Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Orientēšanās skolā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_109
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
2,00
Mērķauditorija
Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Dot studentiem iespēju padziļināti apgūt tūrisma un orientēšanās pamatprasmju, āra dzīves prasmes, teorētisko un praktisko pamatu mācīšanas pirmskolas un skolas sportā un didaktiku sporta zinātnē.

Priekšzināšanas

Nepieciešamas zināšanas vispārīgā pedagoģijā; vispārējā un attīstības psiholoģijā; vecumposma fizioloģijā, tūrisma un orientēšanās pamatos un didaktikā; pirmskolas un skolas sporta didaktikā; rotaļas pirmsskolā un skolā; klasvadība un projekti skolā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Sekmīga studiju kursa apgūšana dos iespējas studentam iegūt zināšanas, apgūt prasmes un kompetences tūrisma pamatos, āra dzīves prasmēs un orientēšanā; interpretēt tās un demonstrēt pirmskolā un skolā “Sporta un veselības jomā”. 1. Izpratne par mācību jomas “Veselība un fiziskās aktivitātes” moduļa “Piedzīvojumu aktivitātes” tūrisma pamatprasmju, āra dzīves un orientēšanās prasmju ieguvumiem drošumspējās, fiziskā sagatavotībā un veselības sekmēšanā; 2. Analītiski formulē āra dzīves prasmju un tūrisma pamatprasmju un orientēšanās būtību, terminoloģiju; 3. Izpratne par tūrisma, āra dzīves prasmju un orientēšanās iekļaušanu sporta stundās un sasniedzamiem rezultātiem atbilstošam vecumam.

Prasmes

1.1. Spēj patstāvīgi izvēlēties līdzekļus un didaktiskos paņēmienus konkrētam vecumposmam, ievērojot drošību, fizisko sagatavotību un āra vides apstākļus. 2. Sagatavot uzskates un izdales materiālus (shēmas, kartes, vingrinājumus) āra dzīves prasmju un tūrisma pamatu un orientēšanās mācīšanai skolā. 3. Plānot un vadīt āra dzīves un tūrisma sporta stundas un aktivitātes (rotaļas, spēles, šķēršļu joslas, sadarbības uzdevumus un vingrinājumus), ievērojot drošību un atbilstoši audzēkņu sagatavotībai un skolu pieejamajam materiāli tehniskajam nodrošinājumam un āra vides resursiem. 4. Plānot orientēšanās distances un saturu, vadīt nodarbības saturu atbilstoši audzēkņu sagatavotībai un skolu pieejamajam materiāli tehniskajam nodrošinājumam un āra resursiem. 5. Spēj radoši un inovatīvi pielietot dažādas mācīšanas metodes, formas un tehnoloģijas.

Kompetences

1.1. Iegūtās zināšanas un prasmes pielietot tūrisma, āra dzīves prasmju un orientēšanās mācīšanai un pilnveidošanai. plānojot starpdisciplināru un individualizētu mācību procesu; 2. Analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos līdzekļus, metodes un paņēmienus atbilstību audzēkņu spējām un izglītības mērķiem; 3. Uzņemties atbildību par āra aktivitāšu nodarbību un pasākumu drošību; 4. Sniedz atgriezenisko saiti audzēkņu un savas darbības novērtējumā; 5. Ieviest novitātes un tehnoloģijas mācību procesā; 6. Radoši izvēlēties mācību līdzekļus, integrējot citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Lekcijas, praktiskās nodarbības, patstāvīgais darbs. Studējošo patstāvīgais darbs tiek organizēts individuāli un/vai darba grupās.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Kopvērtējums ir summatīvs. Patstāvīgais darbs; pārbaudījums.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Orientēšanās skolā raksturojums (sporta stundās, ārpus stundu nodarbībās, orientēšanās skolā sporta dienās, brīvajā laikā) Skola 2030 “Piedzīvojumu aktivitāšu medelis “Sports un veselības”jomā. MK noteikumi par kārtību, kādā nodrošināma izglītojamo drošība izglītības iestādēs (sporta stundās) sporta dienās, sacensībās, u.c. orientēšanās aktivitātēs). Orientēšanās pamatprasmju, tai skaitā dzīves prasmju, uzdevumu iekļaušana sporta stundā un āra aktivitāšu pasākumos (sporta diena; sacensībās utt.)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Orientēšanās tehnikas paņēmienu mācīšanas didaktika. Orientēšanās mācīšanas didaktika, veidi. Dažādu valstu pieredze orientēšanās pamatu mācīšanā, integrācijā citu mācību priekšmetos. Drošības ievērošana orientēšanās aktivitātēs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Orientēšanās tehnikas paņēmienu mācīšanas didaktika. Orientēšanās mācīšanas didaktika, veidi. Dažādu valstu pieredze orientēšanās pamatu mācīšanā, integrācijā citu mācību priekšmetos. Drošības ievērošana orientēšanās aktivitātēs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Orientēšanās rotaļas, spēles dabā un sporta zālē. Moderno tehnoloģiju izmantošana orientēšanās nodarbībās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Orientēšanās rotaļas, spēles dabā un sporta zālē. Moderno tehnoloģiju izmantošana orientēšanās nodarbībās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Orientēšanās aktivitātes vadīšana un openēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Orientēšanās aktivitātes vadīšana un openēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Orientēšanās aktivitātes vadīšana un openēšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Orientēšanās skolā raksturojums (sporta stundās, ārpus stundu nodarbībās, orientēšanās skolā sporta dienās, brīvajā laikā) Skola 2030 “Piedzīvojumu aktivitāšu medelis “Sports un veselības”jomā. MK noteikumi par kārtību, kādā nodrošināma izglītojamo drošība izglītības iestādēs (sporta stundās) sporta dienās, sacensībās, u.c. orientēšanās aktivitātēs). Orientēšanās pamatprasmju, tai skaitā dzīves prasmju, uzdevumu iekļaušana sporta stundā un āra aktivitāšu pasākumos (sporta diena; sacensībās utt.)
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,00
Kontaktstundas:
2 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Orientēšanās tehnikas paņēmienu mācīšanas didaktika. Orientēšanās mācīšanas didaktika, veidi. Dažādu valstu pieredze orientēšanās pamatu mācīšanā, integrācijā citu mācību priekšmetos. Drošības ievērošana orientēšanās aktivitātēs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Orientēšanās rotaļas, spēles dabā un sporta zālē. Moderno tehnoloģiju izmantošana orientēšanās nodarbībās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Orientēšanās aktivitātes vadīšana un openēšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,00
Kontaktstundas:
6 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Aktīvā tūrisma rokasgrāmata

2.

Brūders A., Krauksta D. Tūrisms. Rīga: LSPA, 1998. 77 lpp.

3.

Drošības un veselības jautājumu integrācija mācību procesā

4.

Strādā vesels

5.

Indriksone L., Smila B. Orientēšanās I daļa. Rīga: LSPA, 2000. – 83 lpp.

6.

Indriksone L., Smila B. Orientēšanās II daļa. Rīga: LSPA, 2002. – 67 lpp.

7.

Neformālās izglītības metodes. Tūrisma aktivitātes. Materiālu sagatavoja: Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra, 2009.

8.

Paņem dabu aiz rokas. ROKASGRĀMATA skolotājiem un vecākiem. 2015

9.

Skola “2030”

Papildu literatūra

1.

Antiņa I., Mežale S. Spēles radošiem pedagogiem. Rīga: RaKa, 2008. 172 lpp.

2.

Badvērts Dž. Mezgli. Mezglu siešanas rokasgrāmata. Rīga: Zvaigzne ABC, 2009. 128 lpp.

3.

Liepiņa I. Maģistra darbs. Tūrisma tehnikas paņēmieni. LSPA, 2004. 78 lpp.

4.

Liepiņa I. Lekcija. Tūrisma speciālais inventārs. LSPA 2006. 21 lpp.

5.

Rohnke K.E., Rogers D. The Complete Ropes Course Manual, 2007. 428 p

6.

Kalniņš G.. Skolēnu un jauniešu grupu aktivitātes brīvā dabā. To plānošana, organizēšana un drošības aspekti. LR Labklājības Ministrija, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija, 2011

7.

Larss E. Orienteering technic from start to finish –SOF, 1994.-38 lpp.

8.

Orientēšanās bērniem un jauniešiem/ Svenska Orientierinsgs forbundet. Rīga: 1997. -144 lpp.

Citi informācijas avoti

1.

Zinātnisko rakstu datu bāzes, elektroniskie informācijas avoti/Databases of scientific articles, electronic sources of information