Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Veselībpratība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SVUEK_137
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sabiedrības veselība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sabiedrības veselības institūts
Kontaktinformācija

Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svek@rsu.lv, +371 67338307

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursa mērķis ir pilnveidot studentu zināšanas un izpratni par veselībpratību kā vienu no centrālajiem sabiedrības veselības pamatpīlāriem, parādot veselībpratības koncepta kompleksivitāti, kontekstualitāti un dažādību; prezentējot veselībpratības veicināšanas un mērīšanas iespējas dažādās sabiedrības grupās, kā arī analizējot pētījumus par veselībpratības saistību ar veselības uzvedību. Studiju kursā šie jautājumi tiks aplūkoti aktuālo veselībpratības teorētisko nostādņu un pētījumu ietvaros.

Priekšzināšanas

Sabiedrības veselība, epidemioloģija, veselības izglītība, pedagoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Apgūstot studiju kursu, students spēs: 1. Aprakstīt veselībpratības teorētiskās pamatnostādnes, akcentējot veselībpratību sabiedrības veselības perspektīvā. 2. Raksturot veselībpratību kā kontekstuāli daudzveidīgu sociālo parādību. 3. Nosaukt un raksturot dažādus veselībpratības veidus. 4. Reflektēt par veselībpratību kā sabiedrības veselības konceptu un kā sabiedrības veselības veicināšanas rīku.

Prasmes

1.Apgūstot studiju kursu, students spratīs: 1. Diskutēt par veselībpratības mērīšanas iespējām. 2. Izvēlēties piemērotāko instrumentu veselībpratības mērīšanai konkrētajā situācijā un pamatot tā izvēli. 3. Diskutēt par veselībpratības veicināšanas iespējām dažādās sabiedrības grupās. 4. Izvēlēties pedagoģiskās metodes un paņēmienus veselībpratības veicināšanai dažādos kontekstos un pamatot to izvēli; demonstrēt konkrētu metožu un paņēmienu piemērus.

Kompetences

1.Apgūstot studiju kursu, students būs kompetencs: 1. Diskutēt par veselībpratības pētījumiem un kritiski vērtēt tos. 2. Analizēt pētījumos konstatētās saistības starp veselībpratību un veselības uzvedību, veselības paradumiem. 3. Balstoties uz teorētiskām atziņām un pētījumu rezultātiem, sniegt idejas un piemērus par to, kā integrēt veselībpratību sabiedrības veselības praksē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Patstāvīgais darbs
-
-
Studiju kursa ietvaros, studenti: 1) veic patstāvīgu teorētiskās literatūras izpēti par katru studiju kursa tēmu; 2) iepazīstas ar pētījumiem par veselībpratību un veselības uzvedību; 3) sagatavo prezentāciju ar trīs pētījumu apkopojumu par saistību starp veselībpratību un konkrētu (brīvi izvēlētu) veselības uzvedības paradumu; 4) sagatavo pedagoģisko metožu un paņēmienu paketi veselībpratības veicināšanai konkrētā sabiedrības grupā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Pārbaudījums
-
-
Students kursa laikā sagatavo un iesniedz divus referātam pielīdzināmus darbus: 1) rakstisks darbs par veselībpratības un veselības uzvedības saistību; 2) rakstisks darbs par veselībpratības veicināšanas iespējām.
2.
Pārbaudījums
-
-
1. Nodarbību apmeklējums un līdzdalība nodarbību aktivitātēs (nepieciešams, lai iegūtu sekmīgu vērtējumu par kursa apmeklējumu). 2. Iesniegta prezentācija par pētījumiem par veselībpratības saistību ar konkrētu veselības uzvedības paradumu (50%). 3. Iesniegts rakstveida darbs par veselībpratības veicināšanas metodēm un paņēmieniem konkrētai auditorijai (50%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Veselībpratības teorētiskās nostādnes

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Veselībpratības kontekstualitāte un dažādība (bērnu un pusaudžu veselībpratība; digitālā veselībpratība; sabiedrības veselības veselībpratība; organizāciju veselībpratība u.c.)

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Veselībpratības mērīšanas iespējas populācijā

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Veselībpratības veicināšanas iespējas dažādās sociālās grupās

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
  1. Veselībpratības un veselības uzvedības savstarpējās saistības

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Klātiene
Auditorija
2
2.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Auditorija
2
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Nutbeam, D. 2000. Health literacy as a public health goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century. Health Promotion International, 15 (3), 259–267.

2.

Nutbeam, D., Lloyd, J. E. 2021. Understanding and Responding to Health Literacy as a Social Determinant of Health. Annual review of public health, 42, 159–173.

3.

Okan, O., Bauer, U., Levin-Zamir, D., Pinheiro, P., Sørensen, K., eds. 2019. International Handbook of Health Literacy: Research, practice and policy across the lifespan. Bristol: Policy Press, University of Bristol.

4.

Sørensen, K., Van den Broucke, S., Fullam, J., et al. 2012. Health literacy and public health: A systematic review and integration of definitions and models. BMC Public Health 12, 80.

5.

Urstad, K.H., Andersen, M.H., Larsen, M.H., et al. 2022. Definitions and measurement of health literacy in health and medicine research: a systematic review. BMJ Open, 12:e056294.

Papildu literatūra

1.

World Health Organization. 2022. Health literacy development for the prevention and control of noncommunicable diseases. Geneva.

Citi informācijas avoti

1.

What Is Health Literacy? (CDC)

2.

Health literacy Europe

3.

The Action Network on Measuring Population and Organizational Health Literacy (M-POHL)

;