Pielāgots uzturs pacientiem ar disfāgiju
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie spēs reproducēt IDDSI ietvaru ar 8 uztura viskozitātes līmeņiem un zinās katra līmeņa uzturam piemērotu IDDSI Testēšanas metodi. Studējošie spēs teorētiski izskaidrot IDDSI-FDS skalas pielietošanu, izmantojot vienu klīniskā gadījuma aprakstu.
Prasmes
1.Studējošie spēs praktiski novērtēt uztura viskozitāti, pielietojot IDDSI Testēšanas metodes. Atbilstoši IDDSI un IDDSI-FDS rezultātiem, studējošie spēs sagatavot disfāgijas uztura plānu un izglītošanas plānu (pēc HCEA vadlīnijām) vienam klīniskā gadījuma pacientam. Studējošie spēs diferencēt interdisciplināras rehabilitācijas komandas dalībnieku kompetences disfāgijas, malnutrīcijas un dehidratācijas novēršanā.
Kompetences
1.Studējošie pielietos novērtēšanas un terapijas metodes, modificējot uzturu orofaringeālas disfāgijas pacientiem, atbilstoši savam profesionālajam standartam. Studējošie spēs iekļauties interdisciplinārā rehabilitācijas komandā, izprotot komandas dinamikas nosacījumus un arī pacientu un piederīgo lomu tajā. Studējošie būs kompetenti veikt uztura pielāgošanas aktivitātes un pamatot tās ar zinātnisko literatūru, pacientiem ar dažādu etioloģiju izraisītu disfāgiju.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Iepazīšanās ar lekciju materiālu, kā arī pārbaudes testu aizpildīšana par lekciju tēmām.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju kursā tiks pielietota kumulatīvā vērtēšana; gala pārbaudījums – kumulatīvs eksāmens. Iepriekšminētie novērtējumi veidos šādas procentuālās daļas no kopējās atzīmes: Projekts – 40%, zināšanu testi – 30%, diskusija un piedalīšanās nodarbībās – 30%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Disfāgija un ar uzturu saistītās komplikācijas. Pacienta uztures novērtēšana. Klīniskā barošana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Disfāgija un ar uzturu saistītās komplikācijas. Pacienta uztures novērtēšana. Klīniskā barošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Disfāgija un ar uzturu saistītās komplikācijas. Pacienta uztures novērtēšana. Klīniskā barošana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Diētas biezuma īpašības. Viskozitātes novērtēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Diētas biezuma īpašības. Viskozitātes novērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Diētas biezuma īpašības. Viskozitātes novērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Diētas biezuma īpašības. Viskozitātes novērtēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Uztura mārketings.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Juridiskie un ētiskie aspekti disfāgijas pacientu rehabilitācijas procesā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu ar disfāgiju aprūpes pamatprincipi. Diētas plāns. Izglītošanas plāns.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu ar disfāgiju aprūpes pamatprincipi. Diētas plāns. Izglītošanas plāns.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu ar disfāgiju aprūpes pamatprincipi. Diētas plāns. Izglītošanas plāns.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu ar disfāgiju aprūpes pamatprincipi. Diētas plāns. Izglītošanas plāns.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Interdisciplināra rehabilitācijas komanda. Pacienta, piederīgo un veselības aprūpes speciālistu lomas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Interdisciplināra rehabilitācijas komanda. Pacienta, piederīgo un veselības aprūpes speciālistu lomas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Interdisciplināra rehabilitācijas komanda. Pacienta, piederīgo un veselības aprūpes speciālistu lomas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Disfāgija un ar uzturu saistītās komplikācijas. Pacienta uztures novērtēšana. Klīniskā barošana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Disfāgija un ar uzturu saistītās komplikācijas. Pacienta uztures novērtēšana. Klīniskā barošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Disfāgija un ar uzturu saistītās komplikācijas. Pacienta uztures novērtēšana. Klīniskā barošana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Diētas biezuma īpašības. Viskozitātes novērtēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Diētas biezuma īpašības. Viskozitātes novērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Diētas biezuma īpašības. Viskozitātes novērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Diētas biezuma īpašības. Viskozitātes novērtēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Uztura mārketings.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Juridiskie un ētiskie aspekti disfāgijas pacientu rehabilitācijas procesā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu ar disfāgiju aprūpes pamatprincipi. Diētas plāns. Izglītošanas plāns.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu ar disfāgiju aprūpes pamatprincipi. Diētas plāns. Izglītošanas plāns.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu ar disfāgiju aprūpes pamatprincipi. Diētas plāns. Izglītošanas plāns.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu ar disfāgiju aprūpes pamatprincipi. Diētas plāns. Izglītošanas plāns.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Interdisciplināra rehabilitācijas komanda. Pacienta, piederīgo un veselības aprūpes speciālistu lomas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Interdisciplināra rehabilitācijas komanda. Pacienta, piederīgo un veselības aprūpes speciālistu lomas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Interdisciplināra rehabilitācijas komanda. Pacienta, piederīgo un veselības aprūpes speciālistu lomas.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
NICE Clinical guidelines. Nutrition support for adults: oral nutrition support, enteral tube feeding and parenteral nutrition.
Cederholm, T et al. “Diagnostic criteria for malnutrition - An ESPEN Consensus Statement.” Clinical nutrition (Edinburgh, Scotland) vol. 34,3 (2015): 335-40.
Cederholm, T et al. “GLIM criteria for the diagnosis of malnutrition - A consensus report from the global clinical nutrition community.” Clinical nutrition (Edinburgh, Scotland) vol. 38,1 (2019): 1-9.
Steele et al. Creation and Initial Validation of the International Dysphagia Diet Standardisation Initiative Functional Diet Scale, Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 2018.
Cederholm, T et al. “ESPEN guidelines on definitions and terminology of clinical nutrition.” Clinical nutrition (Edinburgh, Scotland) vol. 36,1 (2017): 49-64.
Health Care Education Association. Patient Education Practice Guidelines for Health Care Professionals, 2021
Papildu literatūra
Adeleye B et al. Comparison of the rheological properties of ready-to-serve and powdered instant food-thickened beverages at different temperatures for dysphagic patients. J Am Diet Assoc. 2007.
Zargaraan A et al. Rheological aspects of dysphagia-oriented food products: A mini review. Food Science and Human Wellness. 2013.
Hutchins, SD. Finding Her Sweet Spot Selling a Dysphagia Product. The ASHA Leader, 2019.
Sadiku, MNO et al. Food Marketing: A Primer. IJTSRD, 2019.
Weber, K et al. Internet Food Marketing Strategies Aimed at Children and Adolescents: A Content Analysis of Food and Beverage Brand Web Sites. Journal of the American Dietetic Association, 2006.
Lorenz, T et al. 3D Food Printing Applications Related to Dysphagia: A Narrative Review. Foods, 2022.
Guzman, E. How Dysphagia chefs and dietitians around the world are teaming up to tackle IDDSI, 2020.
Melin, J. Patient participation in physical medicine and rehabilitation: a concept analysis. International Physical Medicine & Rehabilitation Journal, 2018.
Macqueen, C et al. Which commercial thickening agent do patients prefer? Dysphagia. 2003.
Heiss, CJ et al. Registered Dietitians and Speech-Language Pathologists: An Important Partnership in Dysphagia Management. Practice Applications Business of Dietetics, 2010.
Citi informācijas avoti
Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumi Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība". Latvijas Vēstnesis, 176, 05.09.2018.
Krekeler, Brittany N et al. “Adherence to Dysphagia Treatment Recommendations: A Conceptual Model.” Journal of speech, language, and hearing research : JSLHR vol. 63,6 (2020): 1641-1657.