Bioētika
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studentiem ir jāorientējas būtiskākajās mūsdienu bioētikas problēmās; jāpārzina bioētikā izmantotās ētikas teorijas, bioētikas pamatproblēmas un izplatītākās pieejas, bioētikas problēmu risinājumi dažādās jomās, piemēram, jautājumos, kas saistīti ar ētikas problēmām cilvēka dzīves sākumā un beigās, transplantācijas ētiku, taisnīgu resursu sadali veselības aprūpē, ētiku pētniecībā un dzīvnieku izmantošanu klīniskos pētījumos un medicīniskā izglītībā.
Prasmes
1.Studentiem jāspēj definēt būtiskākie bioētikas teoriju pamatjēdzieni. Jāspēj atpazīt un identificēt dažādas bioētikas problēmsituācijas un dažādu teorētisku apsvērumu loma tajās.
Kompetences
1.Studentiem patstāvīgi jāspēj analizēt, izvērtēt un kritizēt dažādas nostājas mūsdienu biomedicīnā; jāspēj patstāvīgi formulēt viedokli un aizstāvēt to.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Obligātās literatūras un semināru lasāmvielas apguve. Pirms katra semināra studentiem ir jāizlasa semināra lasāmviela, jāgatavojas atbildēt uz jautājumiem par tajā paustajiem jēdzieniem, idejām un argumentiem. 2. Grupās sagatavot gadījumu ētiskai analīzei uz vienu no semināriem, kā arī vadīt un izvērtēt diskusijas par sagatavoto gadījumu, semināra ietvaros. 3. Patstāvīga sagatavošanās eksāmenam par kursā apgūtajām tēmām lekcijās un semināros. 4. Kursa noslēgumā studenti e-studijās aizpilda kursa novērtēšanas anketas.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Dalība semināros individuāli un grupā (10% no gala vērtējuma). Students aktīvi piedalās visos semināros, saprot un spēj formulēt semināra lasāmvielā paustās idejas, produktīvi iesaistās diskusijās par semināra tēmas jautājumiem, argumentē savu pozīciju, diskusijās izmanto atbilstošu terminoloģiju, diskusijās atsaucas uz semināra lasāmvielu. 2. Gadījuma sagatavošana ētiskai analīzei un diskusijas vadīšana un izvērtēšana par gadījumu semināra gaitā (40% no gala vērtējuma). 3. Eksāmens (50% no gala vērtējuma). Students raksta eksāmenu, kurā tiek vērtētas viņa zināšanas par kursā apgūtajām tēmām.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bioētika un ētiskās teorijas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bioētika un ētiskās teorijas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētiskās problēmas cilvēka dzīvības sākumā: embrija morālais statuss
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētiskās problēmas cilvēka dzīvības sākumā: embrija morālais statuss
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Asistētās nāves ētika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Asistētās nāves ētika
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Orgānu transplantācija ētika un nāves definīcijas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Orgānu transplantācija ētika un nāves definīcijas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Taisnīgums: Taisnīga resursu sadale veselības aprūpē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Taisnīgums: Taisnīga resursu sadale veselības aprūpē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētika pētniecībā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētika pētniecībā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cieņa pret autonomiju
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģenētiskā diagnostika un gēnu terapija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka uzlabošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzīvnieku izmantošana zinātnē un izglītībā
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Klīve, V.V. Rīcības ceļos. Rīga: Zinātne, 1998. (akceptējams izdevums)
Sīle, V. (sast.) Biomedicīnas ētika. Teorija un prakse. Rīga: RSU, 2006. (akceptējams izdevums)
Neiders, I. Gēnu redaktori. Rīgas Laiks, 2018, Septembris, 10.-19. lpp.
Kuhse, H & Singer, P. (eds.) A Companion to Bioethics. Blackwell Publishing, 2001. (akceptējams izdevums)
Neiders, I. “Cilvēka uzlabošana.” Sīlis, V. Neiders, I. (red.) Filosofiskā antropoloģija II, Rīga, RSU, 2018.
Singers, P. “Dzīvnieku atbrīvošana” (Kentaurs XXI, 2001, 25, 94.-107. lpp.) (akceptējams izdevums)
Ārvalstu studentiem/For international students:
Kuhse, H & Singer, P. (eds.) A Companion to Bioethics. Blackwell Publishing, 2001. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Kuhse, H. (ed.) Bioethics. An Anthology. Blackwell Publishing. 2006.
Steinbock, B. (ed.) The Oxford Handbook of Bioethics. Oxford: Oxford University Press, 2009.
Campbell, A. Bioethics: The Basics, Routledge, 2017.