Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Teorētiski izskaidro veselības aprūpes pakalpojumu sistēmu Latvijā, profesionālās darbības tiesiskā regulējuma principus, raksturo profesionālo darbību regulējošajā dokumentācijā un uzņēmējdarbības organizācijas principos; analizē situācijas atbilstoši tiesību normām un ētiskajiem principiem; raksturo multiprofesionālas komandas darba un komunikācijas principus, citu speciālistu kompetences robežas.
Prasmes
1.Analizē pacientu tiesību un mākslas terapeita profesionālās darbības tiesību piemērus, izskaidro potenciālajiem darba devējiem un citiem speciālistiem mākslu terapijas mērķus un uzdevumus, iespējas un ierobežojumus, profesionālās ētikas principus; izmanto vienotu standartizētu valodu pacienta funkcionēšanas un veselības stāvokļa raksturojumā veselības aprūpes vidē; pielieto teorētiskās zināšanas, lai izvēlētos saviem profesionālās darbības plāniem atbilstošu tiesisko formu un statusu, pamatojot savu izvēli ar normatīvo regulējumu.
Kompetences
1.Sagatavo un prezentē informāciju par mākslu terapijas mērķiem un uzdevumiem, iespējām un ierobežojumiem atbilstoši mākslas terapeita darbību reglamentējošiem dokumentiem un profesionālās ētikas pamatprincipiem, izmantojot teorētiskos avotus un sagatavoto videomateriālu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus; sagatavoties eksāmenam – testam. Rakstiski analizēt vienu no dotajiem gadījumiem saistībā ar kādu ētikas dilemmu, veikt šīs dilemmas analīzi un prezentāciju. Rakstiski analizēt vienu no dotajiem gadījumiem saistībā ar mākslas terapijas mērķu izvirzīšanu pēc SFK.
Sagatavot videomateriālu par vienu no mākslu terapijas specializācijām un prezentēt to.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Starpieskaite par ētikas dilemmas risināšanu (ieskaitīts/neieskaitīts).
2. Rakstisks eksāmens/tests par mākslas terapeita profesionālo darbību un tās tiesiskajiem jautājumiem (50%).
3. Videoprezentācija vai prezentācija par vienu no mākslu terapijas specializācijām (50%).
4. Patstāvīga, sistemātiska norādīto avotu un literatūras apguve. Aktīva dalība lekcijās un semināros.
Eksāmena/testa tēmas:
1. Mākslu terapijas definīcija, terminoloģija
2. Mākslas terapeita izglītība un statuss veselības aprūpē
3. Veselības aprūpes sistēma, politika, finansēšana
4. Mākslu terapija: veselības aprūpes profesijas izveide (Latvija un citu valstu pieredze)
5. Mākslu terapijas integrācija veselības aprūpes, sociālās aprūpes un izglītības sistēmās
6. Mākslu terapijas profesionālās apvienības
7. Uzņēmējdarbības organizācijas tiesiskās formas un to normatīvais regulējums
8. Saimnieciskā darbība un komercdarbība, profesionālās darbības privātprakses organizācijas principi
9. Mākslas terapeita darbības formas un dažādas darba/prakses vietas
10. Mākslu terapijas mērķi un indikācijas
11. Mākslas terapeita kompetences, prasmes, pienākumi un uzdevumi
12. Mākslas terapeita personības kvalitātes
13. Starptautiskie, Eiropas un nacionālie tiesību akti:
a) Konvencija par cilvēktiesību un cieņas aizsardzību bioloģijā un medicīnā – Konvencija par cilvēktiesībām un biomedicīnu (Biomedicīnas konvencija)
b) Ārstniecības likums
c) Pacientu tiesību likums
14. Mākslas terapeita profesionālo darbību reglamentējošie dokumenti:
a) LR normatīvie akti (Ministru Kabineta noteikumi)
i. Profesijas standarts
ii. Mākslu terapijas medicīniskās tehnoloģijas
b) Mākslu terapijas profesionālo asociāciju dokumenti
i. Ētikas kodekss
ii. Sertifikācijas nolikums
15. Supervīzija mākslu terapijā
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības veselības pamatnostādnes un veselības nozares un veselības aprūpes sistēmas finansēšana. Veselības aprūpes pakalpojumu hierarhija. Mākslu terapijas integrācija veselības aprūpes, sociālās aprūpes un izglītības sistēmās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Mākslas terapeita darbība un kompetences. Mākslas terapeita profesionālo darbību reglamentējošie dokumenti. Mākslu terapijas izglītības programmu un profesionālo apvienību attīstība, citu valstu pieredze un situācija Latvijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Mākslas terapeita darbība un kompetences. Mākslas terapeita profesionālo darbību reglamentējošie dokumenti. Mākslu terapijas izglītības programmu un profesionālo apvienību attīstība, citu valstu pieredze un situācija Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Multidisciplinārās komandas darbs psihosociālajā rehabilitācijā.
Pieejas pacientu aprūpē: būtisks faktors komunikācijas veida noteikšanā.
Atgriezeniskās saites nozīme efektīvā komunikācijā.
Pacientu un ārstu vai veselības aprūpes speciālistu komunikācijas pilnveides iespējas.
Pacientu līdzestība un to ietekmējoši faktori.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Multidisciplinārās komandas darbs psihosociālajā rehabilitācijā.
Pieejas pacientu aprūpē: būtisks faktors komunikācijas veida noteikšanā.
Atgriezeniskās saites nozīme efektīvā komunikācijā.
Pacientu un ārstu vai veselības aprūpes speciālistu komunikācijas pilnveides iespējas.
Pacientu līdzestība un to ietekmējoši faktori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētikas pamatprincipi un tiesību jēdzieni. Individuālās un sociālās pacientu tiesības. Ārstniecības personu profesionālās darbības tiesiskie un ētiskie aspekti. Ētiskās vadlīnijas mākslas terapeita darbā, ētiskās dilemmas, to risināšana.
Mākslas terapeitu ētikas kodeksa un citu regulējošo dokumentu izmantošana ētisku lēmumu pieņemšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētikas pamatprincipi un tiesību jēdzieni. Individuālās un sociālās pacientu tiesības. Ārstniecības personu profesionālās darbības tiesiskie un ētiskie aspekti. Ētiskās vadlīnijas mākslas terapeita darbā, ētiskās dilemmas, to risināšana.
Mākslas terapeitu ētikas kodeksa un citu regulējošo dokumentu izmantošana ētisku lēmumu pieņemšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētikas pamatprincipi un tiesību jēdzieni. Individuālās un sociālās pacientu tiesības. Ārstniecības personu profesionālās darbības tiesiskie un ētiskie aspekti. Ētiskās vadlīnijas mākslas terapeita darbā, ētiskās dilemmas, to risināšana.
Mākslas terapeitu ētikas kodeksa un citu regulējošo dokumentu izmantošana ētisku lēmumu pieņemšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzņēmējdarbības organizācijas tiesiskās formas un to normatīvais regulējums. Saimnieciskā darbība un komercdarbība, profesionālās darbības privātprakses organizācijas principi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzņēmējdarbības organizācijas tiesiskās formas un to normatīvais regulējums. Saimnieciskā darbība un komercdarbība, profesionālās darbības privātprakses organizācijas principi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzņēmējdarbības organizācijas tiesiskās formas un to normatīvais regulējums. Saimnieciskā darbība un komercdarbība, profesionālās darbības privātprakses organizācijas principi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzņēmējdarbības organizācijas tiesiskās formas un to normatīvais regulējums. Saimnieciskā darbība un komercdarbība, profesionālās darbības privātprakses organizācijas principi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mākslu terapija. (2021). Red. K. Mārtinsone. Rīga: RaKa. (atkārtotais izdevums)
Art therapy and health care (2013). Ed. C.A. Malchiodi. New York; London: Guilford Press.
Creative Arts Therapies Manual: a guide to the history, theoretical approaches, assessment, and work with special populations of art, play, dance, music, drama, and poetry therapies (2006). Ed. S.L. Brooke. Springfield, Ill. : Charles C Thomas Publisher, LTD.
Beauchamp, T., Childress, J.F. (2001). Principles of Biomedical Etics. New York: Oxford.
Biomedicīnas ētika: teorija un prakse. (2006). Red. V. Sīle. Rīga: RSU.
Silverman, J., Kurtz, S., Draper, J. (2006). Skills for Communicating with Patients. Radcliffe Publishing Ltd, UK.
Džounss, R. Projektu vadības pamati. Praktisks ceļvedis projektu vadībā un izpildē. (2008). Rīga: LID.
Forands, I. (2009). Biznesa vadības tehnoloģijas. Rīga: Latvijas Izglītības fonds.
Papildu literatūra
Karkou, V., Sanderson P. (2006). Arts Therapies: A Research Based Map of the Field. London: Elsevier.
Moon, B. (2006). Ethical Issues in Art Therapy. Springfield: Charles C. Thomas Publisher.
Moon, B. (2008). Introduction to Art Therapy: Faith in the Product. Springfield: Charles C. Thomas.
Pelham, G. (2007). Counselling Skills for Creative Arts Therapists. London: Worth.
Mākslas terapija: teorija un prakse. (2009). Red.. K. Mārtinsone. Rīga: Drukātava.
Mārtinsone, K., & Mihailova, S. (Sast.). (2017). Supervīzija: teorija un prakse. Rīga: RSU
Silverman J., Kurtz S., Draper J. (2006). Skills for Communicating with Patients. Radcliffe Publishing Ltd, UK.
Mākslas terapijas izglītības desmit gadi Rīgas Stradiņa universitātē. No ieceres līdz profesijai. (2016). Sast. J.Duhovska un K.Mārtinsone. Rīga: RSU