Latviešu valodas kultūra un fonētika
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais: • pratīs lietot aktuālo terminoloģiju, kas saistīta ar latviešu valodas kultūras jautājumiem; • zinās izplatītākos valodas kultūras kļūdu tipus; • pārzinās svarīgākos normatīvos avotus, kuros meklēt skaidrojumu par dažādiem latviešu valodas kultūras jautājumiem; • zinās latviešu valodas funkcionālo stilu raksturīgās pazīmes un tipiskos izteiksmes līdzekļus; • pratīs lietot aktuālo terminoloģiju fonētikā un fonoloģijā; • zinās latviešu valodas skaņu klasifikāciju un fonētisko transkripciju; • pārzinās skaņas akustisko kvalitāti, uz kuras pamata nošķir valodas skaņas citu no citas.
Prasmes
1.Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais pratīs: • identificēt, klasificēt un analizēt atkāpes no literārās valodas normām; • klasificēt atkāpes un skaidrot tās, izmantojot noteiktu teorētisko literatūru; • argumentēti diskutēt par valodas kļūdām; • rediģēt dažādu stilu tekstus, atbilstoši literārās valodas normām; • klasificēt latviešu valodas skaņas, atbilstoši fonētikas un fonoloģijas likumībām; • lietot fonētiskās transkripcijas simbolus; • izmantot datorprogrammu, skaņu akustiskās analīzes veikšanai.
Kompetences
1.Pēc sekmīgas kursa apguves studējošais spēs: • veidot dažādu funkcionālo paveidu tekstus, ievērojot literārās valodas normas; • atrast tekstā valodas kļūdas, labot tās un skaidrot tās, izmantojot teorētisko literatūru; • izmantot fonētisko transkripciju profesionāliem nolūkiem; • izmantot skaņu klasifikāciju atbilstoši fonētikas un fonoloģijas likumībām.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Students patstāvīgi meklē un analizē tekstus, kuros ir vērojamas atkāpes no literārās valodas normām, kā arī patstāvīgi studē literatūru, kurā ir aprakstītas šādu kļūdu novēršanas iespējas. Studenta izvēlēta teksta atveide latviešu un starptautiskajā fonētiskajā transkripcijā.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1) Individuālais patstāvīgais darbs „Valodas kļūdu ekscerpēšana un analīze” (25%); 2) zinātniska un lietišķa teksta kvalitātes izvērtējums (25%); 3) latviešu valodas skaņu klasifikācija (25%); 4) fonētiskā transkripcija, fonēmu pārmaiņas (25%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadnodarbība. Individuālā darba izstrādes principi. Valodas kultūra kā zinātnes nozare.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadnodarbība. Individuālā darba izstrādes principi. Valodas kultūra kā zinātnes nozare.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuāli ortogrāfijas jautājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuāli ortogrāfijas jautājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vārddarināšana valodas praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vārddarināšana valodas praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Formveidošanas normas valodas praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Formveidošanas normas valodas praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sintakses normas valodas praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sintakses normas valodas praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Interference. Kalku lietojums valodas praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Interference. Kalku lietojums valodas praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Leksikostilistiskās neprecizitātes tekstveidē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Leksikostilistiskās neprecizitātes tekstveidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Interpunkcijas normas valodas praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Interpunkcijas normas valodas praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskā stila teksti, tiem raksturīgās pazīmes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskā stila teksti, tiem raksturīgās pazīmes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lietišķā stila teksti, tiem raksturīgās pazīmes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lietišķā stila teksti, tiem raksturīgās pazīmes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Publicistiskā stila teksti, tiem raksturīgās pazīmes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Publicistiskā stila teksti, tiem raksturīgās pazīmes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Teksta nogriežņa stilistiskā analīze un literārā rediģēšana, kā arī identificēto kļūdu klasificēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Teksta nogriežņa stilistiskā analīze un literārā rediģēšana, kā arī identificēto kļūdu klasificēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fonētika kā zinātnes nozare. Fonētikas jēdziens. Fonētika citu valodniecības zinātņu vidū. Fonētikas pētīšanas metodes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Artikulārā fonētika. Skaņu izruna un to artikulārā klasifikācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tradicionālā latviskā fonētiskā transkripcija. Latviešu valodas skaņu atveide fonētiskajā transkripcijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tradicionālā latviskā fonētiskā transkripcija. Latviešu valodas skaņu atveide fonētiskajā transkripcijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tradicionālā latviskā fonētiskā transkripcija. Latviešu valodas skaņu atveide fonētiskajā transkripcijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tradicionālā latviskā fonētiskā transkripcija. Latviešu valodas skaņu atveide fonētiskajā transkripcijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latviešu literārās valodas skaņu klasifikācija un problēmas. Vokāļu un konsonantu analīze pēc to izrunas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latviešu literārās valodas skaņu klasifikācija un problēmas. Vokāļu un konsonantu analīze pēc to izrunas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starptautiskā fonētiskā alfabēta (IPA) nozīme fonētikas praksē. IPA skaņu klasifikācija un simboli. Latviešu valodas skaņu atveide IPA sistēmā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starptautiskā fonētiskā alfabēta (IPA) nozīme fonētikas praksē. IPA skaņu klasifikācija un simboli. Latviešu valodas skaņu atveide IPA sistēmā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fonoloģijas virzieni un teorijas. Fonoloģijas un fonētikas savstarpējās attieksmes. Fonoloģijas saistība ar akustisko fonētiku. Fonoloģiskā struktūra. Fonoloģiskās analīzes metodes. Suprasegmentālās vienības: zilbe, uzsvars un intonācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fonoloģijas virzieni un teorijas. Fonoloģijas un fonētikas savstarpējās attieksmes. Fonoloģijas saistība ar akustisko fonētiku. Fonoloģiskā struktūra. Fonoloģiskās analīzes metodes. Suprasegmentālās vienības: zilbe, uzsvars un intonācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latviešu valodas fonētiski fonoloģiskie procesi un likumi. Pozicionālās un vēsturiskās fonēmu pārmaiņas, to analīze. Fonēmu e, ē izrunas nosacījumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latviešu valodas fonētiski fonoloģiskie procesi un likumi. Pozicionālās un vēsturiskās fonēmu pārmaiņas, to analīze. Fonēmu e, ē izrunas nosacījumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latviešu valodas fonētiski fonoloģiskie procesi un likumi. Pozicionālās un vēsturiskās fonēmu pārmaiņas, to analīze. Fonēmu e, ē izrunas nosacījumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu valodas fonēmiskā attīstība un ar to saistītās problēmas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Akustiskā fonētika kā zinātnes nozare. Akustiskās fonētikas izveidošanās un attīstība Latvijā. Skaņu akustiskai analīzei izmantojamā aparatūra un datorprogrammas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Skaņu spektrālā analīze. Latviešu valodas vokāļu un konsonantu akustiskās īpašības. Problēmas dažādu skaņu nošķiršanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Skaņu spektrālā analīze. Latviešu valodas vokāļu un konsonantu akustiskās īpašības. Problēmas dažādu skaņu nošķiršanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Skaņu spektrālā analīze. Latviešu valodas vokāļu un konsonantu akustiskās īpašības. Problēmas dažādu skaņu nošķiršanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Skaņu spektrālā analīze. Latviešu valodas vokāļu un konsonantu akustiskās īpašības. Problēmas dažādu skaņu nošķiršanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Skaņu spektrālā analīze. Latviešu valodas vokāļu un konsonantu akustiskās īpašības. Problēmas dažādu skaņu nošķiršanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Skaņu spektrālā analīze. Latviešu valodas vokāļu un konsonantu akustiskās īpašības. Problēmas dažādu skaņu nošķiršanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Skaņu spektrālā analīze. Latviešu valodas vokāļu un konsonantu akustiskās īpašības. Problēmas dažādu skaņu nošķiršanā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Nītiņa, Daina, Grigorjevs, Juris (red.) (2015). Latviešu valodas gramatika. Rīga: LU Latviešu valodas institūts.
Veisbergs, Andrejs (red.) (2013). Latviešu valoda. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds.
Papildu literatūra
Krūmiņa, Veronika, Skujiņa, Valentīna. (2002). Normatīvo aktu izstrādes rokasgrāmata. Rīga: Valsts Kanceleja.
Skujiņa, Valentīna. (2014). Latviešu valoda lietišķajos rakstos. Rīga: Zvaigzne ABC.
Laua, Alise. (1997). Latviešu literārās valodas fonētika. Rīga: Zvaigzne.
Markus, Dace, Grigorjevs, Juris. (2002). Fonētikas pētīšanas un vizualizēšanas metodes. I. Fonētikas pētīšanas metodes. Rīga: Rasa ABC.
Grigorjevs, Juris. (2010). Latviešu valodas līdzskaņu klasifikācija. Latvistika un somugristika Latvijas Universitātē. Rīga: LU Humanitāro zinātņu fakultāte, 22-30.
Grigorjevs, Juris. (1998). Spektrogrāfijas metode un tās loma mūsdienu akustiskajā fonētikā. Baltu filoloģija VIII, 619. sēj. Rīga: LU, 34-42.
Strautiņa, Vaira, Šulce, Dzintra. (2004). Latviešu literārās valodas fonētika, ortoepija un ortogrāfija. Liepāja: LiePA.