Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sporta pedagoģijas attīstības tendences

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
DN_219
Zinātnes nozare
Sporta pedagoģija; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Farmācija; Klīniskā farmācija; Māszinības; Pedagoģija; Psiholoģija; Rehabilitācija; Sabiedrības veselība; Socioloģija; Sporta treneris; Vadībzinātne; Zobārstniecība
LKI
8. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Doktorantūras nodaļa
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, dn@rsu.lv, +371 67409122

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt studējošajiem spēju izprast jaunākās sporta pedagoģijas teorijas un ar tām saistītos pētījumus sporta izglītības un sporta treniņu procesa kontekstā, kā arī nodrošināt pārskatu par tās attīstību un jaunākajiem pētījumiem sporta izglītībā un sporta didaktikā (pedagoģijā), kā arī dažādās jomās, kas sekmē šo zināšanu izmantošanu praksē; attīstīt prasmi analizēt un izvērtēt sporta izglītības situācijas, moderno izglītības tehnoloģiju pielietošanas prasmi.

Priekšzināšanas

Sporta pedagoģijas pamati, Sporta veidu didaktika, Sporta teorijas pamati, Sporta treniņu teorijas pamati bakalaura vai maģistra līmenī.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Demonstrē zināšanas un izpratni par sporta pedagoģijai raksturīgajām zinātniskajām teorijām, modeļiem un koncepcijām, kas veido pētījuma teorētisko pamatu.

Prasmes

1.Kritiski izvērtē jaunāko pasaules mēroga zinātnisko pētījumu rezultātus sporta pedagoģijas pētniecības interešu jomā.

2.Analizē un radoši savieno zinātniskos un radošos sasniegumus sporta pedagoģijā, lai identificētu un risinātu pētnieciskās problēmas, kā arī veidotu secinājumus.

Kompetences

1.Kritiski izvērtē sporta pedagoģijas sasniegumus un kritiski izvērtēt savu ieguldījumu šīs disciplīnas attīstībā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-

Zinātnisko un radošo sasniegumu sporta pedagoģijā analīze un sintēze (teorijas un pētījumu rezultāti). Vismaz 3 jaunāko pasaules zinātnisko pētījumu rezultātu. Nosaukums, publikācijas gads (2020-2025), mērķis, hipotēze, uzdevumi, metodes, pētījuma pamata koncepciju pamatojums, rezultātu analīze un vērtējums.

Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba tēmu:

Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed

2.

Grupu darbs

-
-

Grupu projekta izstrāde sporta pedagoģisko problēmu risināšanas pedagoģisko mehānismu izpētei.

Problēmu identifikācija: nosaukums, publikācijas gads (2020-2025), mērķis, hipotēze, uzdevumi, metodes, pētījuma pamata koncepciju pamatojums, rezultātu analīze un vērtējums, identificētā problēma. Pedagoģisko mehānismu izpēte.

Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuāli izvēlēto promocijas darba tēmu:

Pro Quest ,EBSCO host(SPORTDiscus with Full Text), Scopus , Web of Science , Science Direct , SAGE journals, PubMed

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Attieksme un aktivitāte

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Attieksme pret studijām, attīstības dinamika, aktīva dalība grupu darbā (30%)

2.

Individuālais darbs

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studenta individuālais darbs (30%)

3.

Grupu projekts

40,00% no gala vērtējuma
10 balles

Teorētisko zināšanu un kompetenču demonstrēšana grupas projekta laikā (40%).

  1. Zināšanas un prasme pamatot sporta zinātnē pielietotās teorijas un modeļus sporta pedagoģijā izmantotās metodes un paņēmienus. Prasme zinātniskā darba rezultātus sasaistīt ar zināšanām par sporta pedagoģisko vidi.
  2. Spēja analizēt un radoši sintezēt zinātniskus sasniegumus pētniecisko problēmu identificēšanai sporta pedagoģijā. Spēja sasaistīt teorētiskās zināšanas ar praktisko problēmu risināšanu sporta pedagoģijā.
  3. Kompetence izvērtēt zinātnisko sasniegumu saistību ar praksi un piedāvāt jaunus risinājumus sporta pedagoģijas problēmsituācijās

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Inovācijas sporta izglītības metodēs.
Apraksts

Lekcijā doktoranti uzzinās par jaunākajām sporta pedagoģijas un sporta zinātnes atziņām, kas sekmē pāreju uz individualizētām un personalizētām mācību metodēm sporta izglītībā.

Tiks apskatīti jautajumi:

  1. Kāpēc sporta izglītībā dominē tradicionālās mācību metodes?
  2. Kādi faktori sekmē un kādi faktori kavē inovāciju ieviešanu individualizētu un personalizētu mācību metožu ieviešanā sporta pedagoģijā?

Literatūra:

  1. Fletcher, T., Ní Chróinín, D., Gleddie, D., & Beni, S. (Eds.). (2021). Meaningful Physical Education: An Approach for Teaching and Learning (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003035091
  2. Lawrence J. (2018). Teaching Primary Physical Education. Second Edition: SAGE Publications
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Inovācijas sporta treniņu metodēs.
Apraksts

Lekcijā doktoranti uzzinās par jaunākajām sporta pedagoģijas un sporta zinātnes atziņām, kas sekmē pāreju uz individualizētām un personalizētām sporta treniņu metodēm.

Tiks apskatīti jautājumi:

  1. Kāpēc sporta treniņu procesā dominē tradicionālās treniņu metodes?
  2. Kādi faktori sekmē un kādi faktori kavē inovāciju ieviešanu individualizētu un personalizētu treniņu metožu ieviešanā sporta treniņu procesā?

Literatūra:

  1. Dukes, L., (Edit.) (2015).  Exercise Training: Types and Methods, Role in Disease Prevention and Health Benefits (Sports and Athletics Preparation, Performance, and Psychology). Nova Science Pub 
  2. Gonçalves, B., Bravo, J., & Folgado, H. (Eds.). (2022). Training Methods to Improve Sports Performance and Health. Basel, Switzerland: MDPI.
  3. Joyce D., Lewindon D. (Eds.) (2022). High-Performance Training for Sports, 2nd Edition. Human Kinetics
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Inovācijas kustību prasmju apguvē
Apraksts

Lekcijā tiks analizētas inovācijas kustību prasmju apguvē ietverot jaunākās metodes, tehnoloģijas un pieejas, kas uzlabo kustību iemaņu apguvi un efektivitāti sporta izglītībā un sporta treniņu procesā, apskatot digitālo tehnoloģiju un mākslīgā intelekta, biomehānikas un kustību analīzes, neirozinātnes un sensorās stimulācijas lomu personalizēta mācību un treniņu procesā, paaugstinot mācību un treniņu efektivitāti un pielāgojot to individuālajām vajadzībām.

Tiks apskatīti jautājumi:

  1. Kāds ir kustību prasmju apguves teorētiskais pamatojums starpdisciplinārā skatījumā?
  2. Kā mākslīgais intelekts un datu analīze palīdz optimizēt kustību mācīšanas procesu?
  3. Kā var izmantot virtuālo un paplašināto realitāti kustību mācīšanās procesā?

Literatūra:

  1. David S, Bačić B, Richter C and Mundt M (2023) Editorial: Artificial intelligence to enhance biomechanical modelling. Front. Sports Act. Living 5:1188035. doi: 10.3389/fspor.2023.1188035
  2. International Journal of Artificial Intelligence in Education. Springer US. ISSN 15604292, 15604306
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kustību kompetence, fiziskā un ķermeniskā izpratība.
Apraksts

Lekcijā tiks raksturota kustību kompetence, fiziskā un ķermeniskā izpratība, izvērtējot vairākus būtiskus jautājumus, kas saistīti ar indivīda spēju efektīvi veikt un izprast kustības, fiziskās sagatavotības un ķermeņa apzināšanās lomu.

Tiks apskatīti jautājumi:

  1. Kādi faktori ietekmē kustību kompetences attīstību bērnībā, pusaudža gados un pieaugušā vecumā?
  2. Kāda ir atšķirība starp fizisko izpratību un fizisko sagatavotību?
  3. Kāda ir saikne starp kustību kompetenci, fiziskā un ķermeniskā izpratību un kā viedierīces un virtuālā realitāte var veicināt to attīstību dažādos vecumposmos?

Literatūra:

  1. Chen, A., (2022). Reconceptualizing Physical Education A Curriculum Framework for Physical Literacy. Routledge.
  2. Fletcher, T., Ní Chróinín, D., Gleddie, D., & Beni, S. (Eds.). (2021). Meaningful Physical Education: An Approach for Teaching and Learning (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003035091
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģiskās vides modelēšana fiziski aktīva dzīvesveida veicināšanai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģiskās vides modelēšana sportiskā snieguma motivācijas paaugstināšanai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta pedagogu un treneru kompetences īpatnības, empātija, vilšanās un izdegšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gala pārbaudījums: ieskaite par grupu projekta izstrādi jaunu pētniecisko problēmu identificēšanā un risināšanā sporta pedagoģijā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Chen, A., (2022). Reconceptualizing Physical Education A Curriculum Framework for Physical Literacy. Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Dukes, L., (Edit.) (2015). Exercise Training: Types and Methods, Role in Disease Prevention and Health Benefits (Sports and Athletics Preparation, Performance, and Psychology). Nova Science PubPiemērots angļu valodas plūsmai

3.

Fletcher, T., Ní Chróinín, D., Gleddie, D., & Beni, S. (Eds.). (2021). Meaningful Physical Education: An Approach for Teaching and Learning (1st ed.). Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Gonçalves, B., Bravo, J., & Folgado, H. (Eds.). (2022). Training Methods to Improve Sports Performance and Health. Basel, Switzerland: MDPI.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Joyce D., Lewindon D. (Eds.) (2022). High-Performance Training for Sports, 2nd Edition. Human KineticsPiemērots angļu valodas plūsmai

6.

Lawrence J. (2018). Teaching Primary Physical Education. Second Edition: SAGE PublicationsPiemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

David S, Bačić B, Richter C and Mundt M (2023) Editorial: Artificial intelligence to enhance biomechanical modelling. Front. Sports Act. Living 5:1188035. doi: 10.3389/fspor.2023.1188035.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

International Journal of Artificial Intelligence in Education. Springer US. ISSN 15604292, 15604306Piemērots angļu valodas plūsmai

Citi informācijas avoti

1.

Darbs zinātniskajās datu bāzēs, balstoties uz individuālajiem darba uzdevumiem: Pro Quest, EBSCO host (SPORTDiscus with Full Text), Scopus, Web of Science, Science Direct, SAGE journals, PubMedPiemērots angļu valodas plūsmai