Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pētījumi sociālajās zinātnēs: kvalitatīvās un kvantitatīvās metodes

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_245
Zinātnes nozare
Organizāciju un sabiedriskās pārvaldes socioloģija; Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Padziļināt zināšanas par pētījumu plānošanas un organizēšanas specifiku sociālajās zinātnēs, pētniecības dizainiem, kvantitatīvo un kvalitatīvo metodoloģiju un datu ieguves metodēm, kā arī biežāk lietoto metožu priekšrocībām un vājajām pusēm. Sniegt pārskatu par galvenajām prasībām zinātnē, kuru ievērošana nodrošina maģistra darbam pietiekošu metodoloģisku, argumentētu un sistemātisku korektumu; pilnveidot zināšanas par bibliogrāfisko norāžu un atsauču noformēšanu pētnieciskajos darbos; nodrošināt akadēmiska pētījuma izstrādes prasmes un kompetenci atbilstoši maģistra darba zinātniskās kvalitātes prasībām.

Priekšzināšanas

Zināšanas par pētniecību bakalaura līmenī.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pilnveidot zināšanas par pētījumu plānošanas un organizēšanas specifiku sociālajās zinātnēs, pētniecības dizainiem, kvantitatīvo un kvalitatīvo metodoloģiju un datu ieguves metodēm, kā arī biežāk lietoto metožu priekšrocībām un vājajām pusēm; par zinātniskās un ikdienas izziņas procesa atšķirībām, akadēmiska un lietišķa pētījuma plānošanas pamatprincipiem un pētījuma struktūras galvenajiem elementiem; par pētījuma metodoloģijām, metožu daudzveidību un atšķirībām dažādās zinātņu disciplīnās un starpdisciplināros pētījumos.

Prasmes

1.Identificēt maģistra līmeņa pētījuma tvērumam piemērotu problēmu un pētījuma jautājumus, atklāt akadēmiskajā diskusijā izmantotos argumentus un izvirzīt galveno argumentu jeb pieņēmumu, ko pierādīt; atlasīt problēmai piemērotus teorētiskos avotus, izplānot atbilstošu pētījuma dizainu, izvēlēties empīriskās pētījuma metodes, izstrādāt to instrumentāriju, kā arī veidot ar pētījuma jautājumiem un izvirzīto tēzi saistītus secinājumus, kuri jāpierāda pētnieciska darba ietvaros.

Kompetences

1.Nostiprināt kompetenci pielietot zinātniskas metodes sociālo fenomenu sistemātiskai izpētei, veikt pētījumus gan studiju procesā, gan profesionālajā darbībā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Grupā veikta pētījuma problēmas analīze un tai atbilstošs pētījuma projekta plāns. Kopsavilkumi par norādīto literatūru. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
2.

Pārbaudījums

-
-
Dalība lekcijās un grupu darbos (20%). Grupā veikta pētījuma problēmas analīze un tai atbilstošs pētījuma projekta plāns (20%). Kopsavilkumi par norādīto literatūru (20%). Gala pārbaudījums: eksāmens testa formā (40%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā pētījuma process, tā loģiskā struktūra. Maģistra darbs kā pētījuma veids, tā izstrādes prasības un specifika.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma dizaini, kvantitatīvā un kvalitatīvā pētījuma metodoloģija, jauktā pētījumu stratēģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma idejas attīstība, problēma kā pētījuma īstenošanas pirmais solis, pētījuma lauka strukturēšana un pētījuma jautājumu definēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvantitatīvā pētījumu stratēģija/metodoloģija; pētījuma dizaina specifika un iespējas kvantitatīvas metodoloģijas ietvaros. Hipotēze, izlases veidošana, mainīgie, pētījuma jautājumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvantitatīvā pētījumu stratēģija/metodoloģija; pētījuma dizaina specifika un iespējas kvantitatīvas metodoloģijas ietvaros. Hipotēze, izlases veidošana, mainīgie, pētījuma jautājumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvantitatīvās pētniecības metodes. Aptauja, tās kvantitatīvās formas, novērojums, satura – jeb kontentanalīze, interneta pētījumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Anketas izveide kvantitatīvo aptauju datu ieguves vajadzībām, jautājumu formulēšanas metodiskie pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvās pētniecības metodes. Kvalitatīvās intervijas (padziļinātās, daļēji strukturētās) fokusgrupu diskusija, kvalitatīvais novērojums. Intervijas situācijas īpatnības kvalitatīvā pētījumā. Vadlīniju sagatavošanas metodiskie pamatprincipi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma komunikācijas pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu analīze kvantitatīvā un kvalitatīvā pētījumā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Bryman, A. (2016) Social research methods., books.google.com

2.

Creswell, J. W. (2014) Research Design. SAGE Publications. London.

3.

Punch, K. (2014) Introduction to social research : quantitative and qualitative approaches. SAGE Publications. London.

4.

Robson, C., McCartan, K. (2016) Real Word research. John Wiley and Sons Ltd

5.

Walliman, N. (2017) Research Methods: The Basics. Routledge, DOI https://doi.org/10.4324/9781315529011

6.

Pētniecība: teorija un prakse (2016). Zinātn. red. Kristīne Mārtinsone, Anita Pipere, Daiga Kamerāde. Rīga: RaKa.

Papildu literatūra

1.

Hughes, A.J., Sharrock, W.W. Theory and methods in sociology. Palgarve Macmillan. 2007.

2.

Punch, K. F. (2000) Introduction to Social Research., SAGE Publications, London.

Citi informācijas avoti

1.

Pētījumu un publikāciju datu bāze http://petijumi.mk.gov.lv/