Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

20. gadsimta kultūras un komunikācijas procesi Eiropā un Latvijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_129
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Kurss turpina 1. studiju gada tēmas, aptverot laiku no 19. gs. beigām līdz mūsdienām, 21. gs. pirmajai desmitgadei. Kurss ir paredzēts kā teorētisks ievads un debašu iespēja par 20. gs. kultūras procesiem dažādās nozarēs, apvienojot Eiropas un Latvijas sabiedrību attīstības procesus: komunikācijā, mākslā, politikā, izglītībā, sociālajā jomā. Kursa akcents ir likts uz procesu analīzi Eiropas un Latvijas komunikācijas telpā, gan politiskajā diskursā, gan dažādos komunikācijas līdzekļos un jomās, iesk. 20. gs. starpkaru kultūras analīzi un ietekmes uz situāciju Latvijas sabiedrībā. Eiropas 20. gs. kultūras procesu analīze kalpos ne tikai vispārējas humanitāras erudīcijas paplašināšanai, bet kursa mērķis ir arī nodrošināt studējošo zināšanu padziļināšanu jomās, kuras tapa un attīstījās tieši 20. gs kultūras procesu kontekstā. Tas ir svarīgs priekšnoteikums speciālistu kvalifikācijas celšanai sabiedrisko attiecību, multimediju un žurnālistikas nozarēs, vienlaicīgi saglabājot vispārēju humanitāru kultūrkompetenci.

Priekšzināšanas

Apgūts studiju kurss "Ideju vēsture".

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Iegūtas zināšanas par Eiropas un Latviju ideju vēstures attīstību 20. gadsimtā, izcilākiem kultūrpolitikas pārstāvjiem, māksliniekiem un literātiem, kā arī mediju ekspertiem, tehnoloģisko attīstību, filozofiskiem un politiskiem diskursiem 20. gs. sabiedrībā gan Latvijā, gan Rietumeiropā.

Prasmes

1.Kritiski analizēt dažādu laikmetu pamattekstus Eiropas un Latvijas kultūrā.

Kompetences

1.Veidot dialogu un prezentācijas par kursa tēmām, argumentēt, veidot patstāvīgus kritiskus darbus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
4 nodarbību literatūras apkopojums/eseja par kursa nodarbību literatūru (pēc Jūsu izvēles). Minimālais kopsavilkuma apjoms bez titullapas – 2 llp. datordrukā, (1. lpp. – min. 1800 zīmes ar atstarpēm, 12 burtu izmērs, tikai Times New Roman, atstarpe starp rindām – 1,5). Uz titullapas jāatzīmē kādas nodarbības kopsavilkums tas ir, literatūra un grupas numurs.). + 2 ekspedīcijas: 1) par 16. marta leģionāru piemiņas dienas gājienu; 2) par 9. maija piemiņas pasākumu pie padomju karavīru pieminekļa Minimālais analīzes apjoms katrai ekspedīcijai bez titullapas – 5. lpp. datordrukā, (1. lpp. – min. 1800 zīmes ar atstarpēm, 12 burtu izmērs, tikai Times New Roman, atstarpe starp rindām – 1,5). + referāts par kādu no 20. gs. daiļliteratūras analīzi sakarā ar 20. gs. notikumiem un procesiem (skat. literatūras sarakstu kursa apraksta noslēgumā). Referāta minimālais analīzes apjoms bez titullapas – 8. lpp. datordrukā, (1. lpp. – min. 1800 zīmes ar atstarpēm, 12 burtu izmērs, tikai Times New Roman, atstarpe starp rindām – 1,5).

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Zinātniskais referāts
2.

Pārbaudījums

-
-
Gala atzīmi (10 ballu sistēmā) veidos vērtējumi par: a. lekciju un semināru apmeklējumu – 5% b. aktivitāti un atbilžu kvalitāti semināros – 15% c. atzīmēm par kopsavilkumiem un esejām – 30% d. referātu – 15% e. eksāmena darbu – 35%

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nacionālisms, nācija Eiropas 19. gs. kultūrā. Ideoloģija. Tradīciju ģenēze opermākslā, glezniecībā un t.s. "performative turn" kultūras analīzē. Latviešu politiskais spektrs. Urbanizācijas procesi Latvijas teritorijā un to atspoguļojums modernisma literatūrā. Ievads kursā. “Garais” 19. gs.? Kad sākas 20. gs.? Procesi politikā, komunikācijā, mākslās. Situācija Baltijas guberņās. Nacionālās kustības krīze un autonomijas formulējumi. Eiropas mākslas attīstības procesu ietekme.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nacionālisms, nācija Eiropas 19. gs. kultūrā. Ideoloģija. Tradīciju ģenēze opermākslā, glezniecībā un t.s. "performative turn" kultūras analīzē. Latviešu politiskais spektrs. Urbanizācijas procesi Latvijas teritorijā un to atspoguļojums modernisma literatūrā. Ievads kursā. “Garais” 19. gs.? Kad sākas 20. gs.? Procesi politikā, komunikācijā, mākslās. Situācija Baltijas guberņās. Nacionālās kustības krīze un autonomijas formulējumi. Eiropas mākslas attīstības procesu ietekme.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

1914. gads: Pirmais pasaules karš (1914. – 1918.) un tā sekas Eiropas kultūras telpā. Pirmais pasaules karš Latvijas teritorijā: bēgļu komitejas. Politiskās līdzdalības formas.
Apraksts
Literatūra: Literatūra esejai: Kramer A. Dynamics of Destruction. Culture of Mass Killing in the First World War. Oxford University Press, 2007. - PP. 159-210. New!!!! Hanovs D. “Beidzot karš!”Pirmais pasaules karš kā 20.gs. skaidrojošā vārdnīca? Lpp. 17-44. Civilizāciju karš? Pirmais pasaules karš ideoloģijās, mākslā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

1914. gads: Pirmais pasaules karš (1914. – 1918.) un tā sekas Eiropas kultūras telpā. Pirmais pasaules karš Latvijas teritorijā: bēgļu komitejas. Politiskās līdzdalības formas.
Apraksts
Literatūra: Literatūra esejai: Kramer A. Dynamics of Destruction. Culture of Mass Killing in the First World War. Oxford University Press, 2007. - PP. 159-210. New!!!! Hanovs D. “Beidzot karš!”Pirmais pasaules karš kā 20.gs. skaidrojošā vārdnīca? Lpp. 17-44. Civilizāciju karš? Pirmais pasaules karš ideoloģijās, mākslā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vecās Eiropas sabrukums: revolūcijas, boļševisms, masu politika un masu kultūras fenomens.
Apraksts
Literatūra: Literatūra esejai: Prost A., Vincent G. A History of Private Life. - Belknap - P. 315-346; Rabinowitch A. The Bolsheviks Come to Power. - Haymarket, 2004. - PP. 273-304
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Revolūcija mākslās? Saikne ar 19. gs. pārmaiņām mākslās. Sezana nozīme Eiropas mākslas procesos. 20. gs. sākums. Kubisms, ekspresionisms. Meklējumi tekstā un mūzikā. Dadaisms. Ieskats latviešu mākslas kultūrā 20. gs. sākumā. Mākslinieku apvienību fenomens. Latviešu klasiskais modernisms mākslās.
Apraksts
Literatūra: Literatūra esejai: Gombrich E. H. The Story of Art. - PP. 429-464.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starpkaru posma diktatūras: fašisms, nacisms, staļinisms. Indivīds pret sistēmu. Politiskā terora fenomens. Autoritārisma kultūra Latvijā: mediju politika, svētku kultūra, K. Ulmaņa politiskais tēls, tā konstruēšanas līdzekļi saiknē ar Rietumeiropas nedemokratiskām kultūrām. Transferi un hibridizācijas procesi.
Apraksts
Literatūra: Literatūra esejai: Evanss Dž. R. Trešā reiha tapšana. - Rīga: Atēna, 2006. - lpp. 367-428.; Faidžiss O. Čukstētāji. Privātā dzīve Staļina Krievijā. - Rīga: Zvaigzne, 2
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starpkaru posma diktatūras: fašisms, nacisms, staļinisms. Indivīds pret sistēmu. Politiskā terora fenomens. Autoritārisma kultūra Latvijā: mediju politika, svētku kultūra, K. Ulmaņa politiskais tēls, tā konstruēšanas līdzekļi saiknē ar Rietumeiropas nedemokratiskām kultūrām. Transferi un hibridizācijas procesi.
Apraksts
Literatūra: Literatūra esejai: Evanss Dž. R. Trešā reiha tapšana. - Rīga: Atēna, 2006. - lpp. 367-428.; Faidžiss O. Čukstētāji. Privātā dzīve Staļina Krievijā. - Rīga: Zvaigzne, 2
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Politiskā ienaidnieka fenomens starpkaru laika Eiropā. Antisemītisms Eiropā un Latvijā. Okupācija 1940. – 1941. Holokausts. II Pasaules karš Latvijā. Paredzēta vieslekcija: deportāciju liecinieki, darbs ar CD vēstulēm no frontes. Diskusija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Politiskā ienaidnieka fenomens starpkaru laika Eiropā. Antisemītisms Eiropā un Latvijā. Okupācija 1940. – 1941. Holokausts. II Pasaules karš Latvijā. Paredzēta vieslekcija: deportāciju liecinieki, darbs ar CD vēstulēm no frontes. Diskusija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nacionālisms, nācija Eiropas 19. gs. kultūrā. Ideoloģija. Tradīciju ģenēze opermākslā, glezniecībā un t.s. "performative turn" kultūras analīzē. Latviešu politiskais spektrs. Urbanizācijas procesi Latvijas teritorijā un to atspoguļojums modernisma literatūrā. Ievads kursā. “Garais” 19. gs.? Kad sākas 20. gs.? Procesi politikā, komunikācijā, mākslās. Situācija Baltijas guberņās. Nacionālās kustības krīze un autonomijas formulējumi. Eiropas mākslas attīstības procesu ietekme.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

1914. gads: Pirmais pasaules karš (1914. – 1918.) un tā sekas Eiropas kultūras telpā. Pirmais pasaules karš Latvijas teritorijā: bēgļu komitejas. Politiskās līdzdalības formas.
Apraksts
Literatūra: Literatūra esejai: Kramer A. Dynamics of Destruction. Culture of Mass Killing in the First World War. Oxford University Press, 2007. - PP. 159-210. New!!!! Hanovs D. “Beidzot karš!”Pirmais pasaules karš kā 20.gs. skaidrojošā vārdnīca? Lpp. 17-44. Civilizāciju karš? Pirmais pasaules karš ideoloģijās, mākslā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vecās Eiropas sabrukums: revolūcijas, boļševisms, masu politika un masu kultūras fenomens.
Apraksts
Literatūra: Literatūra esejai: Prost A., Vincent G. A History of Private Life. - Belknap - P. 315-346; Rabinowitch A. The Bolsheviks Come to Power. - Haymarket, 2004. - PP. 273-304
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Revolūcija mākslās? Saikne ar 19. gs. pārmaiņām mākslās. Sezana nozīme Eiropas mākslas procesos. 20. gs. sākums. Kubisms, ekspresionisms. Meklējumi tekstā un mūzikā. Dadaisms. Ieskats latviešu mākslas kultūrā 20. gs. sākumā. Mākslinieku apvienību fenomens. Latviešu klasiskais modernisms mākslās.
Apraksts
Literatūra: Literatūra esejai: Gombrich E. H. The Story of Art. - PP. 429-464.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Revolūcija mākslās? Saikne ar 19. gs. pārmaiņām mākslās. Sezana nozīme Eiropas mākslas procesos. 20. gs. sākums. Kubisms, ekspresionisms. Meklējumi tekstā un mūzikā. Dadaisms. Ieskats latviešu mākslas kultūrā 20. gs. sākumā. Mākslinieku apvienību fenomens. Latviešu klasiskais modernisms mākslās.
Apraksts
Literatūra: Literatūra esejai: Gombrich E. H. The Story of Art. - PP. 429-464.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starpkaru posma diktatūras: fašisms, nacisms, staļinisms. Indivīds pret sistēmu. Politiskā terora fenomens. Autoritārisma kultūra Latvijā: mediju politika, svētku kultūra, K. Ulmaņa politiskais tēls, tā konstruēšanas līdzekļi saiknē ar Rietumeiropas nedemokratiskām kultūrām. Transferi un hibridizācijas procesi.
Apraksts
Literatūra: Literatūra esejai: Evanss Dž. R. Trešā reiha tapšana. - Rīga: Atēna, 2006. - lpp. 367-428.; Faidžiss O. Čukstētāji. Privātā dzīve Staļina Krievijā. - Rīga: Zvaigzne, 2
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Politiskā ienaidnieka fenomens starpkaru laika Eiropā. Antisemītisms Eiropā un Latvijā. Okupācija 1940. – 1941. Holokausts. II Pasaules karš Latvijā. Paredzēta vieslekcija: deportāciju liecinieki, darbs ar CD vēstulēm no frontes. Diskusija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Politiskā ienaidnieka fenomens starpkaru laika Eiropā. Antisemītisms Eiropā un Latvijā. Okupācija 1940. – 1941. Holokausts. II Pasaules karš Latvijā. Paredzēta vieslekcija: deportāciju liecinieki, darbs ar CD vēstulēm no frontes. Diskusija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Osmond J., Cimdina A. (ed.). Power and Culture. Identity, Ideology, Representation. Pisa: Pisa University, 2007.

2.

Said E. Kultur und Imperialismus. Einbildungskraft und Politik im Zeitalter der Macht. – Frankfurt am Main: Fischer Verlag, 1994.

3.

Wagner T., Hassan N. Consuming culture in the long 19th century.– Lexington books, 2007.

4.

Urbach K. (ed.) European Aristocracies and the radical right. 1918.–1939. Oxford University Press: Oxford, 2007.

5.

Wasson E. Aristocracy and the Modern World. - Palgrave Macmillan, 2006.

6.

Waugh E. Brideshead Revisited. The Sacred and Profane Memories of Captain Charles Ryder. - Boston: Little Brown and Company, 1945

7.

Worsthorne P. Democracy needs Aristocracy.- London: Harper Perennial, 2005

8.

Zweig S. Glanz und Schatten über Europa. In: Die Welt von gestern. Erinnerungen eines Europäers. – Frankfurt am Main: Fischer, 2000

9.

Rendle M. Family, Kinship and Revolution: The Russian Nobility, 1917-23. // Family and Community History, Vol.8./1, May 2005

10.

Шаховская, З. Таков мой век. Москва: Русский путь, 2008

11.

Юсупов Ф. Мемуары. Москва: Захаров, 2000

Papildu literatūra

1.

-

Citi informācijas avoti

1.

-