Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sociālais darbs ar ģimeni

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LUSDK_210
Zinātnes nozare
Sociālā politika un sociālā darba organizācija; Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Sociālā labklājība un sociālais darbs
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot izpratni un veicināt pamatzināšanu, personīgās un profesionālās kompetences apguvi par ģimenes funkcionēšanu un ģimenes riska faktoriem, par darbu starprpofesionāļu komandā, veicot sociālo darbu ar ģimeni.

Priekšzināšanas

Zināšanas par cilvēka attīstības īpatnībām, par sociālo darbu ar gadījumu, zināšanas par sociālo palīdzību un sociālajiem pakalpojumiem, zināšanas par ģimenes politikām Eiropā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.• nosaukt ģimenes funkcijas un raksturot disfunkcionālas ģimenes; • formulēt ‘deviācijas’ jēdzienu un izklāstīt deviantoloģijas teorijas galvenos principus; • nosaukt vardarbības veidus, pazīmes un sekas; • raksturot riska faktoru grupas; • atpazīt atkarības pazīmes; • izklāstīt palīdzības sniegšanu riska situācijā nonākušām personām.

Prasmes

1.• prot analizēt teorētisko materiālu; • veic risku, cēloņu un seku analīzi; • novērtē nepieciešamos resursus; • analizē sociālo likumdošanu; atpazīst vardarbības veidus un pazīmes indivīda uzvedībā, izskatā; • prot noteikt atkarības pazīmes.

Kompetences

1.Prot iegūtās zināšanas un prasmes pielietot sociālajā darbā ar ģimeni veicot sociālā gadījuma, risku un resursu analīzi; pamatojot palīdzības sniegšanas stratēģijas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Literatūras studijas, teorētiskā materiāla izpēte un atlase. Līdzdalība lekcijās, nodarbībās, mācību vizītēs. Piedalīšanās grupu darbos.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Aktīva līdzdalība nodarbībās un patstāvīgo un grupu darbu izpildē (60%). Eksāmens (Eseja un/vai SWOT analīze) (40%). Aktīva piedalīšanās – formulējot un analizējot tēmas jautājumus, argumentācija, dialogs ar grupas biedriem. Patstāvīgo darbu prezentācijas kvalitāte. Vērtējums 10 punktu skalā – 10 – izcilas zināšanas un prasmes; 9 – teicami; 8 – ļoti labi, ir dažas nenozīmīgas kļūdas; 7 – labas zināšanas, bet ir kļūdas; 6 – zināšanas un prasmes ir viduvējas, ir samērā daudz un/vai būtiskas kļūdas; 5 – zināšanas un prasmes atbilst minimālajām prasībām, daudz kļūdu; 0–4 nav izpildītas minimālās prasības.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kas ir ģimene. Ģimeņu vispārējs raksturojums. Ģimeņu tipoloģija. Olsena "Circumplex" modelis ģimenes raksturojumā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kas ir ģimene. Ģimeņu vispārējs raksturojums. Ģimeņu tipoloģija. Olsena "Circumplex" modelis ģimenes raksturojumā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes funkcijas. Ģimenes nozīme cilvēka sociālajā funkcionēšanā, sociālās funkcionēšanas veidi. Neveselīga ģimene, ģimenes funkciju pazemināšanās. Disfunkcionālas ģimenes, šo ģimeņu tipoloģija. Riska faktori disfunkcionālās ģimenēs. Sociālās kompetences modelis (kā iemesls asociālas personības veidošanās procesam).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes funkcijas. Ģimenes nozīme cilvēka sociālajā funkcionēšanā, sociālās funkcionēšanas veidi. Neveselīga ģimene, ģimenes funkciju pazemināšanās. Disfunkcionālas ģimenes, šo ģimeņu tipoloģija. Riska faktori disfunkcionālās ģimenēs. Sociālās kompetences modelis (kā iemesls asociālas personības veidošanās procesam).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais darbs ar ģimeni. Riska ģimeņu tipoloģiskais raksturojums. Centra pret vardarbību "Dardedze" apmeklējums. Patstāvīgais darbs – centra darbības izvērtējums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais darbs ar ģimeni. Riska ģimeņu tipoloģiskais raksturojums. Centra pret vardarbību "Dardedze" apmeklējums. Patstāvīgais darbs – centra darbības izvērtējums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Deviance un likumpārkāpumi. Palīdzības iespējas. Profilakse. Iepazīšanās ar Valsts Probācijas dienesta darbību. Vardarbība, vardarbības veidi. Vardarbības cēloņi. Riska faktoru grupas: pieaugušais-varmāka, bērns-vardarbības upuris, ģimenes vide, sociālā vide, sabiedrība un kultūra. Vardarbība un tās sekas: psiholoģiskās, fiziskās, biheiviorālās, kognitīvās, sociālās.* Nodarbība ārpus RSU telpām.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Deviance un likumpārkāpumi. Palīdzības iespējas. Profilakse. Iepazīšanās ar Valsts Probācijas dienesta darbību. Vardarbība, vardarbības veidi. Vardarbības cēloņi. Riska faktoru grupas: pieaugušais-varmāka, bērns-vardarbības upuris, ģimenes vide, sociālā vide, sabiedrība un kultūra. Vardarbība un tās sekas: psiholoģiskās, fiziskās, biheiviorālās, kognitīvās, sociālās.* Nodarbība ārpus RSU telpām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
2

Tēmas

Deviance un likumpārkāpumi. Palīdzības iespējas. Profilakse. Iepazīšanās ar Valsts Probācijas dienesta darbību. Vardarbība, vardarbības veidi. Vardarbības cēloņi. Riska faktoru grupas: pieaugušais-varmāka, bērns-vardarbības upuris, ģimenes vide, sociālā vide, sabiedrība un kultūra. Vardarbība un tās sekas: psiholoģiskās, fiziskās, biheiviorālās, kognitīvās, sociālās.* Nodarbība ārpus RSU telpām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
2

Tēmas

Deviance un likumpārkāpumi. Palīdzības iespējas. Profilakse. Iepazīšanās ar Valsts Probācijas dienesta darbību. Vardarbība, vardarbības veidi. Vardarbības cēloņi. Riska faktoru grupas: pieaugušais-varmāka, bērns-vardarbības upuris, ģimenes vide, sociālā vide, sabiedrība un kultūra. Vardarbība un tās sekas: psiholoģiskās, fiziskās, biheiviorālās, kognitīvās, sociālās.* Nodarbība ārpus RSU telpām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba prakses ar bērniem un ģimeni. Sociālais darbs ar bērniem, kas alternatīvajā aprūpē un ģimenēs, kur pastāv risks zaudēt aprūpes tiesības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba prakses ar bērniem un ģimeni. Sociālais darbs ar bērniem, kas alternatīvajā aprūpē un ģimenēs, kur pastāv risks zaudēt aprūpes tiesības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba prakses ar bērniem un ģimeni. Sociālais darbs ar bērniem, kas alternatīvajā aprūpē un ģimenēs, kur pastāv risks zaudēt aprūpes tiesības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba prakses ar bērniem un ģimeni. Sociālais darbs ar bērniem, kas alternatīvajā aprūpē un ģimenēs, kur pastāv risks zaudēt aprūpes tiesības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihosociālais darbs ar vardarbībā cietušajiem un viņu ģimenēm, ar varmākām un viņu ģimenēm. Palīdzības sniegšana un profesionāls atbalsts vardarbības situācijās. Preventīvais darbs. * Nodarbība var notikt ārpus RSU telpām.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihosociālais darbs ar vardarbībā cietušajiem un viņu ģimenēm, ar varmākām un viņu ģimenēm. Palīdzības sniegšana un profesionāls atbalsts vardarbības situācijās. Preventīvais darbs. * Nodarbība var notikt ārpus RSU telpām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
2

Tēmas

Psihosociālais darbs ar vardarbībā cietušajiem un viņu ģimenēm, ar varmākām un viņu ģimenēm. Palīdzības sniegšana un profesionāls atbalsts vardarbības situācijās. Preventīvais darbs. * Nodarbība var notikt ārpus RSU telpām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
2

Tēmas

Psihosociālais darbs ar vardarbībā cietušajiem un viņu ģimenēm, ar varmākām un viņu ģimenēm. Palīdzības sniegšana un profesionāls atbalsts vardarbības situācijās. Preventīvais darbs. * Nodarbība var notikt ārpus RSU telpām.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais darbs ar ģimenēm ar cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Iepazīšanās ar Invalīdu un viņu draugu apvienības „Apeirons” darbību. Iepazīšanās ar Sociālā dienesta praksi darbā ar ģimenēm. * Nodarbība var notikt ārpus RSU telpām.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais darbs ar ģimenēm ar cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Iepazīšanās ar Invalīdu un viņu draugu apvienības „Apeirons” darbību. Iepazīšanās ar Sociālā dienesta praksi darbā ar ģimenēm. * Nodarbība var notikt ārpus RSU telpām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
2

Tēmas

Sociālais darbs ar ģimenēm ar cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Iepazīšanās ar Invalīdu un viņu draugu apvienības „Apeirons” darbību. Iepazīšanās ar Sociālā dienesta praksi darbā ar ģimenēm. * Nodarbība var notikt ārpus RSU telpām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
2

Tēmas

Sociālais darbs ar ģimenēm ar cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Iepazīšanās ar Invalīdu un viņu draugu apvienības „Apeirons” darbību. Iepazīšanās ar Sociālā dienesta praksi darbā ar ģimenēm. * Nodarbība var notikt ārpus RSU telpām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
2

Tēmas

Sociālais darbs ar ģimenēm ar cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Iepazīšanās ar Invalīdu un viņu draugu apvienības „Apeirons” darbību. Iepazīšanās ar Sociālā dienesta praksi darbā ar ģimenēm. * Nodarbība var notikt ārpus RSU telpām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
2

Tēmas

Sociālais darbs ar ģimenēm ar cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Iepazīšanās ar Invalīdu un viņu draugu apvienības „Apeirons” darbību. Iepazīšanās ar Sociālā dienesta praksi darbā ar ģimenēm. * Nodarbība var notikt ārpus RSU telpām.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais darbs ar ģimeni. Riska ģimeņu tipoloģiskais raksturojums. Centra pret vardarbību "Dardedze" apmeklējums. Patstāvīgais darbs – centra darbības izvērtējums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais darbs ar ģimeni. Riska ģimeņu tipoloģiskais raksturojums. Centra pret vardarbību "Dardedze" apmeklējums. Patstāvīgais darbs – centra darbības izvērtējums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
2

Tēmas

Deviance un likumpārkāpumi. Palīdzības iespējas. Profilakse. Iepazīšanās ar Valsts Probācijas dienesta darbību. Vardarbība, vardarbības veidi. Vardarbības cēloņi. Riska faktoru grupas: pieaugušais-varmāka, bērns-vardarbības upuris, ģimenes vide, sociālā vide, sabiedrība un kultūra. Vardarbība un tās sekas: psiholoģiskās, fiziskās, biheiviorālās, kognitīvās, sociālās.* Nodarbība ārpus RSU telpām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
2

Tēmas

Deviance un likumpārkāpumi. Palīdzības iespējas. Profilakse. Iepazīšanās ar Valsts Probācijas dienesta darbību. Vardarbība, vardarbības veidi. Vardarbības cēloņi. Riska faktoru grupas: pieaugušais-varmāka, bērns-vardarbības upuris, ģimenes vide, sociālā vide, sabiedrība un kultūra. Vardarbība un tās sekas: psiholoģiskās, fiziskās, biheiviorālās, kognitīvās, sociālās.* Nodarbība ārpus RSU telpām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
2

Tēmas

Sociālā darba prakses ar bērniem un ģimeni. Sociālais darbs ar bērniem, kas alternatīvajā aprūpē un ģimenēs, kur pastāv risks zaudēt aprūpes tiesības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
2

Tēmas

Sociālā darba prakses ar bērniem un ģimeni. Sociālais darbs ar bērniem, kas alternatīvajā aprūpē un ģimenēs, kur pastāv risks zaudēt aprūpes tiesības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
2

Tēmas

Sociālais darbs ar ģimenēm ar cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Iepazīšanās ar Invalīdu un viņu draugu apvienības „Apeirons” darbību. Iepazīšanās ar Sociālā dienesta praksi darbā ar ģimenēm. * Nodarbība var notikt ārpus RSU telpām.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību izbraukums
2

Tēmas

Sociālais darbs ar ģimenēm ar cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Iepazīšanās ar Invalīdu un viņu draugu apvienības „Apeirons” darbību. Iepazīšanās ar Sociālā dienesta praksi darbā ar ģimenēm. * Nodarbība var notikt ārpus RSU telpām.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Constable R. & Lee D. B. (2015) Social work with families: Content and process, 2nd edition, Chicago: Lyceum Books.

2.

Joan C. McClennen, A.M.Keys, M.L.Dugan-Day, Social work and family violence : theories, assessment, and intervention. Springer, 2017.

3.

Davies, M., Social Work with Children and Families, McMillan, UK, 2012.

4.

A Handbook for the Prevention of Family Violance. Child abuse, wife assault, and elder abuse. Edited by Mulligan S., Seldon Printing Ltd., 1990.

5.

Herman, J.L. Trauma and Recovery. USA: Basic Books, 1992.

6.

Crow, I. The treatment and rehabilitation of offenders, SAGE publications, London, 2001.

7.

Kagan, R., Schlosberg, S. Families in perpetual crisis, Parsons child and family center, New York, 1989.

8.

When a Child or Youth is Sexually Abused... A guide for youth, parents and caregivers. Metropolitan Toronto Edition, 1997.

9.

Leigh, S., Miller, C. (2010). Is the Third Way the Best Way?: Social Work Intervention with Children and Families // Journal of Social Work, December 2004; vol. 4, 3: pp. 245-267. Available from: http://wscadv2.org/docs/social_workers_practice_guide_to_dv_feb_2010.pdf

10.

Social Worker’s Practice Guide to Domestic Violence (2010) Washington State Department of Social and Health Services. Edited by Maureen Kelly Issued: February, 2010. Available from: http://wscadv2.org/docs/social_workers_practice_guide_to_dv_feb_2010.pdf

Papildu literatūra

1.

Steve Rogowski, Social work with children and families : reflections of a critical practitioner, 2019, Routledge

2.

Webb Nancy Boyd, Social Work Practice with Children, 3rd edition. The Guilford Press, 2011.

3.

Stephen A. Maisto, Mark Galizio, Gerard J. Connors, Drug use and abuse, 2002.

4.

A handbook for the prevention of Family Violance. Child abuse, wife assault, and elder abuse. (1990). Edited by Mulligan S., Seldon Printing Ltd.

5.

Iain Crow, The treatment and rehabilitation of offenders, SAGE publications, London, 2001.

6.

M.V.Firsov, E.G. Studentova, Teorija sociaļnoi raboti, Gumanitarnij izdatelskii centr VLADOS, Moskva, 2001.

7.

R.Kagan, S.Schlosberg, Families in perpetual crisis, Parsons child and family center, New York, 1989.

8.

When a Child or Youth is Sexually Abused... A guide for youth, parents and caregivers. Metropolitan Toronto Edition, 1997.

9.

Allan L. Beane. Protect Your Child from Bullying: Expert Advice to Help You Recognize. Available from: www.books.google.com

10.

Margaret R Kohut. The Complete Guide to Understanding, Controlling,and Stopping Bullies & Bullying: A Complete Guide for Teachers & Parents. Available from: www.amazon.com

11.

I.Trapenciere, Social orphanhood in Latvia. SHS Web of Conferences10, 00047, 2014. Available from: https://www.researchgate.net/publication/274576562_Social_orphanhood_in_Latvia

12.

Evaluation of legislation, policy and practice on child participation in the European Union (EU). Country Report Latvia, 2015 (Ilze Trapenciere). Available from: http://publications.europa.eu/resource/cellar/3e1ce842-b9fa-46d0-8bd0-f465a9c8eb78.0001.01/DOC_1

13.

Thomas P. Gullotta, Gerald R. Adams. Handbook of Adolescent Behavioral Problems: Evidence-Based Approaches to Prevention and Treatment. 2008, Available from: www.amazon.com