Psiholoģisko stratēģiju izstrāde praksē
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Nosauc, izskaidro un teorētiski raksturo nozīmīgākos psiholoģijas zinātnes teorētiskos konceptus un empīriski pamatotos principus, uz kuriem balstās psiholoģisko stratēģiju izstrāde. Nosauc un izskaidro dažādu psiholoģiskās izpētes metožu teorētisko pamatojumu dažādām klientu/ pacientu grupām. Raksturo psiholoģisko stratēģiju specifiku dažādiem klientiem/ pacientiem dažādas prakses/ darba vietās. Teorētiski raksturo sadarbības pamatprincipus saskarsmē ar pacientu un/ vai viņa aprūpētājiem un darba/ prakses vietās strādājošajiem speciālistiem.
Prasmes
1.Ievāc klienta/ pacienta dzīves vēsturi un analizē to. Izvēlas un pielieto atbilstošas psiholoģiskās izpētes metodes, ņemot vērā klienta/ pacienta vajadzības, vecumposmu, riskus un prakses/ darba vides specifiku. Sniedz klientam/ pacientam un mentoram informāciju par psiholoģiskās izpētes rezultātiem un izstrādā ieteikumus. Teorētiski izvirza psiholoģiskās palīdzības mērķus, izstrādā darba plānu. Analizē savu sadarbības efektivitāti saskarsmē ar klientu/ pacientu un/ vai viņa aprūpētājiem un darba/ prakses vietās strādājošajiem speciālistiem.
Kompetences
1.Veic klientu/ pacientu psiholoģisko izpēti un analizē rezultātus; teorētiski izstrādā psiholoģiskās stratēģijas dažādiem klientiem/ pacientiem dažādās darba/ prakses vidēs. Demonstrē komunikācijas prasmes mijiedarbībā ar citiem komandas speciālistiem, klientu/ pacientu un/ vai viņa aprūpētājiem. Veic savas pieredzes analīzi prakses dienasgrāmatā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Prakse mentora un supervizora pārraudzībā. Patstāvīgi apgūst norādītos literatūras avotus; patstāvīgi meklē, atlasa un analizē teorētiskos avotus par psiholoģiskās palīdzības iespējām darbā ar klientu/ pacientu grupām, kurām veic psiholoģisko izpēti prakses vietās. Psiholoģisko stratēģiju izstrādāšana 2 klientiem/ pacientiem. Klientu/ pacientu dzīves vēstures, psiholoģiskās izpētes rezultātu un psiholoģisko stratēģiju izstrādes sagatavošana un prezentēšana supervīzijās. Par vienu no klientiem/ pacientiem raksta prakses gadījuma analīzi. Gatavo gadījuma prezentāciju. Savas pieredzes analīze prakses dienasgrāmatā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Rakstiska viena gadījuma analīze pēc dotajiem kritērijiem par vienu no klientiem/ pacientiem (50%) un viena gadījuma prezentācija (50%). Dalība supervīzijās. Mentora vērtējums (ieskaitīts/ neieskaitīts), supervizora vērtējums (ieskaitīts/ neieskaitīts), pašrefleksija par praksi (ieskaitīta/ neieskaitīta).
Gadījuma analīzes un prezentācijas vērtēšanas kritēriji:
1. Rakstiskā gadījuma un prezentācijas struktūras un satura atbilstība prasībām.
2. Ētikas principu ievērošana praksē un gadījuma analīzes aprakstā un prezentācijā.
3. Atbilstošs gadījuma tehniskais un valodiskais noformējums.
Gadījuma rakstiskajā analīze un prezentācijā jāiekļauj:
• pamatinformācija par klientu/ pacientu (vecums, dzimums, diagnoze/ grūtības, sesiju skaits, izmantotās psiholoģiskās izvērtēšanas metodes);
• galvenie fakti no dzīves vēstures; klīniskās diagnozes raksturojums;
• medikamenti, ko lieto;
• klienta/pacienta grūtību un funkcionēšanas izvērtēšana (kognitīvajā sfērā, emocionālajā sfērā, sociālajā/ uzvedības sfērā, fiziskajā sfērā);
• klienta/ pacienta resursu izvērtēšana;
• psiholoģiskā izpēte (mērķis, izmantotās metodes, novērojumi, rezultāti, secinājumi, ieteikumi);
• psiholoģisko stratēģiju izstrāde (mērķi, darbības plānošana: 5-7 darbības virzieni – ar kādām problēmām/ grūtībām/ tēmām/ izaugsmes iespējām utml. ieteicams strādāt īstermiņa psiholoģiskajā konsultēšanā);
• teorētiskais pamatojums (tekstā norādot atsauces), kāpēc dotajai klientu/ pacientu grupai būtu ieteicams strādāt tieši šajos darbības virzienos norādītajā secībā;
• izmantotās literatūras saraksts/ avoti.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Psiholoģisko stratēģiju izstrāde praksē bērniem un pieaugušajiem dažādās darba/ prakses vidēs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Psiholoģisko stratēģiju izstrāde praksē bērniem un pieaugušajiem dažādās darba/ prakses vidēs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Sadarbības pamatprincipi multiprofesionālā komandā un darbā ar klientu/ pacientu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Sadarbības pamatprincipi multiprofesionālā komandā un darbā ar klientu/ pacientu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Vienotas standartizētas valodas izmantošana pacienta funkcionēšanas un veselības stāvokļa raksturojumā veselības aprūpes vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Vienotas standartizētas valodas izmantošana pacienta funkcionēšanas un veselības stāvokļa raksturojumā veselības aprūpes vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Klienta/ pacienta dzīves vēstures ievākšana un analīze, psiholoģiskā izpēte, mērķu izvirzīšana, psiholoģisko stratēģiju un darbības plāna izstrāde. Rezultātu novērtēšana, rekomendāciju izstrāde atbilstoši prakses nolikumam.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Klienta/ pacienta dzīves vēstures ievākšana un analīze, psiholoģiskā izpēte, mērķu izvirzīšana, psiholoģisko stratēģiju un darbības plāna izstrāde. Rezultātu novērtēšana, rekomendāciju izstrāde atbilstoši prakses nolikumam.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Prakses supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Prakses supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Prakses supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Prakses supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Prakses supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Prakses supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Prakses supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Prakses supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Prakses supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Prakses supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Prakses supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Prakses supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Prakses supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Prakses supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Prakses supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Prakses supervīzija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Nelson-Jones, R. (2006). Theory and Practice of Counselling and Therapy, (4th Ed.). London: SAGE Publications Ltd.
Sarafino, E. P., & Smith, T.W. (2012). Health psychology : biopsychosocial interactions. Hoboken, NJ : Wiley.
Silverman J., Kurtz S., & Draper J. (2006). Skills for Communicating with Patients. Radcliffe Publishing Ltd.
Taylor, S.E. (2012). Health psychology. New York : McGraw-Hill.
Papildu literatūra
Allen E.I. (1988).Intentional Interviewing and Counseling: Facilitating Client Development. Brooks/Cole,
Кочюнас Р. (1999). М.: Академический проект.
Mutha S, Allen C, Welch M. (2002). Toward Culturally Competent Care: A Toolbox for Teaching Communication Strategies. San Francisco: Center for the Health Professions, University of California
Communication with Patient. A Quick Reference Guide for Clinicians, Association of Reproductive Health Professionals (2010). Available from: www.arhp.org.
Citi informācijas avoti
Psychology and Health
Rehabilitation Counselling Bulletin
Journal of Clinical Psychology in Medical Settings
International Journal of Behavioral Medicine