Pielāgotās fiziskās aktivitātes fiziskajā rehabilitācijā
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Sekmīga kursa apguves rezultātā studejošie: - apgūs teorētiskās zināšanas un prasmes par pielāgoto fizisko aktivitāšu (PFA) pamatprincipiem un to vietu fiziskajā rehabilitācijā; - spēs analīzet PFA ietekmi uz dažādiem funkcionāliem traucējumiem un uz rehabilitācijas procesu kopumā;
Prasmes
1.- spēs demonstēt zināšanas par PFA pragrammu izveides un ieviešanas principiem; - izprast profesionālo ētiku PFA programmas izveidē un ieviešanā; patstavīgi pielietot zināšanas un prasmes pacientu fizisko spēju novērtēšanai;
Kompetences
1.- pieņemt lēmumus un rast risinājumus individuālo PFA plānu izveidē pielāgojot fiziskās aktivitātes cilvēkiem ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem; - īstenot PFA principus rehabilitācijas mērķu īstenošanai veselības aprūpes jomā;- demonstrēt zināšanas un prasmes PFA vides pielāgošanā mērķu īstenošanai. Tehnisko palīglīdzekļu veidi, priekšrocības un trūkumi.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi jāveic funkcionālo spēju traucējumu analīze.
Patstāvīgi jāiepazīstas ar PFA saturu rehabilitācijas procesā.
Patstāvīgi jāgatavojas pārbaudījumiem par PFA plānošanu un īstenošanu personām ar funkcionāliem traucējumiem.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 baļļu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir:
1. Jābūt nodarbību apmeklējumam lielākam par 65%, ja apmeklējums neatbilst prasībām studentam gala vērtējumu samazina par 1 balli.
2. Jāiegūst noteikts punktu skaits (atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam)
3. Lai students tiktu pielaists pie eksāmena, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumu ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā.
3.1. ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas (attaisnojošu iemeslu dēļ), tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā, iepriekš vienojoties ar pasniedzēju.
3.2. ja divu nedēļu laikā netiek sekmīgi nokārtots pārbaudījums, tad students netiek pielaists pie studiju kursa gala eksāmena kārtošanas sekojošās sesijas laikā un šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā
3.3. Studiju kursa gala eksāmenu drīkst kārtot ne vairāk kā divas reizes.
3.4. ja nav sekmīgi nokārtots eksāmens par apgūstamo studiju kursu studentam ir tiesības to kārtot trešo reizi. Eksāmenu pieņem komisija
3.5. ja eksāmenā tiek saņemts komisijas nesekmīgs vērtējums, students šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā
4. Gala vērtējums tiek izlikts, aprēķinot pārbaudījumu vidējo atzīmi un eksāmena vērtējumu (eksāmena atzīme ir noteicošā gala vērtējuma izlikšanā.)
Kopējā vērtējumā tiek vērtēta:
- Attieksme pret studijām, attīstības dinamikas, darbība semināros (10%)
- Patstāvīgi veiktie praktiskie darbi (20%),
- Studiju kursa rakstiskie pārbaudījumi (70%).
- Eksāmens
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) kā rehabilitācijas palīglīdzeklis
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) kā rehabilitācijas palīglīdzeklis
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PFA līmeņi, terminoloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PFA līmeņi, terminoloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionālo traucējumi, to ietekme uz personu iesaistīšanos PFA
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionālo traucējumi, to ietekme uz personu iesaistīšanos PFA
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PFA plānošana, novērtēšana personām ar funkcionāliem traucējumiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PFA plānošana, novērtēšana personām ar funkcionāliem traucējumiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PFA saturs personām ar funkcionāliem traucējumiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PFA saturs personām ar funkcionāliem traucējumiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehniskie palīglīdzekļi un PFA inventāra pielāgošanu personām ar funkcionāliem traucējumiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehniskie palīglīdzekļi un PFA inventāra pielāgošanu personām ar funkcionāliem traucējumiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PFA aktivitāšu organizēšana personām ar funkcionāliem traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PFA aktivitāšu organizēšana personām ar funkcionāliem traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PFA programmas plānošana un izveide personām ar funkcionāliem traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PFA programmas plānošana un izveide personām ar funkcionāliem traucējumiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) kā rehabilitācijas palīglīdzeklis
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PFA līmeņi, terminoloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PFA līmeņi, terminoloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionālo traucējumi, to ietekme uz personu iesaistīšanos PFA
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionālo traucējumi, to ietekme uz personu iesaistīšanos PFA
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionālo traucējumi, to ietekme uz personu iesaistīšanos PFA
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PFA plānošana, novērtēšana personām ar funkcionāliem traucējumiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PFA saturs personām ar funkcionāliem traucējumiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PFA saturs personām ar funkcionāliem traucējumiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehniskie palīglīdzekļi un PFA inventāra pielāgošanu personām ar funkcionāliem traucējumiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehniskie palīglīdzekļi un PFA inventāra pielāgošanu personām ar funkcionāliem traucējumiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PFA aktivitāšu organizēšana personām ar funkcionāliem traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PFA aktivitāšu organizēšana personām ar funkcionāliem traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PFA programmas plānošana un izveide personām ar funkcionāliem traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PFA programmas plānošana un izveide personām ar funkcionāliem traucējumiem.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
1. Kļaviņa, A. Kursa „Pielāgotās fiziskās aktivitātes fiziskajā rehabilitācijā” materiāli.
2. Eiropas standarti pielāgotās fiziskās aktivitātēs. 2010. 36 – 47.lpp.
Papildu literatūra
1. Sherrill, C. Adapted physical activity, recreation and sports Crossdisciplinary and lifespan (6th ed.). 2004, McGraw Hill
2. Block M.E. A teachers guide to adapted physical education. Including students with disability in Sports and recreation (4th ed.). 2016, Paul H.Brookes
3. Winnick J.P. Adapted physical education and sport (5th ed). 2011, Human Kinetics