Klīniskā aprūpe, simulācijas un prakse
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, aurk@rsu.lv, +371 67061579
Par studiju kursu
Mērķis
Nodrošināt studējošajiem iespējas apgūt zināšanas, prasmes un kompetences klīniskā aprūpē uz simulācijām balstītā mācību vidē.
Priekšzināšanas
Anatomijā, fizioloģijā, patofizioloģijā, mikrobioloģijā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie iegūs pamatzināšanas pacienta aprūpē, par atveseļošanos veicinošiem faktoriem. Demonstrēs prasmes jaunākajās medicīnas tehnoloģijās, ko izmanto klīniskajā aprūpē. Spēj pielietot iegūtās zināšanas praktiskās klīniskās situācijās. Demonstrē prasmi veikt pacientu novērtēšanu un īstenot aprūpi. Efektīvi izmanto simulācijas vidi prasmju attīstīšanai.
Pārbaudījums
Prasmes
1.Novērtēt pacienta stāvokli un praktiski veikt klīniskās procedūras; sagatavot un ievadīt pacientam nozīmētos medikamentus; nodrošināt intravenozo pieeju, piemēram, caur perifēro venozo katetru, noteikt pacienta vitālos rādītājus; veikt precīzu asins, urīna, fēču, krēpu u.c. paraugu savākšanu laboratoriskiem izmeklējumiem; veikt procedūras, kas saistītas ar gremošanas traktu; veikt procedūras, kas saistītas ar urīnizvadsistēmu; veikt nozīmēto un izpildīto procedūru dokumentēšanu. Klīnisko prasmju pieletošana praksē balstoties uz iegūtajām teorētiskajām un simulācijās balstīto prasmju apguvi.
Prakses pārskata iesniegšana
Kompetences
1.Spēja pielietot un izvērtēt atbilstošas klīniskās procedūras, medicīniskās ierīces un citas aktivitātes optimālas pacientu aprūpes nodrošināšanai. Spēt analizēt situācijas, argumentēt, loģiski noformulēt un izskaidrot savu viedokli.
Pārbaudījums
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Iepriekšēja sagatavošanās attiecīgās nodarbības tēmai, izmantojot rekomendēto literatūru, mācību materiālus un interneta avotus, ar to sekojošo izvērtējamu un praktisko pielietojumu praktiskajās nodarbībās. Praktisko manipulāciju izpilde uz simulatoriem un mulāžām.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
80,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Sistemātiska teorētisko un praktisko zināšanu pārbaude nodarbību laikā, kas tiek novērtēts e-studijās ar ieskaitīts/neieskaitīts. Studiju kursa beigās OSKE eksāmens trīs pārbaudījuma stacijās. Lai saņemtu sekmīgu vērtējumu, studējošajam ir jāsaņem pozitīvs vērtējums. Kopējais pārbaudījuma vērtējums veidojas, pārrēķinot iegūtos punktus, kas iegūti summējot punktus no katras pārbaudījuma stacijas. Studiju kursa gala kumulatīvais vērtējums veidojas no OSKE eksāmena trīs pārbaudījuma stacijās, kas ir izteikts 10 (ballu) sistēmā un veido 80% no kopējā vērtējuma un prakses daļas, kas ir izteikta 10 (ballu) sistēmā un veido 20% no kopējā vērtējuma. |
||
|
2.
Prakses pārskata iesniegšana |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Students prakses laikā aizpilda prakses pārskatu ar veiktajām manipulācijām un attiecīgi no prakses vadītāja prakses vietā saņem vērtējumu 10 (ballu) sistemā. Studiju kursa gala kumulatīvais vērtējums veidojas no OSKE eksāmena trīs pārbaudījuma stacijās, kas ir izteikts 10 (ballu) sistēmā un veido 80% no kopējā vērtējuma un prakses daļas, kas ir izteikta 10 (ballu) sistēmā un veido 20% no kopējā vērtējuma. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Higiēnas un pretepidēmiskā režīma pamatprasības veselības aprūpes iestādē. Roku mazgāšanas un dezinfekcijas principi. Ķirurģiskā roku dezinfekcija. Individuālo aizsardzības līdzekļu lietošanas prasības. Veselības aprūpes atkritumu apsaimniekošana. Ar multirezistentiem organismiem inficēto pacientu aprūpe.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Hemodinamikas monitorings. Skābekļa terapijas principi. Temperatūras mērīšana aksilāri, izmantojot digitālo termometru. Nazogastrālās zondes ievadīšana un izņemšana. Pacienta barošana caur nazogastrālo zondi - procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas; pacienta novērtēšanas princips pirms un pēc procedūras, pacienta izglītošana, kas saistīta ar manipulāciju un aprūpi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Medikamentu ievadīšana parenterāli - i/c, i/m, s/c injekcijas. Procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, pacienta novērtēšanas princips pirms un pēc procedūras, pacienta izglītošana, kas saistīta ar manipulāciju. Insulīna ievadīšanas īpatnības. Heparīna ievadīšanas īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Medikamentu ievadīšana parenterāli - i/v injekcijas; tauriņadatas lietošana. Procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, pacienta novērtēšanas princips pirms un pēc procedūras, pacienta izglītošana, kas saistīta ar manipulāciju.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Medikamentu ievadīšana parenterāli- perifērā vēnu katetra ievadīšana, Procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, pacienta novērtēšanas princips pirms un pēc procedūras, pacienta izglītošana, kas saistīta ar manipulāciju un aprūpi. Intravenozās infūzijas nodrošināšana caur perifēro vēnu. Medikamentu ievade ar perfuzoru.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Laboratoriskie izmeklējumi (asins, urīna, fēču, krēpu parauga), to savākšana un transportēšanas noteikumi. Medikamentu ievade acīs, ausīs, degunā. Inhalāciju terapija izmantojot kompresijas inhalātoru, nebulaizeru un sejas masku.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Urogenitālā sistēma. Sievietes un vīriešu intermitējoša katetrizācija; procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, pacienta novērtēšanas princips pirms un pēc procedūras, pacienta izglītošana, kas saistīta ar manipulāciju un aprūpi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Ilgkatetra ievadīšana sievietei, ilgkatetra ievadīšana vīrietim; procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, pacienta novērtēšanas princips pirms un pēc procedūras, pacienta izglītošana, kas saistīta ar manipulāciju un aprūpi. Sievietes perineālā aprūpe.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Practical classes materials, manipulation video and e-studies resourcesPiemērots angļu valodas plūsmai
Perry, A. G., Potter, P. A., & Ostendorf, W. R. Clinical Nursing Skills and Techniques (11th ed.). Saint Louis: Mosby, 2025.Piemērots angļu valodas plūsmai
Critical Care Nursing Diagnosis and Management / [edited by] Linda D. Urden, Kathleen M. Stacy, Mary E. Lough. Elsevier, 2022Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Concepts for Nursing Practice. 3rd Edition / [edited by] Jean Foret Giddens. Elsevier, 2021Piemērots angļu valodas plūsmai
Mosby's drug guide for nursing students / [edited by] Linda Skidmore-Roth. Elsevier, 2022Piemērots angļu valodas plūsmai
Kozier & Erb's fundamentals of nursing : concepts, process, and practice / [edited by] Audrey Berman. Elsevier, 2022Piemērots angļu valodas plūsmai