Fotogrāfija kā komunikācija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Nosauks un raksturos fotogrāfijas attīstības galvenos posmus un virzītājspēkus. Pastāstīs par fotogrāfijas teorētiskajām pieejām un galvenajiem autoriem. Aprakstīs fotogrāfijas ietekmi uz sabiedrību. Izskaidros fotogrāfijas komunikatīvās īpašības.
Prasmes
1.Pratīs atpazīt fotogrāfijas galvenās paradigmas un vēstījumu tipus. Pratīs izvērtēt fotogrāfijas vēstījumu.
Kompetences
1.Spēs kritiski analizēt fotogrāfijas valodā iekodētos vēstījumus un estētiskās kvalitātes. Spēs interpretēt fotogrāfijas komunikācijas likumsakarības. Spēs autonomi vadīt un producēt radošu fotostāstu fotožurnālistikas un lietišķām vajadzībām.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Semestra laikā students lasa ieteicamo literatūru un interneta avotus. Gan ar esošajām, gan ar iegūtajām zināšanām studentiem jādalās savā starpā gan lekciju laikā, gan diskusijās ārpus lekcijām, tādējādi attīstot katram savas un visu kopējās zināšanas par fotogrāfijas mediju. Studējošajiem jāizlasa vismaz 300 lpp. teksta no obligātās literatūras.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Jābūt visiem praktiskajiem darbiem un sekmīgai dalībai semināros. Kursa ietvaros jāizveido viens dokumentāls fotostāsts. Vērtējumus teicami un izcili ir iespējams iegūt tikai ar eksāmena darbiem, kas klasificējas profesionālam medija lietojumam, kā arī liecina par fotogrāfijas medija padziļinātu izpratni.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads kursa saturā. Fotogrāfija un fotožurnālistika: izcelsme un definīcijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fotogrāfijas attīstība un uzplaukums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fotogrāfijas attīstība un uzplaukums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija un plānošana par fotogrāfiju sērijas izveidi, balstoties dokumentālās fotogrāfijas tradīcijā (visiem mājas darbiem jābūt studenta personīgajā blogā).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Subjekts kā objekts: fotogrāfija un cilvēka ķermenis (praktiskais mājas darbs par cilvēka ķermeņa attēlojumu).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dokumentālās fotogrāfijas tradīcijā balstītā mājas darba izvērtējums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fotogrāfijas medija transformācijas digitālās attēlošanas laikmetā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fotogrāfija laikmetīgajā mākslā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija par praktisko mājas darbu (cilvēka ķermeņa attēlojums).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fotogrāfa "izdzīvošanas komplekts" – komerciālās, dokumentālās un mākslas fotogrāfijas saiknes un fotogrāfs kā pakalpojumu sniedzējs mūsdienās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fotogrāfa "izdzīvošanas komplekts" – komerciālās, dokumentālās un mākslas fotogrāfijas saiknes un fotogrāfs kā pakalpojumu sniedzējs mūsdienās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija par S. Zontāgas, L. Manoviča un A. Kremeroti skatījumiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fotogrāfijas attīstība un uzplaukums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija un plānošana par fotogrāfiju sērijas izveidi, balstoties dokumentālās fotogrāfijas tradīcijā (visiem mājas darbiem jābūt studenta personīgajā blogā).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Subjekts kā objekts: fotogrāfija un cilvēka ķermenis (praktiskais mājas darbs par cilvēka ķermeņa attēlojumu).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fotogrāfija laikmetīgajā mākslā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fotogrāfa "izdzīvošanas komplekts" – komerciālās, dokumentālās un mākslas fotogrāfijas saiknes un fotogrāfs kā pakalpojumu sniedzējs mūsdienās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija par S. Zontāgas, L. Manoviča un A. Kremeroti skatījumiem.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Badger, G. (2000). The Art that Hides Itself - Notes on Photographys Quiet Genius in How You Look At It. (pp. 61 – 81) NY: D.A.P., Inc.
Barett, T. (1990). Criticizing Photographs: an introduction to understading images. California. Mayfield Pubishing Company.
Bate, D. (2009). Photography: Key Concepts. Oxford & New York: Berg
Benjamins, V. (2005). Iluminācijas. Riga: Laikmetīgās mākslas centrs.
Doy, G. (2005). Picturing the self: Changing views of the subject in visual culture. London: I.B. Taurus & Co Ltd.
Flusser, V (2005). Towards A Philosophy of Photography. London: Reaktion Books Ltd.
Jeffrey, I. (1999). Revisions: An alternative history of photography. Bradford, England: National Museum of Photography, Film & Television.
Liesbrock H. (2000). The Barely Visible Perspectives on Reality in Photography and Painting in How You Look At It. (pp. 39 - 59) NY: D.A.P.
Roland, B. (1980). Mythologies, London: Paladin.
Rolāns, B. (2006). Camera lucida. Piezīme par fotografiju. Rīga: Laikmetīgās mākslas centrs.
Sonesson G. (2000). Post-photography and beyond: From mechanical reproduction to digital production. Lund University.
Wells L. (ed) (2004). Photography: a critical introduction. London & New York. Routledge.
Weski T. (2000). No Scrawling, Scratching, and Scribbling on the Plate in How You Look At It. (pp. 19 - 37) NY: D.A.P.
Zontāga, S. (2008). Par fotogrāfiju. Riga: Laikmetīgās mākslas centrs.
Papildu literatūra
Bodrijārs, Ž. (2000). Simulakri un simulācija. Rīga: Omnia Mea.
Liotārs, F. (2008).Riga: Laikmetīgās mākslas centrs.
Lury C. (1998). Proesthetic Culture: Photography, memory and identity. London: Routledge (pp. 134 - 183)
Manovičs, L. (2006). Jauno mediju valoda. Rīga: Jauno mediju kultūras centrs RIXC. 5. 5. 5. McLuhan, M. (1964). Understanding media. New York: Signet Books.
McLuhan, M. & Fiore, Q. (1967). The medium is the message. Singapore: HardWired.
David L, S. (2020). Photography and Belief New York, New York: David Zwirner Books
Mark Sealy Chadwell Heath (2022). Photography: race, rights and representation: Lawrence and Wishart Ltd.
Mark Sealy (2019). Decolonising the Camera: photography in racial time, London: Lawrence & Wishart Ltd.
Sunil Gupta (2022). We Were Here: sexuality, photography, and cultural difference, New York: Aperture Foundation.
Citi informācijas avoti
Dokumentālās filmas:
American Photography: A Century of Images, 1999 Contacts I, II, III, 2005
Dying to tell the Story, 1998
Genius of photography 1-6, BBC
Moment of Impact, 1999 Reporters, 1981
The Impassioned Eye, 2003 War Photographer, 2001
Mākslas filmas
Blowup, 1966
City of God, 2002
Rear Window, 1954 Salvador, 1986
The Killing Fields, 1984 The Public Eye, 1992
Tiešsaistē pieejamie resursi
The Photographic Universe Conference. World Press Photo http://www.worldpressphoto.org