus risinājumus fotogrāfijā. Studējošajiem profesionāli jāīsteno savs projekts fotogrāfijā, balstoties fotogrāfijas medija komunikatīvajos aspektos.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Nosauks un raksturos fotogrāfijas attīstības galvenos posmus un virzītājspēkus. Pastāstīs par fotogrāfijas teorētiskajām pieejām un galvenajiem autoriem. Aprakstīs fotogrāfijas ietekmi uz sabiedrību. Izskaidros fotogrāfijas komunikatīvās īpašības.

Prasmes

1.Pratīs atpazīt fotogrāfijas galvenās paradigmas un vēstījumu tipus. Pratīs izvērtēt fotogrāfijas vēstījumu.

Kompetences

1.Spēs kritiski analizēt fotogrāfijas valodā iekodētos vēstījumus un estētiskās kvalitātes. Spēs interpretēt fotogrāfijas komunikācijas likumsakarības. Spēs autonomi vadīt un producēt radošu fotostāstu fotožurnālistikas un lietišķām vajadzībām.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Semestra laikā students lasa ieteicamo literatūru un interneta avotus. Gan ar esošajām, gan ar iegūtajām zināšanām studentiem jādalās savā starpā gan lekciju laikā, gan diskusijās ārpus lekcijām, tādējādi attīstot katram savas un visu kopējās zināšanas par fotogrāfijas mediju. Studējošajiem jāizlasa vismaz 300 lpp. teksta no obligātās literatūras. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Jābūt visiem praktiskajiem darbiem un sekmīgai dalībai semināros. Kursa ietvaros jāizveido viens dokumentāls fotostāsts. Vērtējumus teicami un izcili ir iespējams iegūt tikai ar eksāmena darbiem, kas klasificējas profesionālam medija lietojumam, kā arī liecina par fotogrāfijas medija padziļinātu izpratni.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads kursa saturā. Fotogrāfija un fotožurnālistika: izcelsme un definīcijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fotogrāfijas attīstība un uzplaukums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fotogrāfijas attīstība un uzplaukums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusija un plānošana par fotogrāfiju sērijas izveidi, balstoties dokumentālās fotogrāfijas tradīcijā (visiem mājas darbiem jābūt studenta personīgajā blogā).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Subjekts kā objekts: fotogrāfija un cilvēka ķermenis (praktiskais mājas darbs par cilvēka ķermeņa attēlojumu).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dokumentālās fotogrāfijas tradīcijā balstītā mājas darba izvērtējums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fotogrāfijas medija transformācijas digitālās attēlošanas laikmetā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fotogrāfija laikmetīgajā mākslā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusija par praktisko mājas darbu (cilvēka ķermeņa attēlojums).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fotogrāfa "izdzīvošanas komplekts" – komerciālās, dokumentālās un mākslas fotogrāfijas saiknes un fotogrāfs kā pakalpojumu sniedzējs mūsdienās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fotogrāfa "izdzīvošanas komplekts" – komerciālās, dokumentālās un mākslas fotogrāfijas saiknes un fotogrāfs kā pakalpojumu sniedzējs mūsdienās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusija par S. Zontāgas, L. Manoviča un A. Kremeroti skatījumiem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fotogrāfijas attīstība un uzplaukums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusija un plānošana par fotogrāfiju sērijas izveidi, balstoties dokumentālās fotogrāfijas tradīcijā (visiem mājas darbiem jābūt studenta personīgajā blogā).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Subjekts kā objekts: fotogrāfija un cilvēka ķermenis (praktiskais mājas darbs par cilvēka ķermeņa attēlojumu).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fotogrāfija laikmetīgajā mākslā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fotogrāfa "izdzīvošanas komplekts" – komerciālās, dokumentālās un mākslas fotogrāfijas saiknes un fotogrāfs kā pakalpojumu sniedzējs mūsdienās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusija par S. Zontāgas, L. Manoviča un A. Kremeroti skatījumiem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Badger, G. (2000). The Art that Hides Itself - Notes on Photographys Quiet Genius in How You Look At It. (pp. 61 – 81) NY: D.A.P., Inc.

2.

Barett, T. (1990). Criticizing Photographs: an introduction to understading images. California. Mayfield Pubishing Company.

3.

Bate, D. (2009). Photography: Key Concepts. Oxford & New York: Berg

4.

Benjamins, V. (2005). Iluminācijas. Riga: Laikmetīgās mākslas centrs.

5.

Doy, G. (2005). Picturing the self: Changing views of the subject in visual culture. London: I.B. Taurus & Co Ltd.

6.

Flusser, V (2005). Towards A Philosophy of Photography. London: Reaktion Books Ltd.

7.

Jeffrey, I. (1999). Revisions: An alternative history of photography. Bradford, England: National Museum of Photography, Film & Television.

8.

Liesbrock H. (2000). The Barely Visible Perspectives on Reality in Photography and Painting in How You Look At It. (pp. 39 - 59) NY: D.A.P.

9.

Roland, B. (1980). Mythologies, London: Paladin.

10.

Rolāns, B. (2006). Camera lucida. Piezīme par fotografiju. Rīga: Laikmetīgās mākslas centrs.

11.

Sonesson G. (2000). Post-photography and beyond: From mechanical reproduction to digital production. Lund University.

12.

Wells L. (ed) (2004). Photography: a critical introduction. London & New York. Routledge.

13.

Weski T. (2000). No Scrawling, Scratching, and Scribbling on the Plate in How You Look At It. (pp. 19 - 37) NY: D.A.P.

14.

Zontāga, S. (2008). Par fotogrāfiju. Riga: Laikmetīgās mākslas centrs.

Papildu literatūra

1.

Bodrijārs, Ž. (2000). Simulakri un simulācija. Rīga: Omnia Mea.

2.

Liotārs, F. (2008).Riga: Laikmetīgās mākslas centrs.

3.

Lury C. (1998). Proesthetic Culture: Photography, memory and identity. London: Routledge (pp. 134 - 183)

4.

Manovičs, L. (2006). Jauno mediju valoda. Rīga: Jauno mediju kultūras centrs RIXC. 5. 5. 5. McLuhan, M. (1964). Understanding media. New York: Signet Books.

5.

McLuhan, M. & Fiore, Q. (1967). The medium is the message. Singapore: HardWired.

6.

David L, S. (2020). Photography and Belief New York, New York: David Zwirner Books

7.

Mark Sealy Chadwell Heath (2022). Photography: race, rights and representation: Lawrence and Wishart Ltd.

8.

Mark Sealy (2019). Decolonising the Camera: photography in racial time, London: Lawrence & Wishart Ltd.

9.

Sunil Gupta (2022). We Were Here: sexuality, photography, and cultural difference, New York: Aperture Foundation.

Citi informācijas avoti

1.

Dokumentālās filmas:

2.

American Photography: A Century of Images, 1999 Contacts I, II, III, 2005

3.

Dying to tell the Story, 1998

4.

Genius of photography 1-6, BBC

5.

Moment of Impact, 1999 Reporters, 1981

6.

The Impassioned Eye, 2003 War Photographer, 2001

7.

Mākslas filmas

8.

Blowup, 1966

9.

City of God, 2002

10.

Rear Window, 1954 Salvador, 1986

11.

The Killing Fields, 1984 The Public Eye, 1992

12.

Tiešsaistē pieejamie resursi

13.

A Search Into the Future of Photography

14.

American Suburb X

15.

Aperture

16.

Blind Spot

17.

BW Magazine

18.

CameraArts Magazin. DoubleTake www.doubletakemagazine.org

19.

European Photography. EYEMAZING www.eyemazing.com

20.

Foto-Video

21.

foto8e

22.

LensWork

23.

Kwartalnik Fotografia

24.

Next Level

25.

Private

26.

Source

27.

Editorial Photographers

28.

Fotokvartals

29.

Lens

30.

Magnum

31.

Photographer

32.

The Digital Journalist

33.

The Photographic Universe Conference. World Press Photo http://www.worldpressphoto.org

34.

Zone Zero.