Bioķīmija un laboratorā diagnostika
Studiju kursa īstenotājs
Kapseļu iela 23, 2.stāvs, Rīga, statistika@rsu.lv, +371 67060897
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie darbojoties dažādu jomu saskarē, iegūs padziļinātas zināšanas un izpratni par bioķīmiskiem procesiem cilvēka organismā. Spēs raksturot un klasificēt mūsdienu laboratorās diagnostikas metodes, to indikācijas. Definēs, kā veidojas analīžu rezultāti, ko tie nozīmē, kā tos interpretēt no medicīnas skatupunkta. Atbilstoši analīžu izmaiņām, formulēs un izskaidros šo izmaiņu nozīmi, iespējamos cēloņus un potenciālas sekas.
Prasmes
1.Pratīs patstāvīgi veidot datu analīzes plānu pētījumos, kas vērsta uz cilvēka slimības laboratorijas diagnostiku, kā arī sastādīto plānu īstenot; pratīs integrēt laboratoro izmeklējumu slimības diagnostikas pētījumu dizainā, izprotot izmeklējumu būtību un konstatētās izmaiņas.
Kompetences
1.Saskaroties ar pacientu datiem spēs kvalitatīvi analizēt slimību diagnostikas, diferenciāldiagnostikas rezultātu datus; kritiski novērtēs analīžu izmaiņas ne tikai no statistiskā, bet arī medicīniskā viedokļa. Spēs profesionāli sadarboties ar kolēģiem, lietojot un izprotot bioķīmiskos un laboratoros terminus. Darbā ar pacienta datiem, ievēros medicīnas ētikas normas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Iepriekšēja teorētiska sagatavošanās, atbilstoši nodarbības tēmai.
2. Patstāvīgais darbs – referāts vai prezentācija par vienu no nodarbības tēmām, ko studentam vajadzēs izpētīt patstāvīgi pēc norādītas literatūras avotiem un uzrakstīt par to referātu vai prezentēt atrasto nodarbības laikā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Patstāvīgais darbs (papildus darba vērtēšanas kritēriji – darba satura atbilstība izvēlētai tēmai, studenta personīgi ieguldītais darbs, studenta zināšanu līmenis) – 50%.
2. Daudzizvēļu rakstisks tests – 50%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ogļhidrātu metabolisms – ogļhidrātu sagremošana un uzsūkšanās, glikogēna metabolisms (glikogenolīze, glikogenoģenēze), glikolīze, pentožu ceļš, glikoneoģenēze. Ogļhidrātu funkcijas cilvēka organismā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lipīdu metabolisms – sagremošana un uzsūkšanās, lipolīze un lipoģenēze, fosfolipīdu un holesterola vielmaiņa, taukskābes un ketonvielas. Lipīdu funkcijas cilvēka organismā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Olbaltumvielu metabolisms: sagremošana un uzsūkšanās, aminoskābju un salikto proteīnu biosintēze. Olbaltumvielu funkcijas cilvēka organismā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Laboratorās diagnostikas iespējas: iedalījums, izmantojamais materiāls un metodes, to specifiskums un sensitivitāte.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pilnā asins aina, asins bioķīmija, asins uzsējumi, citoģenētiska izmeklēšana – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fēču izmeklēšana: koprogramma, slēptās asinis, uzsējums, bioķīmija – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Urīna analīze, t.s. mikroskopēšana, urīna uzsējums – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seroloģiskā izmeklēšana: antivielu veidošanās, antivielu klases. Ātrie un apstiprinošie testi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
M.tuberculosis laboratorā diagnostika – pieejamas metodes, to veikšanas laiks un precizitāte. Ievads par polimēru ķēdes reakciju.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Histoloģiskā izmeklēšana – definīcija, indikācijas, izmantojamās metodes, rezultātu interpretācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Punkcijas: terapeitiskās un diagnostiskās indikācijas. Paņemšanas veids. Izmeklēšanas iespējas. Rezultātu interpretācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kaulu smadzeņu izmeklējums – indikācijas, novirzes no normas un to interpretācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Ogļhidrātu metabolisms – ogļhidrātu sagremošana un uzsūkšanās, glikogēna metabolisms (glikogenolīze, glikogenoģenēze), glikolīze, pentožu ceļš, glikoneoģenēze. Ogļhidrātu funkcijas cilvēka organismā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Lipīdu metabolisms – sagremošana un uzsūkšanās, lipolīze un lipoģenēze, fosfolipīdu un holesterola vielmaiņa, taukskābes un ketonvielas. Lipīdu funkcijas cilvēka organismā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Olbaltumvielu metabolisms: sagremošana un uzsūkšanās, aminoskābju un salikto proteīnu biosintēze. Olbaltumvielu funkcijas cilvēka organismā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Laboratorās diagnostikas iespējas: iedalījums, izmantojamais materiāls un metodes, to specifiskums un sensitivitāte.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Pilnā asins aina, asins bioķīmija, asins uzsējumi, citoģenētiska izmeklēšana – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Fēču izmeklēšana: koprogramma, slēptās asinis, uzsējums, bioķīmija – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Urīna analīze, t.s. mikroskopēšana, urīna uzsējums – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Seroloģiskā izmeklēšana: antivielu veidošanās, antivielu klases. Ātrie un apstiprinošie testi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
M.tuberculosis laboratorā diagnostika – pieejamas metodes, to veikšanas laiks un precizitāte. Ievads par polimēru ķēdes reakciju.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Histoloģiskā izmeklēšana – definīcija, indikācijas, izmantojamās metodes, rezultātu interpretācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Punkcijas: terapeitiskās un diagnostiskās indikācijas. Paņemšanas veids. Izmeklēšanas iespējas. Rezultātu interpretācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
1
|
Tēmas
|
Kaulu smadzeņu izmeklējums – indikācijas, novirzes no normas un to interpretācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Victor W. Rodwell, David A. Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kenelly, P. Anthony Weil. Harper’s Illustrated Biochemistry, Thirty-first edition. Lange, 2018.
Goldman L, Schafer AI. Goldman's Cecil Medicine, Twenty-Fifth Edition. Saunders, 2016
Chernecky Cynthia C., Berger Barbara J. Laboratory tests and diagnostic procedures, Sixth edition. Elsevier, 2013.
McPherson, Richard A., Pincus, Matthew R. Henry’s. Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods, Twenty-Third edition. Elsevier, 2017.