Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Iekļaujošas, bērncentrētas, drošas, ergonomiskas un attīstošas Studiju vides veidošanas likumsakarības. 2. Studiju procesa plānošana, īstenošana un bērnu snieguma vērtēšana. 3. Pedagoģijas vēstures un zinātnes aktualitātes un jaunākie pētījumi izglītībā.
Prasmes
1.4. Noteikt aktuālus izglītības problēmu cēloņus ikdienas darbā un plānot mērķtiecīgu to risinājumu. 5. Paust konstruktīvu attieksmi, diskutēt par pedagoģiskās darbības ieguldījumu bērnu dzīves kvalitātes uzturēšanā, demonstrējot sadarbības un komunikācijas prasmes.
Kompetences
1.6. Identificēt bērnu individuālās vajadzības un izvirzīt konkrētus sasniedzamos mācīšanās mērķus, definēt sasniedzamos rezultātus, izvēlēties Studiju metodes un plānot starpdisciplināru, individualizētu un personalizētu Studiju procesu. 7. Veidot skaidrus snieguma un izaugsmes vērtēšanas kritērijus un pārbaudes veidus. 8. Analizēt mācīšanās rezultātus un sekot bērna izaugsmei, identificēt mācīšanās snieguma uzlabošanai nepieciešamos atbalsta pasākumus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Lekcijas, praktiskās nodarbības, patstāvīgais darbs, semināri, Studiju ekskursijas, pārbaudījumi, gala pārbaudījums – eksāmens: Praktisko situāciju risināšana, kas paredz Studiju modulī apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču demonstrēšanu. Rezultātu prezentēšana.
Studējošo patstāvīgais darbs tiek organizēts individuāli un/vai Studiju darba grupās. Studenti patstāvīgi gatavojas semināru nodarbībām un pārbaudījumiem, studē ar kursa tēmām saistīto zinātnisko un metodisko literatūru un veic tās analīzi, izstrādā un prezentē patstāvīgos darbus.
I patstāvīgais darbs: Pedagoģijas avotu izpēte. Studenti izvēlas un analizē pedagoģijas avotus, piemēram, tautasdziesmas, identificējot Studiju un audzināšanas ideālus, mērķus, metodes un tās salīdzina ar mūsdienu pedagoģijas mērķiem, metodēm utt.
II patstāvīgais darbs: Izvēlās un analizē vienu zinātnisku rakstu par izglītības attīstības tendencēm 21.gs. Izstrādā prezentāciju, kuru prezentē semināra laikā.
III patstāvīgais darbs: Studiju teoriju kritiska izvērtēšana atbilstoši kompetenču pieejai. Studiju stundas modelēšana. Stundas plāna pašnovērtēšana. Stundas plānu savstarpējā vērtēšana.
IV patstāvīgais darbs: Sadarbojoties grupā, analizē un izvērtē labās prakses piemērus iekļaujošas vides radīšanai izglītības iestādē. Studenti izvirza iekļaujošas izglītības vides novērtēšanas kritērijus, pēc izvirzītajiem kritērijiem izpēta konkrētas izglītības iestādes (pēc studentu brīvas izvēles) reālo situāciju. Seminārā prezentē iegūtos rezultātus.
V patstāvīgais darbs: Izvirza Studiju mērķi, formulē sasniedzamos rezultātus, izvēlas atbilstošas Studiju metodes rezultātu sasniegšanai, savu izvēli pamato. Novada 15min nodarbību, izmantojot izvēlētās Studiju metodes.
VI patstāvīgais darbs: Izveido rubrikas bērnu snieguma un/vai caurviju prasmju vērtēšanai un pasšvērtēšanai.
VII patstāvīgais darbs: Strādājot grupās, izpēta trīs pasaules valstu pieredzi sadarbībā ar kolēģiem un bērnu vecākiem organizēšanā izglītības iestādē. Veic reālās dzīves situāciju izglītības iestādēs apkopošanu un izpēti. Izstrādā konkrētus ieteikumus/rekomendācijas sadarbības veicināšanai izglītības iestādē.
VIII patstāvīgais darbs: Intervē divus pedagogus par viņu pieredzi atgriezeniskās saites sniegšanā un bērnu snieguma vērtēšanā. Iegūtos rezultātus prezentē un apspriež seminārā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Aktīva līdzdalība lekcijās/semināros (40%)
2. Pedagoģisko prasmju demonstrējums modelētā pedagoģiskā situācijā un gadījumu izpētē (20%)
3. Eksāmens. Savu profesionālo prasmju un pedagoģiskās kompetences izvērtējums un to tālākas pedagoģiskās karjeras attīstības plāna izstrāde. (40%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna snieguma vērtēšana un atgriezeniskās saites sniegšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iekļaujoša izglītība. Iekļaujošas vides veidošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sadarbība ar kolēģiem un vecākiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Daudzveidīgas Studiju metodes un paņēmieni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sadarbība ar kolēģiem un vecākiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna individuālo vajadzību izpēte un identificēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģijas attīstības tendences. Pedagoģijas ideju vēsture.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna individuālo vajadzību izpēte un identificēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iekļaujoša izglītība. Iekļaujošas vides veidošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācību teorijas. Mācību procesa plānošana un īstenošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna individuālo vajadzību izpēte un identificēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācību teorijas. Mācību procesa plānošana un īstenošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģijas attīstības tendences. Pedagoģijas ideju vēsture.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iekļaujoša izglītība. Iekļaujošas vides veidošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Daudzveidīgas Studiju metodes un paņēmieni.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izglītības iestādes izpēte.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācību teorijas. Mācību procesa plānošana un īstenošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna snieguma vērtēšana un atgriezeniskās saites sniegšana
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Oliņa, Z., Namsone, D., France, I. et al. (2018). Mācīšanās lietpratībai. Latvijas Universitāte.
Fullan, M. (2018). Deep learning: engage the world, change the world. Thousand Oaks, California USA
Jolliffe,W., & Waugh, B. (2017). NQT: The Beginning Teacher’s guide to Outstanding practice. Sage Publications LTd.
Lange, J., Burroughs - Lange, S. (2017). Learning to be a Teacher. Sage Publications LTd.
Papildu literatūra
Blair, E.J., Medina, Y. (2016). The Social Foundations Reader: Critical Essays on Teaching, Learning and Leading in the 21st Century. Peter Lang, Berlin.
Cottrell, S. (2013). The Study Skills Handbook. 4th ed. Palgrave Macmillan
Magana, S. (2017). Disruptive Classroom Technologies: A Framework for Innovation in Education. SAGE
Tate, M. L. (2015). Formative Assessment in a Brain-Compatible Classroom: How Do We Really Know They're Learning? Learning Sciences Internationa USA
Tomlinson, C.A. (2017). How to Differentiate Instruction in Academically Diverse Classrooms. 3rd Edition 3rd ed. ASCD, Alexandria VA USA
Citi informācijas avoti
Ministru kabineta noteikumi Nr. 747 (27.11.2018.) Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem.