Sporta pedagoģijas attīstības tendences
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, dn@rsu.lv, +371 67409122
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt studējošajiem spēju izprast jaunākās sporta pedagoģijas teorijas un ar tām saistītos pētījumus sporta izglītības un sporta treniņu procesa kontekstā, kā arī nodrošināt pārskatu par tās attīstību un jaunākajiem pētījumiem sporta izglītībā un sporta didaktikā (pedagoģijā), kā arī dažādās jomās, kas sekmē šo zināšanu izmantošanu praksē; attīstīt prasmi analizēt un izvērtēt sporta izglītības situācijas, moderno izglītības tehnoloģiju pielietošanas prasmi.
Priekšzināšanas
Sporta pedagoģijas pamati, Sporta veidu didaktika, Sporta teorijas pamati, Sporta treniņu teorijas pamati bakalaura vai maģistra līmenī.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Demonstrē zināšanas un izpratni par sporta pedagoģijai raksturīgajām zinātniskajām teorijām, modeļiem un koncepcijām, kas veido pētījuma teorētisko pamatu.
Prasmes
1.Kritiski izvērtē jaunāko pasaules mēroga zinātnisko pētījumu rezultātus sporta pedagoģijas pētniecības interešu jomā.
2.Analizē un radoši savieno zinātniskos un radošos sasniegumus sporta pedagoģijā, lai identificētu un risinātu pētnieciskās problēmas, kā arī veidotu secinājumus.
Kompetences
1.Kritiski izvērtē sporta pedagoģijas sasniegumus un kritiski izvērtēt savu ieguldījumu šīs disciplīnas attīstībā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Zinātnisko un radošo sasniegumu sporta pedagoģijā analīze un sintēze (teorijas un pētījumu rezultāti). Vismaz 3 jaunāko pasaules zinātnisko pētījumu rezultātu. Nosaukums, publikācijas gads (2020-2025), mērķis, hipotēze, uzdevumi, metodes, pētījuma pamata koncepciju pamatojums, rezultātu analīze un vērtējums. Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba tēmu: Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed |
||
|
2.
Grupu darbs |
-
|
-
|
|
Grupu projekta izstrāde sporta pedagoģisko problēmu risināšanas pedagoģisko mehānismu izpētei. Problēmu identifikācija: nosaukums, publikācijas gads (2020-2025), mērķis, hipotēze, uzdevumi, metodes, pētījuma pamata koncepciju pamatojums, rezultātu analīze un vērtējums, identificētā problēma. Pedagoģisko mehānismu izpēte. Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba tēmu: Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Attieksme un aktivitāte |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Attieksme pret studijām, attīstības dinamika, aktīva dalība grupu darbā (30%) |
||
|
2.
Individuālais darbs |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studenta individuālais darbs (30%) |
||
|
3.
Grupu projekts |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Teorētisko zināšanu un kompetenču demonstrēšana grupas projekta laikā (40%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Inovācijas sporta izglītības metodēs.
Apraksts
Lekcijā doktoranti uzzinās par jaunākajām sporta pedagoģijas un sporta zinātnes atziņām, kas sekmē pāreju uz individualizētām un personalizētām mācību metodēm sporta izglītībā. Tiks apskatīti jautajumi:
Literatūra:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Inovācijas sporta treniņu metodēs.
Apraksts
Lekcijā doktoranti uzzinās par jaunākajām sporta pedagoģijas un sporta zinātnes atziņām, kas sekmē pāreju uz individualizētām un personalizētām sporta treniņu metodēm. Tiks apskatīti jautājumi:
Literatūra:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Inovācijas kustību prasmju apguvē
Apraksts
Lekcijā tiks analizētas inovācijas kustību prasmju apguvē ietverot jaunākās metodes, tehnoloģijas un pieejas, kas uzlabo kustību iemaņu apguvi un efektivitāti sporta izglītībā un sporta treniņu procesā, apskatot digitālo tehnoloģiju un mākslīgā intelekta, biomehānikas un kustību analīzes, neirozinātnes un sensorās stimulācijas lomu personalizēta mācību un treniņu procesā, paaugstinot mācību un treniņu efektivitāti un pielāgojot to individuālajām vajadzībām. Tiks apskatīti jautājumi:
Literatūra:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kustību kompetence, fiziskā un ķermeniskā izpratība.
Apraksts
Lekcijā tiks raksturota kustību kompetence, fiziskā un ķermeniskā izpratība, izvērtējot vairākus būtiskus jautājumus, kas saistīti ar indivīda spēju efektīvi veikt un izprast kustības, fiziskās sagatavotības un ķermeņa apzināšanās lomu. Tiks apskatīti jautājumi:
Literatūra:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskās vides modelēšana fiziski aktīva dzīvesveida veicināšanai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskās vides modelēšana sportiskā snieguma motivācijas paaugstināšanai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta pedagogu un treneru kompetences īpatnības, empātija, vilšanās un izdegšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gala pārbaudījums: ieskaite par grupu projekta izstrādi jaunu pētniecisko problēmu identificēšanā un risināšanā sporta pedagoģijā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Chen, A., (2022). Reconceptualizing Physical Education A Curriculum Framework for Physical Literacy. Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai
Dukes, L., (Edit.) (2015). Exercise Training: Types and Methods, Role in Disease Prevention and Health Benefits (Sports and Athletics Preparation, Performance, and Psychology). Nova Science PubPiemērots angļu valodas plūsmai
Fletcher, T., Ní Chróinín, D., Gleddie, D., & Beni, S. (Eds.). (2021). Meaningful Physical Education: An Approach for Teaching and Learning (1st ed.). Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai
Gonçalves, B., Bravo, J., & Folgado, H. (Eds.). (2022). Training Methods to Improve Sports Performance and Health. Basel, Switzerland: MDPI.Piemērots angļu valodas plūsmai
Joyce D., Lewindon D. (Eds.) (2022). High-Performance Training for Sports, 2nd Edition. Human KineticsPiemērots angļu valodas plūsmai
Lawrence J. (2018). Teaching Primary Physical Education. Second Edition: SAGE PublicationsPiemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
David S, Bačić B, Richter C and Mundt M (2023) Editorial: Artificial intelligence to enhance biomechanical modelling. Front. Sports Act. Living 5:1188035. doi: 10.3389/fspor.2023.1188035.Piemērots angļu valodas plūsmai
International Journal of Artificial Intelligence in Education. Springer US. ISSN 15604292, 15604306Piemērots angļu valodas plūsmai
Citi informācijas avoti
Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuālajiem darba uzdevumiem: Pro Quest, EBSCO host (SPORTDiscus with Full Text), Scopus, Web of Science, Science Direct, SAGE journals, PubMedPiemērots angļu valodas plūsmai