Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Fizioterapija sportistu rehabilitācijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_374
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
2,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija; Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

nostiprināt un attīstīt nepieciešamās teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas fizioterapijas praksē treniņu un sacensību pēcslodžu, traumu, saslimšanu rehabilitācijā un to profilaksē

Priekšzināšanas

Teorētiskās zināšanas un praktiskās iemanas fzioterapijs tehnoloģijās, testēšanas un kontroles tehnikās, treniņa metodikā, teorijā un praksē. dažādos sporta veidos

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.apgūs teorētiskās zināšanas un prasmes par dažādiem sportista funkcionālajiem stāvokļiem; - spēs analizēt fizioterapeitisko metožu ietekmi uz kustību balsta sistēmu sportistiem; - spēs demonstrēt zināšanas par traumu rehabilitāciju terapijas pamatprincipiem un to vietu fizioterapijas procesā; -izprast profesionālo ētiku rehabilitācijas programmas izveidē un ieviešanā; -formulēt un analītiski raksturot rehabilitācijas programmas izveides principus pēc traumas rašanās, profilaktiskos nolūkos; -patstāvīgi pielietot zināšanas un prasmes pacientu funkcionālo spēju novērtēšanai; -pieņemt lēmumus un rast risinājumus atbilstošo metožu izmantošanai;- īstenot fizioterapijas sportistu rehabilitācijā jomas rehabilitācijas mērķu īstenošanai veselības aprūpes jomā. Pacienta subjektīvo un objektīvo fizisko funkcionālo traucējumu patoģenētisko mehānismu (disfunkcijas) skaidrojums: (iesaistītie mehānismi, to attīstība, izraisošie un pastiprinošie faktori, mazinošie un kompensējošie mehānismi, esošie zinātniskie pierādījumi), Pacienta subjektīvo un objektīvo fizisko funkcionālo traucējumu patoģenētisko mehānismu (disfunkcijas) īpatnības dažādos vecuma posmos, pie dažādām saslimšanām, esošie zinātniskie pierādījumi, Fizioterapijā izmantoto novērtēšanas metožu rezultātu interpretācija. Pacienta funkcionāla stāvokļa analīze biopsihosociālajā modelī

Prasmes

1.Interpretēt pacienta sūdzību, objektīvās atradnes un struktūras bojājumu savstarpējo saistību. Interpretēt kontekstuālo faktoru saistību ar pacienta sūdzībām, izjustajām vajadzībām un funkcionālās novērtēšanas rezultātiem. Interpretēt kontekstuālo faktoru saistību ar pacienta sūdzībām un objektīvo atradni.

Kompetences

1.Spēja interpretēt, analizēt un izvērtēt fizioterapijas novērtēšanas laikā iegūtos rezultātus un noteikt funkcionālo problēmu, izskaidrojot pacientam sūdzību cēloņus un novērtēšanas rezultātā iegūto informāciju viņam saprotamā valodā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Gatavošanās teorētiskajai ieskaitei

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 ballu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, ieskaites punktu skaitam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: ● Jābūt nodarbību apmeklējumam lielākam par 65%, ja apmeklējums neatbilst prasībām studenta gala vērtējumu samazina par 1 balli. ● Lai studiju kursā students saņemtu gala vērtējumu, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. ● Galīgais vērtējums: beidzoties studiju kursam, tiek likta diferencēta ieskaite, pēc punktu skaita studējošais iegūst vērtējumu.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sportistu rehabilitācija treniņa periodā, sportistu rehabilitācija sacensību periodā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Balsta kustību sistēmas izmeklēšana, rehabilitācijas programmas sastādīšana traumu gadījumos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profilaktiskie vingrojumi sportista balsta kustību sistēmai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profilaktiskie/terapeitiskie rehabilitācijas vingrojumi sportista saslimšanas gadījumos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizikālā medicīna sportistu traumu/ saslimšanu gadījumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizikālā medicīna sportistu traumu/ saslimšanu gadījumos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rehabilitācijas īpatnības dažādos sporta veidos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rehabilitācijas īpatnības dažādos sporta veidos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diferencētā ieskaite
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
22 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sportistu rehabilitācija treniņa periodā, sportistu rehabilitācija sacensību periodā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Balsta kustību sistēmas izmeklēšana, rehabilitācijas programmas sastādīšana traumu gadījumos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profilaktiskie vingrojumi sportista balsta kustību sistēmai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profilaktiskie/terapeitiskie rehabilitācijas vingrojumi sportista saslimšanas gadījumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diferencētā ieskaite
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
18 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

1. H.,Duane Saunders Robin Saunders „Evaluation, Treatment and Preventio of Musculosketal Disordrs” volume 1,2,3, The saunders droup Chaska, Minesota

2.

2. „Trenera rokasgrāmata” izdevumu 1.,2.,3.,daļa, Rīga

3.

3. Lowrence H.Jones „Strain- couterstrain”, Boise, USA

4.

4. Kazuyoshi Sumita „Hakata methot” Osaka, Japan, 1995.

5.

5. L.Larsens „Sporta traumas” Stokholma, Zviedrija, 2001.

6.

6. Wilma Waters „Medical taping concept”, Niderlands, 2006.

7.

7. Krischak, Gert. Traumatology for the physical therapist / Gert Krischak ; [translator Gertrud G. Champe ; illustrator Martin Hoffmann]. - New York : Thieme ; Stuttgart, [214]. - x, 229 pages

8.

8. Sports medicine conditions. Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, [014]. ix, 396 pages

9.

9. Lācis, Almants. Augšējās ekstremitātes un plecu joslas kaulu lūzumi / Almants Lācis, Gundars Lācis ; priekšv. sarakst. Jānis Vētra, Kristaps Keggi ; māksl. Aivars Plotka. - Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 2007 (Jelgavas tipogrāfija). - 196 lpp. : il. ; 25 cm.

Papildu literatūra

1.

Rehabilitation of sports injuries : scientific basis / edited by Walter R. Frontera. - Malden, MA : Blackwell Science ; Osney Mead, Oxford, c2003. - x, 326 p. : ill. ; 26 cm.