Vācu valoda rehabilitācijā
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Sekmīgas kursa apguves rezultātā studenti spēs: • atlasīt medicīnas terminoloģijā lietotās leksikas minimumu; • vāciski izskaidrot to vai iztulkot latviski; • izlasīt ar profesionālo jomu saistītu tekstu, atrast un atzīmēt tekstā atslēgvārdus, galveno domu, nepieciešamo informāciju; • nosaukt ķermeņa daļas, orgānu sistēmas; • aprakstīt pacienta stāvokli, palīgierīces; • dot padomus, norādījumus palīgierīču izmantošanā; • atpazīt populāri zinātniskai un zinātniskajai literatūrai raksturīgākās valodas struktūras (lietvārdu veidošana, locīšana; darbības vārdu laiku lietošanas sistematizācija darāmā un ciešamā kārtā; vēlējuma izteiksmes, divdabju, nenoteiksmes lietošana u.c.).
Prasmes
1.Sekmīgas kursa apguves rezultātā studenti pratīs: • lietot atbilstošu medicīnisko terminoloģiju sarunās ar pacientiem/klientiem un kolēģiem; • veidot savu terminoloģijas vārdnīcu; • ievākt pacienta slimības anamnēzi un izjautāt par sūdzībām; • dot ieteikumus pacientam par individuālajiem rehabilitācijas palīglīdzekļiem; • paskaidrot, kā pareizi lietot un pielāgot pārvietošanās palīgierīces.
Kompetences
1.Studenti spēs sniegt informāciju par sevi, savām studijām un salīdzināt ar medicīnas studijām Vācijā; spēs aizpildīt slimnieka karti; uztvert, pierakstīt un nodot vajadzīgo informāciju par pacienta stāvokli; spēs izteikt pārdomas, argumentēt savu viedokli un diskutēt par rehabilitācijas palīglīdzekļiem un palīgierīcēm.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Mājas darbi ar konkrētu uzdevumu veikšanu medicīnas leksikas apguvei; terminoloģijas vārdnīcas veidošana; prezentācijas sagatavošana par tēmu specialitātē. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Nodarbību apmeklējums obligāts (20%);
Pārbaudes darbi; grupu darbi; prezentācijas sagatavošana (30%):
Eksāmens (50%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Manas studijas RSU, medicīnas studijas Latvijā un Vācijā – ilgums, studiju saturs, kursi, prakse.
Pārskats par vārdu kārtību teikumā, darb. v. tagadnē – Präsens.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka ķermeņa daļas un orgānu sistēmas, to funkcijas.
Anatomijas terminu pareiza izruna, vācu terminu salīdzinājums ar latīņu un grieķu terminiem, vārdkopas.
Pārskats par lietvārdu un artikulu, lietvārda dzimtēm un daudzskaitļa formām, locīšanu; salikteņu veidošana. Lietvārda dzimtes noteikšana pēc sufiksa.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka ķermeņa daļas un orgānu sistēmas, to funkcijas.
Anatomijas terminu pareiza izruna, vācu terminu salīdzinājums ar latīņu un grieķu terminiem, vārdkopas.
Pārskats par lietvārdu un artikulu, lietvārda dzimtēm un daudzskaitļa formām, locīšanu; salikteņu veidošana. Lietvārda dzimtes noteikšana pēc sufiksa.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kauli, locītavas un muskuļi. Skeleta sastāvdaļas, kauli un muskuļi, to funkcijas.
Pārskats par darb.v. pagātnes laikiem, pamatformu veidošana, saliktās tagadnes (Perfekt) lietojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Anamnēze. Slimnieka medicīniskā karte – personas dati, sūdzības, sāpes, slimības sākums un gaita. Slimību nosaukumi.
Pārskats par modāliem darb. v. un to lietojumu.
Noliegums – "nicht, kein" lietošana.
Pārskats par pavēles izteiksmes formu veidošanu un lietošanu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Anamnēze. Slimnieka medicīniskā karte – personas dati, sūdzības, sāpes, slimības sākums un gaita. Slimību nosaukumi.
Pārskats par modāliem darb. v. un to lietojumu.
Noliegums – "nicht, kein" lietošana.
Pārskats par pavēles izteiksmes formu veidošanu un lietošanu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mugurkaula slimības, traucējumi, simptomi, pacienta sūdzības, slimības norise.
Saruna ar pacientu, ieteikumi.
Skolioze, osteohondroze, tās profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mugurkaula slimības, traucējumi, simptomi, pacienta sūdzības, slimības norise.
Saruna ar pacientu, ieteikumi.
Skolioze, osteohondroze, tās profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kaulu, locītavu un muskuļu saslimšanas, simptomi, slimnieka sūdzības, slimības norise; traumas. Saruna ar pacientu, ieteikumi.
Pārskats par darb.v. ar atdalāmiem un neatdalāmiem priedēkļiem, to lietošana, priedēkļu nozīme, darb.v. darināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kaulu, locītavu un muskuļu saslimšanas, simptomi, slimnieka sūdzības, slimības norise; traumas. Saruna ar pacientu, ieteikumi.
Pārskats par darb.v. ar atdalāmiem un neatdalāmiem priedēkļiem, to lietošana, priedēkļu nozīme, darb.v. darināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biežākās ortopēdiskās saslimšanas, traumas, sporta traumas, locītavu bojājumi.
Prievārdi ar datīvu un akuzatīvu (Wechselpräpositionen), to lietojums pēc jautājuma vārdiem "Wo?" (vieta) un "Wohin?" (virziens).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biežākās ortopēdiskās saslimšanas, traumas, sporta traumas, locītavu bojājumi.
Prievārdi ar datīvu un akuzatīvu (Wechselpräpositionen), to lietojums pēc jautājuma vārdiem "Wo?" (vieta) un "Wohin?" (virziens).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ekstremitāšu deformācijas. Augšējo un apakšējo ekstremitāšu ortozēšana. Svarīgākās ortozes.
Lietvārdu darināšana no darbības vārdiem. Pārskats par darb.v. pārvaldījumu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas palīglīdzekļi – riteņkrēsli, kruķi, staiguļi, speciālie apavi; dot norādījumus palīgierīču izmantošanai, paskaidrot, kā tās pareizi lietot un pielāgot.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselīgs dzīvesveids, veselīgs uzturs. Kaitīgie ieradumi – dot ieteikumus par veselīgu dzīves veidu, brīdināt par kaitīgiem ieradumiem.
Pārskats par nenoteiksmes lietošanu (Infinitiv) ar „zu„ un bez „zu”.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Menschen im Beruf Pflege A2 DaF, Hueber Verlag, München, 2015
Menschen im Beruf Medizin; Hueber-Verlag 2016
Papildu literatūra
Maie Lepp, ‘’Grammatik ist kinderleicht’’, Zvaigzne ABC, 2000
Egons Ziediņš Vācu valodas praktiskā gramatika; Zvaigzne ABC, 2009
Deutsch perfekt - ein Sprachmagazin