Redaktora darbs presē un citos plašsaziņas līdzekļos
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs izpratni par: • redaktora kā mediju menedžera un radoša darbinieka pienākumu un prasmju būtību, par redaktoru vietu mediju menedžmenta sistēmā; • redaktora atbildību, darbību medija veidošanas, plānošanas un ikdienas vadības procesā; • dažādiem redaktoru tipiem un praktisko rediģēšanas darbu.
Prasmes
1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs prasmes: • iecerēt, plānot, organizēt medija formāta veidošanu; • plānot mediju saturu; • rediģēt dažādus žurnālistikas darbus, piemērojot tos konkrētu mediju vajadzībām; • veidot un organizēt redakcijas darbību, veidot dažādu termiņu plānus; • mainīt žurnālistikas darbu žanrus; • piemeklēt virsrakstus, veidot sabalansētu un proporcionālu mediju saturu.
Kompetences
1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs spēju izvēlēties un izprast žurnālistikas darbu piemērotību medija formātam, risināt redakcijas radošās un menedžmenta problēmas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Kursa ietvaros, katram studentam jāuzraksta četri praktiskie semināra darbi, kas jāprezentē semināros (prasības sīkāk norādītas Tēmu sarakstā).
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Kvalitatīvi, laikus iesniegti praktiskie darbi par lekciju tēmām un to prezentācija, lekciju apmeklējums, aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās un teorētiskā eksāmena rezultāti. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Redaktora darba būtība un funkcijas dažādos medijos. Redaktora un žurnālista darba salīdzinājums. Redaktora loma sabiedriskajā medijā. Redaktors kā starpposms starp redakciju un izdevēju, redaktora neatkarība un pakļautība. Redaktora funkcijas un atbildības pakāpe atkarībā no medija veida.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Redaktors kā vadītājs un menedžeris. Veiksmīgas vadības modeļi. Vadītājs vai līderis?
Redaktora spēja veidot komandu un uzturēt tajā radošumu, kvalitāti un veselīgu iekšējo konkurenci. Konfliktu risināšana. Taktika attiecībā uz “zvaigznēm” redakcijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Redaktors kā vadītājs un menedžeris. Veiksmīgas vadības modeļi. Vadītājs vai līderis?
Redaktora spēja veidot komandu un uzturēt tajā radošumu, kvalitāti un veselīgu iekšējo konkurenci. Konfliktu risināšana. Taktika attiecībā uz “zvaigznēm” redakcijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Redakcijas darba stratēģiskā un ikdienas plānošana. Plānu veidi atkarībā no medija tipa un iznākšanas biežuma. Plānošanas sapulces pareiza vadīšana. Plānošana un ideju radošums.
Īpašās plānošanas, breinstormingi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Redakcijas darba stratēģiskā un ikdienas plānošana. Plānu veidi atkarībā no medija tipa un iznākšanas biežuma. Plānošanas sapulces pareiza vadīšana. Plānošana un ideju radošums.
Īpašās plānošanas, breinstormingi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rediģēšanas pamati un principi. Rediģēšanas process. Izdevuma formāts un rediģēšana. Autora darbs un tiesības rediģēt. Darbs ar žanriem, rubrikām, tēmām. Virsraksti, apakšvirsraksti, citāti, izcēlumi. Stils un valoda. Piemēru apskats.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Rediģēšanas pamati un principi. Rediģēšanas process. Izdevuma formāts un rediģēšana. Autora darbs un tiesības rediģēt. Darbs ar žanriem, rubrikām, tēmām. Virsraksti, apakšvirsraksti, citāti, izcēlumi. Stils un valoda. Piemēru apskats.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Redaktora loma raksta un medija vizuālajā noformējumā. Vizuālā materiāla saturiskā nozīme.
Raksta un vizuālā materiāla saskaņošanas problēmas. Preses izdevuma vāka loma. Darbs ar fotogrāfiem, fotobanku izmantošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Redaktors un viņa loma strauji mainīgajā mediju pasaulē. Kā reaģēt uz preses tirgus izmaiņām digitalizācijas ietekmē, saglabājot izdevuma profesionālo līmeni un kvalitāti. Redaktors un medija mārketings.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Redaktors un medija stratēģija.
Uzdevums – uz semināru sagatavot pieteikuma projektu jaunam medijam (laikraksts, TV vai radio raidījums, žurnāls, portāls), kam students pats būtu redaktors. Īss satura izklāsts.
Pamatojums, kādai auditorijai tas būs, ar ko no esošajiem medijiem konkurēs un kāds būs medija budžeta plāns. Semināra laikā studenti prezentē savus projektus 5-7 min.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Redaktora darbs ar tekstu.
Uzdevums – izrediģēt izdalītos teksta paraugus: noīsināt līdz precīzi norādītajām apjomam, atrast 2 faktu kļūdas, 5 rupjas pareizrakstības kļūdas, uzrakstīt ievadu, virsrakstu un izcelt divus citātus.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Redaktora darbs ar tekstu.
Uzdevums – izrediģēt izdalītos teksta paraugus: noīsināt līdz precīzi norādītajām apjomam, atrast 2 faktu kļūdas, 5 rupjas pareizrakstības kļūdas, uzrakstīt ievadu, virsrakstu un izcelt divus citātus.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Redaktora loma publikācijas vai medija vizuālajā noformējumā.
Uzdevums – no pasniedzējas izdalītā materiāla jāatrod piemērots vizuālais materiāls katra studenta izvēlētam tekstam atbilstoši medija formātam un publikācijas žanram. Semināra prezentācijā (5 min.) jāpamato tā izvēle.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Redaktors kā vadītājs un menedžeris.
Uzdevums – izvērtēt un izanalizēt pasniedzējas izsniegtos mediju darba un redakcijas darba problēmsituāciju piemērus. Piedāvāt risinājumus, novērtēt riskus.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Redaktors kā vadītājs un menedžeris.
Uzdevums – izvērtēt un izanalizēt pasniedzējas izsniegtos mediju darba un redakcijas darba problēmsituāciju piemērus. Piedāvāt risinājumus, novērtēt riskus.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Glen Gilmore, Modern Newspaper Editing, 4th ed. 1999
Hutcherson Early, Writing For Mass Communication, Longman, 1998
Fedler Fred, Reporting For The Print Media, 1997
Baskett K. Floyd, Scissors Z. Jack, Brooks S. Brian, The Art of Editing, 4 th ed., 1998
Hartley, John.Understanding news.London:Routledge. 1982.
Manning Paul. News and news sources: A critical introduction.London. Sagepublications.1998
Juan Antonio Giner, Barry Sussman, Innovations in newspapers, 2001 Worldreport, 4. – 9. pp.
Tapani Huovila, Layout as message, University of Jyvaskla, 2000,
Tim Harrower, The Newspaper Designer’s Handbook, 3th edition, 1995,
Poynter Online, nodala Writing, Editing:http://www.poynter.org/reporting-editing/2003/writing-news-online/
Eriks Bagerstams, Preses briviba demokratiska sabiedriba, Stockholm och Riga,Etikas kodekss presei, radio un televizijai Zviedrija, 1994, 23. – 55. lpp.
Papildu literatūra
Hodgson, F.W., Modern Newspaper Practice: A primer on the press. 4 th edition,Oxford, Focal Press, 1997, 227. – 244. lpp.
Janet Malcolm, Constructing boundaries of journalism, Journalism, Copyright ©2006 SAGE Publications, (London, Thousand Oaks, CA and New Delhi); Vol. 7(1): 5- 24
Ferguson Donald L., Patten Jim, Journalism Today, Chapter IX, In – DepthReporting, Chapter X , Writing Feature Stories,1996, 162. – 194.lpp..
Sallie Adams, Interviewing for Journalists, New York, 2002, 20. – 55. lpp.
Tatjana Repkova, New Times – Making a professional newspaper, Chapter II, WAN,2001, 126. – 139. lpp.
David Machin, Theo van Leeuwen, Language style and lifestyle: the case of a globalmagazine, Media, Culture & Society © 2005 SAGE Publications (London, ThousandOaks and New Delhi), Vol. 27(4): 577–600
Ryan, C, Strugling to Survive, A Study of Editorial Decision-Making Strategies,Journal of Business and Technical Communication, Vol. 19 No. 3 July 2005, 353-376
Melvin Mencher, Basic Media Writting, 5 th edition, Madison, Brown 7 Bencmark Publishers, 1996, 24. – 53. lpp.