Kursa darbs. Aprūpes kvalitātes vadība - aprūpes dokumentācijas izstrāde
Studiju kursa īstenotājs
-
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc studiju kursa apgūšanas studējošajam ir zināšanas: Izpratnes līmenī – pacienta drošību ietekmējošie cilvēkfaktori. Sistēmas ietekme uz drošu pacienta aprūpi. Klīniskie riski un pārvaldība. Lietošanas līmenī: Aprūpes kvalitāte. Pacientu drošības principi. Infekcijas kontrole un profilakse. Drošs zāļu menedžments. Invazīvo procedūru riski pacientu drošības kontekstā. Standartizācijas process. Profesionālās vadlīnijas un rekomendācijas. Klīniskās vadlīnijas un standarti. Klīniskie auditi. Kvalitātes sistēmas procesi un nozīme. Veselības aprūpes sistēma. Pacientu/klientu apmierinātība. Aprūpes prakses kvalitāte.
Prasmes
1.Prast veikt datu analīzi, kā arī apkopot dažādas teorijas un paust savu viedokli par tām. Kā arī izdarīt secinājumus par veikto pētniecisko darbu. Izstrādājot aprūpes dokumentāciju izprast un ievērot pacienta drošības pamatprincipus, cilvēkfaktora ietekmi pacienta drošībā un veselības aprūpes sistēmas ietekmi uz pacienta aprūpi. Izprast klīniskos riskus un kvalitātes uzlabošanas metožu pielietošanu aprūpē. Izprast infekciju kontroles un profilakses pasākumus, invazīvās procedūras riskus, medikamentu administrēšanas riskus pacienta drošības kontekstā. Līdzdarboties profesionālo vadlīniju, rekomendāciju attīstīšanā un ieviešanā, kvalitātes nodrošināšanas un uzlabošanas procesos. Izprast veselības aprūpes sistēmas ietekmi uz pacienta aprūpi. Piedalīties aprūpes kvalitātes sistēmas izstrādāšanā, īstenošanā un pilnveidošanā. Piedalīties inovatīvu procesu īstenošanā. Attīstīt māsu praksi.
Kompetences
1.Būt spējīgam prezentēt savu darbu, kā arī to aizstāvēt un paust savu nostāju uz uzdotajiem jautājumiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Teorētiskā materiāla apkopošana un analīze. Iepazīties ar obligātās un rekomendējamās literatūras avotiem gatavojoties nodarbībām. Sagatavot nodarbībai atbilstošo darba uzdevumu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aprūpes dokumentācijas izstrāde: mērķa definēšana un aktualitāte.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Eksāmens (aizstāvēšana). Aprūpes kvalitātes dokumenta izstrāde, kas argumentēti pamatota zinātniskajā literatūrā un ir paredzēta izmantošanai praksē pacienta aprūpes vai drošības veicināšanai.
|
||
|
3.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa darba aizstāvēšanā piedalās studējošie, kuri piedalījušies visās nodarbībās un ir ieguvuši ieskaiti seminārā “Kursa darba projekta prezentācija – mērķis un aktualitāte”.
Studiju darba formāta atbilstība RSU metodiskajiem norādījumiem. Studiju darba satura kvalitāte – aprūpes kvalitātes dokumenta izstrāde, kas argumentēti pamatota zinātniskajā literatūrā un ir paredzēta izmantošanai praksē pacienta aprūpes vai drošības veicināšanai.
Studiju darba prezentācija. Kursa darba aizstāvēšana notiek atklāti. Kursa darba aizstāvēšanā piedalās visa akadēmiskā grupa (-as). Aizstāvēšanas gaitā studentam ir jāsniedz 5-7 minūšu ziņojums par izstrādāto kursa darbu: par temata nozīmīgumu, iegūtajiem rezultātiem, darba secinājumiem. Prezentācijā izmanto sagatavotus uzskates materiālus (ieteicama prezentācija PowerPoint programmā). Pēc kursa darba prezentācijas darba autors atbild uz komisijas locekļu un klātesošo uzdotajiem jautājumiem. Pēc visu studentu kursa darbu uzklausīšanas, kursa darbu aizstāvēšanas komisijas locekļi, pieņem lēmumu par vērtējumu (10 ballu sistēmā) katram studentam. Kursa darba vērtējuma atzīme tiek ierakstīta studenta sekmju grāmatā un diploma pielikumā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija studiju kursā – Studiju kursa plānojums, starpvērtējumi un vērtējumi. Kursa darba izstrāde – tēmas un darba vadītāja izvēle. Dokumentācija un māsas atbildība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ieskats veselības kvalitātes vadībā veselības aprūpē (pacientu drošība, auditi, vadlīnijas, metodes, kontrollapas, kvalitātes indikatori, aprūpes darba uzskaite, pacientu klasifikācijas sistēmas, pacientu un personāla apmācību programas)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu aprūpes dokumentācija, veidi, struktūra, terminoloģija, kvalitātes radītāji, prasības. Aprūpes elektroniskā dokumentācija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu aprūpes dokumentācija, veidi, struktūra, terminoloģija, kvalitātes radītāji, prasības. Aprūpes elektroniskā dokumentācija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes dokumentācijas izstrāde: mērķa definēšana un aktualitāte, zinātnisko pierādījumu meklēšana un atlase, aprūpes dokumentācijas izstrāde, aprobācija, ieviešana praksē. Personāla apmācības un procesa audits
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes dokumentācijas izstrāde: mērķa definēšana un aktualitāte, zinātnisko pierādījumu meklēšana un atlase, aprūpes dokumentācijas izstrāde, aprobācija, ieviešana praksē. Personāla apmācības un procesa audits
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kursa darba izstrāde; tēmas un darba vadītāja izvēle (vadlīnijas, metodes, apraksti, kontrollapas, kvalitātes indikatori, pacientu klasifikācijas sistēmas)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kursa darba izstrāde; tēmas un darba vadītāja izvēle (vadlīnijas, metodes, apraksti, kontrollapas, kvalitātes indikatori, pacientu klasifikācijas sistēmas)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes dokumentācijas izstrāde: mērķa definēšana un aktualitāte, zinātnisko pierādījumu meklēšana un atlase
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes dokumentācijas izstrāde: mērķa definēšana un aktualitāte, zinātnisko pierādījumu meklēšana un atlase
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes dokumentācijas izstrāde
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes dokumentācijas izstrāde
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aprobācija, ieviešana praksē. Personāla apmācības un procesa audits
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aprobācija, ieviešana praksē. Personāla apmācības un procesa audits
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kursa darba projekta prezentācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kursa darba projekta prezentācija
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Ārstniecības iestāžu visaptverošas kvalitātes vadības sistēmas metodika. Pieejams no: https://www.sif.gov.lv/nodevumi/nodevumi/5194/Arstniecibas_iestazu_visaptverosas_kvalitates_vadibas_sistemas_metodika.pdf
Appraisal of guidelines for research & evaluation. Available from: https://www.agreetrust.org/wp-content/uploads/2013/10/AGREE-II-Users-Manual-and-23-item-Instrument_2009_UPDATE_2013.pdf
Pacientu aprūpes standartu lietošana ārstniecības personu izglītībā un praksē / Jana Ankrava, Karīna Kurtiša; Juridisko personu apvienība: Latvijas Universitātes Rīgas Medicīnas koledža un Latvijas Ārstu biedrība; [galvenā redaktore Maija Šetlere].
Developing guidelines, Paul G Shekelle, Steven H Woolf, Martin Eccles, Jeremy Grimsha. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1115034/pdf/593.pdf
Papildu literatūra
Introduction to Health Care Quality: Theory, Methods, and Tools. Available from: https://ebookcentral-proquest-com.db.rsu.lv/lib/rsub-ebooks/detail.action?docID=4792663&query=quality+processes+and+standards+in+nursing
Moorhouse, M., & Doenges, M. (1990). Nurse's clinical pocket manual : Nursing diagnoses, care planning, and documentation / Mary Frances Moorhouse, Marilynn E. Doenges. Philadelphia]: F.A. Davis Company
Carpenito-Moyet, L. (1991). Nursing care plans and documentation : Nursing diagnoses and collaborative problems / :. New York etc.: J.B.Lippincott Company.
Aprūpes diagnozes definīcijas un klasifikācija 2018-2020, 11. izdevums, Rīgā, medicīnas apgāds, 2020
Moen, H., Hakala, K., Peltonen, LM. et al. Assisting nurses in care documentation: from automated sentence classification to coherent document structures with subject headings. J Biomed Semant 11, 10 (2020). https://doi.org/10.1186/s13326-020-00229-7