Brīvā laika fiziskās aktivitātes (skrituļslidošana, slēpošana (distanču, kalnu), pārgājieni, parkūrs)
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Radīt priekšstatu par skrituļslidošanas, distanču slēpošanas, kalnu slēpošanas, pārgājienu pārvietošanās veidiem un parkūra pamatiem, apgūt distanču slēpošanas pārvietošanās veidu pamatus, kalnu slēpošanas tehnikas pamatus, skrituļslidošanas tehnikas pamatus, parkūra tehniskos elementus un pārgājienu veidošanas pamatprincipus, tādējādi ieinteresējot studentus dažādām āra aktivitātēm. Sniegt teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas un prasmes distanču slēpošanas, kalnu slēpošanas, skrituļlsidošanas, parkūra un pārgājienu metodikā, āra aktivitāšu organizēšanā darbā ar dažāda vecuma un dzimuma audzēkņiem.
Priekšzināšanas
Zināšanas īsā cikla programmas vispārizglītojošos 1.st.g. nozares teorētiskos un prakstiskos pamata kursos. Nepieciešamas angļu valodas zināšanas pietiekamā līmenī, lai lasītu nozares literatūru un orientētos kursa terminoloģijā angļu valodā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Sekmīga studiju kursa apgūšana dos iespējas studējošam iegūt zināšanas, par distanču slēpošanas, kalnu slēpošanas, parkūra un pārgājienu attīstību Latvijā un Pasaulē, terminoloģiju, tās nozīmi cilvēka fizisko aktivitāšu paaugstināšanā, veselības uzturēšanā un atjaunošanā pielietojot starpdisciplinaritāti ar studiju kursu cilvēka funkcionēšanā.
Prasmes
1.Studiju kursa apgūšana dos iespējas studējošam pielietot iegūtās prasmes par distanču slēpošanas, kalnu slēpošanas, parkūra un pārgājienu veidiem, praktiski tās pielietojot atbilstoši slēpošanas pārvietošanās stilus un veidus, pārkūra elementu un pārgājiena veidus atkarībā no distances reljefa un ārējās vides iedarbības; izmantot tos, kā aktīvās atpūtas un fiziskās sagatavotības līdzekli skaidrojot no cilvēka funkcionēšanas viedokļa.
2.Sekmīga kursa apguve dod iespēju studentam patstāvīgi veikt konkrētu āra aktivitāšu organizēšanu, jo studenti spēs: - raksturot distanču slēpošanas, kalnu slēpošanas, parkūra elementus un pārgājiena veidus, piemērot tos dažādam kontingentam un sagatavotības līmenim integrējot cilvēka funkcionēšanas pamatus; - patstāvīgi pielietot zināšanas un prasmes distanču slēpošanā, kalnu slēpošanā, parkūra elementu un pārgājiena plānošanā, organizēšanā, vadīšanā, izvērtēšanā, izrietot no cilvēka funkcionēšanas iespējām; - patstāvīgi pielietot zināšanas un prasmes organizējot dažādus uzdevumus, rotaļas, spēles, stafetes u.c.; - izvēlēties konkrētām aktivitātēm atbilstošu materiāli – tehnisko aprīkojumu.
Kompetences
1.Sekmīga studiju kursa apgūšana dos iespējas studējošam iegūt kompetences, tās pielietojot distanču slēpošanā, kalnu slēpošanā, parkūra elementos, skaidrojot to nepieciešamību un vajadzības pie dažādiem nosacījumiem no cilvēku funkcionēšanas aspekta.
2.Praktiski pielietot, atbilstoši apgūtajām kompetencēm un cilvēka funkcionēšanas pamatiem, apgūto distanču slēpošanu, kalnu slēpošanu parkūra elementus un pārgājienu pārvietošanās stilus un veidus atkarībā no distances un ārējās vides iedarbības dažādos vecuma posmos un sagatavotības līmeņos, izmantojot, kā aktīvās atpūtas un fiziskās sagatavotības līdzekli.
3.Prast un organizēt aktivitātes, kurās tiek pielietota kāda no digitālajām tehnoloģijām.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Tehniskā izpildījuma digitālā foto video analīze |
40,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Kursa apgūšanas laikā studenti patstāvīgi studē literatūru, gatavojas teorētiskām un praktiskām ieskaitēm un praktiskiem uzdevumiem – distanču slēpošanas, kalnu slēpošanas,parkūra elementu un pārgājienu pārvietošanās videofilmēšanai un tehnikas analīze, aktivitāšu vadīšanai, novērošai un analīzei. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Tests sporta veidos |
40,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Distanču slēpošanas, kalnu slēpošanas, parkūra, pārgājienu pārvietošanās veidi; pārvietošanās tehnika, terminoloģija; inventāra izvēle un sagatavošana; drošības noteikumi; nodarbību un pasākumu vietas izvēle, iekārtošanu un noformēšanu; prasmju un kompetenču pielietošanu nozares speciālista profesionālajā darbībā nodarbību, pasākumu un aktivitāšu organizēšanā un vadīšanā; fizisko aktivitāšu ieguvumi fiziskās sagatavotības paaugstināšanā un veselības sekmēšanā. |
||
|
2.
Treniņu - mācīšanas uzdevumu vadīšana |
20,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Treniņu - mācīšanas uzdevumu novadīšana (10 min), kurš tiek izstrādāts pēc docētāja norādītajiem kritērijiem pirms nodarbības. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Slēpošanas sporta veidu klasifikācija, vēsture, attīstība, perspektīvas Latvijā un pasaulē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Slēpošanas sporta veidu klasifikācija, vēsture, attīstība, perspektīvas Latvijā un pasaulē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pārvietošanās veidi parkūrā un pārgājienos to attīstība Latvijā un pasaulē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pārvietošanās veidi parkūrā un pārgājienos to attīstība Latvijā un pasaulē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Distanču un kalnu slēpošanas pārvietošanās veidu klasifikācija un mācīšanas metodika veicinot starpdisciplināru izpratni cilvēka funkcionēšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Distanču un kalnu slēpošanas pārvietošanās veidu klasifikācija un mācīšanas metodika veicinot starpdisciplināru izpratni cilvēka funkcionēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Slēpošanas inventāra raksturojums, izvēle, sagatavošana nodarbībām un sacensībām, inventāra glabāšana un kopšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Slēpošanas inventāra raksturojums, izvēle, sagatavošana nodarbībām un sacensībām, inventāra glabāšana un kopšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pārgājienu veidi un to plānošana, organizēšana, vadīšana - cilvēka fizioloģiskās iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pārgājienu veidi un to plānošana, organizēšana, vadīšana - cilvēka fizioloģiskās iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Patstāvīga vienas dienas pārgājiena atsevišķu pienākumu plānošana, organizēšana, vadīšana un izvērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Parkūra pamatelementi, saikne ar citiem sporta veidiem, stilu dažādība, krišanas tehnika un traumu novēršana, akrobātiskie līdzekļi, kūleņi, pārmetieni un lēcieni ar rotācijām uz atspēriena celiņa, tiltiņa, batuta un porolonu bedrē. Sāgriezieni uz sienas, dubulatbalsta lēcieni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Parkūra pamatelementi, saikne ar citiem sporta veidiem, stilu dažādība, krišanas tehnika un traumu novēršana, akrobātiskie līdzekļi, kūleņi, pārmetieni un lēcieni ar rotācijām uz atspēriena celiņa, tiltiņa, batuta un porolonu bedrē. Sāgriezieni uz sienas, dubulatbalsta lēcieni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Parkūra sagatavošanas metodika, vecuma posmu īpatnības un pielāgošana atbilstoši kontingentam, fiziskās sagatavotības pilnveide, lēcieni no paaugstinājumiem ar un bez rotācijām, vingrinājumi uz rīkiem, kā arī izmantojot ielas elementus, sienas, margas un citus šķēršļus.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Parkūra sagatavošanas metodika, vecuma posmu īpatnības un pielāgošana atbilstoši kontingentam, fiziskās sagatavotības pilnveide, lēcieni no paaugstinājumiem ar un bez rotācijām, vingrinājumi uz rīkiem, kā arī izmantojot ielas elementus, sienas, margas un citus šķēršļus.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Parkūra terminoloģija, taktika, tehnika un drošības noteikumi nodarbību organizēšanā un vadīšanā. Jaunāko parkūra vingrinājumu, triku analīze un apguve.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Parkūra terminoloģija, taktika, tehnika un drošības noteikumi nodarbību organizēšanā un vadīšanā. Jaunāko parkūra vingrinājumu, triku analīze un apguve.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Distanču un kalnu slēpošanas terminoloģija, pārvietošanās veidu tehnikas un pamatdarbību raksturojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Slēpošanas sporta veidu klasifikācija, vēsture, attīstība, perspektīvas Latvijā un pasaulē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Slēpošanas sporta veidu klasifikācija, vēsture, attīstība, perspektīvas Latvijā un pasaulē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pārvietošanās veidi parkūrā un pārgājienos to attīstība Latvijā un pasaulē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pārvietošanās veidi parkūrā un pārgājienos to attīstība Latvijā un pasaulē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Distanču un kalnu slēpošanas pārvietošanās veidu klasifikācija un mācīšanas metodika veicinot starpdisciplināru izpratni cilvēka funkcionēšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Slēpošanas inventāra raksturojums, izvēle, sagatavošana nodarbībām un sacensībām, inventāra glabāšana un kopšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pārgājienu veidi un to plānošana, organizēšana, vadīšana - cilvēka fizioloģiskās iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pārgājienu veidi un to plānošana, organizēšana, vadīšana - cilvēka fizioloģiskās iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Patstāvīga vienas dienas pārgājiena atsevišķu pienākumu plānošana, organizēšana, vadīšana un izvērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Parkūra pamatelementi, saikne ar citiem sporta veidiem, stilu dažādība, krišanas tehnika un traumu novēršana, akrobātiskie līdzekļi, kūleņi, pārmetieni un lēcieni ar rotācijām uz atspēriena celiņa, tiltiņa, batuta un porolonu bedrē. Sāgriezieni uz sienas, dubulatbalsta lēcieni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Parkūra sagatavošanas metodika, vecuma posmu īpatnības un pielāgošana atbilstoši kontingentam, fiziskās sagatavotības pilnveide, lēcieni no paaugstinājumiem ar un bez rotācijām, vingrinājumi uz rīkiem, kā arī izmantojot ielas elementus, sienas, margas un citus šķēršļus.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Parkūra sagatavošanas metodika, vecuma posmu īpatnības un pielāgošana atbilstoši kontingentam, fiziskās sagatavotības pilnveide, lēcieni no paaugstinājumiem ar un bez rotācijām, vingrinājumi uz rīkiem, kā arī izmantojot ielas elementus, sienas, margas un citus šķēršļus.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Parkūra terminoloģija, taktika, tehnika un drošības noteikumi nodarbību organizēšanā un vadīšanā. Jaunāko parkūra vingrinājumu, triku analīze un apguve.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Distanču un kalnu slēpošanas terminoloģija, pārvietošanās veidu tehnikas un pamatdarbību raksturojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Distanču un kalnu slēpošanas terminoloģija, pārvietošanās veidu tehnikas un pamatdarbību raksturojums.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Grants J. (2007). Mācīsimies slēpot. Rīga: RAKA.157 lpp (akceptējams izdevums)
Klepers A., Līviņa A., Smaļinskis J. (2010). Tūrisma maršrutu veidošana. Valmiera: Vidzemes augstskola, 117 lpp. (akceptējams izdevums)
Uda, S., Miyamoto, N., Hirose, K., Nakano, H., Stöggl, T., Linnamo, V., Lindinger, S., & Takeda, M. (2024). Cross-Country Ski Skating Style Sub-Technique Detection and Skiing Characteristic Analysis on Snow Using High-Precision GNSS. Sensors. 24(18), 6073.
Elizondo-Donado, A., Grosprêtre, S., Pagnon, D., Fernández-Lasa, U., Rodríguez-Negro, J. & Yanci, J. (2025). Parkour practitioners’ training habits, motives, goals and perceived performance factors: An international approach. Kinesiology, 57 (1).
Cigrovski V, Očić M, Bon I, Matković B, Šagát P. (2022). Inline Skating as an Additional Activity for Alpine Skiing: The Role of the Outside Leg in Short Turn Performance. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(3), 1747.
Papildu literatūra
Grants J. (1997). Fiziskā audzināšana, sports un vesels bērns. Rīga: Mācību grāmata. 215 lpp.
Latvija. Tūrisma ceļvedis. (2012). Rīga: Karšu izdevniecība Jāņa sēta, 280 lpp.
Hernon B. (2020). "The Modern "A" Frame Ski Technique: An expedient guide for Alpine and Telemark skiing. For novice through expert skiing", William F Hernon, 52 lpp.
Overlier H., Bergan S. (2019). "Cross Country Skiing--The Norwegian Way: Second Edition--A Video Enhanced Book", Total Health Publications; 2nd edition, 168. lpp.
Fury S. (2019). "Essential Parkour Training: Basic Parkour Strength and Movement (Survival Fitness)", SF Nonfiction Books, 144lpp.