Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sociālā darba teorijas un metodes

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LUSDK_207
Zinātnes nozare
Sociālā politika un sociālā darba organizācija; Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Sociālā labklājība un sociālais darbs
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas un izpratni par sociālā darba teoriju un metodēm, attīstīt analītiskās domāšanas un sociālo problēmu risināšanas prasmes, pielietojot teoriju un metodes.

Priekšzināšanas

Sociālā darba filozofija un vēsture; Socio-kultūras kompetences sociālajā darbā; Socioloģijas teorijas; Sociāla darba pamati; Vispārējā psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs: definēt, izskaidrot un novērtēt sociālu problēmu, atrast un aprakstīt intervences punktus, vispārējās prakses procesa elementus, izpratīs teoriju pielietošanu sociālā darba praksē.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs: analizēt sociālas sistēmas, novērtēt un interpretēt sociālas situācijas, strukturēt un plānot sociālās iejaukšanās mērķus un stratēģiju.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs pielietot atbilstošas teorijas, metodes un paņēmienus palīdzības sniegšanā un risinot klientu sociālās problēmas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Teorētiskās literatūras studēšana, praktiskās nodarbības: sociālo gadījumu analīze un risināšana, teorijā balstītu novērtēšanas un diagnosticēšanas paņēmienu darbā ar 'simulētu klientu' treniņš. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Aktīva dalība lekcijās un nodarbībās, kursa apguves laikā tiek vērtēta studentu zināšanu un prasmju demonstrēšana praktiskajās nodarbībās, patstāvīgo darbu prezentācijās. Kurss tiek noslēgts ar mutisku eksāmenu.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais darbs kā zinātne, akadēmiska disciplīna un prakse, sociālā darba teorētisko zināšanu sistēma. Sociālā darba teorijas atvērtība un integritāte.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūsdienu laikmets un sabiedrība: pārmaiņas sociālo attiecību struktūrā kopsakarībās ar tehnoloģiskās modernizācijas procesu izraisītajām sociālajām pārmaiņām. Jaunas sociālās problēmas. Jauns 'sociālais pieprasījums' sociālā darbinieka profesijai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūsdienu laikmets un sabiedrība: pārmaiņas sociālo attiecību struktūrā kopsakarībās ar tehnoloģiskās modernizācijas procesu izraisītajām sociālajām pārmaiņām. Jaunas sociālās problēmas. Jauns 'sociālais pieprasījums' sociālā darbinieka profesijai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētniecība sociālajā darbā. Paradigmas un epistemoloģiskās skolas pētniecībā un praksē. Pierādījumos balstīta sociālā darba prakse.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba metodoloģiskie principi un pamata metodes. Cilvēks un vide. Uzvedība kā sociālā darba teorijas un prakses pamatjēdziens.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Cilvēks vidē. Tehnoloģiju mediēta vide. Sociālās uzvedības novērojums vidē. Lauka darbs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Cilvēks vidē. Tehnoloģiju mediēta vide. Sociālās uzvedības novērojums vidē. Lauka darbs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Cilvēks vidē. Tehnoloģiju mediēta vide. Sociālās uzvedības novērojums vidē. Lauka darbs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba teoriju veidi. Sociālā darbinieka zināšanas, prasmes un kompetence.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prakses teorījas. Teoriju izvērtēšana praktiskai pielietošanai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prakses teorījas. Teoriju izvērtēšana praktiskai pielietošanai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistēmpieeja. Sociālās darbības sistēma. Sociālo sistēmu modelis: struktūra un organizācija, sistēmu dinamika un likumsakarības. Sociālās darbības sistēma. Ekosociālo sistēmu perspektīva.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistēmpieeja. Sociālās darbības sistēma. Sociālo sistēmu modelis: struktūra un organizācija, sistēmu dinamika un likumsakarības. Sociālās darbības sistēma. Ekosociālo sistēmu perspektīva.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba pamata sistēmas. Ekokartes un ģenogrammas pielietošana sociālā gadījuma analīzē. Intervences punktu noteikšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba pamata sistēmas. Ekokartes un ģenogrammas pielietošana sociālā gadījuma analīzē. Intervences punktu noteikšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Intervences (iejaukšanās) procesa sistēmiskums: darba procesa sastāvdaļas, mērķu un uzdevumu formulēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimene kā sistēmiska vienība. Ģimenes attiecību sistēmiska analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā gadījuma analīze: intervences punktu noteikšana, risinājuma modelēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā gadījuma analīze: intervences punktu noteikšana, risinājuma modelēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba prakses teorijas. Izziņā balstīta (kognitīvā) un biheiviorisma pieeja sociālajā darbā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba prakses teorijas. Izziņā balstīta (kognitīvā) un biheiviorisma pieeja sociālajā darbā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzvedības maiņas stratēģija. Novērtēšana. Vienkāršas sistēmas novērtēšana (Single system design).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzvedības maiņas stratēģija. Novērtēšana. Vienkāršas sistēmas novērtēšana (Single system design).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihodinamiskā paradigma un klīniskais sociālais darbs. Psihodinamikas pamatprincipu integrācija sociālā darba praksē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihodinamiskā paradigma un klīniskais sociālais darbs. Psihodinamikas pamatprincipu integrācija sociālā darba praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības psiholoģiskā struktūra. Aizsargmehānismi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Spēka teorija: psihosociālā novērtēšana, palīdzības procesa elementi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivēšana. Motivējošā intervija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivējošā intervija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivējošā intervija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Makroprakse un sociālās attīstības darbs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Makroprakse un sociālās attīstības darbs.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
64 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais darbs kā zinātne, akadēmiska disciplīna un prakse, sociālā darba teorētisko zināšanu sistēma. Sociālā darba teorijas atvērtība un integritāte.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūsdienu laikmets un sabiedrība: pārmaiņas sociālo attiecību struktūrā kopsakarībās ar tehnoloģiskās modernizācijas procesu izraisītajām sociālajām pārmaiņām. Jaunas sociālās problēmas. Jauns 'sociālais pieprasījums' sociālā darbinieka profesijai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūsdienu laikmets un sabiedrība: pārmaiņas sociālo attiecību struktūrā kopsakarībās ar tehnoloģiskās modernizācijas procesu izraisītajām sociālajām pārmaiņām. Jaunas sociālās problēmas. Jauns 'sociālais pieprasījums' sociālā darbinieka profesijai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba metodoloģiskie principi un pamata metodes. Cilvēks un vide. Uzvedība kā sociālā darba teorijas un prakses pamatjēdziens.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēks vidē. Tehnoloģiju mediēta vide. Sociālās uzvedības novērojums vidē. Lauka darbs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēks vidē. Tehnoloģiju mediēta vide. Sociālās uzvedības novērojums vidē. Lauka darbs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba teoriju veidi. Sociālā darbinieka zināšanas, prasmes un kompetence.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prakses teorījas. Teoriju izvērtēšana praktiskai pielietošanai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prakses teorījas. Teoriju izvērtēšana praktiskai pielietošanai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistēmpieeja. Sociālās darbības sistēma. Sociālo sistēmu modelis: struktūra un organizācija, sistēmu dinamika un likumsakarības. Sociālās darbības sistēma. Ekosociālo sistēmu perspektīva.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba pamata sistēmas. Ekokartes un ģenogrammas pielietošana sociālā gadījuma analīzē. Intervences punktu noteikšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Intervences (iejaukšanās) procesa sistēmiskums: darba procesa sastāvdaļas, mērķu un uzdevumu formulēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā gadījuma analīze: intervences punktu noteikšana, risinājuma modelēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba prakses teorijas. Izziņā balstīta (kognitīvā) un biheiviorisma pieeja sociālajā darbā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzvedības maiņas stratēģija. Novērtēšana. Vienkāršas sistēmas novērtēšana (Single system design).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihodinamiskā paradigma un klīniskais sociālais darbs. Psihodinamikas pamatprincipu integrācija sociālā darba praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības psiholoģiskā struktūra. Aizsargmehānismi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Spēka teorija: psihosociālā novērtēšana, palīdzības procesa elementi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivēšana. Motivējošā intervija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivējošā intervija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
40 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Roga-Vailza, V., Ozola, I., & Apine, E. (Red.). Sociālais darbs ar gadījumu. Teorija praksē. (2021)

2.

Payne, Malcolm. Modern social work theory. 4th edition. (2014)

3.

Teater, Barbra. An introduction to applying social work theories and methods. Open University Press., 2nd edition. (2014)

4.

Dimitris Michailakis and Werner Schirmer. Social work and social problems: A contribution from systems theory and constructionism. (2014)

5.

Daniel Markovič. (2024) Digital social work or e-social work? Towards social work in a digital environment

6.

Brelyantika Indra Jesa. (2023) Digital Social Work with Children and Youth : A New Challenge in Professional Practice

Papildu literatūra

1.

Žurnāls. Labklājības Ministrija. Sociālais darbs Latvijā. 1/2016. 2021

2.

Peins, M. Mūsdienu sociālā darba teorija. SPDA “Attīstība” tulk. Izdevumā.

3.

Silvija Fargioni: teorija un prakse: lietas būtība ir vārdos. Valoda, zināšanas un profesionālās aprindas sociālajā darbā. Zinātnisku rakstu krājums. Dzīves jautājumi XII., 2007

4.

Glicken, Morley D. Using strengths perspective in social work practice. 2004

5.

Rodžerss, M. Vispārējā sociālā darba prakse. Dzīves jautājumi, V. Grāmata

6.

Sociālā darba terminoloģijas vārdnīca. SPDA “Attīstība” izdevums, 2000

7.

Zinātniski metodiskie rakstu krājumi Dzīves jautājumi. I.-XIII. Grām. SPDA “Attīstība”

8.

Rokasgrāmata; metodes un pieejas sociālajā darbā

9.

Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija līdz 2030. Gadam. Latvijas Republikas Saeima

10.

Labklājības ministrija. Pētījums "Ex-ante izvērtējums pašvaldību sociālo dienestu darbības efektivitātes novērtēšanai". 2017

11.

Richmond, M. Social Diagnosis. New York. Russell Sage Foundation. 1917

12.

Loseke, Donileen R. Thinking about social problems:an introduction to constructionist perspectives. Aldine Transaction, c2003

Citi informācijas avoti

1.

Interantional Federation of Social Workers

2.

International Associaation of Schools of Social Work

3.

International Council of Social Welfare

4.

Video

5.

Sociālā darba process.

6.

1_Engagement.flv

7.

2_Assessment.flv

8.

3_Planning.flv

9.

4_Implementation.flv

10.

5_Evaluation.flv

11.

6_Termination.flv