Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sociālo pētījumu metodes

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_063
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne; Komunikācijas zinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Iepazīstināt studentus ar sociālo pētījumu procesa loģiku, kvantitatīvo un kvalitatīvo metodoloģiju dizainu un datu vākšanas metodēm. Sniegt iespēju studentiem lasīt un izprast zinātnisko literatūru sociālo pētījumu jomās. Sniegt nepieciešamās pamatzināšanas un prasmes, lai studenti patstāvīgi varētu izstrādāt paši savus pētījumu projektus un kursa darbus: izvēlēties piemērotas pētniecības metodes, veikt datu apstrādi un analīzi.

Priekšzināšanas

Pamatzināšanas darbā ar datoru.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti iegūs zināšanas par pētījumu nozīmi sociālajās zinātnēs; par dažādajām sociālo pētījumu veikšanas stratēģijām, to priekšrocībām un ierobežojumiem. Iegūs izpratni par kvalitatīvi veikta pētījuma kritērijiem.

Prasmes

1.Studenti iegūs prasmes izvēlēties pētījuma vajadzībām atbilstošo pētniecisko metodi, definēt mērķa grupu un sastādīt izlasi atbilstoši pētījuma uzdevumam. Kursa laikā studenti iemācīsies izveidot aptaujas anketu, formulēt un sastādīt dažādas struktūras jautājumus. Iemācīsies patstāvīgi veikt kvantitatīvo pētījumu datu apstrādi, statistisko rādītāju analīzi un izdarīt korektus secinājumus. Studenti apgūs iemaņas darbā ar statistikas programmu SPSS, iemācīsies novērtēt publiskā telpā pieejamo kvantitatīvo pētījumu rezultātu precizitāti un drošticamību.

Kompetences

1.Kursa ietvaros studenti gūs priekšstatu par dažādām pētījumu metodoloģijām un to pielietojumu socioloģisko pētījumu veikšanā. Iemācīsies kritiski izvērtēt publiskajā telpā pieejamās informācijas par dažādās aptaujās iegūtajiem datiem drošticamību.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studenti darba grupās veic pilna cikla pilotpētījumu, izmantojot kvantitatīvās pētījumu metodes.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

Apmeklējums – 15%, pārbaudes darbi – 25% (10% izlases aprēķināšana, 15% darbības ar SPSS), eksāmena darbs/ patstāvīgi veikts pētījums – 60% (20% anketas sagatavošana, 40% rezultātu apkopošana, interpretācija un prezentēšana).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Socialā pētījuma process. Kvalitatīva un kvantitatīva pētījuma stratēģija. Pētījumu stratēģija un pētījuma dizains. Kvantitatīvo pētījumu dizaini
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētniecības ētika. Pētījuma zinātniskais stiprums
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pētījuma koncepcijas izveide. Pētījuma problēma. Pētījuma jautājums. Pētījuma hipotēze. Koncepti un mainīgie
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma koncepcijas izveide. Pētījuma problēma. Pētījuma jautājums. Pētījuma hipotēze. Koncepti un mainīgie
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pētījuma koncepcijas izveide. Pētījuma problēma. Pētījuma jautājums. Pētījuma hipotēze. Koncepti un mainīgie
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Populācija, mērķpopulācija un izlase. Izlases veidi un izlases veidošanas principi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Datu ieguves metodes. Primārie, sekundārie un terciārie dati. Datu ieguves metodes kvantitatīvajā pētījumā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Aptaujas anketas veidošana. Jautājumu formulēšana. Mērījumu skalas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kvalitatīva un kvantitatīva pētījuma stratēģija. Pētījumu stratēģija un pētījuma dizains. Kvantitatīvo pētījumu dizaini
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētniecības ētika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma koncepcijas izveide. Pētījuma problēma. Pētījuma jautājums. Pētījuma hipotēze. Koncepti un mainīgie.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aptaujas anketas veidošana. Jautājumu formulēšana. Mērījumu skalas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Datu statistiskās analīzes programmas. Darbs ar SPSS. Datu faila izveide. Aprakstošā statistika. Atšķirības starp grupām. Korelācijas analīze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Datu statistiskās analīzes programmas. Darbs ar SPSS. Datu faila izveide. Aprakstošā statistika. Atšķirības starp grupām. Korelācijas analīze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu statistiskās analīzes programmas. Darbs ar SPSS. Datu faila izveide. Aprakstošā statistika. Atšķirības starp grupām. Korelācijas analīze
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
30 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Socialā pētījuma process. Kvalitatīva un kvantitatīva pētījuma stratēģija. Pētījumu stratēģija un pētījuma dizains. Kvantitatīvo pētījumu dizaini
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētniecības ētika. Pētījuma zinātniskais stiprums
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma koncepcijas izveide. Pētījuma problēma. Pētījuma jautājums. Pētījuma hipotēze. Koncepti un mainīgie
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Datu ieguves metodes. Primārie, sekundārie un terciārie dati. Datu ieguves metodes kvantitatīvajā pētījumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētniecības ētika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma koncepcijas izveide. Pētījuma problēma. Pētījuma jautājums. Pētījuma hipotēze. Koncepti un mainīgie.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma koncepcijas izveide. Pētījuma problēma. Pētījuma jautājums. Pētījuma hipotēze. Koncepti un mainīgie.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu statistiskās analīzes programmas. Darbs ar SPSS. Datu faila izveide. Aprakstošā statistika. Atšķirības starp grupām. Korelācijas analīze
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Pētniecība: Teorija un Prakse / Kristīnes Mārtinsones, Anitas Piperes, Daigas Kamerādes Zinātniskajā Redakcijā. Rīga: RaKa, 2016.

2.

Methodological Thinking: Basic Principles of Social Research Design / Donileen R. Loseke. Los Angeles: Sage, 2013.

3.

Statistika: Mācību Grāmāmata Augstskolām / Oļģerts Krastiņš, Inta Ciemiņa; Latvijas Republikas Centrālā Statistikas Pārvalde. Rīga: Latvijas Republikas Centrālā Statistikas Pārvalde, 2003.

4.

Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics: And Sex and Drugs and Rock'n'roll / Andy Field. 4th ed. Los Angeles [etc.]: Sage, 2013.

5.

Zinātniskā Rakstīšana un Pētījumu Rezultātu Izplatīšana / Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes Zinātniskajā Redakcijā; 2018.

Papildu literatūra

1.

Long, A. (n. d.) Evaluation Tool for Quantitative Research Studies.

2.

University of the West of England. Data Analysis: Critical appraisal. 2019.

3.

Raff, J. How to read and understand a scientific paper: a guide for non-scientists. 2013.

4.

Vasermanis, E., Šķiltere, D. Varbūtību teorija un matemātiskā statistika. Rīga, LU. 2003.

5.

Нименья, И.Н. Статистика. Санкт-Петербург, Издательский дом «Нева». 2004.

6.

The Sage Handbook of Innovation in Social Research Methods / Edited by Malcolm Williams, W. Paul Vogt. 1st ed. Los Angeles: Sage Publications, 2011.

7.

Real World Research: A Resource for Users of Social Research Methods in Applied Settings / Colin Robson. 3rd ed. Chichester, West Sussex; Hoboken, N.J.: Wiley-Blackwel, 2011.

8.

The SAGE Handbook of Social Media Research Methods / Edited by Luke Sloan, Anabel Quan-Haase. 2017.

9.

Sage Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research / Edited by Abbas Tashakkori, Charles Teddlie. 2nd ed. Los Angeles: SAGE Publications, 2010.

10.

Ruane, Janet M. Introducing Social Research Methods. Wiley-Blackwell, 2016.

Citi informācijas avoti

1.

Latvijas Statistikas gadagrāmata, 2017. Rīga: Centrālā statistikas pārvalde, 2018.

2.

Izlases lieluma aprēķināšanas programma

3.

LR CSP mājas lapa

4.

Pētījumu un publikāciju datu bāze

5.

WVS mājas lapa

6.

EVS mājas lapa