Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Angļu valoda sociālajās zinātnēs: zinātniskā manuskripta sagatavošana

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
DN_204
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne; Politikas zinātne; Sociālā antropoloģija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Socioloģija; Tiesību zinātne; Vadībzinātne; Veselības vadība
LKI
8. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Doktorantūras nodaļa
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, dn@rsu.lv, +371 67409120

Par studiju kursu

Mērķis

Izprast un padziļināti apgūt sociālo zinātņu rakstu tekstveidi angļu valodā saistībā ar promocijas darba aktuāliem pētījumiem un problēmjautājumiem, nostiprinot gramatikas zināšanas, palielinot vārdu krājumu, ievērojot atbilstību zinātniskajam stilam angļu valodā un tādējādi palielinot savas iespējas aktīvi iesaistīties zinātnes valodas starptautiskajā apritē.

Priekšzināšanas

Angļu valoda B2-C1 līmenis (saskaņā ar CEFR [Eiropas vienotā valodas prasmju līmeni])

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Kursa noslēgumā doktoranti zina tekstveides principus un paņēmienus angļu zinātnes valodā, būtiskākos palīginstrumentus (avotus, resursus) zinātniskā manuskripta sagatavošanai. Doktoranti spēj identificēt sociālo zinātņu rakstu gramatiskās, leksiskās (terminoloģijas) un stilistiskās pazīmes, kā arī prasības atbilstoši publicēšanās vadlīnijām.

Prasmes

1.Doktoranti spēj uzrakstīt zinātniska raksta manuskripta pirmvariantu atbilstoši zinātniskā žanra un tā sadaļu īpatnībām. Doktoranti prot izvēlēties atbilstošus leksikogramtiskos līdzekļus atbilstoši sociālo zinātņu raksta tekstveidei angļu valodā. Doktoranti spēj komentēt, kritiski izvērtēt, pamatot angļu valodā zinātniskā manuskripta un citu zinātnisko žanru tekstu struktūru, organizāciju, kā arī spēs salīdzināt dažādu sociālo zinātņu tekstu saturiskās, informatīvās, stilistiskās un leksikogramatiskās īpatnības. Doktoranti spēj patstāvīgi gūt secinājumus par teksta kvalitātes jautājumiem no reprezentabliem sociālo zinātņu tekstu piemēriem un pratīs sniegt konstruktīvu atgriezenisko saiti diskusijās par teksta kvalitātes pilnveidi, izmantojot atbilstošu terminoloģiju, lai sasaistītu pētījuma ieceri un tās lingvistisko realizāciju rakstu praksē.

Kompetences

1.Doktoranti spēj pilnveidot zinātnisko rakstu plānošanas prasmes un zināšanas. Doktoranti zina, identificē un arī ievēro zinātnisko rakstu noformējuma un apstrādes precizitāti, kā arī patstāvīgi un atbildīgi attīstīs analītiskās un kritiskā diskursa iemaņas sociālo zinātņu manuskripta sagatavošanas nolūkiem. Apgūstot zinātnisko rakstu specifiku, doktoranti spēj nostiprināt arī pašiniciatīvu rakstīšanas procesā un lingvistiski izsvērtu lēmumpieņemšanu, kas virzīta uz rezultātu, proti, kvalitatīva zinātniskā manuskripta sagatavošanu angļu valodā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Lai saņemtu ieskaiti, doktorants iesniedz patstāvīgu 3-5 lapaspušu garu rakstu (pamatteksts, Times New Roman 12, atstarpe 1.5, izlīdzinātas malas) ar titullapu (tēmas virsraksts, vārds, uzvārds, datums) un literatūras sarakstu par savu sociālo zinātņu pētījuma aspektu, to problematizējot sociālo zinātņu pētījuma kontekstā. Raksts tiek iesniegts 10 dienas pirms ieskaites datuma. Doktoranta ieguldījums studiju procesa pilnveidošanā ir jēgpilnas atgriezeniskās saites nodrošināšana par studiju kursu, aizpildot tā vērtējuma anketu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Lai saņemtu ieskaiti, doktorants iesniedz patstāvīgu 3-5 lapaspušu garu rakstu (pamatteksts, Times New Roman 12, atstarpe 1.5, izlīdzinātas malas) ar titullapu (tēmas virsraksts, vārds, uzvārds, datums) un literatūras sarakstu par savu sociālo zinātņu pētījuma aspektu, to problematizējot sociālo zinātņu pētījuma kontekstā. Raksts tiek iesniegts 10 dienas pirms ieskaites datuma Doktoranta patstāvīgi angļu valodā uzrakstīts zinātniskās problemātikas raksts, kas aktuāls promocijas darba izstrādes kontekstā. Ieskaitē tiek vērtēti šādi aspekti: 1. raksta noformējums (titullapa, ievads [aktualitāte, mērķis, uzdevumi]; atbilstoši tematikai: metodes, rezultāti, diskusija, secinājumi; literatūras saraksts), 2. zinātniskais stils, 3. gramatika, 4. vārdu krājums un terminoloģija.
2.

Pārbaudījums

-
-
Regulāri izpildīti darbi (kas minēti no 1.-3. tēmas anotācijā): 1. sociālo zinātņu raksta struktūras raksturojums, 2. virsraksta, anotācijas, ievada rakstīšana, 3. rakstiska prezentācija par savu pētāmo tēmu. Citas prasības: 4. aktīva līdzdalība nodarbībās uzdevumu izpildē, 5. ieskaites darba regulāra gatavošana kursa realizācijas periodā, 6. raksts angļu valodā ieskaitei. Ieskaitē tiek vērtēts: 1. raksta noformējums, 2. zinātniskais stils, 3. gramatika, 4. vārdu krājums: terminoloģija.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ievads. Sociālo zinātņu raksta makrostruktūra angļu valodā.
Apraksts
Anotācija: Lekcijās aplūkota angļu zinātnes valodas specifika saistībā ar sociālajām zinātnēm, zinātnisko rakstu žanru daudzveidība: anotācijas, raksti, kopsavilkumi, monogrāfijas, disertācijas, recenzijas u.c. Doktoranti pēc izvēles raksturos angļu valodā viena sociālo zinātņu raksta struktūras īpatnības: tematu, anotāciju un / vai kopsavilkumu, raksta sadaļas, mērķi, uzdevumus, secinājumus, izmantoto literatūru un avotus. Nodarbības jautājumi: 1. Angļu zinātnes valoda citu angļu valodas paveidu starpā. 2. Sociālo zinātņu rakstu žanri un to specifika. 3. Zinātnisko tekstu rakstīšanas šķēršļi un to efektīva novēršana. 4. Zinātniskā raksta dizains un plānošana: tiešsaistes rīku, piem., Kialo, Mindmup, Miro u.c. rīku iespējamais izmantojums. 5. Zinātniskā raksta tematiskais rakurss: socioloģijas, psiholoģijas, ekonomikas, antropoloģijas, politikas, vēstures, juridiskais rakurss angļu valodā. Literatūra: Glasman-Deal, Hilary (2020) Science Research Writing for Native and Non-Native Speakers of English. 2nd edition. World Scientific. (Introduction “Narrative Wrap”) Moore, Julie (2021) Oxford Academic Vocabulary Practice. Upper-Intermediate B2-C1. Oxford University Press, 12.-13., 16.-19., 92.-101.lpp. Staines, M. Gail (2019) Social Sciences Research. Research, Writing and Presentation Strategies for Students. Rowman & Littlefield Publishers. (Chapters 1, 5, 8)
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Sociālo zinātņu raksta mikrostruktūras elementi
Apraksts
Anotācija: Lekcijās doktoranti tiks iepazīstināti ar zinātniskā raksta sadaļu ģenēriskajiem modeļiem. Praktiskajā uzdevuma nolūkiem un rakstveida prasmju nostiprināšanai – virsraksta, anotācijas un ievada rakstīšana angļu valodā. Nodarbības jautājumi: 1. Sociālo zinātņu raksta sadaļu ģenēriskie modeļi angļu valodā: 1. 1. anotācija, 1.2. ievads, pētnieciskā jautājuma un problēmas formulējums angliski 1.3. metodes un rezultātu sadaļa, 1.4. diskusija 1.5. secinājumiem. 2. Virsraksta un apakšvirsrakstu formulējumi. 3. Atsauces un literatūras saraksta veidošana. 4. Galveno jēdzienu, atslēgas vārdu saraksta veidošana. 5. Tēžu formulējums. Literatūra: Glasman-Deal, Hilary (2020) Science Research Writing for Native and Non-Native Speakers of English. 2nd edition. World Scientific. (Unit 1-7) Wallwork, Adrian (2011) English for Writing Research Papers. Springer, 163.-205.lpp.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu apraksts angļu valodā. Rakstu prezentācija angļu valodā.
Apraksts
Anotācija: Nodarbībās doktoranti salīdzinās un aprakstīs dažādus vizuālo datu izteiksmes līdzekļus angļu valodā, kā arī praktiski tiks izstrādāta īsa rakstiska prezentācija angļu valodā par savu pētījuma tēmas problemātiku. Nodarbības jautājumi: 1. Vizuālo datu apraksts un interpretācija angļu valodā: grafiki, tabulas, attēli, shēmas. 2. Tendenču un kvantitātes apraksts angļu valodā. 3. Rakstiskā pētījuma atspoguļojums un organizācija prezentācijas nolūkiem angļu valodā. Literatūra: Moore, Julie (2021) Oxford Academic Vocabulary Practice. Upper-Intermediate B2-C1. Oxford University Press, 14.-15., 22.-33., 30.-31.lpp. Staines, M. Gail (2019) Social Sciences Research. Research, Writing and Presentation Strategies for Students. Rowman & Littlefield Publishers (9. nodaļa “Presenting Your Research”).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Teksta funkcijas zinātniskajā rakstā.
Apraksts
Anotācija: Nodarbībās praktiskiem nolūkiem tiks veikti uzdevumi, kas atspoguļo teksta, rindkopu, teikumu virzību, autora nostāju, kā arī sniedz doktorantiem valodas līdzekļu klāstu teksta kvalitātes uzlabošanai. Nodarbības jautājumi: 1. Pieļāvuma konstrukcijas un kategoriskums. 2. Teksta un teikuma elementu akcentēšana. 3. Savienotājvārdi un teicieni. Literatūra: Moore, Julie (2021) Oxford Academic Vocabulary Practice. Upper-Intermediate B2-C1. Oxford University Press, 76.-79., 82.-83.lpp. Signalling Transition – [Pieejams: https://www.phrasebank.manchester.ac.uk/signalling-transition/] Wallwork, Adrian (2011) English for Writing Research Papers. Springer, 133.-147.lpp.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Sociālo zinātņu vārdu krājums un terminoloģija angļu valodā.
Apraksts
Anotācija: Nodarbībās tiks aplūkotas angļu zinātnes teksta būtiskākās leksikas vienības, vārdu krājuma paplašināšanas iespējas un uzdevumi. Nodarbības jautājumi: 1. Lietvārdi, nominalizācija, darbības vārdi zinātniskajā tekstā. 2. Termini: vārds, jēdziens, termins zinātniskajā rakstā; terminu definēšana angļu valodā. 3. Vārda lietojums zinātniskajā stilā: 3.1. skaitļa vārds (angļu valoda statistikā). 3.2. apstākļa vārds laika, vietas, secīguma izteikšanai. Literatūra: Elwell, W. Frank (2010) Glossary of the Social Sciences. [Pieejams: http://www.faculty.rsu.edu/users/f/felwell/www/glossary/Glossary.pdf] Greene, E. Anne (2013) Writing Science in Plain English. The University of Chicago Press (Chapters 5,6). MICUSP Simple Beta – [Pieejams: https://elicorpora.info/] Moore, Julie (2021) Oxford Academic Vocabulary Practice. Upper-Intermediate B2-C1. Oxford University Press, 38.-39., 86.-87.lpp.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zinātniskā teksta gramatika.
Apraksts
Anotācija: Nodarbībās tiks aplūkoti būtiskākie gramatikas jautājumi morfoloģijas aspektā (vārddarināšana, lielo un mazo burtu lietojums, modālie darbības vārdi, artikuli u.c. jautājumi), sintakse (interpunkcija, vārdu kārta). Nodarbības jautājumi: 1. Sintakse: teikumu struktūra zinātniskajā tekstā. 2. Gramatika: 2.1. artikulu lietojums, 2.2. modālo darbības vārdu lietojums, 2.3. lielo un mazo burtu lietojums, 2.4. interpunkcija, 2.5. saīsinājumi. Literatūra: Caplan, A. Nigel (2019) Grammar Choices for Graduate and Professional Writers. 2nd edition. University of Michigan Press ELT, 1.-26.lpp. Greene, E. Anne (2013) Writing Science in Plain English. The University of Chicago Press (Chapter 4). McCullum, Margaret. Notes on Writing for Law Students. [Tiešsaistes materiāls] Swan, Michael (2016) Practical English Usage. 4th edition. OUP. [Tiešsaistes materiāls] Tanford J. Alexander; Volokh, Eugene (2001; 2009) How to Write Good Legal Stuff. [Tiešsaistes materiāls] Wallwork, Adrian (2011) English for Writing Research Papers. Springer, 19.-52.lpp. [Tiešsaistes materiāls]
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Zinātniskā teksta organizācija.
Apraksts
Anotācija: Nodarbībās tiks aplūkoti zinātniskās informācijas organizācijas iespējas angļu valodas tekstā, pievēršot uzmanību teksta loģikai un vienotībai. Nodarbības jautājumi: 1. Kohēzija un koherence zinātniskajā tekstā: valodas lietojuma loģika. 2. Tēma un rēma. 3. Rindkopas tematiskais teikums, paskaidrojošie teikumi. 4. Cēloņu un seku apraksts. 5. Salīdzinājuma un pretstata apraksts. 6. Problēmas un risinājuma apraksts. 7. Pierādījuma, viedokļa, uzskata apraksts. Literatūra: Caplan, A. Nigel (2019) Grammar Choices for Graduate and Professional Writers. 2nd edition. University of Michigan Press ELT. 176.-185.lpp. Greene, E. Anne (2013) Writing Science in Plain English. The University of Chicago Press, (Chapters 7,9) Moore, Julie (2021) Oxford Academic Vocabulary Practice. Upper-Intermediate B2-C1. Oxford University Press, 42.-49., 54.-59.lpp. Wallwork, Adrian (2011) English for Writing Research Papers. Springer, 53.-87.lpp. [Tiešsaistes materiāls]
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Zinātniskā teksta stils un rediģēšana.
Apraksts
Anotācija: Nodarbībās tiks aplūkotie valodas paņēmieni un uzdevumi, kā akcentēt primāro un sekundāro informāciju, kā izvairīties no liekvārdības, strukturējot koncentrētu zinātnes tekstu angļu valodā. Nodarbības jautājumi: 1. Raksta lineārais un digresīvais stils. 2. Vienkāršotā un akadēmiskā zinātnes angļu rakstu valoda. 3. Teikumu, rindkopu, teksta uzlabošana. 4. Tiešsaistes rīku izmantojums teksta kvalitātes uzlabošanai, kļūdu novēršanai. 5. Raksturīgākas kļūdas un to novēršanas iespējas angļu zinātnes tekstu pirmvariantos. 6. Redakcionālo iemaņu attīstīšana. Literatūra: Glasman-Deal, Hilary (2020) Science Research Writing for Native and Non-Native Speakers of English. 2nd edition. World Scientific. (Unit 8) Wallwork, Adrian (2011) English for Writing Research Papers. Springer, 89-107.lpp. [Pieejams: http://tiramisutes.github.io/images/PDF/English+for+Writing+Research+Papers.pdf]
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Caplan, A. Nigel. (2019) Grammar Choices for Graduate and Professional Writers. 2nd edition. University of Michigan Press ELT.

2.

Glasman-Deal, Hilary. (2020) Science Research Writing for Native and Non-Native Speakers of English. 2nd edition. World Scientific.

3.

Staines, M. Gail. (2019) Social Sciences Research. Research, Writing and Presentation Strategies for Students. Rowman & Littlefield Publishers.

Papildu literatūra

1.

Greene, E. Anne. (2013) Writing Science in Plain English. The University of Chicago Press.

2.

Schimel, Joshua. (2011) Writing Science. How to Write Papers That Get Cited and Proposals That Get Funded. Oxford University Press.

Citi informācijas avoti

1.

Elwell, W. Frank. (2010) Glossary of the Social Sciences.

2.

McCullum, Margaret. Notes on Writing for Law Students.

3.

Swan, Michael. (2016) Practical English Usage. 4th edition. OUP.

4.

Tanford, J. Alexander, Volokh, Eugene. (2001; 2009) How to Write Good Legal Stuff.

5.

Vārdu krājums zinātnē - MICUSP Simple Beta

6.

Docētāja sagatavotie prezentācijas materiāli. Pieejami moodle sadaļā “Angļu valoda zinātnē” 2021

7.

Signalling Transition

8.

Wallwork, Adrian. (2011) English for Writing Research Papers. Springer.