Klīniskā prakse: Runas/ valodas attīstība agrīnā vecumā, skaņu izrunas attīstība
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā students zinās, kā izvērtēt runas/valodas, komunikācijas prasmes bērniem līdz 3 gadu vecumam, zinās, kā novērtēt artikulācijā iesaistītās struktūras, skaņu izrunas prasmes, fonoloģiskos procesus. Students varēs aprakstīt izmantojamās metodes, paņēmienus agrīna bērnu vecuma komunikācijas, runas/valodas attīstīšanai. Zinās par terapijas iespējām, skaņu izrunas traucējumu gadījumos.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs veikt komunikācijas, valodas/runas izvērtēšanu agrīna vecuma bērniem un pirmsskolas un skolas vecuma bērniem ar skaņu izrunas traucējumiem. Pratīs analizēt novērtēšanā iegūtos rezultātus. Plānos nepieciešamās nodarbības un izvēlēsies, realizēs nepieciešamos uzdevumus, terapijas virzienus komunikācijas, runas/ valodas prasmju attīstīšanai un traucējuma terapijai. Pilnveidos spēju strādāt patstāvīgi un integrēt esošajā pieredzē prakses vadītāju ieteikumus, pratīs aizpildīt dokumentāciju, ko izmanto audiologopēdi. Spēs noformēt uzskates materiālus, nodarbību plānus, prezentēt praksē gūto pieredzi.
Kompetences
1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā students spēs pielietot iegūtās zināšanas un praktiskās iemaņas izvērtējot runas/ valodas, komunikācijas prasmes agrīna vecuma bērniem un pirmsskolas un skolas bērniem ar skaņu izrunas traucējumiem, plānos un realizēs nepieciešamo terapiju.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Darbs ar literatūru par doto tēmu.
Gatavošanās nodarbībām.
Klīnisko gadījumu analīze, Klīniskās prakses ietvaros.
Viena Klīniskā gadījuma prezentācijas sagatavošana (4. semestris) un prezentācija Klīniskās prakses aizstāvēšanā.
Uzskates materiālu veidošana, atbilstoši izvirzītajiem mērķiem, Klīniskās prakses ietvaros.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Prakses noslēgumā students sagatavo prakses apkopojumu:
1. Klīniskā gadījuma analīze un prezentācija.
Portfolio izveide, kas ietver:
1. Gūtās pieredzes, secinājumu un pašvērtējuma atspoguļojums esejas veidā;
2. Prakses laikā izveidoto un izmantoto materiālu atspoguļojums;
3. Prakses novērtējums, kas atspoguļo prakses vadītāja novērtējumu;
4. Ikdienas darba atskaites atspoguļojumus;
5. Prakses stundu uzskaites formu, ko apstiprina prakses vadītājs.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iepazīstināšana ar Klīniskās prakses: Runas/valodas attīstība agrīnā vecumā, skaņu izrunas attīstība, norisi (3. semestris), mērķiem, uzdevumiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iepazīstināšana ar Klīniskās prakses: Runas/valodas attīstība agrīnā vecumā, skaņu izrunas attīstība (4. semestris) mērķiem, uzdevumiem, norises vietām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskās prakses: Runas/valodas attīstība agrīnā vecumā, skaņu izrunas attīstība norises analīze.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Speech Sound Disorders in Children : In Honor of Lawrence D. Shriberg Rhea Flipsen, Peter Paul, 2010
Children's Speech Sound Disorders Caroline Bowen, 2015
Comprehensive Perspectives on Speech Sound Development and Disorders : Pathways From Linguistic Theory to Clinical Practice Peter Beate, 2013
Miltiņa Irēna. Skolotāja logopēda darba mape, 2008. (izdevums akceptējams)
Judīte Lūse, Irēna Miltiņa, Sarmīte Tūbele. Logopēdijas terminu skaidrojošā vārdnīca
Rutmane I., Vabale A., Blūmentāle I., Kalēja I., Klatenberga I. Latviešu valodas fonēmu pārbaudes materiāls. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2008. (izdevums akceptējams)
Miltiņa Irēna, Skaņu izrunas traucējumi, 2005. (izdevums akceptējams)
Papildu literatūra
Brice B. Skaņu pasakas un ritma rotaļas. R., 2010
Brice B. Pirkstiņu rotaļas. R., 2016