Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Loģika un argumentācija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SZF_200
Zinātnes nozare
Citas sociālās zinātnes, tai skaitā starpnozaru sociālās zinātnes un militārā zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne; Komunikācijas zinātne; Politikas zinātne; Tiesību zinātne; Tirgzinības un reklāma; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Kursa "Loģika un argumentācija" mērķis ir attīstīt studentu spēju kritiski analizēt, konstruēt un novērtēt argumentus, izmantojot loģiskās domāšanas principus un argumentācijas stratēģijas. Kurss sniegs zināšanas par formālās un neformālās loģikas pamatiem, argumentu veidošanas un vērtēšanas metodēm. Īpaša uzmanība tiks pievērsta argumentācijas pielietošanai akadēmiskajā vidē. Kurss būs īpaši nozīmīgs bakalaura darba izstrādes procesā, palīdzot studentiem:

  • Precīzi formulēt pētnieciskos jautājumus un hipotēzes, balstoties uz loģiski pamatotu argumentāciju;
  • Izveidot strukturētu un argumentatīvi pamatotu bakalaura darba tekstu, nodrošinot skaidru loģisko secību un pārliecinošus secinājumus;
  • Kritiski izvērtēt un interpretēt akadēmiskos avotus, atšķirot loģiski pamatotus apgalvojumus no kļūdainas argumentācijas;
  • Attīstīt spēju sistemātiski argumentēt un pamatot savu pozīciju, kas ir būtiski gan bakalaura darba aizstāvēšanā, gan akadēmiskajās diskusijās;
  • Identificēt un izvairīties no tipiskām argumentācijas kļūdām, kas var vājināt zinātniskā darba kvalitāti un ticamību.

Priekšzināšanas

Kurss ir paredzēts RSU Sociālo zinātņu fakultātes (SZF) bakalaura programmu studentiem 6. semestrī, un tādēļ no studentiem tiek sagaidīts, ka viņiem jau ir:

  • apgūti pamati akadēmiskajā rakstīšanā un tekstu analīzē, kas nepieciešami argumentu izstrādei un kritiskai izvērtēšanai;
  • apgūts bakalaura programmai atbilstošs zināšanu apjoms politikas zinātnē, tiesību zinātnē, komunikācijas zinātnē vai ekonomikā un biznesā, atkarībā no studiju programmas, lai pielietotu argumentāciju savā jomā.
  • ir attīstītas pamatprasmēs loģiskajā domāšanā un analītiskajā pieejā, kas iegūtas iepriekšējos studiju kursos.

Papildu priekšzināšanas loģikā vai filozofijā nav obligātas, jo kurss nodrošinās nepieciešamo ievadu šajos jautājumos.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pēc kursa apguves studenti: Pārzina formālās un neformālās loģikas pamatprincipus, loģiskās argumentācijas teoriju un tās pielietojumu dažādās nozarēs. Spēj identificēt un izskaidrot loģiskās kļūdas, piemēram, kļūdainu secināšanu, nepareizu argumentu uzbūvi un demagoģiju. Pārzina argumentācijas stratēģijas un veidus, kas tiek izmantoti zinātniskajā, politiskajā, juridiskajā un publiskajā komunikācijā. Izprot kritiskās domāšanas nozīmi akadēmiskajā un sabiedriskajā diskursā, spēj to pielietot, analizējot dažādus tekstus un informācijas avotus. Apgūst argumentu vērtēšanas metodes, kas palīdz identificēt ticamus un pamatotus argumentus akadēmiskajā un publiskajā telpā.

Prasmes

1.Pēc studiju kursa studenti būs spējīgi: Veidot loģiski pamatotus un strukturētus argumentus, kas atbilst akadēmiskajām un profesionālajām prasībām. Analizēt, novērtēt un kritiski izvērtēt argumentus, atpazīstot to stiprās un vājās puses. Identificēt un izvairīties no loģiskām kļūdām, piemēram, kļūdainas korelācijas, apļa argumentācijas, autoritātes argumenta vai viltus dilemmas. Konstruktīvi aizstāvēt un pamatot savu viedokli, izmantojot racionālus, loģiskus un pierādījumos balstītus argumentus. Pielietot argumentācijas metodes bakalaura darba izstrādē, izveidojot skaidru un pamatotu pētniecisko argumentāciju. Analizēt un strukturēt akadēmisko un profesionālo tekstu, izceļot būtiskākos argumentus un loģisko secinājumu virkni. Atpazīt un analizēt argumentus politiskajā, tiesiskajā un mediju diskursā, spējot atšķirt manipulāciju no pamatotas argumentācijas.

Kompetences

1.Pēc kursa apguves studenti iegūs šādas kompetences: Spēja kritiski izvērtēt informāciju un argumentus, pieņemot akadēmiski un profesionāli pamatotus lēmumus. Patstāvīga spēja analizēt un strukturēt sarežģītu informāciju, sasaistot dažādus argumentus vienotā, loģiski pamatotā veselumā. Spēja pielietot loģisko un argumentācijas metodes akadēmiskajā un profesionālajā vidē, tostarp bakalaura darba rakstīšanā, politikas analīzē, jurisprudencē un mediju komunikācijā. Spēja identificēt un efektīvi reaģēt uz nekorektu argumentāciju un dezinformāciju, argumentējot ar faktiem un racionāliem secinājumiem. Pašrefleksija un spēja attīstīt savas argumentācijas prasmes, analizējot un uzlabojot savu domāšanas procesu.

2.Kurss būtiski uzlabos studentu spēju rakstīt un aizstāvēt bakalaura darbu, jo palīdzēs izstrādāt skaidri formulētu un loģiski sakārtotu pētniecisko argumentāciju; analizēt un izvērtēt teorētisko literatūru, atšķirot uzticamus akadēmiskos avotus no nepamatotiem apgalvojumiem; izvairīties no argumentācijas kļūdām, kas var vājināt bakalaura darba loģisko struktūru un secinājumu ticamību; izveidot precīzus un pamatotus secinājumus, kas balstīti uz kritisku analīzi un sistemātisku argumentāciju; pārliecinoši aizstāvēt savu darbu mutvārdu prezentācijās, izmantojot loģiski sakārtotus un pamatotus argumentus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Praktiskais uzdevums – argumenta izstrāde un aizstāvēšana

30,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Studentiem nelielās grupās jāizstrādā un jāprezentē argumentēta pozīcija par konkrētu akadēmisku vai sabiedriski nozīmīgu tēmu, demonstrējot spēju izmantot loģisko argumentāciju un izvairīties no loģiskām kļūdām.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Tests par loģikas pamatiem un argumentācijas teoriju

30,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Tests ar daudzizvēļu jautājumiem un īso atbilžu uzdevumiem par kursa teorētisko daļu – formālā un neformālā loģika, loģiskās kļūdas, argumentu veidi.

2.

Bakalaura darba argumentācijas plāns

40,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Studentiem jāsagatavo sava bakalaura darba argumentācijas shēma - atbilstoši kursā apgūtajam, jāpārvērtē savu BD pieteikumu - formulēto pētniecisko problēmu, pētījuma jautājumu/ pētījuma mērķi, hipotēzi, pētījuma uzdevumus, pētījuma struktūru, izvēlēto teorētisko un metodoloģisko pieeju.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ievads kursā un loģiskās domāšanas nozīme.
Apraksts

Kursa mērķi, struktūra un vērtēšanas sistēma.

Kritiskās domāšanas loma akadēmiskajā un profesionālajā vidē.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Formālā un neformālā loģika: pamati un pielietojums
Apraksts

Atšķirības starp formālo un neformālo loģiku.

Loģisko sakarību veidi.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Argumentācijas teorija un tās loma akadēmiskajā darbā.
Apraksts

Argumentu struktūra un loģiskās pamatojuma veidošana.

Argumentācijas veidi un stratēģijas.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Loģiskās kļūdas un kļūdainā argumentācija.
Apraksts

Tipiskākās loģiskās kļūdas un to analīze.

Kļūdas atpazīšana akadēmiskajā un publiskajā diskursā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Seminārs: loģiskās kļūdas praksē .
Apraksts

Analīze un diskusija par konkrētiem loģisko kļūdu piemēriem.

Argumentu vērtēšanas metodes.

  1. Pārbaudījums

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tests par loģikas pamatiem un argumentācijas teoriju (Tests – 30% no gala vērtējuma)
Apraksts

Tests ar daudzizvēļu jautājumiem un īso atbilžu uzdevumiem.

Pārbaude par formālo un neformālo loģiku, loģiskajām kļūdām un argumentācijas veidiem.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Argumentu novērtēšana un loģiskā pamatotība.
Apraksts

Kas padara argumentu spēcīgu vai vāju?

Kritēriji argumentu ticamības novērtēšanai.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Seminārs: akadēmisko argumentu analīze.
Apraksts

Studentu sagatavotu argumentu prezentācija un kritiska izvērtēšana.

Argumentācijas pielietojums dažādās disciplīnās.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Praktiskais uzdevums – argumenta izstrāde un aizstāvēšana (Seminārs – 30% no gala vērtējuma)
Apraksts

Grupas darbs: studentiem jāizstrādā un jāprezentē argumentēta pozīcija par konkrētu akadēmisku vai sabiedriski nozīmīgu tēmu.

Diskusiju simulācija un argumentācijas aizstāvēšana.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Argumentācijas metodes un stratēģijas zinātniskajā rakstībā.
Apraksts

Kā izveidot pārliecinošu zinātnisko argumentāciju.

Pierādījumu izmantošana akadēmiskajā argumentācijā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Seminārs: argumentācijas stratēģijas bakalaura darbā.
Apraksts

Studentu bakalaura darbu argumentācijas plānu analīze.

Argumentācijas pielietojums pētniecības problēmas formulēšanā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Loģika un argumentācija tiesību, politikas un mediju diskursā.
Apraksts

Kā argumentācija tiek izmantota juridiskajā, politiskajā un mediju komunikācijā.

Manipulācija un retoriskie paņēmieni.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Bakalaura darba argumentācijas plāns (Seminārs – 40% no gala vērtējuma).
Apraksts

Studentiem jāsagatavo sava bakalaura darba argumentācijas shēma.

Kritiska izvērtēšana un atsauksmes par studentu izstrādātajām shēmām.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kursa kopsavilkums un sagatavošanās noslēguma testam.
Apraksts

Kursa galveno tēmu atkārtošana.

Diskusija par argumentācijas pielietojumu akadēmiskajā un profesionālajā darbībā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kursa kopsavilkums un sagatavošanās noslēguma testam.
Apraksts

Kursa galveno tēmu atkārtošana.

Diskusija par argumentācijas pielietojumu akadēmiskajā un profesionālajā darbībā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Noslēguma diskusija un refleksija par kursu.
Apraksts

Atgriezeniskā saite par kursa apguvi un pielietojumu studiju procesā.

Studentu diskusija par argumentācijas nozīmi viņu turpmākajā akadēmiskajā darbā.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
30 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ievads kursā un loģiskās domāšanas nozīme.
Apraksts

Kursa mērķi, struktūra un vērtēšanas sistēma.

Kritiskās domāšanas loma akadēmiskajā un profesionālajā vidē.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Formālā un neformālā loģika: pamati un pielietojums
Apraksts

Atšķirības starp formālo un neformālo loģiku.

Loģisko sakarību veidi.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Argumentācijas teorija un tās loma akadēmiskajā darbā.
Apraksts

Argumentu struktūra un loģiskās pamatojuma veidošana.

Argumentācijas veidi un stratēģijas.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Loģiskās kļūdas un kļūdainā argumentācija.
Apraksts

Tipiskākās loģiskās kļūdas un to analīze.

Kļūdas atpazīšana akadēmiskajā un publiskajā diskursā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Seminārs: loģiskās kļūdas praksē .
Apraksts

Analīze un diskusija par konkrētiem loģisko kļūdu piemēriem.

Argumentu vērtēšanas metodes.

  1. Pārbaudījums

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tests par loģikas pamatiem un argumentācijas teoriju (Tests – 30% no gala vērtējuma)
Apraksts

Tests ar daudzizvēļu jautājumiem un īso atbilžu uzdevumiem.

Pārbaude par formālo un neformālo loģiku, loģiskajām kļūdām un argumentācijas veidiem.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Argumentu novērtēšana un loģiskā pamatotība.
Apraksts

Kas padara argumentu spēcīgu vai vāju?

Kritēriji argumentu ticamības novērtēšanai.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Seminārs: akadēmisko argumentu analīze.
Apraksts

Studentu sagatavotu argumentu prezentācija un kritiska izvērtēšana.

Argumentācijas pielietojums dažādās disciplīnās.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Praktiskais uzdevums – argumenta izstrāde un aizstāvēšana (Seminārs – 30% no gala vērtējuma)
Apraksts

Grupas darbs: studentiem jāizstrādā un jāprezentē argumentēta pozīcija par konkrētu akadēmisku vai sabiedriski nozīmīgu tēmu.

Diskusiju simulācija un argumentācijas aizstāvēšana.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Argumentācijas metodes un stratēģijas zinātniskajā rakstībā.
Apraksts

Kā izveidot pārliecinošu zinātnisko argumentāciju.

Pierādījumu izmantošana akadēmiskajā argumentācijā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Seminārs: argumentācijas stratēģijas bakalaura darbā.
Apraksts

Studentu bakalaura darbu argumentācijas plānu analīze.

Argumentācijas pielietojums pētniecības problēmas formulēšanā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Loģika un argumentācija tiesību, politikas un mediju diskursā.
Apraksts

Kā argumentācija tiek izmantota juridiskajā, politiskajā un mediju komunikācijā.

Manipulācija un retoriskie paņēmieni.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Bakalaura darba argumentācijas plāns (Seminārs – 40% no gala vērtējuma).
Apraksts

Studentiem jāsagatavo sava bakalaura darba argumentācijas shēma.

Kritiska izvērtēšana un atsauksmes par studentu izstrādātajām shēmām.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kursa kopsavilkums un sagatavošanās noslēguma testam.
Apraksts

Kursa galveno tēmu atkārtošana.

Diskusija par argumentācijas pielietojumu akadēmiskajā un profesionālajā darbībā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Kursa kopsavilkums un sagatavošanās noslēguma testam.
Apraksts

Kursa galveno tēmu atkārtošana.

Diskusija par argumentācijas pielietojumu akadēmiskajā un profesionālajā darbībā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Noslēguma diskusija un refleksija par kursu.
Apraksts

Atgriezeniskā saite par kursa apguvi un pielietojumu studiju procesā.

Studentu diskusija par argumentācijas nozīmi viņu turpmākajā akadēmiskajā darbā.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
30 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Copi, I. M., Cohen, C., & McMahon, K. (2016). Introduction to Logic (14th ed.). Pearson.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Walton, D. (2008). Informal Logic: A Pragmatic Approach (2nd ed.). Cambridge University Press. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Weston, A. (2020). A Rulebook for Arguments (5th ed.). Hackett Publishing.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Toulmin, S. (2003). The Uses of Argument (Updated ed.). Cambridge University Press. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Fisher, A. (2011). Critical Thinking: An Introduction (2nd ed.). Cambridge University Press. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

Zalta, E. N. (Ed.). (2023). Stanford Encyclopedia of Philosophy – Logic and Argumentation Sections. Stanford University.Piemērots angļu valodas plūsmai

7.

Govier, T. (2018). A Practical Study of Argument (7th ed.). Cengage Learning.Piemērots angļu valodas plūsmai