Gerontoloģiskais sociālais darbs
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Zināšanas par gerontoloģijas, geriatrijas un gerontoloģiskā sociālā darba saturu; vecāka gada gājuma cilvēku bio-psiho-sociālo raksturojumu, psiholoģiskajām īpatnībām, sociālajām problēmām un vajadzībām (Oremas aprūpes vajadzību teorija, Hendersones, Maslova vajadzību teorija u.c.) studentiem ļaus profesionāli sagatavoties sociālajam darbam ar mērķagrupu.
Prasmes
1.Identificēt vecāka gada gājuma cilvēku sociālās problēmas, vajadzības un resursus prakses trīs līmeņos (mikro, mezo, makro); pielietot pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves prasmju izvērtējuma instrumentu vai citu klientu izvērtēšanas metodi un noteikt aprūpes līmeni.
Kompetences
1.Spēja izvērtēt vecāka gada gājuma cilvēku funkcionālās spējas, pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves prasmes un piedāvāt viņu vajadzībām atbilstošus sociālos pakalpojumus; spēja profesionāli komunicēt un sarunāties ar vecāka gada gājuma cilvēkiem, respektējot viņu vecuma specifiskās īpatnības un vajadzības.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi izstrādāt gerontoloģiskā sociālā darba aktivitāšu vai nodarbju kopumu vecāka gada gājuma cilvēkiem saskaņā ar klientu pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves prasmju izvērtējumu un noteikto aprūpes līmeni; sagatavot prezentāciju un sagatavoties semināram. Studiju kursa noslēgumā aizpildīt kursa novērtēšanas anketu!
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktivitāte lekcijās un nodarbībās, novērtējums par patstāvīgi izpildīto darbu un tā prezentāciju seminārā, kurā tiek ņemta vērā sekojošu uzdevumu izpilde:
1. Saskaņā ar klientu Pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves prasmju izvērtējuma instrumentu vai citu klientu izvērtēšanas metodi, ir veikta klientu novērtēšana un noteikts aprūpes līmenis - 20%;
2. Izstrādāts rehabilitācijas/aprūpes plāns klientam - 20%;
3. Sastādīts aktivitāšu un pakalpojumu Laika grafiks klientam 1 mēnesim - 20%;
4. Prezentācijā ir atspoguļots rezultāts (klienta aprūpes līmenis; rehabilitācijas/aprūpes plāns un laika grafiks) un ir pausts viedoklis par grūtībām, kādas bija novērtēt klientu; izstrādāt aprūpes/rehabilitācijas plānu u.c. - 20%;
5. Ir aktīva dalība seminārā, sniegtas izsmeļošas atbildes gan uz kursa biedru, gan uz docētāja papildjautājumiem - 20%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Globālās novecošanas jēdziens un novecošanas sociālā problemātika
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gerontoloģijas zinātne un gerontoloģijas sociāli psiholoģiskie aspekti
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā politika un sociālie pakalpojumi vecāka gada gājuma cilvēkiem Latvijā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecāka gada gājuma cilvēku psihosociālais portrets
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecāka gada gājuma cilvēku sociālās problēmas un vajadzības
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gerontoloģiskā sociālā darba metodes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Geriatrija un veselības aprūpe
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecāka gada gājuma cilvēku aprūpe un rehabilitācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Saskarsmes īpatnības ar vecāka gada gājuma cilvēkiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Vecāka gada gājuma cilvēku funkcionālo spēju novērtēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Vecāka gada gājuma cilvēku pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves prasmju izvērtēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Sociālo pakalpojumu plānošana un resursu piesaiste
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Globālās novecošanas jēdziens un novecošanas sociālā problemātika
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā politika un sociālie pakalpojumi vecāka gada gājuma cilvēkiem Latvijā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecāka gada gājuma cilvēku sociālās problēmas un vajadzības
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Geriatrija un veselības aprūpe
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes īpatnības ar vecāka gada gājuma cilvēkiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes īpatnības ar vecāka gada gājuma cilvēkiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecāka gada gājuma cilvēku funkcionālo spēju novērtēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecāka gada gājuma cilvēku pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves prasmju izvērtēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālo pakalpojumu plānošana un resursu piesaiste
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālo pakalpojumu plānošana un resursu piesaiste
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Jankovska M., 2019. Vecumdienas. Pētījums par senioru dzīvi Latvijā. Rīga: Creative Media Baltic
Jansone I. Dambe I., 2016. Sociālā rehabilitācija krīzes situāciju pārvarēšanā veciem cilvēkiem sociālās aprūpes institūcijā. PPSC “Aisma” 3.izd.
Papildu literatūra
Zrinščak S., Lawrence S., 2016. Active Ageing and Demographic Change: Challenges for social work and social policy. Taylor&Francis
Lawrence S., Torres S., 2016. Older People and Migration. Taylor&Francis
Krakovjaks P., Kšižanovskis D., Modliņska A., 2018. Slimnieka ārstēšana, aprūpe un rehabilitācija mājas apstākļos: Hroniskas slimības. Rīga: Zinātne
Citi informācijas avoti
Eiropas komisija. 2021. Zaļā grāmata par novecošanu. Paaudžu solidaritātes un savstarpējās atbildības veicināšana.
Moors M. 2018. Sociālā darba ar veciem cilvēkiem specifika: praktiķu pieredzes apkopojums. Sociālais darbs Latvijā Nr.1/2018; 9.
RSU Aktualitātes. Latvijas pētnieki izzinājuši Covid-19 ietekmi uz gados vecākiem iedzīvotājiem, 06.10.2020.