Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sociālā neirozinātne

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LF_551
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Sociālā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
RSU Liepājas filiāle
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, vppk@rsu.lv, vppk@rsu.lv, +371 67061590

Par studiju kursu

Mērķis

Attīstīt zināšanas par neirozinātnes pamatprincipiem un attīstības perspektīvu; iepazīstināt ar neirozinātni no kognitīvās, attīstībās, sociālās un klīniskās psiholoģijas skatu punkta, kā arī sniegt vispusīgu izpratni par sociālās neirozinātnes apakšnozari.

Priekšzināšanas

Anatomija, psihes bioloģiskie pamati.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti apraksta neirozinātnes priekšmetu un tās attīstības perspektīvas, definē un raksturo sociālās neirozinātnes apakšnozari, lietojot atbilstošu terminoloģiju.

Prasmes

1.Studenti analizē dažādu neirozinātnes virzienu atšķirības, skaidro emociju un empātijas neirobioloģisko izcelsmi, pielieto iegūtās zināšanas, lai izskaidrotu pašregulāciju. Studenti analizē jaunākos pētījumus sociālajā neirozinātnē, analizē pētniecībā pielietotās metodes un spēj kritiski izvērtēt to pielietojumu, atbilstoši klienta/pacienta slimībai un nespējai.

Kompetences

1.Studenti pielieto apgūtās zināšanas un prasmes sociālās neirozinātnes pētījumu analīzei un prezentēšanai. Mācību situācijās pielieto apgūtās zināšanas sociālajā neirozinātnē un atbilstoši klienta/pacienta slimībai un nespējai izstrādā intervenču plānu.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot avotus un sagatavoties starpieskaitei – kontroldarbam. Patstāvīgi izstrādāt intervenču plānu balstoties uz gadījumu par konkrētas slimības grupas klientu/pacientu, iekļaujot pētījumus sociālajā neirozinātnē, un prezentēt to grupā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1. Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot avotus un sagatavoties starpieskaitei – kontroldarbam (30%). 2. Patstāvīgi, rakstiski izstrādāt intervenču plānu, balstoties uz gadījumu par konkrētas slimības grupas klientu/pacientu, iekļaujot pētījumus sociālajā neirozinātnē un prezentēt to grupā (70%). Procedūra: • Atlasīt un analizēt vismaz 3 pētījumus sociālajā neirozinātnē par konkrētas slimības vai nespējas grupas klientiem/pacientiem, izmantojot datubāzes (zinātniskā raksta publicēšanas laikam jābūt, sākot no 2007. gada (jāizmanto datubāzes: EBSCO, Science Direct, Pubmed, Scopus utt.) (3 lpp.). • Pēc noteiktiem kritērijiem izstrādāt intervenču plānu (2 lpp.).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neirozinātnes priekšmets un attīstības perspektīva. Ievads, vēsture un pielietotās metodes sociālajā neirozinātnē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neirozinātnes priekšmets un attīstības perspektīva. Ievads, vēsture un pielietotās metodes sociālajā neirozinātnē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Centrālās nervu sistēmas uzbūve. Attīstības sociālā neirozinātne.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Centrālās nervu sistēmas uzbūve. Attīstības sociālā neirozinātne.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prāta teorija. Citu un sevis uztvere un domāšana. Attieksme un lēmumu pieņemšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emociju neirobioloģija. Emociju neirobioloģiskā izcelsme. Pašregulācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emociju neirobioloģija. Emociju neirobioloģiskā izcelsme. Pašregulācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attiecības un starppersonu komunikācija. Sociālā piesaiste un izolācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attiecības un starppersonu komunikācija. Sociālā piesaiste un izolācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attiecības un starppersonu komunikācija. Sociālā piesaiste un izolācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā neirozinātne klīniskajā kontekstā. Intervences plāna izstrāde.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā neirozinātne klīniskajā kontekstā. Intervences plāna izstrāde.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Cacioppo, J. T. (2002). Foundations in Social Neuroscience. Cambridge, Mass: A Bradford Book.

2.

Ickes, W. J., & Decety, J. (2009). The Social Neuroscience of Empathy. Cambridge, Mass: The MIT Press.Littrell J. (2015). Neuroscience for Psychologists and Other Mental Health Professionals: Promoting Well-Being and Treating Mental Illness. Springer Publishing Company, LLC.

3.

Mārtinsone, K., Sudraba, V. (red.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: RSU.

4.

Müller-Pinzler, L., Krach, S., Krämer, U. M., & Paulus, F. M. (2016). The social neuroscience of interpersonal emotions. Behavioral Neuroscience doi: 10.1007/7854_2016_437

5.

Ochsner, K. N., Kosslyn, S. M. (2014). The Oxford Handbook Of Cognitive Neuroscience. Volume 2: The Cutting Edges. Oxford University Press

6.

Reuter-Lorenz, P. A., & Gazzaniga, M. S. (2010). The Cognitive Neuroscience of Mind:A Tribute to Michael S. Gazzaniga. Cambridge, Mass: A Bradford Book.

7.

Voita, D. (2015). Bioloģija un uzvedība. No Mārtinsone, K. un Miltuze, A. (red.). Psiholoģija 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. 65 – 105, Rīga, Zvaigzne ABC.

Papildu literatūra

1.

Apinis, P. (1998). Cilvēks. Anatomija, fizioloģija, patoloģijas pamati. Rīga: NM apgāds.

2.

Blair, R. J. R., & Lee, T. M. (2013). The social cognitive neuroscience of aggression, violence, and psychopathy. Social neuroscience, 8(2), 108-111.

3.

Keysers, C., & Fadiga, L. (2008). The mirror neuron system: new frontiers. Social Neuroscience, 3(3-4), 193-198.

4.

Vogeley, K., Bussfeld, P., Newen, A., Herrmann, S., Happé, F., Falkai, P., ... & Zilles, K. (2001). Mind reading: neural mechanisms of theory of mind and self-perspective. Neuroimage, 14(1), 170-181.

5.

Zelazo, P. D., & Paus, T. (2010). Developmental social neuroscience: An introduction. Social neuroscience, 5(5-6), 417-421.

Citi informācijas avoti

1.

Frontiers In Human Neuroscience

2.

Social Neuroscience

3.

Social Cognitive & Affective Neuroscience