Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Veselības uzvedība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_142
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Bioloģija; Civilā un militārā aizsardzība; Dzīvās dabas zinātnes; Farmācija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Klīniskā farmācija; Komunikācijas zinātne; Māszinības; Medicīnas pakalpojumi; Medicīnas tehnoloģijas; Pedagoģija; Personu un īpašuma aizsardzība; Politikas zinātne; Psiholoģija; Rehabilitācija; Sabiedrības veselība; Sociālā antropoloģija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Socioloģija; Sporta treneris; Tiesību zinātne; Tiesību zinātne; Tirgzinības un reklāma; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne; Veselības vadība; Zobārstniecība
LKI
Visiem līmeņiem
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt iespēju studējošajiem apgūt zināšanas un izveidot izpratni par veselības uzvedību, tās teorijām, modeļiem un psihoemocionālo pašregulāciju, lai izmantotu profesionālajā darbā.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie salīdzina un izvērtē dažādus veselības uzvedības modeļus un teorijas; nosauc stresa fiziskās un emocionālās izpausmes un stresa iespējamās sekas; analizē veselību veicinošu un kompromitējošu uzvedību, izprot veselīga dzīvesveida lomu un nozīmi; studējošiem ir izpratne par uzvedības izmaiņu modeļiem.

Prasmes

1.Studējošie lieto studiju kursā apgūto terminoloģiju, pielieto zināšanas, lai izvērtētu indivīda veselības uzvedību un formulētu veselību sekmējošas uzvedības mērķus; pielieto veselības uzvedības teorijas un modeļus veselības uzvedības plānošanā un veicina veselības uzvedības attīstību.

Kompetences

1.Studenti izvērtē veselības uzvedību un formulē uz veselību orientētas uzvedības mērķus; studējošie spēj zinātniski pamatot veselības uzvedības veicināšanu izvirzītajiem mērķiem, pamatojoties uz veselības uzvedības teorijām un modeļiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

60,00% no gala vērtējuma
10 balles

Prezentācija: Studiju kursa sākumā students izvēlas kādu veselību veicinošu uzvedību un nodarbībā izstrādā plānu kā to varētu realizēt. Studiju laikā mēģina to ieviest un paralēli veic pieredzes piefiksēšanu studiju kursa dienassgrāmatā (dienassgrāmata netiks lasīta, bet nodarbībā vajadzēs parādīt, ka tā tiek aizpildīta_ Studiju kursa noslēgumā students prezentē savu individuālo projektu, norādot izvirzīto mērķi, savu pieredze, kas izdevās un kas ne, ko nākamreiz darītu savādāk (atsaucoties uz teoriju), vai un ko plāno darīt turpmāk. Prezentācija ir nepieciešams arī veikt procesa norises analīzi, balstoties uz lekciju kursā aplūkoto teoriju.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Grupu darba prezentācija : Darbs grupās - atrast kādu sabiedrisku kampaņu, kura ir orientēta uz veselības uzvedības maiņu. Atbilstoši lekciju materiāliem jūsuprāt kādam veselības uzvedības modelim šī kampaņa atbilst, kampaņas veiksmes un trūkumi, jūsu ierosinājumi, kā varētu uzlabot šo kampaņu., izanalizēt šo kampaņu, ņemot vērā lekciju kursā aplūkotās teorijas un izmantojot papildus literatūru. Prezentācijas ilgums 15 min. Prezentējot ir jābūt iesaistītiem visiem grupas dalībniekiem, kur prezentējot norāda kuru daļa no prezentācijas katrs sagatavoja.

• Iesaistoša vizualizācija;

• Prezentācijā slaidi nav pārslogoti ar informāciju (tikai būtiskais), ir atzīmētas atsauces pēc APA7;

• Grupa iekļaujas laikā - līdz 15 minūtēm;

• Prezentētais izmanto kursā apgūto terminoloģiju;

• Prezentētais ievēro struktūru: - Titulslaids (Tēmas nosaukums, studējošo vārds/uzvārds, studiju kurss); - Ja nepieciešams, saīsinājumu skaidrojums; - Teorijas vai modeļa apraksts (kas ir galvenie komponenti; priekšrocības un trūkumi; pielietojumu sfēras); - Pētījumu piemēri, kur tika izmantota prezentētā teorija vai modelis. - Izmantotā literatūra.

2.

Pārbaudījums

10,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Aktīva dalība visās lekcijās un nodarbībās

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības un slimības koncepts
Apraksts
Anotācija: Studiju kursa mērķis, struktūra, prasības un vērtēšanas kritēriji Vēsturiskās perspektīvas par veselības un slimību saistību: Šī sadaļā aplūko vēsturiskās perspektīvas par veselības un slimību saistību, koncentrējoties uz dažādām senajām civilizācijām, tostarp Senā Ēģipte, Senā Ķīna, Senā Indija, Mezopotāmija un Senā Grieķija. Veselības izpratne no viduslaikiem līdz 19. gadsimtam: Kursā izklāsta par veselības izpratnes attīstību no viduslaikiem līdz 19. gadsimtam. Tajā ietilpst diskusijas par tādām ievērojamām personām kā Haruns al-Rašīds un Abu Ali al-Husains, kā arī par Baznīcas un tautas medicīnas ietekmi uz viduslaikiem Eiropā. Turklāt tiek analizētas trīs galvenās pieejas veselības un slimību jautājumos Eiropas renesanses laikmetā. Veselību veicinošie un riska faktori: Diskusija par faktoriem, kas veicina veselību, un tiem, kas apdraud veselību. Nodarbības jautājumi: Kā atšķiras aizvēstures, viduslaiku un uzskati par veselību un slimību mūsdienās? Kādi veselības teoriju virzieni attīstījās renesanses laikā? Literatūra: Freimane, G., Mārtinsone, K. (2019). Biomedicīniskā, psihosomatiskā un biheiviorālā pieeja veselībai un slimībai. No K. Mārtinsone un V. Sudraba (zin.red.). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Mārtinsone K., Miltuze A. (red.). (2015). Psiholoģija 2: Personība, grupa, sabiedrība,kultūra (13.nodaļa: Veselība un slimība psiholoģijā). Zvaigzne ABC. ISBN 978- 9934-0-4059-7
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības uzvedība un saistītie jēdzieni
Apraksts
Anotācija: Veselības un slimības jēdzieni Pamata definīcijas un interpretācijas par veselību un slimību, aplūkojot, kā šie jēdzieni laika gaitā ir attīstījušies. Tajā tiek apskatīti dažādi teorētiskie ietvari, kas veido mūsu izpratni par to, kas ir veselība un kas raksturo slimību. Slimību kategorijas Šajā daļā tiek analizēta slimību klasifikācija, apspriežot dažādas kategorijas, pamatojoties uz vēsturi. Tajā ietilpst gan tradicionālās, gan mūsdienu pieejas slimību klasifikācijā, tostarp infekcijas, hroniskas, ģenētiskas un dzīvesveida saistītas slimības. Veselības uzvedība un saistītie jēdzieni Uzvedība, kas ietekmē dzīvesveida izvēli, ieradumus un darbības, kas ietekmē indivīda labklājību. Tāpat tiek apskatīti psiholoģiskie, sociālie un vides faktori, kas virza šīs uzvedības un to ietekmi uz sabiedrības veselību. Veselību veicinošie un apdraudošie veselības uzvedības veidi, aspekti un cēloņi Šeit uzmanība tiek pievērsta atšķirībām starp uzvedību, kas veicina veselību, un to, kas rada riskus. Sadaļa diskutē par psiholoģisko, sociālo un kultūras dimensiju ietekmi uz uzvedību. Preventīvā veselības uzvedība Darbības, kas vērstas uz slimību profilaksi un veselības uzturēšanu. Tā aptver individuālos un kolektīvos centienus pieņemt preventīvus pasākumus, piemēram, vakcināciju, regulāras veselības pārbaudes un veselīga dzīvesveida izvēles, un novērtē to efektivitāti slimību izplatības samazināšanā. Slimības jēdziens un uzvedība slimnieka lomā Aplūko slimības konceptualizāciju un pieredzi, kad cilvēks ir saslimst. Psiholoģiskās un sociālās lomas, kas saistītas ar slimību, tostarp to, kā indivīdi uztver un reaģē uz slimību, kādas ir pacientu gaidas un kā notiek mijiedarbība starp pacientiem, specialistic un ģimenes locekļiem Nodarbības jautājumi: Kādas pastāv slimību kategorijas? Kādus veselības uzvedības veidus ietver preventīvā veselības uzvedība? Literatūra: Freimane, G., Mārtinsone, K. (2019). Biomedicīniskā, psihosomatiskā un biheiviorālā pieeja veselībai un slimībai. No K. Mārtinsone un V. Sudraba (zin.red.). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Mārtinsone K., Miltuze A. (red.). (2015). Psiholoģija 2: Personība, grupa, sabiedrība,kultūra (13.nodaļa: Veselība un slimība psiholoģijā). Zvaigzne ABC. ISBN 978- 9934-0-4059-7
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības uzvedības teorijas un modeļi
Apraksts
Anotācija: SWOT (SVID) un SMART analīze Apskata SWOT (Stiprās puses, Vājās puses, Iespējas, Draudi) un SMART (Specifiski, Mēramie, Sasniedzamie, Relevanti, Laika ierobežoti) ietvaru izmantošanu veselības stratēģiju novērtēšanai un plānošanai. Transteorētiskais modelis (Veselības uzvedības pārmaiņu posmi un procesi) Aplūko transteorētisko modeli - uzvedības pārmaiņu posmus no priekšsagatavošanas līdz uzturēšanai un pieņemšanai un, kas veicina pāreju caur šiem posmiem. Aizsardzības motivācijas teorija Izpēta, kā uztvertā ievainojamība, efektivitāte un pašefektivitāte motivē indivīdus iesaistīties aizsardzības veselības uzvedībā. Veselības pārliecības modelis Fokusējas uz to, kā uztvertā uzņēmība, smagums, ieguvumi un šķēršļi ietekmē veselības lēmumus un, līdz ar to, uzvedību. Plānotās uzvedības teorija Diskutē par to, kā attieksmes, subjektīvās normas un uztvertais uzvedības kontrole ietekmē nodomus un veselības uzvedību. Veselības uzvedības modelis Skaidro veselības uzvedību, uzsverot psiholoģiskos un sociālos faktorus. Veselības uzvedības modelis sociāli kognitīvajā teorijā Izmanto sociāli kognitīvo teoriju, akcentējot novērošanas mācīšanos, paškontroli un rezultātu gaidas veselības uzvedības izpratnē. Veselā saprāta/pašregulācijas modelis Izskaidro, kā indivīdi interpretē un pārvalda savas veselības stāvokļus caur kognitīviem un emocionāliem procesiem. Nodarbības jautājumi: Kādus aspektus ir jāņem vērā izvēloties teoriju vai modeli darbam ar klientiem/pacientiem? Kādi ir riski katrai no teorijām vai modeļiem? Literatūra: Freimane, G., Mārtinsone, K. (2019). Biomedicīniskā, psihosomatiskā un biheiviorālā pieeja veselībai un slimībai. No K. Mārtinsone un V. Sudraba (zin.red.). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības uzvedības teorijas un modeļi
Apraksts
Anotācija: SWOT (SVID) un SMART analīze Apskata SWOT (Stiprās puses, Vājās puses, Iespējas, Draudi) un SMART (Specifiski, Mēramie, Sasniedzamie, Relevanti, Laika ierobežoti) ietvaru izmantošanu veselības stratēģiju novērtēšanai un plānošanai. Transteorētiskais modelis (Veselības uzvedības pārmaiņu posmi un procesi) Aplūko transteorētisko modeli - uzvedības pārmaiņu posmus no priekšsagatavošanas līdz uzturēšanai un pieņemšanai un, kas veicina pāreju caur šiem posmiem. Aizsardzības motivācijas teorija Izpēta, kā uztvertā ievainojamība, efektivitāte un pašefektivitāte motivē indivīdus iesaistīties aizsardzības veselības uzvedībā. Veselības pārliecības modelis Fokusējas uz to, kā uztvertā uzņēmība, smagums, ieguvumi un šķēršļi ietekmē veselības lēmumus un, līdz ar to, uzvedību. Plānotās uzvedības teorija Diskutē par to, kā attieksmes, subjektīvās normas un uztvertais uzvedības kontrole ietekmē nodomus un veselības uzvedību. Veselības uzvedības modelis Skaidro veselības uzvedību, uzsverot psiholoģiskos un sociālos faktorus. Veselības uzvedības modelis sociāli kognitīvajā teorijā Izmanto sociāli kognitīvo teoriju, akcentējot novērošanas mācīšanos, paškontroli un rezultātu gaidas veselības uzvedības izpratnē. Veselā saprāta/pašregulācijas modelis Izskaidro, kā indivīdi interpretē un pārvalda savas veselības stāvokļus caur kognitīviem un emocionāliem procesiem. Nodarbības jautājumi: Kādus aspektus ir jāņem vērā izvēloties teoriju vai modeli darbam ar klientiem/pacientiem? Kādi ir riski katrai no teorijām vai modeļiem? Literatūra: Freimane, G., Mārtinsone, K. (2019). Biomedicīniskā, psihosomatiskā un biheiviorālā pieeja veselībai un slimībai. No K. Mārtinsone un V. Sudraba (zin.red.). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības uzvedības teorijas un modeļi
Apraksts
Anotācija: SWOT (SVID) un SMART analīze Apskata SWOT (Stiprās puses, Vājās puses, Iespējas, Draudi) un SMART (Specifiski, Mēramie, Sasniedzamie, Relevanti, Laika ierobežoti) ietvaru izmantošanu veselības stratēģiju novērtēšanai un plānošanai. Transteorētiskais modelis (Veselības uzvedības pārmaiņu posmi un procesi) Aplūko transteorētisko modeli - uzvedības pārmaiņu posmus no priekšsagatavošanas līdz uzturēšanai un pieņemšanai un, kas veicina pāreju caur šiem posmiem. Aizsardzības motivācijas teorija Izpēta, kā uztvertā ievainojamība, efektivitāte un pašefektivitāte motivē indivīdus iesaistīties aizsardzības veselības uzvedībā. Veselības pārliecības modelis Fokusējas uz to, kā uztvertā uzņēmība, smagums, ieguvumi un šķēršļi ietekmē veselības lēmumus un, līdz ar to, uzvedību. Plānotās uzvedības teorija Diskutē par to, kā attieksmes, subjektīvās normas un uztvertais uzvedības kontrole ietekmē nodomus un veselības uzvedību. Veselības uzvedības modelis Skaidro veselības uzvedību, uzsverot psiholoģiskos un sociālos faktorus. Veselības uzvedības modelis sociāli kognitīvajā teorijā Izmanto sociāli kognitīvo teoriju, akcentējot novērošanas mācīšanos, paškontroli un rezultātu gaidas veselības uzvedības izpratnē. Veselā saprāta/pašregulācijas modelis Izskaidro, kā indivīdi interpretē un pārvalda savas veselības stāvokļus caur kognitīviem un emocionāliem procesiem. Nodarbības jautājumi: Kādus aspektus ir jāņem vērā izvēloties teoriju vai modeli darbam ar klientiem/pacientiem? Kādi ir riski katrai no teorijām vai modeļiem? Literatūra: Freimane, G., Mārtinsone, K. (2019). Biomedicīniskā, psihosomatiskā un biheiviorālā pieeja veselībai un slimībai. No K. Mārtinsone un V. Sudraba (zin.red.). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselību un veselības uzvedību ietekmējošie faktori
Apraksts
Anotācija: Bioloģiskie, psiholoģiskie un sociālie faktori (Faktori, kas ietekmē psihisko veselību) Aplūko, kā bioloģiskie, psiholoģiskie un sociālie faktori ietekmē psihisko veselību, tostarp tos, kas veicina vai apdraud labklājību. Paradumi un dzīvesveids (Rekomendācijas un ieguvumi) Izpēta paradumu un dzīvesveida izvēļu ietekmi uz veselību, uzsverot veselīgu uzvedību ieteikumus un to ieguvumus. Emociju, uzvedības un motivācijas signālu kontrole (Parasimpātiskās un simpātiskās nervu sistēmas funkcija, Loveheima emociju kubs, Kübler-Ross modelis) Diskutē par emocionālo, uzvedības un motivācijas signālu regulēšanu, tostarp parasimpātiskās un simpātiskās nervu sistēmas lomām, Loveheima emociju kubu un Kübler-Ross modeli. Emociju ietekme uz nervu sistēmas funkciju (Stresa ietekme) Izpēta, kā emocijas ietekmē parasimpātiskās un simpātiskās nervu sistēmas darbību, īpaši koncentrējoties uz stresa ietekmi. Nodarbības jautājumi: Kādas ir fiziskās izpausmes aktivizētai parasimpātiskai un simpātiskai nervu sistēmai? Kā emocijas ietekmē cilvēku fizioloģiskos procesus? Literatūra: Freimane, G., Mārtinsone, K. (2019). Biomedicīniskā, psihosomatiskā un biheiviorālā pieeja veselībai un slimībai. No K. Mārtinsone un V. Sudraba (zin.red.). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselību un veselības uzvedību ietekmējošie faktori
Apraksts
Anotācija: Bioloģiskie, psiholoģiskie un sociālie faktori (Faktori, kas ietekmē psihisko veselību) Aplūko, kā bioloģiskie, psiholoģiskie un sociālie faktori ietekmē psihisko veselību, tostarp tos, kas veicina vai apdraud labklājību. Paradumi un dzīvesveids (Rekomendācijas un ieguvumi) Izpēta paradumu un dzīvesveida izvēļu ietekmi uz veselību, uzsverot veselīgu uzvedību ieteikumus un to ieguvumus. Emociju, uzvedības un motivācijas signālu kontrole (Parasimpātiskās un simpātiskās nervu sistēmas funkcija, Loveheima emociju kubs, Kübler-Ross modelis) Diskutē par emocionālo, uzvedības un motivācijas signālu regulēšanu, tostarp parasimpātiskās un simpātiskās nervu sistēmas lomām, Loveheima emociju kubu un Kübler-Ross modeli. Emociju ietekme uz nervu sistēmas funkciju (Stresa ietekme) Izpēta, kā emocijas ietekmē parasimpātiskās un simpātiskās nervu sistēmas darbību, īpaši koncentrējoties uz stresa ietekmi. Nodarbības jautājumi: Kādas ir fiziskās izpausmes aktivizētai parasimpātiskai un simpātiskai nervu sistēmai? Kā emocijas ietekmē cilvēku fizioloģiskos procesus? Literatūra: Freimane, G., Mārtinsone, K. (2019). Biomedicīniskā, psihosomatiskā un biheiviorālā pieeja veselībai un slimībai. No K. Mārtinsone un V. Sudraba (zin.red.). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselību un veselības uzvedību ietekmējošie faktori
Apraksts
Anotācija: Bioloģiskie, psiholoģiskie un sociālie faktori (Faktori, kas ietekmē psihisko veselību) Aplūko, kā bioloģiskie, psiholoģiskie un sociālie faktori ietekmē psihisko veselību, tostarp tos, kas veicina vai apdraud labklājību. Paradumi un dzīvesveids (Rekomendācijas un ieguvumi) Izpēta paradumu un dzīvesveida izvēļu ietekmi uz veselību, uzsverot veselīgu uzvedību ieteikumus un to ieguvumus. Emociju, uzvedības un motivācijas signālu kontrole (Parasimpātiskās un simpātiskās nervu sistēmas funkcija, Loveheima emociju kubs, Kübler-Ross modelis) Diskutē par emocionālo, uzvedības un motivācijas signālu regulēšanu, tostarp parasimpātiskās un simpātiskās nervu sistēmas lomām, Loveheima emociju kubu un Kübler-Ross modeli. Emociju ietekme uz nervu sistēmas funkciju (Stresa ietekme) Izpēta, kā emocijas ietekmē parasimpātiskās un simpātiskās nervu sistēmas darbību, īpaši koncentrējoties uz stresa ietekmi. Nodarbības jautājumi: Kādas ir fiziskās izpausmes aktivizētai parasimpātiskai un simpātiskai nervu sistēmai? Kā emocijas ietekmē cilvēku fizioloģiskos procesus? Literatūra: Freimane, G., Mārtinsone, K. (2019). Biomedicīniskā, psihosomatiskā un biheiviorālā pieeja veselībai un slimībai. No K. Mārtinsone un V. Sudraba (zin.red.). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselību veicinoša uzvedība un veselības uzvedības maiņa
Apraksts
Anotācija: Stresa pārvarēšanas stratēģijas (uz problēmu orientētas un uz emocijām orientētas pārvarēšanas stratēģijas) Šī sadaļa izklāsta dažādas stresa pārvarēšanas stratēģijas. Tajā ietilpst uz problēmu orientētas pārvarēšanas stratēģijas, kas ietver stresa avota risināšanu un novēršanu, kā arī uz emocijām orientētas pārvarēšanas stratēģijas, kas ietver emocionālo reakciju pārvaldīšanu un regulēšanu. Metodes veselības uzvedības maiņas sekmēšanai (Problēmu risināšanas terapijas modelis) Šī daļa apskata dažādas metodes, kas paredzētas veselības uzvedības maiņas veicināšanai. Īpaši tiek izcelts Problēmu risināšanas terapijas modelis, kas ir strukturēta pieeja, kuras mērķis ir palīdzēt indivīdiem identificēt, analizēt un risināt problēmas, kas traucē veselības uzvedības izmaiņām. Nodarbības jautājumi: Kādas ir stresa pārvarēšanas stratēģijas? Kādi faktori ir jāņem vērā izmantojot metodes no Problēmu risināšanas teorijas? Literatūra: Mārtinsone, K., Šmits, D., Mihailovs, I. J., Mārtinsone, A., Ruža, A., Vanadziņš, I., ... & Paičs, I. (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: Metodes ikvienam.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselību veicinoša uzvedība un veselības uzvedības maiņa
Apraksts
Anotācija: Stresa pārvarēšanas stratēģijas (uz problēmu orientētas un uz emocijām orientētas pārvarēšanas stratēģijas) Šī sadaļa izklāsta dažādas stresa pārvarēšanas stratēģijas. Tajā ietilpst uz problēmu orientētas pārvarēšanas stratēģijas, kas ietver stresa avota risināšanu un novēršanu, kā arī uz emocijām orientētas pārvarēšanas stratēģijas, kas ietver emocionālo reakciju pārvaldīšanu un regulēšanu. Metodes veselības uzvedības maiņas sekmēšanai (Problēmu risināšanas terapijas modelis) Šī daļa apskata dažādas metodes, kas paredzētas veselības uzvedības maiņas veicināšanai. Īpaši tiek izcelts Problēmu risināšanas terapijas modelis, kas ir strukturēta pieeja, kuras mērķis ir palīdzēt indivīdiem identificēt, analizēt un risināt problēmas, kas traucē veselības uzvedības izmaiņām. Nodarbības jautājumi: Kādas ir stresa pārvarēšanas stratēģijas? Kādi faktori ir jāņem vērā izmantojot metodes no Problēmu risināšanas teorijas? Literatūra: Mārtinsone, K., Šmits, D., Mihailovs, I. J., Mārtinsone, A., Ruža, A., Vanadziņš, I., ... & Paičs, I. (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: Metodes ikvienam.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselību veicinoša uzvedība un veselības uzvedības maiņa
Apraksts
Anotācija: Stresa pārvarēšanas stratēģijas (uz problēmu orientētas un uz emocijām orientētas pārvarēšanas stratēģijas) Šī sadaļa izklāsta dažādas stresa pārvarēšanas stratēģijas. Tajā ietilpst uz problēmu orientētas pārvarēšanas stratēģijas, kas ietver stresa avota risināšanu un novēršanu, kā arī uz emocijām orientētas pārvarēšanas stratēģijas, kas ietver emocionālo reakciju pārvaldīšanu un regulēšanu. Metodes veselības uzvedības maiņas sekmēšanai (Problēmu risināšanas terapijas modelis) Šī daļa apskata dažādas metodes, kas paredzētas veselības uzvedības maiņas veicināšanai. Īpaši tiek izcelts Problēmu risināšanas terapijas modelis, kas ir strukturēta pieeja, kuras mērķis ir palīdzēt indivīdiem identificēt, analizēt un risināt problēmas, kas traucē veselības uzvedības izmaiņām. Nodarbības jautājumi: Kādas ir stresa pārvarēšanas stratēģijas? Kādi faktori ir jāņem vērā izmantojot metodes no Problēmu risināšanas teorijas? Literatūra: Mārtinsone, K., Šmits, D., Mihailovs, I. J., Mārtinsone, A., Ruža, A., Vanadziņš, I., ... & Paičs, I. (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: Metodes ikvienam.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivējošā intervija un pašregulācijas metodes
Apraksts
Anotācija: Motivējošā intervija. Pretrunu izpētes metodes. Tehnikas un stratēģijas. KBT skalu jautājumi, KBT brīnuma jautājums. Pašregulācijas 7 soļu modelis. Stresa regulācijas tehnikas. Nodarbības jautājumi: Kad ir jāizmanto motivējošā intervija? Kādi ir ierobežojumi dažādām stresa pārvarēšanas tehnikām? Literatūra: Mārtinsone, K., Šmits, D., Mihailovs, I. J., Mārtinsone, A., Ruža, A., Vanadziņš, I., ... & Paičs, I. (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: Metodes ikvienam.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Motivējošā intervija un pašregulācijas metodes
Apraksts
Anotācija: Motivējošā intervija. Pretrunu izpētes metodes. Tehnikas un stratēģijas. KBT skalu jautājumi, KBT brīnuma jautājums. Pašregulācijas 7 soļu modelis. Stresa regulācijas tehnikas. Nodarbības jautājumi: Kad ir jāizmanto motivējošā intervija? Kādi ir ierobežojumi dažādām stresa pārvarēšanas tehnikām? Literatūra: Mārtinsone, K., Šmits, D., Mihailovs, I. J., Mārtinsone, A., Ruža, A., Vanadziņš, I., ... & Paičs, I. (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: Metodes ikvienam.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Motivējošā intervija un pašregulācijas metodes
Apraksts
Anotācija: Motivējošā intervija. Pretrunu izpētes metodes. Tehnikas un stratēģijas. KBT skalu jautājumi, KBT brīnuma jautājums. Pašregulācijas 7 soļu modelis. Stresa regulācijas tehnikas. Nodarbības jautājumi: Kad ir jāizmanto motivējošā intervija? Kādi ir ierobežojumi dažādām stresa pārvarēšanas tehnikām? Literatūra: Mārtinsone, K., Šmits, D., Mihailovs, I. J., Mārtinsone, A., Ruža, A., Vanadziņš, I., ... & Paičs, I. (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: Metodes ikvienam.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Noslēguma darba prezentēšana
Apraksts
Anotācija: Studējošie prezentē savus noslēguma darbus, secībā par kuru vienojušies savā starpā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Noslēguma darba prezentēšana
Apraksts
Anotācija: Studējošie prezentē savus noslēguma darbus, secībā par kuru vienojušies savā starpā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības un slimības koncepts
Apraksts
Anotācija: Studiju kursa mērķis, struktūra, prasības un vērtēšanas kritēriji Vēsturiskās perspektīvas par veselības un slimību saistību: Šī sadaļā aplūko vēsturiskās perspektīvas par veselības un slimību saistību, koncentrējoties uz dažādām senajām civilizācijām, tostarp Senā Ēģipte, Senā Ķīna, Senā Indija, Mezopotāmija un Senā Grieķija. Veselības izpratne no viduslaikiem līdz 19. gadsimtam: Kursā izklāsta par veselības izpratnes attīstību no viduslaikiem līdz 19. gadsimtam. Tajā ietilpst diskusijas par tādām ievērojamām personām kā Haruns al-Rašīds un Abu Ali al-Husains, kā arī par Baznīcas un tautas medicīnas ietekmi uz viduslaikiem Eiropā. Turklāt tiek analizētas trīs galvenās pieejas veselības un slimību jautājumos Eiropas renesanses laikmetā. Veselību veicinošie un riska faktori: Diskusija par faktoriem, kas veicina veselību, un tiem, kas apdraud veselību. Nodarbības jautājumi: Kā atšķiras aizvēstures, viduslaiku un uzskati par veselību un slimību mūsdienās? Kādi veselības teoriju virzieni attīstījās renesanses laikā? Literatūra: Freimane, G., Mārtinsone, K. (2019). Biomedicīniskā, psihosomatiskā un biheiviorālā pieeja veselībai un slimībai. No K. Mārtinsone un V. Sudraba (zin.red.). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Mārtinsone K., Miltuze A. (red.). (2015). Psiholoģija 2: Personība, grupa, sabiedrība,kultūra (13.nodaļa: Veselība un slimība psiholoģijā). Zvaigzne ABC. ISBN 978- 9934-0-4059-7
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības uzvedība un saistītie jēdzieni
Apraksts
Anotācija: Veselības un slimības jēdzieni Pamata definīcijas un interpretācijas par veselību un slimību, aplūkojot, kā šie jēdzieni laika gaitā ir attīstījušies. Tajā tiek apskatīti dažādi teorētiskie ietvari, kas veido mūsu izpratni par to, kas ir veselība un kas raksturo slimību. Slimību kategorijas Šajā daļā tiek analizēta slimību klasifikācija, apspriežot dažādas kategorijas, pamatojoties uz vēsturi. Tajā ietilpst gan tradicionālās, gan mūsdienu pieejas slimību klasifikācijā, tostarp infekcijas, hroniskas, ģenētiskas un dzīvesveida saistītas slimības. Veselības uzvedība un saistītie jēdzieni Uzvedība, kas ietekmē dzīvesveida izvēli, ieradumus un darbības, kas ietekmē indivīda labklājību. Tāpat tiek apskatīti psiholoģiskie, sociālie un vides faktori, kas virza šīs uzvedības un to ietekmi uz sabiedrības veselību. Veselību veicinošie un apdraudošie veselības uzvedības veidi, aspekti un cēloņi Šeit uzmanība tiek pievērsta atšķirībām starp uzvedību, kas veicina veselību, un to, kas rada riskus. Sadaļa diskutē par psiholoģisko, sociālo un kultūras dimensiju ietekmi uz uzvedību. Preventīvā veselības uzvedība Darbības, kas vērstas uz slimību profilaksi un veselības uzturēšanu. Tā aptver individuālos un kolektīvos centienus pieņemt preventīvus pasākumus, piemēram, vakcināciju, regulāras veselības pārbaudes un veselīga dzīvesveida izvēles, un novērtē to efektivitāti slimību izplatības samazināšanā. Slimības jēdziens un uzvedība slimnieka lomā Aplūko slimības konceptualizāciju un pieredzi, kad cilvēks ir saslimst. Psiholoģiskās un sociālās lomas, kas saistītas ar slimību, tostarp to, kā indivīdi uztver un reaģē uz slimību, kādas ir pacientu gaidas un kā notiek mijiedarbība starp pacientiem, specialistic un ģimenes locekļiem Nodarbības jautājumi: Kādas pastāv slimību kategorijas? Kādus veselības uzvedības veidus ietver preventīvā veselības uzvedība? Literatūra: Freimane, G., Mārtinsone, K. (2019). Biomedicīniskā, psihosomatiskā un biheiviorālā pieeja veselībai un slimībai. No K. Mārtinsone un V. Sudraba (zin.red.). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Mārtinsone K., Miltuze A. (red.). (2015). Psiholoģija 2: Personība, grupa, sabiedrība,kultūra (13.nodaļa: Veselība un slimība psiholoģijā). Zvaigzne ABC. ISBN 978- 9934-0-4059-7
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības uzvedības teorijas un modeļi
Apraksts
Anotācija: SWOT (SVID) un SMART analīze Apskata SWOT (Stiprās puses, Vājās puses, Iespējas, Draudi) un SMART (Specifiski, Mēramie, Sasniedzamie, Relevanti, Laika ierobežoti) ietvaru izmantošanu veselības stratēģiju novērtēšanai un plānošanai. Transteorētiskais modelis (Veselības uzvedības pārmaiņu posmi un procesi) Aplūko transteorētisko modeli - uzvedības pārmaiņu posmus no priekšsagatavošanas līdz uzturēšanai un pieņemšanai un, kas veicina pāreju caur šiem posmiem. Aizsardzības motivācijas teorija Izpēta, kā uztvertā ievainojamība, efektivitāte un pašefektivitāte motivē indivīdus iesaistīties aizsardzības veselības uzvedībā. Veselības pārliecības modelis Fokusējas uz to, kā uztvertā uzņēmība, smagums, ieguvumi un šķēršļi ietekmē veselības lēmumus un, līdz ar to, uzvedību. Plānotās uzvedības teorija Diskutē par to, kā attieksmes, subjektīvās normas un uztvertais uzvedības kontrole ietekmē nodomus un veselības uzvedību. Veselības uzvedības modelis Skaidro veselības uzvedību, uzsverot psiholoģiskos un sociālos faktorus. Veselības uzvedības modelis sociāli kognitīvajā teorijā Izmanto sociāli kognitīvo teoriju, akcentējot novērošanas mācīšanos, paškontroli un rezultātu gaidas veselības uzvedības izpratnē. Veselā saprāta/pašregulācijas modelis Izskaidro, kā indivīdi interpretē un pārvalda savas veselības stāvokļus caur kognitīviem un emocionāliem procesiem. Nodarbības jautājumi: Kādus aspektus ir jāņem vērā izvēloties teoriju vai modeli darbam ar klientiem/pacientiem? Kādi ir riski katrai no teorijām vai modeļiem? Literatūra: Freimane, G., Mārtinsone, K. (2019). Biomedicīniskā, psihosomatiskā un biheiviorālā pieeja veselībai un slimībai. No K. Mārtinsone un V. Sudraba (zin.red.). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselību un veselības uzvedību ietekmējošie faktori
Apraksts
Anotācija: Bioloģiskie, psiholoģiskie un sociālie faktori (Faktori, kas ietekmē psihisko veselību) Aplūko, kā bioloģiskie, psiholoģiskie un sociālie faktori ietekmē psihisko veselību, tostarp tos, kas veicina vai apdraud labklājību. Paradumi un dzīvesveids (Rekomendācijas un ieguvumi) Izpēta paradumu un dzīvesveida izvēļu ietekmi uz veselību, uzsverot veselīgu uzvedību ieteikumus un to ieguvumus. Emociju, uzvedības un motivācijas signālu kontrole (Parasimpātiskās un simpātiskās nervu sistēmas funkcija, Loveheima emociju kubs, Kübler-Ross modelis) Diskutē par emocionālo, uzvedības un motivācijas signālu regulēšanu, tostarp parasimpātiskās un simpātiskās nervu sistēmas lomām, Loveheima emociju kubu un Kübler-Ross modeli. Emociju ietekme uz nervu sistēmas funkciju (Stresa ietekme) Izpēta, kā emocijas ietekmē parasimpātiskās un simpātiskās nervu sistēmas darbību, īpaši koncentrējoties uz stresa ietekmi. Nodarbības jautājumi: Kādas ir fiziskās izpausmes aktivizētai parasimpātiskai un simpātiskai nervu sistēmai? Kā emocijas ietekmē cilvēku fizioloģiskos procesus? Literatūra: Freimane, G., Mārtinsone, K. (2019). Biomedicīniskā, psihosomatiskā un biheiviorālā pieeja veselībai un slimībai. No K. Mārtinsone un V. Sudraba (zin.red.). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselību veicinoša uzvedība un veselības uzvedības maiņa
Apraksts
Anotācija: Stresa pārvarēšanas stratēģijas (uz problēmu orientētas un uz emocijām orientētas pārvarēšanas stratēģijas) Šī sadaļa izklāsta dažādas stresa pārvarēšanas stratēģijas. Tajā ietilpst uz problēmu orientētas pārvarēšanas stratēģijas, kas ietver stresa avota risināšanu un novēršanu, kā arī uz emocijām orientētas pārvarēšanas stratēģijas, kas ietver emocionālo reakciju pārvaldīšanu un regulēšanu. Metodes veselības uzvedības maiņas sekmēšanai (Problēmu risināšanas terapijas modelis) Šī daļa apskata dažādas metodes, kas paredzētas veselības uzvedības maiņas veicināšanai. Īpaši tiek izcelts Problēmu risināšanas terapijas modelis, kas ir strukturēta pieeja, kuras mērķis ir palīdzēt indivīdiem identificēt, analizēt un risināt problēmas, kas traucē veselības uzvedības izmaiņām. Nodarbības jautājumi: Kādas ir stresa pārvarēšanas stratēģijas? Kādi faktori ir jāņem vērā izmantojot metodes no Problēmu risināšanas teorijas? Literatūra: Mārtinsone, K., Šmits, D., Mihailovs, I. J., Mārtinsone, A., Ruža, A., Vanadziņš, I., ... & Paičs, I. (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: Metodes ikvienam.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivējošā intervija un pašregulācijas metodes
Apraksts
Anotācija: Motivējošā intervija. Pretrunu izpētes metodes. Tehnikas un stratēģijas. KBT skalu jautājumi, KBT brīnuma jautājums. Pašregulācijas 7 soļu modelis. Stresa regulācijas tehnikas. Nodarbības jautājumi: Kad ir jāizmanto motivējošā intervija? Kādi ir ierobežojumi dažādām stresa pārvarēšanas tehnikām? Literatūra: Mārtinsone, K., Šmits, D., Mihailovs, I. J., Mārtinsone, A., Ruža, A., Vanadziņš, I., ... & Paičs, I. (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: Metodes ikvienam.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Noslēguma darba prezentēšana
Apraksts
Anotācija: Studējošie prezentē savus noslēguma darbus, secībā par kuru vienojušies savā starpā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Noslēguma darba prezentēšana
Apraksts
Anotācija: Studējošie prezentē savus noslēguma darbus, secībā par kuru vienojušies savā starpā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mārtinsone K., Sudraba V. (zin.red.) (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva.

2.

Mārtinsone K., Sudraba V. (red.) (2016). Veselības psiholoģija. Kolektīvajā monogrāfijā.

3.

Mārtinsone, K., Šmits, D., Mihailovs, I. J., Mārtinsone, A., Ruža, A., Vanadziņš, I., ... & Paičs, I. (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: Metodes ikvienam.

Papildu literatūra

1.

Glanz, K., Rimer, B. K., Viswanath. (2015). Health Behavior : Theory, Research, and Practice (5th edition). Jossey - Bass, A Wiley Brand

2.

Mārtinsone K., Miltuze A. (red.). (2015). Psiholoģija 1: Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. Zvaigzne ABC.

3.

Mārtinsone K., Miltuze A. (red.). (2015). Psiholoģija 2: Personība, grupa, sabiedrība, kultūra (13.nodaļa: Veselība un slimība psiholoģijā). Zvaigzne ABC.

4.

Mārtinsone K., Miltuze A. (red.). (2015). Psiholoģija 3: lietišķās jomas. Zvaigzne ABC.

5.

Sanderson C.A. (2013). Health psychology (2nd ed.). NY: Wiley.

6.

Bite, I., Mārtinsone K., Sudraba V. (red.). (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Zvaigzne ABC.

7.

Ļevina J., Mārtinsone K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija. Rīga: RSU.

Citi informācijas avoti

1.

British Journal of Health Psychology

2.

Journal of Epidemiology of Community Health

3.

Journal of Health Psychology

4.

Psychology and Health

5.

Publikāciju bibliogrāfiskās un citēšanas informācijas datubāzes: Scopus, Web of Science.

6.

E-žurnālu datubāzes: Academic Search Complete, Cambridge journals, Wiley-Blackwell, ScienceDirect.