Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Bioķīmija un laboratorā diagnostika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SL_102
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Dzīvās dabas zinātnes
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Statistikas mācību laboratorija
Kontaktinformācija

Kapseļu iela 23, 2.stāvs, Rīga, statistika@rsu.lv, +371 67060897

Par studiju kursu

Mērķis

Sekmēt teorētisko zināšanu apguvi par ķīmiskiem procesiem cilvēka organismā saistībā ar tā funkcijām. Veicināt izpratni par mūsdienu laboratorās diagnostikas iespējām un to interpretāciju, sniedzot informāciju par diagnostikā izmantojamo materiālu ķīmisko sastāvu.

Priekšzināšanas

Zināšanas ķīmijā, cilvēka fizioloģijā, bioloģijā, matemātikā, fizikā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie darbojoties dažādu jomu saskarē, iegūs padziļinātas zināšanas un izpratni par bioķīmiskiem procesiem cilvēka organismā. Spēs raksturot un klasificēt mūsdienu laboratorās diagnostikas metodes, to indikācijas. Definēs, kā veidojas analīžu rezultāti, ko tie nozīmē, kā tos interpretēt no medicīnas skatupunkta. Atbilstoši analīžu izmaiņām, formulēs un izskaidros šo izmaiņu nozīmi, iespējamos cēloņus un potenciālas sekas.

Prasmes

1.Pratīs patstāvīgi veidot datu analīzes plānu pētījumos, kas vērsta uz cilvēka slimības laboratorijas diagnostiku, kā arī sastādīto plānu īstenot; pratīs integrēt laboratoro izmeklējumu slimības diagnostikas pētījumu dizainā, izprotot izmeklējumu būtību un konstatētās izmaiņas.

Kompetences

1.Saskaroties ar pacientu datiem spēs kvalitatīvi analizēt slimību diagnostikas, diferenciāldiagnostikas rezultātu datus; kritiski novērtēs analīžu izmaiņas ne tikai no statistiskā, bet arī medicīniskā viedokļa. Spēs profesionāli sadarboties ar kolēģiem, lietojot un izprotot bioķīmiskos un laboratoros terminus. Darbā ar pacienta datiem, ievēros medicīnas ētikas normas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Iepriekšēja teorētiska sagatavošanās, atbilstoši nodarbības tēmai. 2. Patstāvīgais darbs – referāts vai prezentācija par vienu no nodarbības tēmām, ko studentam vajadzēs izpētīt patstāvīgi pēc norādītas literatūras avotiem un uzrakstīt par to referātu vai prezentēt atrasto nodarbības laikā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1. Patstāvīgais darbs (papildus darba vērtēšanas kritēriji – darba satura atbilstība izvēlētai tēmai, studenta personīgi ieguldītais darbs, studenta zināšanu līmenis) – 50%. 2. Daudzizvēļu rakstisks tests – 50%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ogļhidrātu metabolisms – ogļhidrātu sagremošana un uzsūkšanās, glikogēna metabolisms (glikogenolīze, glikogenoģenēze), glikolīze, pentožu ceļš, glikoneoģenēze. Ogļhidrātu funkcijas cilvēka organismā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lipīdu metabolisms – sagremošana un uzsūkšanās, lipolīze un lipoģenēze, fosfolipīdu un holesterola vielmaiņa, taukskābes un ketonvielas. Lipīdu funkcijas cilvēka organismā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Olbaltumvielu metabolisms: sagremošana un uzsūkšanās, aminoskābju un salikto proteīnu biosintēze. Olbaltumvielu funkcijas cilvēka organismā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Laboratorās diagnostikas iespējas: iedalījums, izmantojamais materiāls un metodes, to specifiskums un sensitivitāte.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pilnā asins aina, asins bioķīmija, asins uzsējumi, citoģenētiska izmeklēšana – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fēču izmeklēšana: koprogramma, slēptās asinis, uzsējums, bioķīmija – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Urīna analīze, t.s. mikroskopēšana, urīna uzsējums – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Seroloģiskā izmeklēšana: antivielu veidošanās, antivielu klases. Ātrie un apstiprinošie testi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

M.tuberculosis laboratorā diagnostika – pieejamas metodes, to veikšanas laiks un precizitāte. Ievads par polimēru ķēdes reakciju.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Histoloģiskā izmeklēšana – definīcija, indikācijas, izmantojamās metodes, rezultātu interpretācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Punkcijas: terapeitiskās un diagnostiskās indikācijas. Paņemšanas veids. Izmeklēšanas iespējas. Rezultātu interpretācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kaulu smadzeņu izmeklējums – indikācijas, novirzes no normas un to interpretācija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Ogļhidrātu metabolisms – ogļhidrātu sagremošana un uzsūkšanās, glikogēna metabolisms (glikogenolīze, glikogenoģenēze), glikolīze, pentožu ceļš, glikoneoģenēze. Ogļhidrātu funkcijas cilvēka organismā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Lipīdu metabolisms – sagremošana un uzsūkšanās, lipolīze un lipoģenēze, fosfolipīdu un holesterola vielmaiņa, taukskābes un ketonvielas. Lipīdu funkcijas cilvēka organismā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Olbaltumvielu metabolisms: sagremošana un uzsūkšanās, aminoskābju un salikto proteīnu biosintēze. Olbaltumvielu funkcijas cilvēka organismā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Laboratorās diagnostikas iespējas: iedalījums, izmantojamais materiāls un metodes, to specifiskums un sensitivitāte.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Pilnā asins aina, asins bioķīmija, asins uzsējumi, citoģenētiska izmeklēšana – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Fēču izmeklēšana: koprogramma, slēptās asinis, uzsējums, bioķīmija – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Urīna analīze, t.s. mikroskopēšana, urīna uzsējums – rādītāji, to nozīme, izmaiņu interpretācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Seroloģiskā izmeklēšana: antivielu veidošanās, antivielu klases. Ātrie un apstiprinošie testi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

M.tuberculosis laboratorā diagnostika – pieejamas metodes, to veikšanas laiks un precizitāte. Ievads par polimēru ķēdes reakciju.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Histoloģiskā izmeklēšana – definīcija, indikācijas, izmantojamās metodes, rezultātu interpretācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Punkcijas: terapeitiskās un diagnostiskās indikācijas. Paņemšanas veids. Izmeklēšanas iespējas. Rezultātu interpretācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
1

Tēmas

Kaulu smadzeņu izmeklējums – indikācijas, novirzes no normas un to interpretācija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
12 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Victor W. Rodwell, David A. Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kenelly, P. Anthony Weil. Harper’s Illustrated Biochemistry, Thirty-first edition. Lange, 2018.

2.

Goldman L, Schafer AI. Goldman's Cecil Medicine, Twenty-Fifth Edition. Saunders, 2016

3.

Chernecky Cynthia C., Berger Barbara J. Laboratory tests and diagnostic procedures, Sixth edition. Elsevier, 2013.

4.

McPherson, Richard A., Pincus, Matthew R. Henry’s. Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods, Twenty-Third edition. Elsevier, 2017.

Citi informācijas avoti