Funkcionālā fizioloģija un bioloģiskie regulācijas mehānismi
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, cfbk@rsu.lv, +371 67061550
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc sekmīgas studiju kursa apguves students spēs: - izskaidrot specifiskus terminus, piemēram, homeostāze, metabolisms u.c., kas atbilst fizioloģijas nozarei, aprakstīt fizioloģisko norišu organismā pamatprincipus. - izklāstīt un sasaistīt daudzveidīgās fizioloģiskās norises organismā un, balstoties uz apgūtajām regulācijas novērtēšanas metodēm, patstāvīgi veikt to izvērtēšanu. - raksturot veģetatīvo, somatisko, sensoro un psihisko funkciju būtību un to izpausmi cilvēka organismā. - izskaidrot organisma mijiedarbību ar vidi un fizioloģiskajiem adaptīvajiem mehānismiem. - aprakstīt organisma galveno funkciju novērošanu un reģistrāciju, fizioloģisko norišu (t.sk., traucējumu) konstatāciju.
Prasmes
1.Pēc sekmīgas studiju kursa apguves students pratīs: - apkopot un izvērtēt zinātnisko literatūru saistībā ar fizioloģijas nozari. - atlasīt būtisko informāciju, kas saistīta ar fizioloģijas apakšnozarēm. - spēs pielietot atbilstošās metodes fizioloģisko funkciju izvērtēšanai, piemēram, kardiovaskulāro parametru novērtēšanai. - patstāvīgi veikt eksperimentu plānošanu un to izstrādi fizioloģijas apakšnozarēs, patstāvīgi izvēloties vispiemērotākās un atbilstošākās metodes. - veikt datu reģistrāciju un analīzi, rezultātu interpretāciju un zinātniskā valodā formulēt iegūtos rezultātus un secinājumus. - zinātniski pētnieciskā darba rezultātus prezentēt un sagatavot apkopojošā formā, piemēram, protokolā, referātā u.c.
Kompetences
1.Pēc sekmīgas studiju kursa apguves students spēs: - noformulēt zinātniski pētnieciskā darba tēmu un izveidot literatūrā balstītu problēmas formulējumu. - Izstrādāt zinātniski pētnieciskā darba dizainu un ar tā realizāciju saistītos protokolus datu ievākšanai un apstrādei. - izvēlēties metodiski pamatotas metodes datu ievākšanai - interpretēt un analizēt atbilstošā zinātniskajā līmenī. - argumentēti iztirzāt un loģiski noformulēt un izskaidrot iegūtos rezultātus izvērtējot to nozīmīgumu un atbilstību teorētiskajai bāzei. -Zinātniski pētnieciskā formā apkopot veikto pētījumu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Spēt regulāri, patstāvīgi un kritiski apgūt mācību materiālu – atbilstoši mācību plānam un programmai. Kvalitatīvi izpildīt mācību plānā paredzētos uzdevumus un savlaicīgi iesniegt to rezultātus pārbaudei. Par katru praktisko darbu patstāvīgi ir jānoformē protokols, atbilstoši darba uzdevumiem, kas tajā minēti, un javeic tā augšupielāde e-studijās norādītajā termiņā. Atsevišķiem praktiskajiem darbiem pēc protokola noformēšanas nav jāveic augšupielāde e-studijās, bet patstāvīgi jāatbild uz jautājumiem e-studijās strukturētu uzdevumu formā. Katrs no šiem uzdevumiem tiks vērtēts, atbilstoši darba kvalitātei. Ja darbs netiks ieskaitīts, kļūdas un neatbilstības jālabo un uzdevums jāiesniedz vēlreiz, ievērojot tam noteiktos datumus.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktisko darbu protokolos - Sagatavoti un iesniegti 6 laboratorijas darbi (protokoli) [20%];
• studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktiskajās nodarbībās - seši teorijas testi [70%];
• studējošo zināšanu un prasmju vērtējums semināros [10%]
Lai kārtotu kursu, jābūt ieskaitītiem visiem praktisko darbu protokoliem, semināriem un jābūt sekmīgi nokārtotiem visiem kursā paredzētajiem teorētiskiem testiem;
Eksāmena vērtējums – kumulatīvs.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Hormonālā regulācija (2); Seminārs un pārbaudes darbs par lekcijas materiālu
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Ievads fizioloģijā (2); Seminārs un tests par lekcijas materiālu
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Sirds elektrofizioloģija; Praktiskais darbs: Elektrokardiogrāfija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Gremošanas fizioloģija; Seminārs un pārbaudes darbs par lekcijas materiālu
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Asinsrites fizioloģija; Seminārs un pārbaudes darbs par lekcijas materiālu
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Neirālā regulācija (Motorā daļa); Seminārs un pārbaudes darbs par lekcijas materiālu
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Neirālā regulācija (Motorā daļa); Seminārs un pārbaudes darbs par lekcijas materiālu
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Ievads fizioloģijā (1); Praktiskais darbs: Nerva stimulācija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Ievads fizioloģijā (2); Seminārs un tests par lekcijas materiālu
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Neirālā regulācija (Sensorā daļa); Praktiskais darbs: Refleksu loki
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Sirds sūkņa fizioloģija; Seminārs un pārbaudes darbs par lekcijas materiālu
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Ievads fizioloģijā (1); Praktiskais darbs: Nerva stimulācija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Gremošanas fizioloģija; Seminārs un pārbaudes darbs par lekcijas materiālu
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Asinsrites fizioloģija; Seminārs un pārbaudes darbs par lekcijas materiālu
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Nieres fizioloģija; Praktiskais darbs: Urīna specifiskās gravitātes un citu parametru izvērtēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Hormonālā regulācija (1); Praktiskais darbs: Situācijas uzdevumu analīze
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Hormonālā regulācija (2); Seminārs un pārbaudes darbs par lekcijas materiālu
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Hormonālā regulācija (1); Praktiskais darbs: Situācijas uzdevumu analīze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Sirds elektrofizioloģija; Praktiskais darbs: Elektrokardiogrāfija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Nieres fizioloģija; Praktiskais darbs: Urīna specifiskās gravitātes un citu parametru izvērtēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Sirds sūkņa fizioloģija; Seminārs un pārbaudes darbs par lekcijas materiālu
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Elpošanas fizioloģija; Praktiskais darbs: Spirogrāfija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Neirālā regulācija (Sensorā daļa); Praktiskais darbs: Refleksu loki
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
2
|
Tēmas
|
Lekcija: Elpošanas fizioloģija; Praktiskais darbs: Spirogrāfija
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Līga Aberberga-Augškalne. Fizioloģija ārstiem. 2021: 516.
A.C. Guyton and J.E. Hall. Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology. 14th edition; Saunders, 2021: 1120.
Papildu literatūra
Ganong's Review of Medical Physiology. LANGE Basic Science; McGraw-Hill Medical; 26th edition, 2019: 726.