Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kvalitatīvas metodes pētniecībā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_310
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija; Sporta treneris
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt studentiem iespēju iegūt zināšanas par kvalitatīvās pētniecības metodoloģiju, to idejām un pamatojumu; iepazīstināt ar metožu daudzveidību un pielietojuma iespējām veselības aprūpes jomā, parādīt pētniecības principus un attīstīt kritiskās domāšanas prasmes kvalitatīvas pētniecības kontekstā, definējot priekšrocībām un ierobežojumus.

Priekšzināšanas

Zinātniskas pētniecības metodoloģijas pamati.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Students spēs atpazīt un noteikt galvenos kvalitatīvā pētījuma dizainus; paskaidrot pētījuma veidu atšķirības, to piedāvātās pētnieciskās iespējas, ierobežojumus, kā arī piemērotību konkrētas problēmas izpētei; aprakstīt kvalitatīvās pētniecības pamatojumu un teorētiskos avotus; uzskaitīt kvalitatīvā pētniecībā izmantojamās datu ieguves un analīzes metodes, kvalitatīva pētījuma struktūru; aprakstīt ar datu ticamību saistītos teorētiskos aspektus un ar to saistīto problemātiku, minēt iespējamos risinājumus; izprot ētiskos jautājums kvalitatīvajā pētniecībā.

Prasmes

1.Students spēj izvēlēties konkrētas jautājuma risināšanai atbilstošāko kvalitatīvā pētījuma veidu; formulēt pētījuma problēmu, mērķi un jautājumu; analizēt atlases kritēriju dažādu un piemērotību pētījumu piemēros; veikt teksta tematisko analīzi sniegtajā intervijas materiālā; diskutēt par pētījumiem, kuros izmantotas kvalitatīvās pētniecības metodes; prot atrast literatūra nepieciešamas saturu par metožu pielietošanu.

Kompetences

1.Students spēj izstrādāt kvalitatīvā pētījuma plānu.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
atstāvīga darba uzdevumi: dot iespēju praktiski pielietot iegūt zināšanas par kvalitatīvas pētniecības metodēm izveidojot minipētījumu, pielietojot un aprobējot vienu kvalitatīvas pētniecības metodi; nostiprināt zināšanas par kvalitatīvas pētniecības teorētiskajiem aspektiem; veicināt kritiskas domāšanas un atpazīšanas spējas attiecība uz izmantotājiem metodēm dažāda veida publikācijās. Studentiem - patstāvīgi jālasa literatūra par nodarbību tematiem; - jāizveido un jāizstāv prezentācija par zinātniska raksta analīzi (kur pielietotas kvalitatīvas pētniecības metodes veselības aprūpē); - jāsagatavojas teorētiskam testam par kvalitatīvas pētniecības teorētiskajiem aspektiem; - jāizpilda praktiskais uzdevums - izveidojot minipētījumu, pielietojot un aprobējot vienu kvalitatīvas pētniecības metodi, darbs jāprezentē.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītajiem uzdevumiem. Prezentācijas sagatavošana par zinātniska raksta analīzi (kvalitatīvas pētniecības metodes veselības aprūpē) - maksimāli 5 punkti. Teorētiskais tests (par kvalitatīvas pētniecības teorētiskajiem aspektiem) - slēgta tipa jautājumi ar atbilžu variantiem. Tests tiek ieskaitīts, ja ir iegūti minimāli 4 punkti. Praktiskais uzdevums: Studentiem jāizvēlas viena kvalitatīvas pētniecības metode, jāizmēģina šī metode praksē, jāizveido minipētījums, darbs jāprezentē. Maksimālais vērtējums - 15 punkti - vērtē studenti viens otru aizklātā balsojumā ar komentāriem, pasniedzējs apkopo un izliek gala vērtējumu punktos. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Kvalitatīvās pētniecības galvenie teorētiskie avoti (fenomenoloģiskā socioloģija, simboliskais interakcionisms utt.)
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads studiju kursā. Kvalitatīvās pētniecības galvenie teorētiskie avoti (fenomenoloģiskā socioloģija, simboliskais interakcionisms utt.)
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvo pētījumu veidi: naratīva pētījums, fenomenoloģisks pētījums, etnogrāfisks pētījums, pamatojuma teorija, gadījuma izpēte.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvo pētījumu veidi: naratīva pētījums, fenomenoloģisks pētījums, etnogrāfisks pētījums, pamatojuma teorija, gadījuma izpēte.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvā pētījuma dizains: pētījuma problēma, mērķis, jautājums, atlases problemātika, mērķtiecīgā atlase.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvā pētījuma dizains: pētījuma problēma, mērķis, jautājums, atlases problemātika, mērķtiecīgā atlase.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Intervija, fokusgrupa, līdzdalības novērojums kā datu ieguves metode kvalitatīvajā pētījumā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Intervija, fokusgrupa, līdzdalības novērojums kā datu ieguves metode kvalitatīvajā pētījumā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu analīze kvalitatīvajā pētījumā, datu ticamība, validitāte. Ētiskie jautājumi kvalitatīvajā pētniecībā. Diskusija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu analīze kvalitatīvajā pētījumā, datu ticamība, validitāte. Ētiskie jautājumi kvalitatīvajā pētniecībā. Diskusija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tests par kvalitatīvas pētniecības aspektiem. Seminārs-diskusija par kvalitatīvu pētniecību, studentu prezentācijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Praktiska uzdevuma - minipētījuma prezentācija
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

1.) Silverman, D. (2022). Doing qualitative research / David Silverman. (6th ed.).

2.

2.) Verde, G. (2021). Rehabilitation Methodology and Strategies. Cham: Springer International Publishing AG.

3.

3.) Flick, U. (2018). An introduction to qualitative research / Uwe Flick. (6th ed.).

Papildu literatūra

1.

1.) Cropley, Raščevska, & Raščevska, Malgožata. (2010). Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs / Artūrs Kroplijs, Malgožata Raščevska. (2. papildinātais izdevums. ed.).

2.

2.) Mārtinsone, Pipere, Kamerāde-Hanta, Draguns, Dimdiņš, Tramdaka, Lazdiņa, Baiba. (2016). Pētniecība: Teorija un prakse / Kristīnes Mārtinsones, Anitas Piperes, Daigas Kamerādes zinātniskajā redakcijā ; [recenzenti: Juris G. Draguns, Ģirts Dimdiņš ; redaktore Gunta Tramdaka ; dizains: Baiba Lazdiņa]. Rīga: RaKa.

Citi informācijas avoti

1.

1.) Qualitative Study

2.

2.) Qualitative Research