Cilvēka uzvedības ģenētika
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, bmk@rsu.lv, +371 67061584
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs raksturot cilvēka ģenētikas pamatprincipus; novērtēs Mendeļa eksperimentu nozīmi ģenētikas attīstībā; novērtēs klasiskās ģenētikas likumsakarību praktisko pielietojumu; skaidros alēlisko un nealēlisko gēnu mijiedarbības veidus un gēnu mijiedarbības ietekmi uz pazīmju izpausmi fenotipā; skaidros galvenos procesus molekulārajā ģenētikā; zinās cilvēka genoma izpētes galvenos etapus un iegūtos rezultātus; analizēs vides faktoru lomu genoma funkcionēšanā un vides faktoru radītās genoma pārmaiņas; zinās ģenētiskās slimības, kurām raksturīgas uzvedības pārmaiņas, analizēs to iespējamos rašanās mehānismus.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti analizēs situācijas par cilvēka uzvedības ģenētikas aspektiem; analizēs klīnisko gadījumu aprakstus, ieteiks iespējamos risinājumus; zīmēs un analizēs ģimenes ciltskokus; risinās uzdevumus klasiskajā un molekulārajā ģenētikā; identificēs mikroskopā dažādu tipu metafāzes hromosomas, skaidros struktūru uzbūves saistību ar funkcijām vai pataloģijām; veiks DNS izdalīšanu, šķirošanu un sekvenēšanu; diskutēs par sociālā darbinieka lomu klientu ģenētiskajā konsultēšanā.
Kompetences
1.Studenti pratīs iegūt ticamu ģimenes vēsturi, identificēt klientus, kuriem ir nepieciešama ģenētiskā konsultācija, analizēt uzvedības pārmaiņas; novērtēs ģenētikas lomu sociālā darba praksē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Jāsagatavo atbilstoši nodarbībā pārrunātajiem kritērijiem prezentācija par sociālā darbinieka lomu klientu ģenētiskajā konsultēšanā. Literatūras avotos jāatlasa ģimeņu cilstkoki atbilstošiem iedzimšanas tipiem. Jāizveido klīnisko gadījumu apraksti diskusijai par ģenētiskajām slimībām.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Tiek vērtēta studentu prasme prezentēt sagatavoto materiālu atbilstoši uzdotajam tematam (20%); prasme lietot teorētiskās zināšanas ģenētikas uzdevumu risināšanā un diskusijās (20%).
Tiek vērtēta studentu līdzdalība praktiskajās nodarbībās (30%) un metodikas ievērošana laboratorijas darbos (10%).
Studiju kursa noslēgumā mutiska kontrolnodarbība (20%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka ģenētikas pamatprincipi. Cilvēka genoma organizācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gēni un vide. Vides faktoru loma genoma funkcionēšanā, vides faktoru radītās genoma pārmaiņas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģenētiskās slimības, kurām raksturīgas uzvedības pārmaiņas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģenētiskās slimības, kurām raksturīgas uzvedības pārmaiņas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Autiskā spektra slimības, disleksija, Tureta sindroms.
Hiperaktivitātes sindroms.
Dopamīna un serotonīna sistēmas gēnu loma antisociālas uzvedības etioloģijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Autiskā spektra slimības, disleksija, Tureta sindroms.
Hiperaktivitātes sindroms.
Dopamīna un serotonīna sistēmas gēnu loma antisociālas uzvedības etioloģijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Klasiskās ģenētikas likumsakarību praktiskais pielietojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Gēnu mijiedarbība. Asinsgrupu iedzimšanas likumības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
DNS izdalīšana un šķirošana, PCR, DNS sekvenēšana. Metožu demonstrējums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
DNS izdalīšana un šķirošana, PCR, DNS sekvenēšana. Metožu demonstrējums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Iedzimšanas tipi. Cilstkoku analīze. Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darbinieka loma klientu ģenētiskajā konsultēšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka ģenētikas pamatprincipi. Cilvēka genoma organizācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gēni un vide. Vides faktoru loma genoma funkcionēšanā, vides faktoru radītās genoma pārmaiņas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģenētiskās slimības, kurām raksturīgas uzvedības pārmaiņas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ģenētiskās slimības, kurām raksturīgas uzvedības pārmaiņas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Autiskā spektra slimības, disleksija, Tureta sindroms.
Hiperaktivitātes sindroms.
Dopamīna un serotonīna sistēmas gēnu loma antisociālas uzvedības etioloģijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Autiskā spektra slimības, disleksija, Tureta sindroms.
Hiperaktivitātes sindroms.
Dopamīna un serotonīna sistēmas gēnu loma antisociālas uzvedības etioloģijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Klasiskās ģenētikas likumsakarību praktiskais pielietojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Gēnu mijiedarbība. Asinsgrupu iedzimšanas likumības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
DNS izdalīšana un šķirošana, PCR, DNS sekvenēšana. Metožu demonstrējums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
DNS izdalīšana un šķirošana, PCR, DNS sekvenēšana. Metožu demonstrējums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Iedzimšanas tipi. Cilstkoku analīze. Klīnisko gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darbinieka loma klientu ģenētiskajā konsultēšanā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Carey G. Human Genetics for Social Sciences. Sage Publ., 2003.
Papildu literatūra
Handbook of Behavior Genetics. Editor Yong-Kyu Kim. Springer, 2009. http://www.springer.com/biomed/human+genetics/book/978-0-387-76726-0?cm_mmc=Google-_-Book%20Search-_-Springer-_-0
Behavior Genetics. An International Journal. Devoted to Research in the Inheritance of Behavior
Brock L. Eide. The dyslexic advantage. 2011.
Human genome editing. Science, Ethics, and Governance. The National Acad. Press, 2017. https://doi.org/10.17226/24623.
Citi informācijas avoti
Rokasgrāmata skolotājiem, strādājošiem specialižetajās iestādēs bērniem ar psihiskās veselības traucējumiem. Metodisks materiāls. Eiropas sociālā fonda projekta sagatavots materiāls. 2009.
Evija Landrāte, Sarmīte Tūbele. Autisms un saskarsme. Raka. - 212 lpp.
Sarmīte Tūbele. Disleksija vai lasīšanas traucējumi. Raka. -161 lpp.
Jānis Pavulēns. Bērnu uzvedības problēmas - izaicinājumi un risinājumi. file://Berni_Pavulens.pdf