Sociālo pētījumu metodes
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti iegūs zināšanas par pētījumu nozīmi sociālajās zinātnēs; par dažādajām sociālo pētījumu veikšanas stratēģijām, to priekšrocībām un ierobežojumiem. Iegūs izpratni par kvalitatīvi veikta pētījuma kritērijiem.
Prasmes
1.Studenti iegūs prasmes izvēlēties pētījuma vajadzībām atbilstošo pētniecisko metodi, definēt mērķa grupu un sastādīt izlasi atbilstoši pētījuma uzdevumam. Kursa laikā studenti iemācīsies izveidot aptaujas anketu, formulēt un sastādīt dažādas struktūras jautājumus. Iemācīsies patstāvīgi veikt kvantitatīvo pētījumu datu apstrādi, statistisko rādītāju analīzi un izdarīt korektus secinājumus. Studenti apgūs iemaņas darbā ar statistikas programmu SPSS, iemācīsies novērtēt publiskā telpā pieejamo kvantitatīvo pētījumu rezultātu precizitāti un drošticamību.
Kompetences
1.Kursa ietvaros studenti gūs priekšstatu par dažādām pētījumu metodoloģijām un to pielietojumu socioloģisko pētījumu veikšanā. Iemācīsies kritiski izvērtēt publiskajā telpā pieejamās informācijas par dažādās aptaujās iegūtajiem datiem drošticamību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studenti darba grupās veic pilna cikla pilotpētījumu, izmantojot kvantitatīvās pētījumu metodes.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Apmeklējums – 15%, pārbaudes darbi – 25% (10% izlases aprēķināšana, 15% darbības ar SPSS), eksāmena darbs/ patstāvīgi veikts pētījums – 60% (20% anketas sagatavošana, 40% rezultātu apkopošana, interpretācija un prezentēšana). |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Socialā pētījuma process. Kvalitatīva un kvantitatīva pētījuma stratēģija. Pētījumu stratēģija un pētījuma dizains.
Kvantitatīvo pētījumu dizaini
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības ētika. Pētījuma zinātniskais stiprums
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma koncepcijas izveide. Pētījuma problēma. Pētījuma jautājums. Pētījuma hipotēze. Koncepti un mainīgie
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma koncepcijas izveide. Pētījuma problēma. Pētījuma jautājums. Pētījuma hipotēze. Koncepti un mainīgie
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma koncepcijas izveide. Pētījuma problēma. Pētījuma jautājums. Pētījuma hipotēze. Koncepti un mainīgie
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Populācija, mērķpopulācija un izlase. Izlases veidi un izlases veidošanas principi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Datu ieguves metodes. Primārie, sekundārie un terciārie dati. Datu ieguves metodes kvantitatīvajā pētījumā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Aptaujas anketas veidošana. Jautājumu formulēšana. Mērījumu skalas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīva un kvantitatīva pētījuma stratēģija. Pētījumu stratēģija un pētījuma dizains. Kvantitatīvo pētījumu dizaini
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības ētika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma koncepcijas izveide. Pētījuma problēma. Pētījuma jautājums. Pētījuma hipotēze. Koncepti un mainīgie.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aptaujas anketas veidošana. Jautājumu formulēšana. Mērījumu skalas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Datu statistiskās analīzes programmas. Darbs ar SPSS. Datu faila izveide. Aprakstošā statistika. Atšķirības starp grupām.
Korelācijas analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Datu statistiskās analīzes programmas. Darbs ar SPSS. Datu faila izveide. Aprakstošā statistika. Atšķirības starp grupām.
Korelācijas analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu statistiskās analīzes programmas. Darbs ar SPSS. Datu faila izveide. Aprakstošā statistika. Atšķirības starp grupām.
Korelācijas analīze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Socialā pētījuma process. Kvalitatīva un kvantitatīva pētījuma stratēģija. Pētījumu stratēģija un pētījuma dizains.
Kvantitatīvo pētījumu dizaini
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības ētika. Pētījuma zinātniskais stiprums
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma koncepcijas izveide. Pētījuma problēma. Pētījuma jautājums. Pētījuma hipotēze. Koncepti un mainīgie
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Datu ieguves metodes. Primārie, sekundārie un terciārie dati. Datu ieguves metodes kvantitatīvajā pētījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības ētika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma koncepcijas izveide. Pētījuma problēma. Pētījuma jautājums. Pētījuma hipotēze. Koncepti un mainīgie.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma koncepcijas izveide. Pētījuma problēma. Pētījuma jautājums. Pētījuma hipotēze. Koncepti un mainīgie.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu statistiskās analīzes programmas. Darbs ar SPSS. Datu faila izveide. Aprakstošā statistika. Atšķirības starp grupām.
Korelācijas analīze
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Pētniecība: Teorija un Prakse / Kristīnes Mārtinsones, Anitas Piperes, Daigas Kamerādes Zinātniskajā Redakcijā. Rīga: RaKa, 2016.
Methodological Thinking: Basic Principles of Social Research Design / Donileen R. Loseke. Los Angeles: Sage, 2013.
Statistika: Mācību Grāmāmata Augstskolām / Oļģerts Krastiņš, Inta Ciemiņa; Latvijas Republikas Centrālā Statistikas Pārvalde. Rīga: Latvijas Republikas Centrālā Statistikas Pārvalde, 2003.
Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics: And Sex and Drugs and Rock'n'roll / Andy Field. 4th ed. Los Angeles [etc.]: Sage, 2013.
Zinātniskā Rakstīšana un Pētījumu Rezultātu Izplatīšana / Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes Zinātniskajā Redakcijā; 2018.
Papildu literatūra
Vasermanis, E., Šķiltere, D. Varbūtību teorija un matemātiskā statistika. Rīga, LU. 2003.
Нименья, И.Н. Статистика. Санкт-Петербург, Издательский дом «Нева». 2004.
The Sage Handbook of Innovation in Social Research Methods / Edited by Malcolm Williams, W. Paul Vogt. 1st ed. Los Angeles: Sage Publications, 2011.
Real World Research: A Resource for Users of Social Research Methods in Applied Settings / Colin Robson. 3rd ed. Chichester, West Sussex; Hoboken, N.J.: Wiley-Blackwel, 2011.
The SAGE Handbook of Social Media Research Methods / Edited by Luke Sloan, Anabel Quan-Haase. 2017.
Sage Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research / Edited by Abbas Tashakkori, Charles Teddlie. 2nd ed. Los Angeles: SAGE Publications, 2010.
Ruane, Janet M. Introducing Social Research Methods. Wiley-Blackwell, 2016.
Citi informācijas avoti
Latvijas Statistikas gadagrāmata, 2017. Rīga: Centrālā statistikas pārvalde, 2018.