Eiropas Savienība starptautiskajā politiskajā ekonomikā
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Šis kurss ir vērsts uz konceptuālu un praktisku mācīšanos un diskusijām par izaicinājumiem ES un dalībvalstīm, īpaši mazajām, mūsdienu globālajā politiskajā ekonomikā. Tajā ES aplūkota gan kā starptautiskās ekonomikas dalībniece, gan kā valsts ekonomisko un politisko interešu īstenošanas struktūra. Paredzams, ka kursa gaitā studenti attīstīs izpratni un zināšanas, kā arī spēs izsekot dažādu starptautiskās (globālās un reģionālās) ekonomiskās integrācijas procesu izcelsmei; varēs apspriest starptautisko finanšu un monetāro sistēmu pamatiezīmes, kā arī to ietekmi uz valsts ekonomikas politiku un valsts ekonomisko attīstību; un varēs diskutēt par ES un tās dalībvalstu ietekmi globālajā ekonomiskajā sistēmā.
Priekšzināšanas
Pamatzināšanas ekonomiskajos procesos un konceptos. Zināšanas starptautiskajās politiskajās attiecībās.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti veidos izpratni par mūsdienu finanšu struktūrām un to izcelsmi.
2.Studenti varēs noteikt ES galvenās ekonomiskās iezīmes.
3.Studenti sapratīs, kā mazā valsts iesaistās pasaules ekonomikas sistēmā.
4.Studenti varēs izvērtēt Latvijas monetāro un fiskālo politiku.
Prasmes
1.Studenti varēs izsekot dažādu starptautiskās (globālās un reģionālās) ekonomiskās integrācijas procesu izcelsmei.
2.Studenti varēs apspriest starptautisko finanšu un monetāro sistēmu pamatiezīmes un to ietekmi uz valsts ekonomikas politiku un valsts ekonomikas attīstību.
3.Studenti varēs apspriest Eiropas Savienības iestādes, to darbību un ietekmi, ko tās nodrošina pasaules ekonomikas sistēmas valstīm.
Kompetences
1.Studentiem būs vispārēja izpratne par Eiropas Savienības ietekmi, globālajiem finanšu tirgiem un uzņēmējdarbības dalībniekiem.
2.Studentiem būs izpratne par Eiropas Savienības iestādēm un lēmumu pieņemšanu ES.
3.Studenti varēs analizēt tirgus parādības starptautiskajā politikā un iepazīstināt ar saviem secinājumiem.
4.Studenti varēs paust saskaņotu un labi argumentētu nostāju pasaules ekonomikas jautājumos un aizstāvēt savu viedokli debatēs.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Ziņojums |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Ziņojuma (individuālā pētniecības darba) mērķis ir attīstīt analizēšanas prasmes, tāpēc tam nevar būt aprakstošs raksturs. Tas jāraksta par doto jautājumu, nevis par vispārēju tēmu. Tā nav eseja un nenozīmē, ka vienkārši jāpauž savs viedoklis. Studentam ir jāsniedz pamatoti dati un pierādījumi, kas apstiprina argumentus. Ziņojumā jāiekļauj trīs aspekti: - skaidri jānorāda tēmas problemātika; - jāizpēta problēma, novērtējot vismaz trīs argumentus un statistikas datus; - jānoslēdz ziņojums ar saviem ar saviem argumentiem, pētījuma rezultātiem un ieteikumiem. Ziņojumam jābūt 5 lappuses garam. Tas var būt latviešu vai angļu valodā. Katru PLAĢIĀTISMA gadījumu izskatīs fakultātes komisija ar iespējamu studenta atskaitīšanu no studijām. Uz visiem viedokļiem un datiem, kas nav paša studenta radīti, ir jāatsaucas saskaņā ar zinātniskajām prasībām un formatējumu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. |
||
|
2.
Eseja |
15,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Eseju (1 lapa) un ziņojuma savlaicīga iesniegšana ir obligāta kursa sastāvdaļa. Atskaites, atskaišu prezentācijas un esejas tiešsaistes sistēmā jāiesniedz elektroniski pdf formā. Eseju var rakstīt un iesniegt latviešu vai angļu valodā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Līdzdalība un prezentācija |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Aktīva līdzdalība semināru un lekciju laikā, ziņojuma prezentācija |
||
|
2.
Eksāmen |
15,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads. Latvijas ekonomika 21. gadsimtā: kāpumi un kritumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads. Latvijas ekonomika 21. gadsimtā: kāpumi un kritumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Valsts un pasaules ekonomikas lēmumu pieņemšana. Globālā ražošanas un kapitāla regulēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Valsts un pasaules ekonomikas lēmumu pieņemšana. Globālā ražošanas un kapitāla regulēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Monetārā politika un fiskālā politika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Valsts intereses globālajā ekonomikā. Ideoloģiju nozīme.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Valsts intereses globālajā ekonomikā. Ideoloģiju nozīme.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Teorētiskās pieejas Starptautiskajai Politiskajai Ekonomikai. Postkoloniālisms. Marksisma pieeja starptautiskajās attiecībās, Globalizācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Konvencionālās un nekonvencionālās attīstības teorijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Konvencionālās un nekonvencionālās attīstības teorijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Latvija ES lēmumu pieņemšanā par globālo ekonomiku.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Latvija ES lēmumu pieņemšanā par globālo ekonomiku.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Modernā finanšu struktūra un tās izcelsme. Pasaules finanšu tirgu un dalībnieku ietekme.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Modernā finanšu struktūra un tās izcelsme. Pasaules finanšu tirgu un dalībnieku ietekme.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ekonomiskā un monetārā savienība. Optimālās valūtas zonas. Eirozona un Eirosistēma.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mītu un stereotipu atmaskošana. Ziņojumu prezentācijas un diskusija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mītu un stereotipu atmaskošana. Ziņojumu prezentācijas un diskusija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eiropas vienotā tirgus daudzās šķautnes. Eiropas Savienības daudzgadu finanšu ietvars.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eiropas Savienība un tās pašmāju ekonomiskās problēmas: Konkurētspēja un produktivitāte.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eiropas Savienība un tās globālie ekonomiskie sāncenši.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Konsultācijas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Konsultācijas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Konsultācijas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Eksāmens
|
-
Konsultācija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Eksāmens
|
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Eksāmens
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Gilpin, R. 1987. The Political Economy of International Relations. Princeton: Princeton University Press. (fundamentāls mācību materiāls)Piemērots angļu valodas plūsmai
Braithwaite, J., Drahos, P. 2000. Global Business Regulation. Cambridge: Cambridge University Press. (unikāls mācību materiāls)Piemērots angļu valodas plūsmai
Cini, M., Pérez-Solórzano Borragán N. 2022. European Union Politics. 7th ed. Oxford University Press.Piemērots angļu valodas plūsmai
Hamilton, D. S., Quinlan, J. P. 2022. The Transatlantic Economy 2022: Annual Survey of Jobs, Trade and Investment between the United States and Europe, Washington, DC: Foreign Policy Institute, Johns Hopkins University SAIS.Piemērots angļu valodas plūsmai
European Commission. 2023. European Economic Forecast. Summer 2023, Brussels: European Commission DG for Economic and Financial Affairs.Piemērots angļu valodas plūsmai
Gatis Krūmiņš (red.). 2017. Latvijas Tautsaimniecības vēsture. Rīga: Jumava. (latviešu plūsmai)
Crisis, Karlis Bukovskis (ed.). 2014. The Politics of Economic Sustainability. Baltic and Visegrad Responses to the European Economic. Riga: Latvian Institute of International Affairs, Friedrich Ebert Stiftung.Piemērots angļu valodas plūsmai
Oatley, T. 2019. International Political Economy. 6th ed. New York: Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai
Bénassy- Quéré, A., Cœuré, B, Jacquet, P., Pisani- Ferry, J. 2019. Economic Policy. Theory and Practice. 2nd ed. Oxford: oxford University Press.Piemērots angļu valodas plūsmai
O'Brien, R., Williams, M. 2020. Global Political Economy: Evolution and Dynamics. 6th ed.Piemērots angļu valodas plūsmai
Cohn, T. 2020. Global Political Economy: Theory and Practice. 8th ed. New York: Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai
Peet, R., Hartwick E. 2015. Theories of Development. Contentions, Arguments, Alternatives. 3rd ed. New York, London: The Guilford Press.Piemērots angļu valodas plūsmai
Eichengreen, B., Sussman, N. 2000. The International Monetary System in the (Very) Long Run, Washington DC: International Monetary Fund. (fundamentāls mācību materiāls)Piemērots angļu valodas plūsmai
Mundell, R. 1961. “A Theory of Optimum Currency Areas”. The American Economic Review, 51, 4, 657-665. (unikāls mācību materiāls)Piemērots angļu valodas plūsmai