Sociālā darba teorijas un metodes
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs: definēt, izskaidrot un novērtēt sociālu problēmu, atrast un aprakstīt intervences punktus, vispārējās prakses procesa elementus, izpratīs teoriju pielietošanu sociālā darba praksē.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs: analizēt sociālas sistēmas, novērtēt un interpretēt sociālas situācijas, strukturēt un plānot sociālās iejaukšanās mērķus un stratēģiju.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs pielietot atbilstošas teorijas, metodes un paņēmienus palīdzības sniegšanā un risinot klientu sociālās problēmas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Teorētiskās literatūras studēšana, praktiskās nodarbības: sociālo gadījumu analīze un risināšana, teorijā balstītu novērtēšanas un diagnosticēšanas paņēmienu darbā ar 'simulētu klientu' treniņš.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktīva dalība lekcijās un nodarbībās, kursa apguves laikā tiek vērtēta studentu zināšanu un prasmju demonstrēšana praktiskajās nodarbībās, patstāvīgo darbu prezentācijās. Kurss tiek noslēgts ar mutisku eksāmenu.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālais darbs kā zinātne, akadēmiska disciplīna un prakse, sociālā darba teorētisko zināšanu sistēma. Sociālā darba teorijas atvērtība un integritāte.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu laikmets un sabiedrība: pārmaiņas sociālo attiecību struktūrā kopsakarībās ar tehnoloģiskās modernizācijas procesu izraisītajām sociālajām pārmaiņām. Jaunas sociālās problēmas. Jauns 'sociālais pieprasījums' sociālā darbinieka profesijai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu laikmets un sabiedrība: pārmaiņas sociālo attiecību struktūrā kopsakarībās ar tehnoloģiskās modernizācijas procesu izraisītajām sociālajām pārmaiņām. Jaunas sociālās problēmas. Jauns 'sociālais pieprasījums' sociālā darbinieka profesijai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecība sociālajā darbā. Paradigmas un epistemoloģiskās skolas pētniecībā un praksē. Pierādījumos balstīta sociālā darba prakse.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba metodoloģiskie principi un pamata metodes. Cilvēks un vide. Uzvedība kā sociālā darba teorijas un prakses pamatjēdziens.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēks vidē. Tehnoloģiju mediēta vide. Sociālās uzvedības novērojums vidē. Lauka darbs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēks vidē. Tehnoloģiju mediēta vide. Sociālās uzvedības novērojums vidē. Lauka darbs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēks vidē. Tehnoloģiju mediēta vide. Sociālās uzvedības novērojums vidē. Lauka darbs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba teoriju veidi. Sociālā darbinieka zināšanas, prasmes un kompetence.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prakses teorījas. Teoriju izvērtēšana praktiskai pielietošanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prakses teorījas. Teoriju izvērtēšana praktiskai pielietošanai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sistēmpieeja. Sociālās darbības sistēma. Sociālo sistēmu modelis: struktūra un organizācija, sistēmu dinamika un likumsakarības. Sociālās darbības sistēma. Ekosociālo sistēmu perspektīva.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sistēmpieeja. Sociālās darbības sistēma. Sociālo sistēmu modelis: struktūra un organizācija, sistēmu dinamika un likumsakarības. Sociālās darbības sistēma. Ekosociālo sistēmu perspektīva.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba pamata sistēmas. Ekokartes un ģenogrammas pielietošana sociālā gadījuma analīzē. Intervences punktu noteikšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba pamata sistēmas. Ekokartes un ģenogrammas pielietošana sociālā gadījuma analīzē. Intervences punktu noteikšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Intervences (iejaukšanās) procesa sistēmiskums: darba procesa sastāvdaļas, mērķu un uzdevumu formulēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģimene kā sistēmiska vienība. Ģimenes attiecību sistēmiska analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā gadījuma analīze: intervences punktu noteikšana, risinājuma modelēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā gadījuma analīze: intervences punktu noteikšana, risinājuma modelēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba prakses teorijas. Izziņā balstīta (kognitīvā) un biheiviorisma pieeja sociālajā darbā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba prakses teorijas. Izziņā balstīta (kognitīvā) un biheiviorisma pieeja sociālajā darbā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedības maiņas stratēģija. Novērtēšana. Vienkāršas sistēmas novērtēšana (Single system design).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedības maiņas stratēģija. Novērtēšana. Vienkāršas sistēmas novērtēšana (Single system design).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihodinamiskā paradigma un klīniskais sociālais darbs. Psihodinamikas pamatprincipu integrācija sociālā darba praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihodinamiskā paradigma un klīniskais sociālais darbs. Psihodinamikas pamatprincipu integrācija sociālā darba praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības psiholoģiskā struktūra. Aizsargmehānismi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Spēka teorija: psihosociālā novērtēšana, palīdzības procesa elementi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Motivēšana. Motivējošā intervija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Motivējošā intervija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Motivējošā intervija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Makroprakse un sociālās attīstības darbs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Makroprakse un sociālās attīstības darbs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālais darbs kā zinātne, akadēmiska disciplīna un prakse, sociālā darba teorētisko zināšanu sistēma. Sociālā darba teorijas atvērtība un integritāte.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu laikmets un sabiedrība: pārmaiņas sociālo attiecību struktūrā kopsakarībās ar tehnoloģiskās modernizācijas procesu izraisītajām sociālajām pārmaiņām. Jaunas sociālās problēmas. Jauns 'sociālais pieprasījums' sociālā darbinieka profesijai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu laikmets un sabiedrība: pārmaiņas sociālo attiecību struktūrā kopsakarībās ar tehnoloģiskās modernizācijas procesu izraisītajām sociālajām pārmaiņām. Jaunas sociālās problēmas. Jauns 'sociālais pieprasījums' sociālā darbinieka profesijai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba metodoloģiskie principi un pamata metodes. Cilvēks un vide. Uzvedība kā sociālā darba teorijas un prakses pamatjēdziens.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēks vidē. Tehnoloģiju mediēta vide. Sociālās uzvedības novērojums vidē. Lauka darbs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēks vidē. Tehnoloģiju mediēta vide. Sociālās uzvedības novērojums vidē. Lauka darbs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba teoriju veidi. Sociālā darbinieka zināšanas, prasmes un kompetence.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prakses teorījas. Teoriju izvērtēšana praktiskai pielietošanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prakses teorījas. Teoriju izvērtēšana praktiskai pielietošanai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sistēmpieeja. Sociālās darbības sistēma. Sociālo sistēmu modelis: struktūra un organizācija, sistēmu dinamika un likumsakarības. Sociālās darbības sistēma. Ekosociālo sistēmu perspektīva.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba pamata sistēmas. Ekokartes un ģenogrammas pielietošana sociālā gadījuma analīzē. Intervences punktu noteikšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Intervences (iejaukšanās) procesa sistēmiskums: darba procesa sastāvdaļas, mērķu un uzdevumu formulēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā gadījuma analīze: intervences punktu noteikšana, risinājuma modelēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba prakses teorijas. Izziņā balstīta (kognitīvā) un biheiviorisma pieeja sociālajā darbā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedības maiņas stratēģija. Novērtēšana. Vienkāršas sistēmas novērtēšana (Single system design).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihodinamiskā paradigma un klīniskais sociālais darbs. Psihodinamikas pamatprincipu integrācija sociālā darba praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības psiholoģiskā struktūra. Aizsargmehānismi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Spēka teorija: psihosociālā novērtēšana, palīdzības procesa elementi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Motivēšana. Motivējošā intervija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Motivējošā intervija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Roga-Vailza, V., Ozola, I., & Apine, E. (Red.). Sociālais darbs ar gadījumu. Teorija praksē. (2021)
Payne, Malcolm. Modern social work theory. 4th edition. (2014)
Teater, Barbra. An introduction to applying social work theories and methods. Open University Press., 2nd edition. (2014)
Dimitris Michailakis and Werner Schirmer. Social work and social problems: A contribution from systems theory and constructionism. (2014)
Daniel Markovič. (2024) Digital social work or e-social work? Towards social work in a digital environment
Brelyantika Indra Jesa. (2023) Digital Social Work with Children and Youth : A New Challenge in Professional Practice
Papildu literatūra
Peins, M. Mūsdienu sociālā darba teorija. SPDA “Attīstība” tulk. Izdevumā.
Silvija Fargioni: teorija un prakse: lietas būtība ir vārdos. Valoda, zināšanas un profesionālās aprindas sociālajā darbā. Zinātnisku rakstu krājums. Dzīves jautājumi XII., 2007
Glicken, Morley D. Using strengths perspective in social work practice. 2004
Rodžerss, M. Vispārējā sociālā darba prakse. Dzīves jautājumi, V. Grāmata
Sociālā darba terminoloģijas vārdnīca. SPDA “Attīstība” izdevums, 2000
Zinātniski metodiskie rakstu krājumi Dzīves jautājumi. I.-XIII. Grām. SPDA “Attīstība”
Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija līdz 2030. Gadam. Latvijas Republikas Saeima
Labklājības ministrija. Pētījums "Ex-ante izvērtējums pašvaldību sociālo dienestu darbības efektivitātes novērtēšanai". 2017
Loseke, Donileen R. Thinking about social problems:an introduction to constructionist perspectives. Aldine Transaction, c2003
Citi informācijas avoti
Sociālā darba process.