Bērnu intensīvā terapija
Studiju kursa īstenotājs
Rezidentūras specialitāte
-
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguvei atvēlētajā laikā rezidents apgūst zināšanas par bērnu intensīvo terapiju, diagnostiskajiem un ārstnieciskajiem algoritmiem.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā rezidents pratīs veikt bērna objektīvā klīniskā stāvokļa izmeklēšanu un izvērtēšanu atbilstoši bērna vecumam, savākt slimības anamnēzi, izveidot izmeklējumu plānu, ordinēt papildus izmeklēšanas metodes un izvērtēt to rezultātus, veikt kardiopulmonālo reanimāciju, veikt perifērās vēnas kateterizāciju.
Kompetences
1.Pēc sekmīga studiju kursa beigšanas rezidents sasniedz sertificēta pediatra obligāto kompetenci. Nepieciešamā kompetences pakāpe ir atšķirīga dažādu bērnu neatliekamo situāciju gadījumos un tā uzrādīta zemāk pievienotajā tabulā. Zināšanu līmeņi ir sekojoši: 1. līmenis: zināšanas atbilst vispārējam priekšstatam par problēmu, kas ļauj ārstam orientēties, lasot literatūru vai saskaroties klīniskajā praksē, kā arī mērķtiecīgi meklēt nepieciešamo papildus informāciju, nosūtīt pacientu nepieciešamības gadījumā pie speciālista. 2. līmenis: zināšanas par doto problēmu ir pietiekamas, lai izprastu tās būtību, to diagnosticētu un nepieciešamības gadījumā sniegtu neatliekamo palīdzību, nosūtītu pie speciālista, kā arī speciālista vadībā realizētu diagnostikas, ārstēšanas un profilakses pasākumus. 3. līmenis: zināšanas ārstam ļauj tikt galā ar doto problēmu patstāvīgi. Ķermeņa šķidrumu patofizioloģija un šķidrumu terapija..............3 1. Ūdens 2. Nātrijs 3. Kālijs 4. Hlorīdi 5. Kalcijs 6. Ūdeņraža joni (skābju – bāzu līdzsvars) 7. Šķidrumu terapija 8. Terapijas principi 9. Šķidrums un elektrolīti, specifisku saslimšanu terapija 9.1. akūta diareja ..3 9.2. pilorus stenoze ..2 9.3. badošanās ..2 9.4. elektrolītu izmaiņas saistībā ar CNS traucējumiem ..2 9.5. perioperatīvie šķidrumi ..2 9.6. izolētas asins pH un elektrolītu koncentrācijas izmaiņas ..2 9.7. krampju sindroms ..3 Akūti slims bērns 1. Slima bērna novērtēšana ambulatori un stacionārā ..3 2. Bērnu neatliekamās palīdzības nodrošināšana. ..3 3. Neatliekamie stāvokļi pediatrijā ..3 3.1. koma bērnu vecumā ..3 3.2. atdzīvināšana ..3 3.3. šoks ..3 3.4. slīkšana ..3 3.5. apsaldējums/apdegums ..2 3.6. ARDS ..2 4. Anestēzija un perioperatīvā aprūpe ....2 5. Sāpju vadīšana ....2 6. Zāļu terapijas principi bērniem ....3 7. Krampju lēkmes bērnu vecumā 7.1. ģeneralizēta lēkme ....2 7.2. febrīlie krampji ....3 7.3. epilepsijas terapija ....2 7.4. neonatālo krampju lēkmes ....2 7.5. status epilepticus ....3 8. Galvas traumas ..
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju kursa laikā rezidentam jāapgūst teorētiskās zināšanas par bērnu intensīvo terapiju un tās algoritmiem; praktiskas iemaņas bērnu intensīvajā terapijā, algoritmu pielietošana praksē; jāiegūst priekšstats par sociālās aprūpes iespējām un nepieciešamību, pievēršot uzmanību praktizējoša pediatra uzdevumiem šādu bērnu aprūpē.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1) Docētājs cikla beigās dod praktisko iemaņu vērtējumu 10 ballu sistēmā, ierakstot to rezidenta grāmatiņā.
2) Teorētisko zināšanu pārbaudi veic rakstiski un dod vērtējumu 10 ballu sistēmā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Parenterālā barošana.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Saindēšanās bērniem.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Šķidruma izvēles pamatprincipi, to atšķirības intensīvas rehidratācijas apstākļos pie dažādām patoloģijām.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Kardiopulmonālā reanimācija bērniem.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Kardiopulmonālā reanimācija bērniem.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Tiešsaistes adresē atrodamās grāmatas ( https://www.clinicalkey.com/):
• Nelson Textbook of Pediatrics, Kliegman, Robert M., 2016 by Elsevier, Inc.
• Nelson Essentials of Pediatrics, Marcdante, Karen J., MD,2015 by Saunders, an imprint of Elsevier Inc
• Pediatric Clinical Skills, Goldbloom, Richard B., 2011by Saunders, an imprint of Elsevier Inc
• Principles and Practice of Pediatric Infectious Diseases, Long, Sarah S., 2012, Elsevier Inc.
• Rennie and Roberton’s Textbook of Neonatology, Rennie, Janet M, 2012, Elsevier Limited
• Feigin and Cherry's Textbook of Pediatric Infectious Diseases, Cherry, James D., 2014, by Saunders, an imprint of Elsevier Inc.
• Harriet Lane Handbook, The Harriet Lane Handbook of Pediatric Antimicrobial Therapy, The Johns Hopkins Hospital,2015 by Saunders, an imprint of Elsevier Inc.
• Pediatric Critical Care, Fuhrman, Bradley P., 2011 by Mosby, Inc., an affiliate of Elsevier Inc.
Papildu literatūra
Tiešsaistes adresē atrodamās grāmatas ( https://www.clinicalkey.com/)
• • Pediatric Decision-Making Strategies, Pomeranz, Albert J., 2016 by Saunders, an imprint of Elsevier Inc.
• Adolescent Medicine, Slap, Gail B., 2008 by Mosby, Inc., an affiliate of Elsevier Inc
• Atlas of Pediatric Physical Diagnosis, Zitelli, Basil J., 2012 by Saunders, an imprint of Elsevier Inc
• Illustrated Textbook of Paediatrics, Lissauer, Tom, 2012 Elsevier Ltd.
• Pediatric Secrets, Polin, Richard A., 2016 by Elsevier, Inc.
• Instant Work-ups: A Clinical Guide to Pediatrics, O'Connell, Theodore X., 2010 by Saunders, an imprint of Elsevier Inc.,
• Pediatric Emergency Medicine Secrets, Selbst, Steven M., 2015 by Saunders, an imprint of Elsevier Inc.
• Practical Paediatrics, South, Mike, 2012 Elsevier Ltd
Citi informācijas avoti
Internetā pieejamie resursi: