Ķīmija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Konsula iela 21, farmkk@rsu.lv, +371 67061544
Par studiju kursu
Mērķis
Veidot stabilas pamatzināšanas ķīmijā, kas būs nepieciešamas turpmākajās studijās (uztura ķīmijā, bioķīmijā).
Priekšzināšanas
Neorganiskā un organiskā ķīmija vidusskolas kursa apjomā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc studiju kursa apguves studenti spēs: • atpazīt neorganisko savienojumu pamatklases; • raksturot katras pamatklases savienojumu kopīgās ķīmiskās īpašības un iespējas veikt neorganisko savienojumu savstarpējās pārvērtības; • atpazīt organisko savienojumu funkcionālās grupas un parādīt organiskā savienojuma piederību konkrētai savienojumu klasei atkarībā no funkcionālo grupu veida un skaita; • nosaukt organiskos savienojumus saskaņā ar starptautiskās organisko savienojumu nomenklatūras IUPAC noteikumiem; • raksturot katras organisko savienojumu pamatklases galvenās ķīmiskās īpašības un iespējas veikt organisko savienojumu savstarpējās pārvērtības.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs: • savākt informāciju par konkrētu ķīmisko vielu vai produktu (piemēram, pārtikas garšvielu) un izveidot prezentāciju; • veikt vienkāršus eksperimentus, pamatojoties uz teorētiskajām zināšanām.
Kompetences
1.Ķīmijas pamatkursu apguvis students: • spēs novērtēt dažādu vielu, t.sk. pamata uzturvielu un garšvielu piederību noteiktai savienojumu klasei; • prognozēs to īpašības un reakcijas dažādos pārtikas sagatavošanas un bioķīmiskajos procesos.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Darba organizācija:
• patstāvīgais darbs teorijas apgūšanā, rakstot vielu ķīmiskās formulas ķīmisko reakciju vienādojumus nodarbībās pasniedzēja klātbūtnē un mājās;
• patstāvīgais darbs zināšanu pārbaudes nolūkā (kontroldarbi, kolokviji);
• darbs ar literatūru, informācijas apkopošana par noteiktu vielu vai produktu un darba prezentācija nodarbībā.
Uzdevumi:
• attīstīt loģiku;
• attīstīt pacietību un precizitāti, kas nepieciešama darbam ķīmijas laboratorijā;
• attīstīt spēju prezentēt savu pētījumu, prasmi uzklausīt citu domas, diskutēt.
• aizpildīt studiju kursa aptauju, izvērtējot esošo kursa saturu un veidojot priekšlikumus kursa aktualizēšanai.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa gala vērtējums veidojas šādi:
• 50% no tā veido vidējais vērtējums kursa apguves laikā veiktajos pārbaudes darbos (kolokvijos un prezentācijā);
• 50% no tā veido eksāmenā iegūtais vērtējums.
Tajā tiek vērtētas studenta prasmes:
• veidot neorganiskās un organiskās vielas nosaukumu pēc tā ķīmiskās formulas;
• uzzīmēt neorganiskās un organiskās vielas ķīmisko formulu pēc dota nosaukuma;
• atpazīt funkcionālās grupas organiskā savienojuma molekulā un noteikt tā piederību konkrētai savienojumu klasei;
• raksturot katras savienojumu klases ķīmiskās īpašības;
• prognozēt neorganisko un organisko savienojumu savstarpējo pārvērtību iespējas.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atoma un vielas uzbūve, neorganisko savienojumu pamatklases
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atoma un vielas uzbūve, neorganisko savienojumu pamatklases
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Galvenie reakciju tipi neorganiskajā ķīmijā un neorganisko savienojumu savstarpējā mijiedarbība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Galvenie reakciju tipi neorganiskajā ķīmijā un neorganisko savienojumu savstarpējā mijiedarbība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organiskās ķīmijas vispārīgi jautājumi, organisko savienojumu daudzveidība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organiskās ķīmijas vispārīgi jautājumi, organisko savienojumu daudzveidība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ogļūdeņražu ķīmiskās īpašības
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ogļūdeņražu ķīmiskās īpašības
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ogļūdeņražu atvasinājumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ogļūdeņražu atvasinājumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ogļūdeņražu atvasinājumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ogļūdeņražu atvasinājumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Karbonskābes un to atvasinājumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Karbonskābes un to atvasinājumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Karbonskābes un to atvasinājumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Karbonskābes un to atvasinājumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Atoma un vielas uzbūve, neorganisko savienojumu pamatklases, galvenie reakciju tipi neorganiskajā ķīmijā un neorganisko savienojumu savstarpējā mijiedarbība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Atoma un vielas uzbūve, neorganisko savienojumu pamatklases, galvenie reakciju tipi neorganiskajā ķīmijā un neorganisko savienojumu savstarpējā mijiedarbība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Organiskās ķīmijas vispārīgi jautājumi, organisko savienojumu daudzveidība, ogļūdeņražu ķīmiskās īpašības
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Organiskās ķīmijas vispārīgi jautājumi, organisko savienojumu daudzveidība, ogļūdeņražu ķīmiskās īpašības
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Ogļūdeņražu atvasinājumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Ogļūdeņražu atvasinājumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Karbonskābes un to atvasinājumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Karbonskābes un to atvasinājumi
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
V.Kreicbergs. Organiskās un pārtikas ķīmijas pamati. Mācību līdzeklis. Latvijas Lauksaimniecības universitāte, Ķīmijas katedra. Jelgava, 2008. (akceptējams izdevums)
M.Kūka. Organisko savienojumu nomenklatūra. Mācību līdzeklis. Latvijas Lauksaimniecības universitāte, Ķīmijas katedra. Jelgava, 2008. (akceptējams izdevums)
Belitz, H.-D. Food chemistry / H.-D. Belitz, W. Grosch, P. Schieberle. 4th rev. and extended ed. Berlin: Springer, c2009. xliv, 1070 lpp. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
D.Cēdere, J.Logins. Organiskā ķīmija ar ievirzi bioķīmijā. Zvaigzne ABC, 1996.