Sociālā neirozinātne
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, vppk@rsu.lv, vppk@rsu.lv, +371 67061590
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti apraksta neirozinātnes priekšmetu un tās attīstības perspektīvas, definē un raksturo sociālās neirozinātnes apakšnozari, lietojot atbilstošu terminoloģiju.
Prasmes
1.Studenti analizē dažādu neirozinātnes virzienu atšķirības, skaidro emociju un empātijas neirobioloģisko izcelsmi, pielieto iegūtās zināšanas, lai izskaidrotu pašregulāciju. Studenti analizē jaunākos pētījumus sociālajā neirozinātnē, analizē pētniecībā pielietotās metodes un spēj kritiski izvērtēt to pielietojumu, atbilstoši klienta/pacienta slimībai un nespējai.
Kompetences
1.Studenti pielieto apgūtās zināšanas un prasmes sociālās neirozinātnes pētījumu analīzei un prezentēšanai. Mācību situācijās pielieto apgūtās zināšanas sociālajā neirozinātnē un atbilstoši klienta/pacienta slimībai un nespējai izstrādā intervenču plānu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot avotus un sagatavoties starpieskaitei – kontroldarbam. Patstāvīgi izstrādāt intervenču plānu balstoties uz gadījumu par konkrētas slimības grupas klientu/pacientu, iekļaujot pētījumus sociālajā neirozinātnē, un prezentēt to grupā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot avotus un sagatavoties starpieskaitei – kontroldarbam (30%).
2. Patstāvīgi, rakstiski izstrādāt intervenču plānu, balstoties uz gadījumu par konkrētas slimības grupas klientu/pacientu, iekļaujot pētījumus sociālajā neirozinātnē un prezentēt to grupā (70%).
Procedūra:
• Atlasīt un analizēt vismaz 3 pētījumus sociālajā neirozinātnē par konkrētas slimības vai nespējas grupas klientiem/pacientiem, izmantojot datubāzes (zinātniskā raksta publicēšanas laikam jābūt, sākot no 2007. gada (jāizmanto datubāzes: EBSCO, Science Direct, Pubmed, Scopus utt.) (3 lpp.).
• Pēc noteiktiem kritērijiem izstrādāt intervenču plānu (2 lpp.).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neirozinātnes priekšmets un attīstības perspektīva.
Ievads, vēsture un pielietotās metodes sociālajā neirozinātnē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neirozinātnes priekšmets un attīstības perspektīva.
Ievads, vēsture un pielietotās metodes sociālajā neirozinātnē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Centrālās nervu sistēmas uzbūve.
Attīstības sociālā neirozinātne.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Centrālās nervu sistēmas uzbūve.
Attīstības sociālā neirozinātne.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prāta teorija. Citu un sevis uztvere un domāšana. Attieksme un lēmumu pieņemšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emociju neirobioloģija. Emociju neirobioloģiskā izcelsme. Pašregulācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emociju neirobioloģija. Emociju neirobioloģiskā izcelsme. Pašregulācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attiecības un starppersonu komunikācija.
Sociālā piesaiste un izolācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attiecības un starppersonu komunikācija.
Sociālā piesaiste un izolācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attiecības un starppersonu komunikācija.
Sociālā piesaiste un izolācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā neirozinātne klīniskajā kontekstā.
Intervences plāna izstrāde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā neirozinātne klīniskajā kontekstā.
Intervences plāna izstrāde.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Cacioppo, J. T. (2002). Foundations in Social Neuroscience. Cambridge, Mass: A Bradford Book.
Ickes, W. J., & Decety, J. (2009). The Social Neuroscience of Empathy. Cambridge, Mass: The MIT Press.Littrell J. (2015). Neuroscience for Psychologists and Other Mental Health Professionals: Promoting Well-Being and Treating Mental Illness. Springer Publishing Company, LLC.
Mārtinsone, K., Sudraba, V. (red.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: RSU.
Müller-Pinzler, L., Krach, S., Krämer, U. M., & Paulus, F. M. (2016). The social neuroscience of interpersonal emotions. Behavioral Neuroscience doi: 10.1007/7854_2016_437
Ochsner, K. N., Kosslyn, S. M. (2014). The Oxford Handbook Of Cognitive Neuroscience. Volume 2: The Cutting Edges. Oxford University Press
Reuter-Lorenz, P. A., & Gazzaniga, M. S. (2010). The Cognitive Neuroscience of Mind:A Tribute to Michael S. Gazzaniga. Cambridge, Mass: A Bradford Book.
Voita, D. (2015). Bioloģija un uzvedība. No Mārtinsone, K. un Miltuze, A. (red.). Psiholoģija 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. 65 – 105, Rīga, Zvaigzne ABC.
Papildu literatūra
Apinis, P. (1998). Cilvēks. Anatomija, fizioloģija, patoloģijas pamati. Rīga: NM apgāds.
Blair, R. J. R., & Lee, T. M. (2013). The social cognitive neuroscience of aggression, violence, and psychopathy. Social neuroscience, 8(2), 108-111.
Keysers, C., & Fadiga, L. (2008). The mirror neuron system: new frontiers. Social Neuroscience, 3(3-4), 193-198.
Vogeley, K., Bussfeld, P., Newen, A., Herrmann, S., Happé, F., Falkai, P., ... & Zilles, K. (2001). Mind reading: neural mechanisms of theory of mind and self-perspective. Neuroimage, 14(1), 170-181.
Zelazo, P. D., & Paus, T. (2010). Developmental social neuroscience: An introduction. Social neuroscience, 5(5-6), 417-421.
Citi informācijas avoti
Frontiers In Human Neuroscience
Social Neuroscience
Social Cognitive & Affective Neuroscience