Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Cilvēka uzvedības ģenētika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
BUMK_031
Zinātnes nozare
Bioloģija; Ģenētika; Medicīniskā biotehnoloģija; Vides biotehnoloģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sociālā labklājība un sociālais darbs
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Bioloģijas un mikrobioloģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, bmk@rsu.lv, +371 67061584

Par studiju kursu

Mērķis

Pilnveidot izpratni par cilvēka ģenētiskās daudzveidības nozīmi sabiedrības komunikācijas procesos, kā arī veicināt tolerantu attieksmi pret cilvēkiem ar uzvedības pārmaiņām.

Priekšzināšanas

Zināšanas par cilvēka un vides mijiedarbību ar citām dzīvām būtnēm, dzīvo organismu daudzveidību, eikariotu šūnas uzbūvi un funkcijām, šūnu dalīšanās veidiem: mitozi, mejozi un priekšzināšanas par iedzimtību, mainību, un pazīmju pārmantošanas tipiem.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs raksturot cilvēka ģenētikas pamatprincipus; novērtēs Mendeļa eksperimentu nozīmi ģenētikas attīstībā; novērtēs klasiskās ģenētikas likumsakarību praktisko pielietojumu; skaidros alēlisko un nealēlisko gēnu mijiedarbības veidus un gēnu mijiedarbības ietekmi uz pazīmju izpausmi fenotipā; skaidros galvenos procesus molekulārajā ģenētikā; zinās cilvēka genoma izpētes galvenos etapus un iegūtos rezultātus; analizēs vides faktoru lomu genoma funkcionēšanā un vides faktoru radītās genoma pārmaiņas; zinās ģenētiskās slimības, kurām raksturīgas uzvedības pārmaiņas, analizēs to iespējamos rašanās mehānismus.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti analizēs situācijas par cilvēka uzvedības ģenētikas aspektiem; analizēs klīnisko gadījumu aprakstus, ieteiks iespējamos risinājumus; zīmēs un analizēs ģimenes ciltskokus; risinās uzdevumus klasiskajā un molekulārajā ģenētikā; identificēs mikroskopā dažādu tipu metafāzes hromosomas, skaidros struktūru uzbūves saistību ar funkcijām vai pataloģijām; veiks DNS izdalīšanu, šķirošanu un sekvenēšanu; diskutēs par sociālā darbinieka lomu klientu ģenētiskajā konsultēšanā.

Kompetences

1.Studenti pratīs iegūt ticamu ģimenes vēsturi, identificēt klientus, kuriem ir nepieciešama ģenētiskā konsultācija, analizēt uzvedības pārmaiņas; novērtēs ģenētikas lomu sociālā darba praksē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Jāsagatavo atbilstoši nodarbībā pārrunātajiem kritērijiem prezentācija par sociālā darbinieka lomu klientu ģenētiskajā konsultēšanā. Literatūras avotos jāatlasa ģimeņu cilstkoki atbilstošiem iedzimšanas tipiem. Jāizveido klīnisko gadījumu apraksti diskusijai par ģenētiskajām slimībām.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Tiek vērtēta studentu prasme prezentēt sagatavoto materiālu atbilstoši uzdotajam tematam (20%); prasme lietot teorētiskās zināšanas ģenētikas uzdevumu risināšanā un diskusijās (20%). Tiek vērtēta studentu līdzdalība praktiskajās nodarbībās (30%) un metodikas ievērošana laboratorijas darbos (10%). Studiju kursa noslēgumā mutiska kontrolnodarbība (20%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka ģenētikas pamatprincipi. Cilvēka genoma organizācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gēni un vide. Vides faktoru loma genoma funkcionēšanā, vides faktoru radītās genoma pārmaiņas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģenētiskās slimības, kurām raksturīgas uzvedības pārmaiņas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģenētiskās slimības, kurām raksturīgas uzvedības pārmaiņas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Autiskā spektra slimības, disleksija, Tureta sindroms. Hiperaktivitātes sindroms. Dopamīna un serotonīna sistēmas gēnu loma antisociālas uzvedības etioloģijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Autiskā spektra slimības, disleksija, Tureta sindroms. Hiperaktivitātes sindroms. Dopamīna un serotonīna sistēmas gēnu loma antisociālas uzvedības etioloģijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Klasiskās ģenētikas likumsakarību praktiskais pielietojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Gēnu mijiedarbība. Asinsgrupu iedzimšanas likumības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

DNS izdalīšana un šķirošana, PCR, DNS sekvenēšana. Metožu demonstrējums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

DNS izdalīšana un šķirošana, PCR, DNS sekvenēšana. Metožu demonstrējums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Iedzimšanas tipi. Cilstkoku analīze. Klīnisko gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Sociālā darbinieka loma klientu ģenētiskajā konsultēšanā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka ģenētikas pamatprincipi. Cilvēka genoma organizācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gēni un vide. Vides faktoru loma genoma funkcionēšanā, vides faktoru radītās genoma pārmaiņas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģenētiskās slimības, kurām raksturīgas uzvedības pārmaiņas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģenētiskās slimības, kurām raksturīgas uzvedības pārmaiņas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Autiskā spektra slimības, disleksija, Tureta sindroms. Hiperaktivitātes sindroms. Dopamīna un serotonīna sistēmas gēnu loma antisociālas uzvedības etioloģijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Autiskā spektra slimības, disleksija, Tureta sindroms. Hiperaktivitātes sindroms. Dopamīna un serotonīna sistēmas gēnu loma antisociālas uzvedības etioloģijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Klasiskās ģenētikas likumsakarību praktiskais pielietojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Gēnu mijiedarbība. Asinsgrupu iedzimšanas likumības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

DNS izdalīšana un šķirošana, PCR, DNS sekvenēšana. Metožu demonstrējums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

DNS izdalīšana un šķirošana, PCR, DNS sekvenēšana. Metožu demonstrējums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Iedzimšanas tipi. Cilstkoku analīze. Klīnisko gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību laboratorija
2

Tēmas

Sociālā darbinieka loma klientu ģenētiskajā konsultēšanā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Carey G. Human Genetics for Social Sciences. Sage Publ., 2003.

Papildu literatūra

2.

Behavior Genetics. An International Journal. Devoted to Research in the Inheritance of Behavior

3.

Brock L. Eide. The dyslexic advantage. 2011.

4.

Human genome editing. Science, Ethics, and Governance. The National Acad. Press, 2017. https://doi.org/10.17226/24623.

Citi informācijas avoti

1.

Rokasgrāmata skolotājiem, strādājošiem specialižetajās iestādēs bērniem ar psihiskās veselības traucējumiem. Metodisks materiāls. Eiropas sociālā fonda projekta sagatavots materiāls. 2009.

2.

Evija Landrāte, Sarmīte Tūbele. Autisms un saskarsme. Raka. - 212 lpp.

3.

Sarmīte Tūbele. Disleksija vai lasīšanas traucējumi. Raka. -161 lpp.

4.

Jānis Pavulēns. Bērnu uzvedības problēmas - izaicinājumi un risinājumi. file://Berni_Pavulens.pdf