Pediatrija
Studiju kursa īstenotājs
Rezidentūras specialitāte
-
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Iegūtas zināšanas un izpratne par: - bērna normālo anatomiju un fizioloģiju, - bērna attīstības posmiem: jaundzimušais, zīdainis, mazbērns, pirmsskolas vecuma, jaunākā skolas vecuma, vecākā skolas vecuma bērns, - psiholoģiskajām īpatnībām katrā vecuma grupā. 2. Ir izpratne un orientācija par bērna izmeklēšanas īpatnībām: - jaundzimušā, zīdaiņa aprūpe, - bērna augšanas un attīstības izvērtēšana, - emocionālās un uzvedības īpatnības, problēmas bērna vecumā. 3. Ir zināšanas un izpratne par fiziskās un mentālās attīstības īpatnībām: - priekšlaicīgi dzimis bērns, bērns pēc dzemdību traumas, bērni ar samazinātu, palielinātu svaru, - kustību iemaņu attīstība, runas attīstība, sagatavošanās skolai, - bērns – invalīds. 4. Ir zināšanas un izpratne par galvenajiem draudiem bērna dzīvībai un veselībai: - traumas: nelaimes gadījumi, slīkšana, ļaunprātība pret bērnu, vardarbība ģimenē, - ļaundabīgi audzēji, - iedzimtas kardiovaskulārās sistēmas anomālijas, - infekcijas slimības. 5. Ir zināšanas un izpratne par profilaktisko darbu un vecāku izglītošanu, par konsultēšanu rehabilitācijas jautājumos: - konsultācijas par zīdīšanu, - izglītošana un konsultēšana par bērna ēdināšanu, - vakcinācija un citas slimību novēršanas metodes, - konsultācijas par mācību slodzi bērnam, - bērna invalīda un viņa ģimenes locekļu konsultēšana par rehabilitācijas procesu, 6. Ir spēja parādīt padziļinātu izpratni un zināšanas par specifiskām bērnu veselības problēmām: - augšējo elpceļu infekcijas: faringīts, rinīts, vidusauss iekaisums, - pneimonija - infekcijas slimības: gripa, zarnu infekcijas, vējbakas, masalas, masaliņas, epidēmiskais parotīts, skarlatīna, borelioze, jersinioze, - laringīts, - alerģiskas reakcijas, - bērnu cerebrālā trieka, - enurēze, - anēmijas, - audzēji, - ģenētiskie sindromi, - akūtas sāpes vēderā, apendicīts. 7. Spēj uzrādīt padziļinātas zināšanas bērnu aprūpē (augšanas un attīstības novērtēšana, zīdīšana, ēdināšana, vakcinācija, pirmā palīdzība, kontakts ar vecākiem, anamnēzes ievākšana). Pusaudžu veselības aprūpe. 1. Ir spēja parādīt raksturīgas padziļinātas un paplašinātas zināšanas un izpratni par normāla pubertātes vecuma anatomiju un fizioloģiju: - psiholoģiskās īpatnības katrā no pubertātes periodiem: seksualitāte, uzvedība, jūtas, attiecības ģimenē. 2. Ir zināšanas par pusaudžu izmeklēšanas īpatnībām: - anamnēze, objektīvā izmeklēšana, skrīninga testi un to interpretācija, - fiziskās spējas, to novērtējums, - traumu, pārslodzes diagnostika, ar treniņiem saistītas problēmas, - pusaudžu veselības pārbaude skolās. 3. Ir padziļinātas zināšanas par fiziskās attīstības īpatnībām: - garš vai īss augums, - priekšlaicīga pubertāte, - vēlīna pubertāte, - vēlīna menarhe, - neregulāras menstruācijas. 4. Ir zināšanas un izpratne par galvenajiem draudiem pusaudžu dzīvībai un veselībai: - nelaimes gadījumi, slīkšana, - pašnāvības, - slepkavības, - kardiovaskulārās sistēmas disadaptācija. 5. Prot izskaidrot profilaktiskā darba nozīmīgumu un demonstrē izpratni un zināšanas par izglītojošiem pasākumiem: - riskantas uzvedības novēršana, - sporta traumu profilakse, - konsultēšana par pareizas ēšanas ieradumiem, - zināšanas par pusaudžu konsultācijas metodēm (kontracepcijas jautājumi; atkarības – smēķēšana, alkohols, narkotikas). 6. Ir padziļinātas zināšanas par specifiskām pusaudžu vecuma problēmām: - elpceļu infekcijas, faringīts, sinusīts, vidusauss iekaisums, - infekcijas slimības: gripa, seksuāli transmisīvās slimības, - urīnceļu infekcijas, - tuberkuloze, - alerģiskas reakcijas, - ortopēdiskas problēmas: skolioze, Osguta – Šlātera slimība, - reproduktīvās sistēmas problēmas: ginekomastija, mastopātija, ģenētiskas problēmas (Tērnera, Klainfeltera sindroms), - ādas problēmas: akne, nātrene, kontaktdermatīts, Pityriasis rosea, - hroniskas slimības: astma, diabēts, epilepsija, reimatoīdais artrīts, sarkanā vilkēde, Reitera slimība, čūlainais kolīts, - psiholoģiskas problēmas: depresija, vecāku/drauga nāve, skolas fobija, pašnāvības, - enurēze, enkoproze, - atkarības: alkohols, nikotīns, narkotikas, - seksuālas dabas problēmas: identitāte, sava ķermeņa izpratne, masturbācija, kontracepcija, seksuāli transmisīvās slimības, - grūtniecība, aborti, - sociālas problēmas: bezdarbs, bezpajumtnieki, klaiņošana, - ģimenes un pusaudžu savstarpējās attiecības.
Prasmes
1.Bērnu izmeklēšana: - jaundzimušā, zīdaiņa, mazbērna, pirmsskolas vecuma, jaunākā skolas vecuma, vecākā skolas vecuma bērna izmeklēšanas tehnika, - jaundzimušā primārā apkope, - augšanas un attīstības novērtēšana, - konsultācija par zīdīšanu, zīdīšanas tehniku, - vakcinācijas tehnika, imunizācija, - tuberkulīna raudzes, - pirmā palīdzība dzīvībai bīstamās situācijās (aizrīšanās, slīkšana, apdegumi, traumas), - kontakta ar vecākiem veidošana, anamnēzes ievākšana, - pamatzināšanas par rehabilitācijas metodēm. Prasmes darbā ar pusaudžiem: - specifiskas konsultēšanas prasmes, kontakta izveidošana, - objektīvā izmeklēšana (ginekoloģiskā, androloģiskā), dzimumgatavības izvērtēšana, - konfidencialitāte, - likumdošanas aktu pārzināšana attiecībā uz pusaudža vecumu, - prasme konsultēt jautājumos par kontracepciju, seksuālo uzvedību, atkarībām (alkohols, nikotīns, narkotikas). Parādīt padziļinātas vai paplašinātas zināšanas un izpratni par jebkura vecuma bērnu slimību diagnostisku un terapijas algoritmiem, profilaksi. • Zināšanas par jaundzimušā kopšanu (ādas, nabas, acu tualete), • jaudzimušā, bērnafiziskās un mentālās attīstības novērtēšana, • sekrēta atsūkšana no augšējiem elpceļiem, • galveno orgānu sistēmu funkciju novērtēšana, • izmeklējumu metodika jaundzimušajam, • skrīninga testi, • dabīgās barošanas nodrošināšana, adaptēto maisījumu izmantošana, zondes barošana (tehnika, maisījumi), • diagnostikas metodes (laboratorās, bakterioloģiskās, neirosonogrāfija, CT, sonoskopija -indikācijas, atradne), • jaundzimušā vecuma farmakoloģija, • infekciju profilakse jaundzimušajam. • Patstāvīgi pielietot teoriju, metodes un problēmu risināšanas prasmes, lai veiktu ārstniecibas vai pētniecisku darbību, vai augsti kvalificētas profesionālas funkcijas • patstāvīgi formulēt un kritiski analizēt sarežģītas zinātniskas un profesionālas problēmas • pamatot lēmumus, un, ja nepieciešams, veikt papildus analīzi integrēt dažādu jomu zināšanas • dot ieguldījumu jaunu zināšanu radīšanā, pētniecības vai profesionālās darbības metožu attīstībā • parādīt izpratni un ētisko atbildību par zinātnes rezultātu vai profesionālās darbības iespējamo ietekmi uz vidi un sabiedrību • prasmes patstāvīgi virzīt savu kompetenču pilnveidi un specializāciju • uzņemties atbildību par personāla grupu darba rezultātiem un to analīzi • veikt darbu, pētniecību vai tālāku mācīšanos sarežģītos un neprognozējamos apstākļos un, ja nepieciešams, tos pārveidot, lietojot jaunas pieejas.
Kompetences
1.Spēj patstāvīgi formulēt un kritiski analizēt sarežģītas zinātniskas un profesionālas problēmas. Ģimenes ārsta zināšanas un prasmes izpaužas sešās pamatkompetencēs: 1. Primārās veselības aprūpes organizācija/ menedžments, 2. Uz personu vērsta aprūpe, 3. Specifisku problēmu risināšanas prasmes, 4. Vispusīga pieeja problēmu risināšanai, 5. Uz sabiedrību orientēta veselības aprūpe, 6. Holistiska pieeja. Iegūtās kompetences ļauj pamatot lēmumus, nepieciešamības gadījumā veikt papildus analīzi: - Spēj izskaidrot apkārtējās vides pārmaiņu ietekmi uz slimību izplatību populācijā, izprast profilaktisko, diagnostisko un terapeitisko metožu pielietošanu šajā aspektā. - Spēj izvērtēt pacienta sūdzības, to saistību ar pacienta veselības stāvokli. Ir plaša izpratne par slimībām un to riska faktoriem, par biežāk sastopamajām slimībām populācijā, hronisku slimību aprūpi, slimībām, kuras izraisa invaliditāti, par stāvokļiem, kuri prasa neatliekamu palīdzību. - Ir izpratne par profilaktisko un diagnostisko manipulāciju pielietošanu primārajā veselības aprūpē, kas aptver praktiski visas specialitātes (t.i. pediatrijā, ginekoloģijā, ķirurģijā, ausu-kakla-deguna slimībās, dermatoveneroloģijā, oftalmoloģijā, neiroloģijā, psihiatrijā, kardioloģijā). - Spēja pacientam nodrošināt ārstēšanu primārās aprūpes līmenī, organizēt rehabilitāciju, ja tas ir nepieciešams. - Izpratne par diagnostikas iespējām primārajā un sekundārajā veselības aprūpes līmenī, par iespējām pacientu nosūtīt pie ārsta speciālista, ja tas ir nepieciešams. - Spēja organizēt un vadīt konsultācijas jautājumos, kas saistīti ar veselības aprūpes organizēšanu, īpaši tas attiecināms uz jautājumiem, kas skar mātes un bērna veselības aprūpi, ģimenes plānošanu. - Izpratne par jautājumiem, kas saistīti ar sabiedrības veselību. - Spēja izprast pozitīvu ārsta-pacienta attiecību nozīmīgumu, mācīt pacientam izprast savas sūdzības, iemācīties sadzīvot ar tām. - Spēja strādāt komandā ar citiem primārās veselības aprūpes komandas locekļiem un pārējiem speciālistiem. Pediatrijas kursa ietvaros iekļaujams un apgūstama: • Neatliekamā medicīniskā palīdzība; • Tiesas pieejamības pediatrija; • Vispārējā pediatrija; • Infekcijas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Mazo grupu darbs - klīnisko gadījumu analīze. Prezentācijas sagatavošana - atbilstoši rotācijas cikla tēmai. Izglītojošais darbs ar dažādām iedzīvotāju grupām (informatīvo materiālu izstrāde, lekcijas).
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Semināru apmeklējums - 50%; Klīnisko gadījumu analīze 25%; Praktiskā darba iemaņas, manipulāciju veikšana - 25%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Zīdaiņu un pirmsskolas vecuma bērnu aprūpe ģimenes ārsta praksē
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Jauniešu veselības aprūpe ģimenes ārsta praksē.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Izsitumu diferenciāldiagnostika dažāda vecuma bērniem. Ģimenes ārsta taktika.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Akūtas vēdera dobuma ķirurģiskas saslimšanas bērniem
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Mazās ķirurģiskās saslimšanas bērniem. Diagnostika, indikācijas ķirurģiskai ārstēšanai, ķirurģiskās korekcijas laiki
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Vēdera izejas traucējumi bērniem. Diagnostika. Ārstēšana.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Biežākās jaundzimušo slimības ambulatorā praksē. Ģimenes ārsta taktika
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Uroloģiskās problēmas bērniem
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
Tēmas
|
Akūts hematogēns osteomielīts. Diagnostika, ārstēšana, sarežģījumi
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Keir Shiels, Rossa Brugha. Paediatric clinical Examination. 2nd edition. Jaypee Brothers Medical Publishers, 2020
Myung K. Park. Mehrdad Salamat. Park’s the pediatric Cardiology Handbook. 6th edition. ELSEVIER, 2020.
Joseph G. Morelli. Carla Rorres-Zegarra. Pediatric Dermatology. DDx Deck. 3rd edition. ELSEVIER, 2021.
Stephen M. Stahl. Prescriber’s Guide. Children and Adolescents. 1st edition. Cambridge University Press, 2019.
Feigin and Cherry's Textbook of Pediatric Infectious Diseases. 8th edition. 2018, an imprint of Elsevier, Inc
Nelson Textbook of Pediatrics. Kliegman, Robert M. 2016, Elsevier, Inc
Nelson Essentials of Pediatrics. Marcdante, Karen J. 2015, Saunders, an imprint of Elsevier, Inc
Pediatric Clinical Skills. Goldbloom, Richard B. 2011, Saunders, an imprint of Elsevier, Inc
Mary Rudolf et Malcolm Levene. Paediatrics and Child Health. 3rd edition. 2011, Wiley–Blackwell.
Krūmiņa Džanna, Inese Kokare un Enoks Biķis. Latvijas bērnu fiziskās attīstības novērtēšana. 2007
Lāce Inga. Ieteikumi fiziskās slodzes pieļaujamībai bērniem ar sirds patoloģijām. 2007
Eglīte Ieva. Zāļu lietošana pediatrijā. 2006
Essentials of Family Medicine. by Philip D. Sloane, M.D., Lisa M. Slatt, et.al. Lippincott Williams & Wilkins, June, 2007
Pētersona A. redakcijā. Bērnu Ķirurģija. Autoru kolektīvs, 2005
Betty Davies, Rose Steele and Jennifer Baird. Pediatric Palliative Care. A Model for Exemplary Practice. Routledge, 2022.
Tom Lissauer. Will Carrol. Illustrated Textbook of Paediatrics. 6th edition. ELSEVIER, 2021.
Papildu literatūra
Medscape. Family Medicine Clinical Practice Guidelines. 2019 Year in Review. Stay current with new guidelines and recommendations.
Family Practice Guidelines. 5th edition. May 2020. Jill C. Cash, Cheryl A. Glass, Jenny Mullen. ISBN:978-0-8261-3583-4 (Print)
E-book Download Clinical Guidelines in Family Practice Full Online. 2020, Oralee348Ostrander, Format: PDF / EPUB / MOBI
CURRENT Practice Guidelines in Primary Care 2021-2022. Jacob A. David
Denis Gill. Niall O’Brien. Paediatric clinical Examination. Made Easy. 6th edition. ELSEVIER, 2018.
First Aid Manual. 11th edition. The Authorised Manual of St John Ambulance, St Andrew’s First Aid And British Red cross. Penguin Random Hause, 2021.