Āra un piedzīvojumu aktivitātes saturs un metodika II - Tūrisms
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Dot iespēju studējošajiem apgūt teorētiskās un praktiskās pamatzināšanas āra un piedzīvojuma aktivitātēs (tūrismā), atbilstoši sākumskolas, pamatskolas un vidusskolas mācību saturam.
Priekšzināšanas
Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Volejbola pamati un metodika, Basketbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Vingrošanas pamati un metodika, Civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Projektu izstrāde, Skolotāju prakse I, II.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Zina faktus, izprot teorijas un likumsakarības āra un piedzīvojuma aktivitātēs (t.sk. tūrismā).
2.Pārzina mācību stratēģijas, metodes un paņēmienus.
3.Izprot mācīšanās snieguma vērtēšanas veidus un to nosakošos kritērijus.
Prasmes
1.Lieto daudzveidīgas mācību metodes, paņēmienus un mācību līdzekļus, priekšmeta satura iegūšanai un vispārējo prasmju attīstīšanai.
2.Veido atbalstošu mācību vidi, ievērojot konfidencialitātes un privātuma principus.
3.Organizē reālai dzīvei pietuvinātas situācijas mācību procesā.
4.Izvēlas atbilstošus paņēmienus, mācību sasniegumu vērtēšanai.
Kompetences
1.Integrēti lieto faktoloģiskās, teorētiskās un likumsakarību zināšanas, mērķtiecīgi un kritiski izvēlas un mācību procesā izmanto dažādas metodes, tehnoloģijas un mācību metodiskos materiālus izglītojamo vajadzībām un sasniedzamajiem atbilstoša mācību
2.Spēj radoši organizē mācību mērķim un uzdevumiem atbilstošu mācību vidi, izvēlēties mācību līdzekļus āra aktivitāšu apguvē, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības.
3.Spēj pamatot atgriezeniskās saites, formatīvās un summatīvās vērtēšanas lomu mācību mērķa un rezultātu sasniegšanā.
4.Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās āra un piedzīvojuma aktivitātēs, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju laikā studējošie, izmantojot lekciju materiālu un daudzveidīgus citus informācijas avotus, veic patstāvīgus darbus:
1. Plāno āra aktivitāti – pārgājienu (kājnieku, velo, ūdens vai slēpošanas).
2. Gatavošanās tūrisma nometnei (dzīvošana, uztura nodrošināšana).
3. Gatavošanās tūrisma teorētiskajam pārbaudījumam – testam un praktiskajām pārbaudījumam, atbilstoši mācībspēka norādījumiem.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Studiju kursa gala vērtējums veidojas, summējot dažādus starppārbaudījumus visa kursa norises laikā. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācību vide, studiju kursa vērtēšana. Drošības aspekti āra un piedzīvojuma aktivitātēs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tūrisma un aktīvā tūrisma raksturojums. Dabas un antropogēnie resursi. Pārgājieni, pārgājienu veidi un to plānošana. Pārgājienu veidi – akcentējot kājnieku, velo, slēpošanas un ūdens tūrisma pārgājiena specifiku. Katra pārgājiena veida vispārīgs raksturojums. Pārgājiena drošība un bīstamības faktori. Pārgājiena plānošana, organizēšana atbilstoši kontingentam, norises vietai un citiem faktoriem. Pārgājiena iešanas režīms, pārgājiena finanses, aptieciņa. Nakšņošanas raksturojums daudzdienu pārgāji
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tūrisma nometnes (lauku apstākļu) raksturojums. Uztura specifika āra aktivitātēs. Produktu plānošana, transportēšana, gatavošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Daudzveidīgi piedzīvojumu aktivitāšu uzdevumi individuālai izaugsmei (t.sk. fiziskajai) un komandas sadarbības veicināšanai (plānošana, domāšana, vērošana, vadība, saziņa, pašvērtējums, analīze, atgriezeniskā saikne u.c.). Mācību metodes prasmju pilnveidei.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Daudzveidīgi piedzīvojumu aktivitāšu uzdevumi individuālai izaugsmei (t.sk. fiziskajai) un komandas sadarbības veicināšanai (plānošana, domāšana, vērošana, vadība, saziņa, pašvērtējums, analīze, atgriezeniskā saikne u.c.). Mācību metodes prasmju pilnveidei.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Daudzveidīgi piedzīvojumu aktivitāšu uzdevumi individuālai izaugsmei (t.sk. fiziskajai) un komandas sadarbības veicināšanai (plānošana, domāšana, vērošana, vadība, saziņa, pašvērtējums, analīze, atgriezeniskā saikne u.c.). Mācību metodes prasmju pilnveidei.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskās dzīves prasmes: dabas šķēršļu pārvarēšana ar un bez inventāra, tūrisma mezgli, virves piesiešana, virves spriegošana u.c. daudzveidīgi āra prasmju uzdevumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskās dzīves prasmes: dabas šķēršļu pārvarēšana ar un bez inventāra, tūrisma mezgli, virves piesiešana, virves spriegošana u.c. daudzveidīgi āra prasmju uzdevumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskās dzīves prasmes: dabas šķēršļu pārvarēšana ar un bez inventāra, tūrisma mezgli, virves piesiešana, virves spriegošana u.c. daudzveidīgi āra prasmju uzdevumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu aktivitātes kā sacensību elements – individuālās un komandas tūrisma šķēršļu joslas, tūrisma rallijs u.c.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu aktivitātes kā sacensību elements – individuālās un komandas tūrisma šķēršļu joslas, tūrisma rallijs u.c.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Āra aktivitātes kā sacensību elements – individuālā un komandas tūrisma šķēršļu josla, tūrisma uzdevumu stafetes, tūrisma rallijs, komandas piedzīvojumu sacensības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Āra aktivitātes kā sacensību elements – individuālā un komandas tūrisma šķēršļu josla, tūrisma uzdevumu stafetes, tūrisma rallijs, komandas piedzīvojumu sacensības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dalība lauku apstākļu tūrisma nometnē. Āra dzīvju prasmju pielietošana praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dalība lauku apstākļu tūrisma nometnē. Āra dzīvju prasmju pielietošana praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dalība lauku apstākļu tūrisma nometnē. Āra dzīvju prasmju pielietošana praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dalība lauku apstākļu tūrisma nometnē. Āra dzīvju prasmju pielietošana praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dalība kājnieku un ūdenstūrisma pārgājienā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācību vide, studiju kursa vērtēšana. Drošības aspekti āra un piedzīvojuma aktivitātēs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tūrisma un aktīvā tūrisma raksturojums. Dabas un antropogēnie resursi. Pārgājieni, pārgājienu veidi un to plānošana. Pārgājienu veidi – akcentējot kājnieku, velo, slēpošanas un ūdens tūrisma pārgājiena specifiku. Katra pārgājiena veida vispārīgs raksturojums. Pārgājiena drošība un bīstamības faktori. Pārgājiena plānošana, organizēšana atbilstoši kontingentam, norises vietai un citiem faktoriem. Pārgājiena iešanas režīms, pārgājiena finanses, aptieciņa. Nakšņošanas raksturojums daudzdienu pārgāji
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tūrisma nometnes (lauku apstākļu) raksturojums. Uztura specifika āra aktivitātēs. Produktu plānošana, transportēšana, gatavošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Daudzveidīgi piedzīvojumu aktivitāšu uzdevumi individuālai izaugsmei (t.sk. fiziskajai) un komandas sadarbības veicināšanai (plānošana, domāšana, vērošana, vadība, saziņa, pašvērtējums, analīze, atgriezeniskā saikne u.c.). Mācību metodes prasmju pilnveidei.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Daudzveidīgi piedzīvojumu aktivitāšu uzdevumi individuālai izaugsmei (t.sk. fiziskajai) un komandas sadarbības veicināšanai (plānošana, domāšana, vērošana, vadība, saziņa, pašvērtējums, analīze, atgriezeniskā saikne u.c.). Mācību metodes prasmju pilnveidei.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskās dzīves prasmes: dabas šķēršļu pārvarēšana ar un bez inventāra, tūrisma mezgli, virves piesiešana, virves spriegošana u.c. daudzveidīgi āra prasmju uzdevumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskās dzīves prasmes: dabas šķēršļu pārvarēšana ar un bez inventāra, tūrisma mezgli, virves piesiešana, virves spriegošana u.c. daudzveidīgi āra prasmju uzdevumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu aktivitātes kā sacensību elements – individuālās un komandas tūrisma šķēršļu joslas, tūrisma rallijs u.c.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Āra aktivitātes kā sacensību elements – individuālā un komandas tūrisma šķēršļu josla, tūrisma uzdevumu stafetes, tūrisma rallijs, komandas piedzīvojumu sacensības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Āra aktivitātes kā sacensību elements – individuālā un komandas tūrisma šķēršļu josla, tūrisma uzdevumu stafetes, tūrisma rallijs, komandas piedzīvojumu sacensības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dalība lauku apstākļu tūrisma nometnē. Āra dzīvju prasmju pielietošana praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dalība kājnieku un ūdenstūrisma pārgājienā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Badvērts, Dž. (2009). Mezgli. Mezglu siešanas rokasgrāmata. Rīga, Zvaigzne ABC, 128 lpp.
Brūders, A., & Krauksta, D. (1998). Tūrisms. Rīga, LSPA, 77 lpp.
Krauksta, D., & Liepiņa, I. (2006). Tūrisma pārgājiena organizēšana. Lekcija, LSPA, 21 lpp.
Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem. Ministru kabineta noteikumi Nr. 747. Rīgā 2018. gada 27. novembrī (prot. Nr. 56 38. §)/Regulations Regarding the State Basic Education Standard and Model Basic Education ProgrammesPiemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Brencis, A. (2003). Aktīvais tūrisms. Rīga, Biznesa augstskola Turība, 224 lpp.
Latvija. Tūrisma ceļvedis. (2012). Rīga, Jāņa sēta, 280 lpp.
Liepiņa, I. (2004). Tūrisma tehnikas paņēmieni. Maģistra darbs, LSPA, 78 lpp.
Liepiņa, I. (2006). Tūrisma speciālais inventārs. Lekcija, LSPA, 21 lpp.
Mīkule, M., & Hānbergs, Ē. (2013). Mūsu mazais pārgājiens. Rīga, Jumava, 189 lpp.
Neuman, J., & Doubalik, I.,P. (2004). Education and learning through outdoor acitivities, outdoor exercises and rope courses for youth programmes. Praha: Duha, 294 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Rohnke, K., E., & Rogers, D. (2007). The Complete Ropes Course Manual, 428 p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Štrauhmanis, J. (2004). Kartogrāfija tūrismā. Rīga, Biznesa augstkola Turība, 78 lpp.
Citi informācijas avoti
Tūrisma maršrutu veidošana. Vidzemes Augstskolas Tūrisma un viesmīlības fakultātes docētāji: Klepers A., Līviņa A., Smaļinskis J. Valmiera: Vidzemes augstskola, 117 lpp.
Kalniņš, G. (2011). Skolēnu un jauniešu grupu aktivitātes brīvā dabā. To plānošana, organizēšana un drošības aspekti. LR Labklājības Ministrija, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija.
Padomi tūrisma pārgājieniem