Stomatoloģisko slimību profilakse un Periodontoloģija-Valsts eksāmens
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 20, zhs@rsu.lv, +371 67455560
Par studiju kursu
Mērķis
Diagnosticēt studiju programmas ,,Zobu higiēnists'' studējošo teorētiskās un praktiskās zināšanas studiju kursos "Stomatoloģisko slimību profilakse", "Periodontoloģija'' un "Prakse klīniskā vidē"
Priekšzināšanas
Sekmīgi apgūtas teorētiskās un praktiskās zināšanas un prasmes studiju kursā "Periodontoloģija-preklīnika un klīnika", "Prakse klīniskā vidē", "Periodontoloģija", "Stomatoloģisko slimību profilakse", "Karioloģija", "Dentālā rentgenoloģija", "Sabiedrības veselības aprūpe un profilakse zobārstniecībā I", "Sabiedrības veselības aprūpe un profilakse zobārstniecībā II".
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Nokārtojot eksāmenu Stomatoloģisko slimību profilaksē un Periodontoloģijā, studentiem būs zināšanas: • aprakstīt kariesa un citu mutes slimību pierakstīšanas metodes, lietojot dažādus indeksus, tā diagnosticējot mutes slimības dažādās to stadijās; • izklāstīt epidemioloģiskos datus par mutes slimībām Latvijā un Pasaulē, izprast to saistību ar dažādiem riska faktoriem; • izskaidrot kariesa riska noteikšanas lomu un metodikas individuālā un populācijas līmenī; • atpazīt esošās uz pierādījumiem balstītās profilakses metodes, spēt izvērtēt informāciju par jaunām profilakses metodēm; • par Fluorīdu vadlīnijām Latvijā; • par mutes kopšanas līdzekļiem un to pielietošanu visās vecuma grupās; • kritiski izvērtēt literatūrā publicētu informāciju par jaunām kariesa un citu mutes slimību klasificēšanas un pierakstīšanas metodēm; • nosaukt un raksturot uz pierādījumiem balstītas zobārstniecības principus, to pielietošanu individuāli, grupā un populācijas līmenī; • par zobu balstaudu-periodonta uzbūvi, funkcijām un slimībām, kā arī to saistību ar sakodiena īpatnībām, zobu un organisma sistēmu slimībām; • novērtēt kopsakarības slimību diagnostikā, ārstēšanas metožu izvēlē un to pielietošanu klīniskajā praksē; • par periodonta ārstēšanā izmantojamiem instrumentiem un materiāliem, to veidiem un pielietošanu; • par zobakmens noņemšanas instrumentu asināšanu.
Prasmes
1.Nokārtojot eksāmenu Stomatoloģisko slimību profilaksē un Periodontoloģijā studenti pratīs: • izskaidrot iegūtos datus par pacienta vispārējo veselību, sociālajiem faktoriem, tāpat studenti spēs analizēt pacienta uztura paradumus un tā saistību ar mutes veselību, fluorīdu lietošanas vēsturi un Latvijā izstrādātās vadlīnijas un mutes higiēnas paradumus, kā arī identificēt pacienta zināšanu nepilnības; • izklāstīt pacientam kariesa riska noteikšanas rezultātus, nodrošinot individuālas rekomendācijas riska mazināšanā; • novērtēt kariozā procesa attīstības stadijas un aktivitāti; • izvērtēt individuāli zobu fisūru morfoloģiju un silantu ieklāšanas nepieciešamību; •Ievākt anamnēzi, ievērojot ergonomiku un infekcijas kontroli (Pacienta kartiņa, informācija par mutes kopšanas paradumiem, ergonomikas ievērošana, ēšanas paradumu analīze, infekcijas kontroles ievērošana, attieksme pret pacientu, TML izmeklēšana); • veikt pilnu periodonta izmeklēšanu, izvēloties atbilstošus instrumentus ( smaganu asiņošanas izvērtēšana, zobakmens noteikšana, periodontālo kabatu noteikšana, BPE indeksa pielietošana, Z/A instrumentu izvēle, pielietošana, asināšana, plānotās manipulācijas izvēle atbilstoši situācijai, recesijas, anatomija); • veikt kariesa un citu cieto audu pataloģiju novērtēšanu (kariesa noteikšana-hipodiagnostika, hiperdiagnostika, cieto audu pataloģijas, plombes lokalizācijas noteikšanu( KPE indeksa pielietošana); • rekomendēt un parādīt atbilstošus mutes kopšanas līdzekļus mutes veselības uzlabošanā konkrētam pacientam (zobu tīrīšanas tehnika, zobu birstes, starpzobu kopšanas līdzekļi, zobu pastas, apmeklējuma intervāli, papildus mutes kopšanas līdzekļi).
Kompetences
1.Sekmīga teorētiskā un praktiskā gala eksāmena Stomatoloģisko slimību profilakse un Periodontoloģijā nokārtošanas rezultātā studenti spēj pielietot teorētiskās un praktiskās zināšanas pacientu mutes slimību diagnostikā un ārstēšanā, spēj pielietot uz pierādījumiem balstītas metodes un iegūtās zināšanas gan individuāli, gan populāciju līmenī atbilstoši piešķirtajam kvalifikācijas līmenim un profesijas standartam.
Vērtēšana
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
1.daļa-Akumulētais pārbaudījums |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studiju kursos Prakse klīniskā vidē un Stomatoloģisko slimību profilakse veiktā klīniski - praktiskā darba un teorētisko zināšanu eksāmena novērtējums. Pārbaudījums sastāv no praktiska darba klīnikā ar pacientu, kurā tiek ietvertas tēmas no šādiem studiju kursiem; Periodontoloģija - preklīnika un klīnika, Periodontoloģija, Prakse klīniskā vidē, Stomatoloģisko slimību profilakse, Pedagoģija, Izglītojošais darbs - prakse mutes veselības veicināšanā, Vispārējā un Orālā patoloģija, Zobu anatomija un Karioloģija, Sabiedrības veselības aprūpe un profilakse zobārstniecībā. Tiek izmantota klīniski/ praktiskajam pārbaudījumam izstrādāta vērtēšanas lapa, kura pieejama studiju kursā. Studiju kursā Stomatoloģisko slimību profilakse - gala vērtējums, kurā par pamatu tiek ņemts rakstisks pārbaudījums 4.semestra beigās. |
||
|
2.
2.daļa. Rakstiskais pārbaudījums. |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Rakstiskais pārbaudījums- tests sastāv no 60 dažādiem daudzizvēļu jautājumiem, kuros tiek ietvertas tēmas no studiju kursiem: Periodontoloģija - preklīnika un klīnika, Periodontoloģija, Zobu anatomija, Dentālā rentgenoloģija, Stomatoloģisko slimību profilakse, Sabiedrības veselības aprūpe un profilakse zobārstniecībā, Pedagoģija, Izglītojošais darbs - prakse mutes veselības veicināšanā. Testā 80% ietverto jautājumu ir no Periodontoloģijas daļas un 20% ietverto jautājumu no Stomatoloģisko slimību profilakses. Tests, tiek kārtots klātienē RSU datorklasē, Norises laiks 1,5 akadēmiskās stundas. Tests ir nokārtots, ja sniegtas 55% pareizas atbildes. Vērtējums tiek pārvērsts ballēs atbilstoši RSU nolikumam. |
||
|
3.
3.daļa.Integrētais mutiskais pārbaudījum |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Mutiska pārbaudījum notiek klātienē, sniedzot atbildes mutiski uz izvēlētās biļetes jautājumiem un prezentējot vienu klīnisko gadījumu. Students izvēlas biļeti ar trīs jautājumiem. Jautājumi ietver tēmas no šādiem studiju kursiem: Stomatoloģisko slimību profilakse, Sabiedrības veselības aprūpe un profilakse zobārstniecībā, Pedagoģija, Izglītojošais darbs - prakse mutes veselības veicināšanā, Periodontoloģija - preklīnika un klīnika, Periodontoloģija. Studentam ir 40 minūtes laiks sagatavot rakstiskas atbildes un tad VP komisijai atbild mutiski. VP atbildot tiek veikts audio ieraksts. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Rakstiskais eksāmens teorētisko zināšanu pārbaudei Stomatoloģisko slimību profilaksē un Periodontoloģijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mutisks pārbaudījums. Stomatoloģisko slimību profilakse un Periodontoloģija - Valsts pārbaudījums.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Boyd, Linda D., et al. Wilkins' Clinical Practice of the Dental Hygienist. Jones & Bartlett Learning, LLC, 2020. ProQuest Ebook Central.
Chestnutt, Ivor G. Dental Public Health at a Glance. John Wiley & Sons, Incorporated, 2016. ProQuest Ebook Central.
Jill S. Gehrig, Daniel E. Shin, Donald E. Willmann. Foundations of Periodontics for the Dental Hygienist, Enhanced. Vol Enhanced. 5th edition. Jones & Bartlett Learning; 2020.
Papildu literatūra
Fink, Johannes Karl. Materials, Chemicals and Methods for Dental Applications. John Wiley & Sons, Incorporated, 2018. ProQuest Ebook Central.
Gehrig, Jill S., et al. Fundamentals of Periodontal Instrumentation and Advanced Root Instrumentation. Enhanced. Jones & Bartlett Learning, LLC, 2020. ProQuest Ebook Central.
Handbook of Clinical Techniques in Pediatric Dentistry. edited by Jane A. Soxman, and Jane A Soxman. John Wiley & Sons, Incorporated, 2015. ProQuest Ebook Central, Chapter 9 Sealants pp 77-82; 6 pages
Koch, Goran. Pediatric Dentistry : A Clinical Approach. John Wiley & Sons, Incorporated, 2017. ProQuest Ebook Central.
Niklaus P. Lang. Clinical Periodontology and Implant Dentistry. 2 Volume Set, edited by, Incorporated. John Wiley & Sons 2015. ProQuest Ebook Central.
E-studiju vidē pieejamie lekciju un nodarbību mācību materiāli.
Norādījumi periodonta un periimplanta audu slimību jaunās klasifikācijas pielietošanai klīniskajā praksē. Rīga: RSU, 2021.
Maldupa I., Uribe S., Brinkmane A., Senakola E., Krūmiņa K. Fluorīdu lietošanas vadlīnijas. 2014.
Citi informācijas avoti
Lekciju materiāli kursā" Periodontoloģija-preklīnika un klīnika", "Periodontoloģija", "Stomatoloģisko slimību profilakse".