Kvalitatīvas metodes pētniecībā
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Students spēs atpazīt un noteikt galvenos kvalitatīvā pētījuma dizainus; paskaidrot pētījuma veidu atšķirības, to piedāvātās pētnieciskās iespējas, ierobežojumus, kā arī piemērotību konkrētas problēmas izpētei; aprakstīt kvalitatīvās pētniecības pamatojumu un teorētiskos avotus; uzskaitīt kvalitatīvā pētniecībā izmantojamās datu ieguves un analīzes metodes, kvalitatīva pētījuma struktūru; aprakstīt ar datu ticamību saistītos teorētiskos aspektus un ar to saistīto problemātiku, minēt iespējamos risinājumus; izprot ētiskos jautājums kvalitatīvajā pētniecībā.
Prasmes
1.Students spēj izvēlēties konkrētas jautājuma risināšanai atbilstošāko kvalitatīvā pētījuma veidu; formulēt pētījuma problēmu, mērķi un jautājumu; analizēt atlases kritēriju dažādu un piemērotību pētījumu piemēros; veikt teksta tematisko analīzi sniegtajā intervijas materiālā; diskutēt par pētījumiem, kuros izmantotas kvalitatīvās pētniecības metodes; prot atrast literatūra nepieciešamas saturu par metožu pielietošanu.
Kompetences
1.Students spēj izstrādāt kvalitatīvā pētījuma plānu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
atstāvīga darba uzdevumi: dot iespēju praktiski pielietot iegūt zināšanas par kvalitatīvas pētniecības metodēm izveidojot minipētījumu, pielietojot un aprobējot vienu kvalitatīvas pētniecības metodi; nostiprināt zināšanas par kvalitatīvas pētniecības teorētiskajiem aspektiem; veicināt kritiskas domāšanas un atpazīšanas spējas attiecība uz izmantotājiem metodēm dažāda veida publikācijās.
Studentiem
- patstāvīgi jālasa literatūra par nodarbību tematiem;
- jāizveido un jāizstāv prezentācija par zinātniska raksta analīzi (kur pielietotas kvalitatīvas pētniecības metodes veselības aprūpē);
- jāsagatavojas teorētiskam testam par kvalitatīvas pētniecības teorētiskajiem aspektiem;
- jāizpilda praktiskais uzdevums - izveidojot minipētījumu, pielietojot un aprobējot vienu kvalitatīvas pētniecības metodi, darbs jāprezentē.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītajiem uzdevumiem.
Prezentācijas sagatavošana par zinātniska raksta analīzi (kvalitatīvas pētniecības metodes veselības aprūpē) - maksimāli 5 punkti.
Teorētiskais tests (par kvalitatīvas pētniecības teorētiskajiem aspektiem) - slēgta tipa jautājumi ar atbilžu variantiem. Tests tiek ieskaitīts, ja ir iegūti minimāli 4 punkti.
Praktiskais uzdevums:
Studentiem jāizvēlas viena kvalitatīvas pētniecības metode, jāizmēģina šī metode praksē, jāizveido minipētījums, darbs jāprezentē. Maksimālais vērtējums - 15 punkti - vērtē studenti viens otru aizklātā balsojumā ar komentāriem, pasniedzējs apkopo un izliek gala vērtējumu punktos.
Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Kvalitatīvās pētniecības galvenie teorētiskie avoti (fenomenoloģiskā socioloģija, simboliskais interakcionisms utt.)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads studiju kursā. Kvalitatīvās pētniecības galvenie teorētiskie avoti (fenomenoloģiskā socioloģija, simboliskais interakcionisms utt.)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvo pētījumu veidi: naratīva pētījums, fenomenoloģisks pētījums, etnogrāfisks pētījums, pamatojuma teorija, gadījuma izpēte.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvo pētījumu veidi: naratīva pētījums, fenomenoloģisks pētījums, etnogrāfisks pētījums, pamatojuma teorija, gadījuma izpēte.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvā pētījuma dizains: pētījuma problēma, mērķis, jautājums, atlases problemātika, mērķtiecīgā atlase.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvā pētījuma dizains: pētījuma problēma, mērķis, jautājums, atlases problemātika, mērķtiecīgā atlase.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Intervija, fokusgrupa, līdzdalības novērojums kā datu ieguves metode kvalitatīvajā pētījumā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Intervija, fokusgrupa, līdzdalības novērojums kā datu ieguves metode kvalitatīvajā pētījumā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu analīze kvalitatīvajā pētījumā, datu ticamība, validitāte. Ētiskie jautājumi kvalitatīvajā pētniecībā. Diskusija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu analīze kvalitatīvajā pētījumā, datu ticamība, validitāte. Ētiskie jautājumi kvalitatīvajā pētniecībā. Diskusija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tests par kvalitatīvas pētniecības aspektiem. Seminārs-diskusija par kvalitatīvu pētniecību, studentu prezentācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiska uzdevuma - minipētījuma prezentācija
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
1.) Silverman, D. (2022). Doing qualitative research / David Silverman. (6th ed.).
2.) Verde, G. (2021). Rehabilitation Methodology and Strategies. Cham: Springer International Publishing AG.
3.) Flick, U. (2018). An introduction to qualitative research / Uwe Flick. (6th ed.).
Papildu literatūra
1.) Cropley, Raščevska, & Raščevska, Malgožata. (2010). Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs / Artūrs Kroplijs, Malgožata Raščevska. (2. papildinātais izdevums. ed.).
2.) Mārtinsone, Pipere, Kamerāde-Hanta, Draguns, Dimdiņš, Tramdaka, Lazdiņa, Baiba. (2016). Pētniecība: Teorija un prakse / Kristīnes Mārtinsones, Anitas Piperes, Daigas Kamerādes zinātniskajā redakcijā ; [recenzenti: Juris G. Draguns, Ģirts Dimdiņš ; redaktore Gunta Tramdaka ; dizains: Baiba Lazdiņa]. Rīga: RaKa.