Loģika un argumentācija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Kursa "Loģika un argumentācija" mērķis ir attīstīt studentu spēju kritiski analizēt, konstruēt un novērtēt argumentus, izmantojot loģiskās domāšanas principus un argumentācijas stratēģijas. Kurss sniegs zināšanas par formālās un neformālās loģikas pamatiem, argumentu veidošanas un vērtēšanas metodēm. Īpaša uzmanība tiks pievērsta argumentācijas pielietošanai akadēmiskajā vidē. Kurss būs īpaši nozīmīgs bakalaura darba izstrādes procesā, palīdzot studentiem:
- Precīzi formulēt pētnieciskos jautājumus un hipotēzes, balstoties uz loģiski pamatotu argumentāciju;
- Izveidot strukturētu un argumentatīvi pamatotu bakalaura darba tekstu, nodrošinot skaidru loģisko secību un pārliecinošus secinājumus;
- Kritiski izvērtēt un interpretēt akadēmiskos avotus, atšķirot loģiski pamatotus apgalvojumus no kļūdainas argumentācijas;
- Attīstīt spēju sistemātiski argumentēt un pamatot savu pozīciju, kas ir būtiski gan bakalaura darba aizstāvēšanā, gan akadēmiskajās diskusijās;
- Identificēt un izvairīties no tipiskām argumentācijas kļūdām, kas var vājināt zinātniskā darba kvalitāti un ticamību.
Priekšzināšanas
Kurss ir paredzēts RSU Sociālo zinātņu fakultātes (SZF) bakalaura programmu studentiem 6. semestrī, un tādēļ no studentiem tiek sagaidīts, ka viņiem jau ir:
- apgūti pamati akadēmiskajā rakstīšanā un tekstu analīzē, kas nepieciešami argumentu izstrādei un kritiskai izvērtēšanai;
- apgūts bakalaura programmai atbilstošs zināšanu apjoms politikas zinātnē, tiesību zinātnē, komunikācijas zinātnē vai ekonomikā un biznesā, atkarībā no studiju programmas, lai pielietotu argumentāciju savā jomā.
- ir attīstītas pamatprasmēs loģiskajā domāšanā un analītiskajā pieejā, kas iegūtas iepriekšējos studiju kursos.
Papildu priekšzināšanas loģikā vai filozofijā nav obligātas, jo kurss nodrošinās nepieciešamo ievadu šajos jautājumos.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc kursa apguves studenti: Pārzina formālās un neformālās loģikas pamatprincipus, loģiskās argumentācijas teoriju un tās pielietojumu dažādās nozarēs. Spēj identificēt un izskaidrot loģiskās kļūdas, piemēram, kļūdainu secināšanu, nepareizu argumentu uzbūvi un demagoģiju. Pārzina argumentācijas stratēģijas un veidus, kas tiek izmantoti zinātniskajā, politiskajā, juridiskajā un publiskajā komunikācijā. Izprot kritiskās domāšanas nozīmi akadēmiskajā un sabiedriskajā diskursā, spēj to pielietot, analizējot dažādus tekstus un informācijas avotus. Apgūst argumentu vērtēšanas metodes, kas palīdz identificēt ticamus un pamatotus argumentus akadēmiskajā un publiskajā telpā.
Prasmes
1.Pēc studiju kursa studenti būs spējīgi: Veidot loģiski pamatotus un strukturētus argumentus, kas atbilst akadēmiskajām un profesionālajām prasībām. Analizēt, novērtēt un kritiski izvērtēt argumentus, atpazīstot to stiprās un vājās puses. Identificēt un izvairīties no loģiskām kļūdām, piemēram, kļūdainas korelācijas, apļa argumentācijas, autoritātes argumenta vai viltus dilemmas. Konstruktīvi aizstāvēt un pamatot savu viedokli, izmantojot racionālus, loģiskus un pierādījumos balstītus argumentus. Pielietot argumentācijas metodes bakalaura darba izstrādē, izveidojot skaidru un pamatotu pētniecisko argumentāciju. Analizēt un strukturēt akadēmisko un profesionālo tekstu, izceļot būtiskākos argumentus un loģisko secinājumu virkni. Atpazīt un analizēt argumentus politiskajā, tiesiskajā un mediju diskursā, spējot atšķirt manipulāciju no pamatotas argumentācijas.
Kompetences
1.Pēc kursa apguves studenti iegūs šādas kompetences: Spēja kritiski izvērtēt informāciju un argumentus, pieņemot akadēmiski un profesionāli pamatotus lēmumus. Patstāvīga spēja analizēt un strukturēt sarežģītu informāciju, sasaistot dažādus argumentus vienotā, loģiski pamatotā veselumā. Spēja pielietot loģisko un argumentācijas metodes akadēmiskajā un profesionālajā vidē, tostarp bakalaura darba rakstīšanā, politikas analīzē, jurisprudencē un mediju komunikācijā. Spēja identificēt un efektīvi reaģēt uz nekorektu argumentāciju un dezinformāciju, argumentējot ar faktiem un racionāliem secinājumiem. Pašrefleksija un spēja attīstīt savas argumentācijas prasmes, analizējot un uzlabojot savu domāšanas procesu.
2.Kurss būtiski uzlabos studentu spēju rakstīt un aizstāvēt bakalaura darbu, jo palīdzēs izstrādāt skaidri formulētu un loģiski sakārtotu pētniecisko argumentāciju; analizēt un izvērtēt teorētisko literatūru, atšķirot uzticamus akadēmiskos avotus no nepamatotiem apgalvojumiem; izvairīties no argumentācijas kļūdām, kas var vājināt bakalaura darba loģisko struktūru un secinājumu ticamību; izveidot precīzus un pamatotus secinājumus, kas balstīti uz kritisku analīzi un sistemātisku argumentāciju; pārliecinoši aizstāvēt savu darbu mutvārdu prezentācijās, izmantojot loģiski sakārtotus un pamatotus argumentus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Praktiskais uzdevums – argumenta izstrāde un aizstāvēšana |
30,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Studentiem nelielās grupās jāizstrādā un jāprezentē argumentēta pozīcija par konkrētu akadēmisku vai sabiedriski nozīmīgu tēmu, demonstrējot spēju izmantot loģisko argumentāciju un izvairīties no loģiskām kļūdām. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Tests par loģikas pamatiem un argumentācijas teoriju |
30,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Tests ar daudzizvēļu jautājumiem un īso atbilžu uzdevumiem par kursa teorētisko daļu – formālā un neformālā loģika, loģiskās kļūdas, argumentu veidi. |
||
|
2.
Bakalaura darba argumentācijas plāns |
40,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Studentiem jāsagatavo sava bakalaura darba argumentācijas shēma - atbilstoši kursā apgūtajam, jāpārvērtē savu BD pieteikumu - formulēto pētniecisko problēmu, pētījuma jautājumu/ pētījuma mērķi, hipotēzi, pētījuma uzdevumus, pētījuma struktūru, izvēlēto teorētisko un metodoloģisko pieeju. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads kursā un loģiskās domāšanas nozīme.
Apraksts
Kursa mērķi, struktūra un vērtēšanas sistēma. Kritiskās domāšanas loma akadēmiskajā un profesionālajā vidē. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Formālā un neformālā loģika: pamati un pielietojums
Apraksts
Atšķirības starp formālo un neformālo loģiku. Loģisko sakarību veidi. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Argumentācijas teorija un tās loma akadēmiskajā darbā.
Apraksts
Argumentu struktūra un loģiskās pamatojuma veidošana. Argumentācijas veidi un stratēģijas. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Loģiskās kļūdas un kļūdainā argumentācija.
Apraksts
Tipiskākās loģiskās kļūdas un to analīze. Kļūdas atpazīšana akadēmiskajā un publiskajā diskursā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: loģiskās kļūdas praksē .
Apraksts
Analīze un diskusija par konkrētiem loģisko kļūdu piemēriem. Argumentu vērtēšanas metodes. |
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tests par loģikas pamatiem un argumentācijas teoriju (Tests – 30% no gala vērtējuma)
Apraksts
Tests ar daudzizvēļu jautājumiem un īso atbilžu uzdevumiem. Pārbaude par formālo un neformālo loģiku, loģiskajām kļūdām un argumentācijas veidiem. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Argumentu novērtēšana un loģiskā pamatotība.
Apraksts
Kas padara argumentu spēcīgu vai vāju? Kritēriji argumentu ticamības novērtēšanai. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: akadēmisko argumentu analīze.
Apraksts
Studentu sagatavotu argumentu prezentācija un kritiska izvērtēšana. Argumentācijas pielietojums dažādās disciplīnās. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskais uzdevums – argumenta izstrāde un aizstāvēšana (Seminārs – 30% no gala vērtējuma)
Apraksts
Grupas darbs: studentiem jāizstrādā un jāprezentē argumentēta pozīcija par konkrētu akadēmisku vai sabiedriski nozīmīgu tēmu. Diskusiju simulācija un argumentācijas aizstāvēšana. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Argumentācijas metodes un stratēģijas zinātniskajā rakstībā.
Apraksts
Kā izveidot pārliecinošu zinātnisko argumentāciju. Pierādījumu izmantošana akadēmiskajā argumentācijā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: argumentācijas stratēģijas bakalaura darbā.
Apraksts
Studentu bakalaura darbu argumentācijas plānu analīze. Argumentācijas pielietojums pētniecības problēmas formulēšanā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Loģika un argumentācija tiesību, politikas un mediju diskursā.
Apraksts
Kā argumentācija tiek izmantota juridiskajā, politiskajā un mediju komunikācijā. Manipulācija un retoriskie paņēmieni. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Bakalaura darba argumentācijas plāns (Seminārs – 40% no gala vērtējuma).
Apraksts
Studentiem jāsagatavo sava bakalaura darba argumentācijas shēma. Kritiska izvērtēšana un atsauksmes par studentu izstrādātajām shēmām. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kursa kopsavilkums un sagatavošanās noslēguma testam.
Apraksts
Kursa galveno tēmu atkārtošana. Diskusija par argumentācijas pielietojumu akadēmiskajā un profesionālajā darbībā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kursa kopsavilkums un sagatavošanās noslēguma testam.
Apraksts
Kursa galveno tēmu atkārtošana. Diskusija par argumentācijas pielietojumu akadēmiskajā un profesionālajā darbībā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Noslēguma diskusija un refleksija par kursu.
Apraksts
Atgriezeniskā saite par kursa apguvi un pielietojumu studiju procesā. Studentu diskusija par argumentācijas nozīmi viņu turpmākajā akadēmiskajā darbā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads kursā un loģiskās domāšanas nozīme.
Apraksts
Kursa mērķi, struktūra un vērtēšanas sistēma. Kritiskās domāšanas loma akadēmiskajā un profesionālajā vidē. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Formālā un neformālā loģika: pamati un pielietojums
Apraksts
Atšķirības starp formālo un neformālo loģiku. Loģisko sakarību veidi. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Argumentācijas teorija un tās loma akadēmiskajā darbā.
Apraksts
Argumentu struktūra un loģiskās pamatojuma veidošana. Argumentācijas veidi un stratēģijas. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Loģiskās kļūdas un kļūdainā argumentācija.
Apraksts
Tipiskākās loģiskās kļūdas un to analīze. Kļūdas atpazīšana akadēmiskajā un publiskajā diskursā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: loģiskās kļūdas praksē .
Apraksts
Analīze un diskusija par konkrētiem loģisko kļūdu piemēriem. Argumentu vērtēšanas metodes. |
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tests par loģikas pamatiem un argumentācijas teoriju (Tests – 30% no gala vērtējuma)
Apraksts
Tests ar daudzizvēļu jautājumiem un īso atbilžu uzdevumiem. Pārbaude par formālo un neformālo loģiku, loģiskajām kļūdām un argumentācijas veidiem. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Argumentu novērtēšana un loģiskā pamatotība.
Apraksts
Kas padara argumentu spēcīgu vai vāju? Kritēriji argumentu ticamības novērtēšanai. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: akadēmisko argumentu analīze.
Apraksts
Studentu sagatavotu argumentu prezentācija un kritiska izvērtēšana. Argumentācijas pielietojums dažādās disciplīnās. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskais uzdevums – argumenta izstrāde un aizstāvēšana (Seminārs – 30% no gala vērtējuma)
Apraksts
Grupas darbs: studentiem jāizstrādā un jāprezentē argumentēta pozīcija par konkrētu akadēmisku vai sabiedriski nozīmīgu tēmu. Diskusiju simulācija un argumentācijas aizstāvēšana. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Argumentācijas metodes un stratēģijas zinātniskajā rakstībā.
Apraksts
Kā izveidot pārliecinošu zinātnisko argumentāciju. Pierādījumu izmantošana akadēmiskajā argumentācijā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: argumentācijas stratēģijas bakalaura darbā.
Apraksts
Studentu bakalaura darbu argumentācijas plānu analīze. Argumentācijas pielietojums pētniecības problēmas formulēšanā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Loģika un argumentācija tiesību, politikas un mediju diskursā.
Apraksts
Kā argumentācija tiek izmantota juridiskajā, politiskajā un mediju komunikācijā. Manipulācija un retoriskie paņēmieni. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Bakalaura darba argumentācijas plāns (Seminārs – 40% no gala vērtējuma).
Apraksts
Studentiem jāsagatavo sava bakalaura darba argumentācijas shēma. Kritiska izvērtēšana un atsauksmes par studentu izstrādātajām shēmām. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kursa kopsavilkums un sagatavošanās noslēguma testam.
Apraksts
Kursa galveno tēmu atkārtošana. Diskusija par argumentācijas pielietojumu akadēmiskajā un profesionālajā darbībā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kursa kopsavilkums un sagatavošanās noslēguma testam.
Apraksts
Kursa galveno tēmu atkārtošana. Diskusija par argumentācijas pielietojumu akadēmiskajā un profesionālajā darbībā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Noslēguma diskusija un refleksija par kursu.
Apraksts
Atgriezeniskā saite par kursa apguvi un pielietojumu studiju procesā. Studentu diskusija par argumentācijas nozīmi viņu turpmākajā akadēmiskajā darbā. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Copi, I. M., Cohen, C., & McMahon, K. (2016). Introduction to Logic (14th ed.). Pearson.Piemērots angļu valodas plūsmai
Walton, D. (2008). Informal Logic: A Pragmatic Approach (2nd ed.). Cambridge University Press. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai
Weston, A. (2020). A Rulebook for Arguments (5th ed.). Hackett Publishing.Piemērots angļu valodas plūsmai
Toulmin, S. (2003). The Uses of Argument (Updated ed.). Cambridge University Press. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai
Fisher, A. (2011). Critical Thinking: An Introduction (2nd ed.). Cambridge University Press. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai
Zalta, E. N. (Ed.). (2023). Stanford Encyclopedia of Philosophy – Logic and Argumentation Sections. Stanford University.Piemērots angļu valodas plūsmai
Govier, T. (2018). A Practical Study of Argument (7th ed.). Cengage Learning.Piemērots angļu valodas plūsmai