Pētījumi sociālajās zinātnēs: kvalitatīvās un kvantitatīvās metodes
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pilnveidot zināšanas par pētījumu plānošanas un organizēšanas specifiku sociālajās zinātnēs, pētniecības dizainiem, kvantitatīvo un kvalitatīvo metodoloģiju un datu ieguves metodēm, kā arī biežāk lietoto metožu priekšrocībām un vājajām pusēm; par zinātniskās un ikdienas izziņas procesa atšķirībām, akadēmiska un lietišķa pētījuma plānošanas pamatprincipiem un pētījuma struktūras galvenajiem elementiem; par pētījuma metodoloģijām, metožu daudzveidību un atšķirībām dažādās zinātņu disciplīnās un starpdisciplināros pētījumos.
Prasmes
1.Identificēt maģistra līmeņa pētījuma tvērumam piemērotu problēmu un pētījuma jautājumus, atklāt akadēmiskajā diskusijā izmantotos argumentus un izvirzīt galveno argumentu jeb pieņēmumu, ko pierādīt; atlasīt problēmai piemērotus teorētiskos avotus, izplānot atbilstošu pētījuma dizainu, izvēlēties empīriskās pētījuma metodes, izstrādāt to instrumentāriju, kā arī veidot ar pētījuma jautājumiem un izvirzīto tēzi saistītus secinājumus, kuri jāpierāda pētnieciska darba ietvaros.
Kompetences
1.Nostiprināt kompetenci pielietot zinātniskas metodes sociālo fenomenu sistemātiskai izpētei, veikt pētījumus gan studiju procesā, gan profesionālajā darbībā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Grupā veikta pētījuma problēmas analīze un tai atbilstošs pētījuma projekta plāns.
Kopsavilkumi par norādīto literatūru.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Dalība lekcijās un grupu darbos (20%).
Grupā veikta pētījuma problēmas analīze un tai atbilstošs pētījuma projekta plāns (20%).
Kopsavilkumi par norādīto literatūru (20%).
Gala pārbaudījums: eksāmens testa formā (40%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā pētījuma process, tā loģiskā struktūra. Maģistra darbs kā pētījuma veids, tā izstrādes prasības un specifika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma dizaini, kvantitatīvā un kvalitatīvā pētījuma metodoloģija, jauktā pētījumu stratēģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma idejas attīstība, problēma kā pētījuma īstenošanas pirmais solis, pētījuma lauka strukturēšana un pētījuma jautājumu definēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvantitatīvā pētījumu stratēģija/metodoloģija; pētījuma dizaina specifika un iespējas kvantitatīvas metodoloģijas ietvaros. Hipotēze, izlases veidošana, mainīgie, pētījuma jautājumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvantitatīvā pētījumu stratēģija/metodoloģija; pētījuma dizaina specifika un iespējas kvantitatīvas metodoloģijas ietvaros. Hipotēze, izlases veidošana, mainīgie, pētījuma jautājumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvantitatīvās pētniecības metodes. Aptauja, tās kvantitatīvās formas, novērojums, satura – jeb kontentanalīze, interneta pētījumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Anketas izveide kvantitatīvo aptauju datu ieguves vajadzībām, jautājumu formulēšanas metodiskie pamatprincipi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvās pētniecības metodes.
Kvalitatīvās intervijas (padziļinātās, daļēji strukturētās) fokusgrupu diskusija, kvalitatīvais novērojums. Intervijas situācijas īpatnības kvalitatīvā pētījumā. Vadlīniju sagatavošanas metodiskie pamatprincipi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma komunikācijas pamatprincipi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu analīze kvantitatīvā un kvalitatīvā pētījumā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bryman, A. (2016) Social research methods., books.google.com
Creswell, J. W. (2014) Research Design. SAGE Publications. London.
Punch, K. (2014) Introduction to social research : quantitative and qualitative approaches. SAGE Publications. London.
Robson, C., McCartan, K. (2016) Real Word research. John Wiley and Sons Ltd
Walliman, N. (2017) Research Methods: The Basics. Routledge, DOI https://doi.org/10.4324/9781315529011
Pētniecība: teorija un prakse (2016). Zinātn. red. Kristīne Mārtinsone, Anita Pipere, Daiga Kamerāde. Rīga: RaKa.
Papildu literatūra
Hughes, A.J., Sharrock, W.W. Theory and methods in sociology. Palgarve Macmillan. 2007.
Punch, K. F. (2000) Introduction to Social Research., SAGE Publications, London.
Citi informācijas avoti
Pētījumu un publikāciju datu bāze http://petijumi.mk.gov.lv/